Hoe muskusrat bestrijden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

Hoe muskusrat bestrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 12:34

Sinds kort zitten er grote diepe holen naast onze waterput en de grond begint daar gewoon compleet te verzakken.

800m verderop bestrijden de gemeentediensten op openbaar gebied deze dieren, maar niet op privé terrein.

Nu willen we ze niet, heel onze tuin verzakt, en gevaarlijk voor de kindjes.

Maar, hoe raken we ervan af? Je vind wat op het internet, maar zijn hier mensen die concreet zelf de strijd aangegaan zijn met deze beestjes?(al dan niet met succes)?

Kinke

Re: Hoe muskusrat bestrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 12:41

tref je wel eens iemand van de gemeente die daar mee bezig is? Anders zou ik het daar ff vragen. En anders gemeente even bellen of ze info willen geven?
Weet je zeker dat het muskusratten zijn?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 12:52

Hog, ik ben 99% zeker dat het muskusratten zijn, zou niet weten welke dieren hier in de buurt zo’n holen maken+ dat er hier verderop en eigenlijk overal in de grachten zitten...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 13:00

Woelratten staan er helaas ook om bekend alles te ondergraven en te laten verzakken.
Wij hebben daar 2 jaar terug heel veel last van gehad.

Muskusratten hebben ze hier weggevangen toen wij hier net woonde (vangkooien in de sloot).

Je kunt een bestrijdingsdienst vragen om raad.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 15:35

Zouden mollenverjagers niet werken?
Wij hebben die oa rondom de moestuin staan, en dat werkt vrij goed tegen oa woelmuizen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 15:42

Hier huurt het waterschap mensen in die vallen plaatsen. Deze mensen kun je dus ook als particulier bellen. Je kan de gemeente bellen wie zij hiervoor inhuren, en deze bellen om te vragen of ze ook bij jou vallen willen plaatsen.

Zo hebben wij hier ook een "mollenjager" die we kunnen bellen als we mollen op ons erf hebben.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 15:48

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 16:55

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 16:57

Marije_1997 schreef:
Hier huurt het waterschap mensen in die vallen plaatsen. Deze mensen kun je dus ook als particulier bellen. Je kan de gemeente bellen wie zij hiervoor inhuren, en deze bellen om te vragen of ze ook bij jou vallen willen plaatsen.

Zo hebben wij hier ook een "mollenjager" die we kunnen bellen als we mollen op ons erf hebben.

Hier komt het waterschap ook niet op particulier terrein vangen.
Alleen in "hun" water.

Je kunt hier in Nederland iig zelf mensen inhuren, maar dat kost wel geld.
Mijn man vangt nu zelf mollen, daarvoor betaalde we een basis bedrag + een bedrag per gevangen mol.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 17:09

muskusrat was toch waterkonijn en is een delicatesse?
advertentie zetten dat ze die bij jou kunnen komen vangen :') _O-

sorry,flauwe bui vandaag :P

maar er zijn vallen die je kunt huren.
misschien kun je via google wat vinden?

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 18:04

ellepel schreef:
muskusrat was toch waterkonijn en is een delicatesse?
advertentie zetten dat ze die bij jou kunnen komen vangen :') _O-

sorry,flauwe bui vandaag :P

maar er zijn vallen die je kunt huren.
misschien kun je via google wat vinden?

Klopt wat betreft die delicatesse. Ze worden echt gegeten. Ik kon het niet geloven tot ik mijn huurweide kreeg. De achterste stal was voor zijn achterneef die muskusratten bestrijd. Hij zet diverse vallen uit in het water en wat hij er mee doet geen idee..... Misschien vallen in het water uitzetten?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 19:00

8nnemiek schreef:
Zouden mollenverjagers niet werken?
Wij hebben die oa rondom de moestuin staan, en dat werkt vrij goed tegen oa woelmuizen.

dat dacht ik ook al,en is ook een stuk diervriendelijker dan vallen zetten met het doel die dieren doden....
ze mogen van mijn verhuizen naar de 10 poelen overal rond,die zitten in natuurgebied,maar gewoon niet aan onze achterdeur waar onze kindjes het risico hebben door de grond te zakken omdat hun holen de grond zo hol maken....

maar ik vind nergens terug of ze effectief werken voor muskusratten ook.

mijn man vangt ondertussen ook zelf mollen en we hebben lang van die biep-dingen gehad op zonne-energie,maar ondertussen hebben ze allemaal het loodje gelegd en veel mollen komen nu onze tuin niet meer in ook niet.

ik probeer al heel de week de muskusratbestrijders te spotten in de straat,in mijn gedachten zie je die mannen dagelijks,maar als je ze nodig hebt,plots niet meer :+

het zijn echt grote gaten,is zit een gat in de grond waar ik zo mijn voet in kwijt kan, +/- 30 cm diep,errond allemaal gangen,als je er op trapt,zakt alles in,dus best wel gevaarlijk voor kindjes....