Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Ik denk dat de methode van mijn professor zorgt voor minder rekenfouten maar ik heb het op een andere manier geleerd te berekenen.
J_emma schreef:Serieus. Je plaatst deze vraag een goed uur geleden en er zijn gewoon 3 mensen die snappen waar het over gaat en je antwoord kunnen geven. Op een vraag over organische chemie. Op een paardenforum.
Echt geweldig dit

J_emma schreef:Serieus. Je plaatst deze vraag een goed uur geleden en er zijn gewoon 3 mensen die snappen waar het over gaat en je antwoord kunnen geven. Op een vraag over organische chemie. Op een paardenforum.
Echt geweldig dit
Skinfaxi schreef:Hi!
ik heb een klein vraagje wat betreft het oxidatiegetal van waterstofcarbonaat, HCO3 1- dus.
Ik kom voor het oxidatiegetal van het koolstofatoom uit op 3 namelijk, terwijl mijn professor op 4 uit komt.
Ik tel 1 dubbele binding en 2 enkele bindingen met zuurstof, wat 2+2*1 = 4 maakt. Met de negatieve lading wordt dat dan 3.
Mijn professor legt het uit als: zuurstof trekt gewoonlijk 2 elektronen weg, hier zijn 3 zuurstofatomen, dus 3*2 = 6. Een H-atoom doneert normaal gesproken 1 elektron: 6-1=5. Dan nog de negatieve lading maakt 4.
Mijn vraag dus: wat hebben jullie altijd geleerd? Klopt wat ik denk qua dubbele binding met zuurstof en heeft mijn prof. gewoon te snel gerekend? Of maak ik een denkfout ergens? Heeft het misschien met resonantie te maken?
Citaat:J_emma schreef:
Serieus. Je plaatst deze vraag een goed uur geleden en er zijn gewoon 3 mensen die snappen waar het over gaat en je antwoord kunnen geven. Op een vraag over organische chemie. Op een paardenforum.
Echt geweldig dit