Een kamer zoeken, hoe doe ik dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Felicxa

Een kamer zoeken, hoe doe ik dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 18:45

Hallo allemaal,

ik ga in september beginnen met een studie in Utrecht wat voor mij vanaf mijn ouders (waar ik nu woon) een uur reizen enkele reis is. Ik wil dus graag op kamers, maar ik heb echt geen idee hoe ik dit aan moet pakken. Ik heb geen familie die al eerder een kamer heeft gezocht, en ik heb ook eigenlijk geen connecties in Utrecht om via via een kamer te vinden. Ik heb me wel ingeschreven bij HSS, maar daar is de wachtlijst 2 jaar lang, dus daar ga ik niet voor september een kamer vinden. Waar kan ik nog meer zoeken?

Hopelijk is dit niet een al te knullige vraag, maar ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen :o

Myou

Re: Een kamer zoeken, hoe doe ik dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 18:53

Kamernet en Zoeken op facebook naar groepen kamers in utrecht etc. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 18:53

Er bestaan een aantal Facebookgroepen waarin kamers worden aangeboden, en verder is het gewoon een kwestie van veel hospiteren (langsgaan in studentenhuizen om kennis te maken) en hopen dat je op een gegeven moment wordt binnengelaten.

Wat ik je kan aanraden is om te kijken of je misschien wat eerder of wat later dan september kan gaan zoeken. Heel veel studenten zoeken per 1 september een kamer omdat studies dan beginnen, maar als je een maandje eerder of twee/drie maanden later gaat zoeken is er al veel meer rust.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 18:55

Inderdaad Kamernet en je aanmelden voor Facebookgroepen voor kamers in Utrecht, dan kun je meestal hospiteren voor een plek. Op marktplaats staan soms ook kamers! Verder heb je ook sites die woonruimtes verhuren via leegstandsbeheer, kan ook top zijn. Ik heb ook wel eens gehoord dat mensen briefjes ophangen bij supermarkten, vond ik behoorlijk slim. (:

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 18:57

SSH bedoel je denk ik?

Verder sluit ik me aan bij wat andere bokkers al zeiden :j

Zelf had ik toen ik begon met studeren ook nog niet genoeg inschrijftijd bij SSH. Toen heb ik het eerste jaar vrij duur (particuliere huur) een kamer gehuurd. Maar ondertussen bouwde ik nog inschrijftijd op en kon ik in m'n tweede studiejaar overstappen naar een betaalbare kamer van SSH. Dat jaartje duur huren nam ik voor lief. Kan voor jou ook een optie zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 19:00

SSH is inderdaad by far wel je beste optie. Ook omdat je dan niet hoeft te dealen met dodgy huisbazen/huisjesmelkers.

Ook een tip: plan van tevoren een dagje of twee Utrecht om een kijkje te nemen in verschillende buurten en een lijstje te maken met voor- en nadelen. In het centrum wonen klinkt leuk maar je hebt bv veel lawaai op straat, en in Overvecht wonen is misschien goedkoper maar moet maar net je ding zijn, plus je zit een flink stuk van de stad. Ik heb heel lang in Utrecht gewoond en sommige wijken hebben gewoon een andere vibe. Fijn om je van tevoren al een beetje te oriënteren op waar je je prettig voelt en waar niet.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 19:03

Camelot Europe heeft volgens mij ook antikraak/tijdelijke huurwoningen beschikbaar. Moet wel wat voor je zijn. (: Maar als je je op tijd inschrijft is de kans groot dat je daar in september kunt zitten!

Ik heb trouwens een halfjaartje in Overvecht gewoond, prima naar mijn zin gehad. Ook redelijk goedkope kamer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 19:06

Ik heb ook met heel veel plezier in Overvecht gewoond, drie jaar lang ofzo. Maar ik heb ook meerdere huisgenoten binnen een paar maanden nog net niet gillend weg zien gaan.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 19:12

Ik heb geen ervaring met een kamer zoeken in Utrecht (of uberhaupt Nederland) maar wel in Brussel.

Voor Brussel zijn er veel facebookgroepen waar je kamers kunt vinden. Er zijn ook wat websites waar kamers op geadverteerd worden. Ik heb zelf een kamer bij een particuliere organisatie die studentenwoningen aanbiedt (er waren er nog meer van dit soort in Brussel), daar kun je ook naar kijken, al weet ik niet of die betaalbaar zijn in Nederland. Ik heb zelf een kamer van Xior, die hebben ook gebouwen in Nederland. Ik weet alleen niet of die ook in Utrecht zitten.

1 tip: begin op tijd. Bij mij waren veel kamers in april al weg. Had ook wel hoge eisen maar dan nog.

Veel succes!

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 19:43

Ik woon ook via Xior, bevalt super! Ze hebben ook woningen in Utrecht maar die zijn wel enorm duur.

xMyrnavG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 20:14

Socius proberen?

Hoef je alleen in te schrijven en pijl snel te reageren. Mijn broertje en ik hebben zo beide een kamer gevonden, hij in Utrecht en ik in Wageningen.
Niet geweldig maar ook niet slecht :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 20:21

De zoekfunctie gebruiken :j

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 21:18

Castilja schreef:
Ik woon ook via Xior, bevalt super! Ze hebben ook woningen in Utrecht maar die zijn wel enorm duur.

