Ik zit me wat te verdiepen in het zelf maken van “smeer salades”, denk aan ham-prei, kip-kerrie, sellerie, eier, etc. Als je het koopt zit dat vol met van alles om het langer houdbaar te maken, maar als je het maakt, hoe lang kan je het dan bewaren? Ik eet het graag op brood, dus zou fijn zijn als ik het dan op zondag maak, dat ik er een week mee vooruit kan
Ik houd hoogstens 1 dag aan Dus de dag na maken eet ik het nog op, daarna niet meer..
Jasmijn159
Geplaatst: 03-03-20 22:11
Ik zou dat zelf eerlijk gezegd niet langer dan 3 dagen bewaren.
demiyolu
Geplaatst: 03-03-20 22:14
In principe zijn zelf bereide producten 3 dagen houdbaar, juist omdat er geen conserveermiddel in zit. Als je er rauwe ingrediënten in doet, bijv ham/prei, korter. Smeersels zonder dierlijke eiwitten, bijv. humus of spread van gegrilde groente misschien iets langer maar een week zou ik niet doen.
Inderdaad een paar dagen. Je kunt ongeveer dezelfde bewaartermijn aanhouden als wanneer je het product 'los' bereidt. Bijv. de gegaarde kip in de kipkerrie kun je een paar dagen bewaren. Als je 'm verwerkt in een salade dan hou je ook die paar dagen aan. Kip wordt niet ineens langer houdbaar omdat je er wat mayo en kerrie bij doet. Als je conserven gebruikt (bijv. een blikje tonijn) dan zou je de termijn wellicht iets op kunnen rekken, maar ik durf eigenlijk niet te gokken hoe lang.
tirzasarah10
Geplaatst: 03-03-20 22:29
Je hebt van die hele kleine diepvries bakjes waar je misschien porties mee kan maken en dan in vriezen?
ik zou ook max 3 dagen aanhouden (mits al je ingredienten goed gekoeld zijn voor het mengen en in de koelkast bewaard.) Dus op zondag maken zou ik nog tot woensdag durven opeten, daarna niet meer. Wat je wel kan doen is bepaalde ingrediënten invriezen (bv gekookte of gebakken kip, gekookte groenten)Als je die in portiebakjes invriest is het een kwestie van ontdooien, een portie mayo en ev een gekookt eitje erbij, prakken en je hebt een vers slaatje. Surimisalade kan je ook zo supersnel maken. Ham kan je volgens mij ook wel invriezen. Dan zit je enkel met een eitje en ev een augurk/zilveruitje oid dat je moet fijnsnijden.