Bedrijfspand financiëren, hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bedrijfspand financiëren, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:44

Ieder mens heeft dromen, sommige kunnen deze dromen waarmaken. Mijn vraag is hoe ze dat klaarspelen. Een bedrijfspand bv., dat is vaak een enorme investering, en ik kan niet geloven dat al die mensen dat geld zomaar hebben liggen. Ik weet dat je via een bank een lening voor je zaak/investering aan kan gaan, maar geen idee hoe dit verder werkt of wat ik daarvan moet verwachten.

Ik heb wel eens aan de bank gevraagd hoe dit zat, en dan kreeg ik de reactie dat ik gerust eens kon langskomen want dat er echt wel mogelijkheden waren. Maar dan vraag ik mij af: hoe dan? Als je nog compleet niks hebt, buiten een droom?

Neem nu iets wat veel mensen doen, het starten van een B&B. Daar heb je een geschikt pand voor nodig en dit heeft niet iedereen zomaar ter beschikking. Dus dit moet aangekocht worden, eventueel verbouwd. Vaak is dit een enorm bedrag, iets wat de meeste niet zomaar hebben liggen. Je kan dan een lening aangaan, en dan? Hoe krijg je dat ooit terugbetaald? Want zelf moet je ook nog kunnen leven (en dan heb ik het gewoon over basiskosten als eten, kleding & verzorging, geen gekke dingen).

Ik zie niet hoe het überhaupt mogelijk is, maar uiteraard is het wel mogelijk. Dus ik ben eens nieuwsgierig naar mensen die er meer van weten, die een B&B of ander groot pand gekocht hebben en hoe dit in z'n werk gaat. Hoef niet alle details, maar gewoon in grote lijnen, want nu tast ik volledig in het duister. En ik vind het ook stom om naar de bank te gaan voor een gesprek terwijl ik totaal geen idee heb wat of hoe ... Via internet kom ik er niet echt uit, maar ik weet ook niet goed waar te zoeken.

Dus als iemand mij op weg kan helpen :Y)

MarlindeRooz

Re: Bedrijfspand financiëren, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:46

Je schrijft een goed onderbouwd en gedetailleerd bedrijfsplan. Ook is wat eigen vermogen handig. Dan beoordeelt de bank of je een lening krijgt of niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:50

Wat MArlinde zegt dus. Een goed plan schrijven, wat echt heel veel werk is, dan kan een bank beoordelen of zij een lening geven of niet. Met alleen een droom kom je er niet, je moet al een hoop onderzoek doen en echt een goed plan schrijven. Wat ook logisch is, want het is in zulke gevallen een hoop geld wat je van een bank leent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:53

Ok, maar je moet eigenlijk dus alles al weten en op papier hebben, voor je überhaupt gaat kijken of iemand je het geld wil lenen? Ik begrijp wel dat ze iets van je plannen willen weten, maar je kan toch helemaal nog niet weten hoe het gaat lopen of wat het gaat opbrengen bijvoorbeeld? Daar zit ik een beetje vast mee, in welke volgorde en hoe dat dan in de praktijk gaat.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:54

Precies. En je hebt verschillende verwachtingen (liquiditeitsbegroting volgens mij, pin me er niet op vast) die bijhoudt hoeveel winst je verwacht te draaien. In het begin is je winst laag en gaat die bijvoorbeeld helemaal naar de aflossing van je lening, naarmate de tijd wordt de winst gelijdelijk hoger en blijft de afbetaling vd lening gelijk. Op gegeven moment is de lening afbetaald.

Je kan veel info vinden op sites als Qredits!

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:56

[***] schreef:
Ok, maar je moet eigenlijk dus alles al weten en op papier hebben, voor je überhaupt gaat kijken of iemand je het geld wil lenen? Ik begrijp wel dat ze iets van je plannen willen weten, maar je kan toch helemaal nog niet weten hoe het gaat lopen of wat het gaat opbrengen bijvoorbeeld? Daar zit ik een beetje vast mee, in welke volgorde en hoe dat dan in de praktijk gaat.

Het is voor een groot deel gissen. Maar wel onderbouwd. Marktonderzoek gaat hier bijvoorbeeld altijd aan vooraf. Hoeveel kosten heb je, wat is eenmalig en wat is terugkerend, hoeveel is reeel dat je in het begin aan omzet/winst draait.

Heeft de bank of financierder twijfels bij de haalbaarheid van je plan, zullen ze geen lening verstrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:57

Weet niet zo goed of ik bij het zoeken naar informatie ook website uit Nederland erbij moet nemen, kom zelf niet uit Nederland namelijk dus vraag me af of er geen verschil in zit ... Het globale idee zal wel overal hetzelfde zijn, maar er zullen toch ook wel verschillen in zitten tussen landen.

Ga eens zoeken naar een bedrijfsplan, hoe je zoiets moet opstellen en hoe je bepaalde dingen zou moeten weten en onderbouwen.

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 17:01

Je kan toch ook eerst een pand huren? Kan zelfs antikraak!

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:47

Oh wat goed dat ik dit topic vind. Wij hebben ook een prachtige droom. Mijn partner werkt nu als teamleider voor een organisatie, nieuw project, waar het ook grotendeels door hem komt dat het binnen vrij korte tijd een mooie omzet draait. Iets vergelijkbaars willen we voor ons zelf opzetten. Maar daar is ruimte voor nodig. Een stuk grond, met een woning en genoeg ruimte voor bepaalde zaken. Maar veel geld hebben we niet. Ja iets overwaarde van onze vorige woning, maar dat is max 5% van wat we nodig hebben.
Wij gaan nu bezig met het schrijven van evengoed bedrijfsplan. Verwachting is dat mijn partner genoeg kennis heeft opgedaan om ook een goed financieel plan in elkaar te zetten.
Maar dan toch de vraag is dat genoeg om zo'n smak geld te kunnen lenen...
Is het echt zo simpel of zien we dingen over het hoofd

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 19:05

Het lijkt mij het handigst om met een ondernemingsplan te beginnen. Je kunt een pand natuurlijk ook huren en afhankelijk van hoe groot je het nodig hebt zijn de kosten ook verschillend, net als dat dit afhangt van de locatie. Veel mensen beginnen eerst met een huurpand of kiezen ervoor een woon en bedrijfspand in een te hebben. Dat hangt dan af van je verdiensten en hypotheek natuurlijk.