Ah okee, de prijzen verschillen per gebouw nogal.

Ik moet zeggen dat mijn kamer ook niet de goedkoopste is :') maar het is het zeker waard. Maar ik heb dan wel de goedkoopste kamer uit het gebouw.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:17

Denk ook eens aan wonen in een stad of dorp in de buurt met aardige verbinding naar Utrecht (moet je in het centrum zijn of op de Uithof) waar je mogelijk iets goedkoper of iets ruimer kan wonen. Alsnog niet goedkoop, want je bent niet de enige, maar ik heb destijds prettig gewoond in zowel Driebergen als Zeist. En nu woon ik zelf in Amersfoort waar de verbinding met Utrecht uitstekend is. Al is dat niet direct een goedkopere stad...

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:39

Kijk ook even naar Amersfoort ! Hebben ook kamers van de SSH. Klinkt ver maar met 25 minuutjes in de bus ben je midden op de Uithof. Hebben veel bussen die er heen gaan dus vond t ideaal. Heb er een halfjaar met veel plezier gewoond. Vond de stad ook echt geweldig ! Kamers zijn ook stukje goedkoper.. had voor 300€ (met maximale huurtoeslag) 20 vierkante meter

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:47

Heh, hoe kom je nou aan huurtoeslag als je een kamer hebt? Is dat mogelijk? Sorry beetje offtopic maar ik heb iets enorm gemist als dit klopt :')

Slagroomsoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:48

Voor Utrecht geldt toch echt dat je gewoon een beetje geluk moet hebben.. Ik heb zonder hospiteren een kamer gevonden, andere klasgenoten van mij hebben nog niks gevonden en hebben 1,5/2 uur enkele reis helaas.. SSH moet je echt al jaren staan ingeschreven wil je binnenkomen dus dat gaat je voor september niet lukken. Ik heb via via wat gevonden, dus vooral mensen vragen die al in Utrecht wonen wil nog wel eens helpen.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:52

Melisssx schreef:
Voor Utrecht geldt toch echt dat je gewoon een beetje geluk moet hebben.. Ik heb zonder hospiteren een kamer gevonden, andere klasgenoten van mij hebben nog niks gevonden en hebben 1,5/2 uur enkele reis helaas.. SSH moet je echt al jaren staan ingeschreven wil je binnenkomen dus dat gaat je voor september niet lukken. Ik heb via via wat gevonden, dus vooral mensen vragen die al in Utrecht wonen wil nog wel eens helpen.

En wel gewoon inschrijven, want dan kan je altijd later nog verder zoeken vanuit SSH als de kamer die je (tijdelijk) hebt toch niet helemaal is wat je zoekt

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:54

Kijk ook naar de dorpen die er omheen liggen, Bunnik, driebergen, de bilt en zeist liggen allemaal prima bereikbaar voor de Uithof.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:54

Castilja schreef:
Heh, hoe kom je nou aan huurtoeslag als je een kamer hebt? Is dat mogelijk? Sorry beetje offtopic maar ik heb iets enorm gemist als dit klopt :')

Eigenlijk gaat dat ook niet meer :). Heel soms kan het nog bij bepaalde kamers, maar bij 99vd100 kamers is dat niet mogelijk.

In Utrecht is het idd geluk hebben, mijn nichtje heeft weleens in een cafe gezeten, gepraat over kamer zoeken en de cafébazin had nog wel wat. Zulk type geluk :). Het is heel erg lastig.
Je kan ook zeker een eigen advertentie op je facebook zetten. En accepteren/ervanuit gaan da tje de eerste maanden meer geld kwijt bent aan je kamer, dan heb je wat meer keuze en kan je later op zoek gaan naar wat goedkopers. En kijk zeker nu al, als je vanaf juni/mei moet betalen is dat op zich misschien ook te doen voor je? Schiet daar geen kamers op af in elk geval.

Overigens is reistijd tot op zekere hoogte best te doen, ik weet niet hoe ver je woont, mar ik heb 3 jaar 1,5 uur reistijd gehad en het was best oke. Was incl 2x overstappen.

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:00

Ik volg even! In september ga ik ook beginnen met een studie in Utrecht en zou toch wel graag daar in de buurt willen wonen. Sinds vorig jaar april sta ik ingeschreven bij de SSH, maar dat zou dan dus nog niet lang genoeg zijn?

Kamernet en facebookgroepen zijn idd ook nog een optie. Zo veel mogelijk inschrijven en reageren, dan heb je de grootste kans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 19:51

In Utrecht is het imo van tevoren ook wel belangrijk om te weten wat je wil. Ik ben eindeloos wezen hospiteren bij hele hechte huizen die elke avond samen aten en eens per week huisavond hadden, waar je echt een 'huisjongste' had die poedersuiker moest opknappen etc. Ik werd daar nooit uitgekozen omdat het me echt verschrikkelijk leek om zo te wonen en dat straalde ik ook wel uit :+ Hoe graag ik ook een kamer wilde. Uiteindelijk heb ik altijd in hele rustige huizen gewoond met veel introverte mensen, maar die in veel gevallen uiteindelijk wel mijn beste vrienden zijn geworden.

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 00:13

Castilja schreef:

Geen idee op die kamer zat t omdat dat zo’n speciaal uitgekozen studentencomplex was ofzo. Geen idee hoe t exact zat, ik kreeg t en was er blij mee :Y)