ik heb een vraag. Kan je van de Belastingsdienst op zondag een sms krijgen?
Een goede vriend van mij ( man is 72 jaar) kreeg gisterenochtend van de Belastingsdienst een sms met het verzoek daarin om het openstaande geld bedrag te betalen, want in het berichtje stond ook dat er diverse betalingsherhinnering zijn gestuurd naar hem, hij weet van niks en heeft geen betalingsherinneringen gezien.
Ook stond erbij dat de Belastingsdienst op maandag zal komen om de openstaande bedrag te innen. De man was gisteren wel in paniek en zit nu inspanning wat er vandaag gaat gebeuren.
Hij heeft mij ook het sms laten lezen en vroeg aan mij of dit normaal is. Ik weet het niet. Wat hij ook zei dat hij dit nog nooit had mee gemaakt. Wat denk ik er van, als het maar geen nep sms is van de Belastingsdienst.
Ik hoor jullie wel.
Giolli
Zeg maar Ber!
Geplaatst: 09-03-20 09:28
Nee hoor, en als er een linkje in staat voor direct betalen zeker niet openen.
Is oplichting. Nergens op klikken en sms weggooien. Zijn bekende trucs, en staat tevens vermeld op de site van de Belastingdienst dat het oplichting is.
Ilsiie
Geplaatst: 09-03-20 09:29
Heb dit ook gehad, paar maal, van het CJIB dan. Is nep en oplichting! Niet op de link (laten) klikken en niet betalen. Officiële instanties zoals belastingdienst zullen nooit via sms om geld vragen
Zou er niks mee doen. En voor de zekerheid de belastingdienst bellen. Dan weet hij zeker of het nep is, en dan kan de belastingdienst ook waarschuwen voor deze sms’jes.
Belastingdienst zal nooit via telefonische communicatie om een betaling vragen. Niet intrappen, gewoon verwijderen!
Karin
Geplaatst: 09-03-20 10:25
Ik kreeg zo'n zelfde sms in de nacht van donderdag op vrijdag, verzendtijd 2:58 uur. Ik zag het toen ik wakker werd. Schrok even toen ik zag 'Op 6 maart 2020 zal de gerechtsdeurwaarder overgaan tot conservatoir beslag' maar vervolgens werd ik vooral kwaad op mezelf dat ik zo was geschrokken, want deze sms'jes zijn zo ongelofelijk vals. Vals als in nep, maar ook vals als in gemeen. Genoeg mensen die erin trappen, je bent al snel geneigd om op zo'n link te klikken om te zien waar die 'schuld' dan vandaan komt, maar doe dat alsjeblieft niet.
Ik heb het gemeld bij de Fraudehelpdesk en het 06-nummer waar het vandaan komt heb ik geblokkeerd.
Ze worden ook verstuurd namens het CJIB en er gaan ook mails met een vergelijkbare tekst rond. Hier staat meer info:
Bij mijn vader zijn ze een paar jaar geleden ook langs geweest de dag na het bericht, alleen bij hem waren ze zogenaamd van de bank. Hij is erin getrapt, maar heeft mij wel direct gebeld. Ik was nog net op tijd met het blokkeren van zijn rekening, zijn volledige spaarbedrag was al overgemaakt naar zijn rekening om door te storten. Zeg hem ook dat hij 112 mag bellen als ze voor de deur staan. Mijn vader wilde dat niet, maar de politie heeft hem op het hart gedrukt om dat vooral wel te doen.
Heb ze inderdaad ook al gehad van de ING. Ook van DPD en PostNL. Maar ook van Kruidvat. Hoe ze aan je nummer komen geen idee, willekeurig? Maar inderdaad weggooien.
Hier gister avond de zelfde sms gehad. Is inderdaad nep. Als je heel goed kijkt naar de link die meegestuurd is zul je ook zien dat het woord belastingdienst verkeerd gespeld is.
Ik heb een screenshot van de sms gemaakt en melding gedaan bij de belastingdienst. En verder het nummer gewoon geblokkeerd en sms verwijderd.
Toverbal
Geplaatst: 09-03-20 12:59
Belastingdienst stuurt nooit een sms, altijd een brief of online via je berichten box van de overheid of als je inlogt op de belastingdienst zelf met jouw DigiD.
Die oplichters worden steeds slimmer en vooral ouderen mensen trappen erin, omdat die niet zo op de hoogte zijn van het digitale tijdperk, hoe dat allemaal precies werkt.
zo kreeg ik een sms van de ING die zelfs onder mijn berichten van de ING binnen kwam op mijn telefoon, hoe hufterig is dat. Er werd gevraagd om via een link mijn gegevens te controleren.