Op latere leeftijd het onderwijs in, tips en ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Esmee_RS

Op latere leeftijd het onderwijs in, tips en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 21:21

Nou ja, “latere leeftijd” kan je het bij mij niet echt noemen (ben 21 := ), maar ben ondertussen alweer 3 jaar van school af en fulltime aan het werk dus het studentenleven ligt alweer even achter me... :+

Ik ben benieuwd of er bokkers zijn die op “latere leeftijd” gekozen hebben voor een carrière in het onderwijs. Eigenlijk iedereen die ik ken van vroeger (die nu in het onderwijs zitten) is na de middelbare school of na het mbo doorgestroomd naar een docentenopleiding. Dit is gewoon zo’n reguliere hbo opleiding: fulltime en 4 jaar lang.

Nu heb ik al op een aantal momenten getwijfeld om die switch naar zo’n opleiding te maken, maar heb dit nooit gedaan. De reden: ik ben alweer aardig gesetteld, 3 jaar fulltime aan het werk, een koophuis en ik heb gewoon bepaalde vaste lasten. Nu kan ik zeker wel iets inleveren op maandelijkse kosten (ik begrijp dat een studie een investering is), maar met fulltime studeren en een paar uurtjes per week werken denk ik gewoon dat het lastig wordt om hier de kachel brandend te houden.

Ik ben heel benieuwd of er ervaringen zijn van bokkers die in een soortgelijke situatie als ik zaten. Een thuisstudie heb ik nog niet gevonden, lijkt me ook lastig aangezien stage natuurlijk erg belangrijk is. Hoe hebben jullie dit aangepakt? Alles met betrekking tot tips en ervaringen zijn welkom :)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 21:25

Bedoel je het basisonderwijs of voorgezet onderwijs/mbo/hbo?

Want als je al een hbo opleiding afgerond hebt kun je in 1 jaar je lesbevoegdheid halen en op het VO en MBO les gaan geven.

Anyway, ik lees even mee!

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 21:27

Bijna alle hogescholen bieden hun lerarenopleiding ook in deeltijd aan. Ikzelf ben bijna klaar en heb er altijd 3 dagen per week naast gewerkt, eerst nog in een baan buiten het onderwijs en sinds vorig jaar voor de klas. De combinatie is af en toe wel zwaar, vooral rond tentamenperiodes. Bijna iedereen in mijn deeltijdklas heeft er naast gewerkt. Sommige zelfs vier dagen of fulltime.

Het werken in het onderwijs is erg leuk, al zijn er wel grote verschillen per school.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 21:28

Goh, ik dacht dat je 40+ zou zijn ofzo :o
Ik ben zelf op mijn 24e gestart in het onderwijs en ik heb ervoor gekozen om mijn opleiding deeltijd te doen zodat ik ernaast gewoon kon werken/ stage lopen.

Je bent echt niks ouder dan de reguliere student hoor en als je deeltijd zou studeren zou je het puppy van de klas zijn :D

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 21:29

Het gaat makkelijker als zij-instromer. Sneller traject en gesubsidieerd. Alleen wel zwaar, lesgeven en ook nog studeren.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 21:32

Goof schreef:
Ik ben zelf op mijn 24e gestart in het onderwijs en ik heb ervoor gekozen om mijn opleiding deeltijd te doen zodat ik ernaast gewoon kon werken/ stage lopen.

Je bent echt niks ouder dan de reguliere student hoor en als je deeltijd zou studeren zou je het puppy van de klas zijn :D

Hahaha, ja ik wist ook niet helemaal hoe ik de titel neer moest zetten _O- Leeftijd van de medestudenten is niet waar ik me druk om maak, weet dat er zeker op het hbo veel verschil zit in leeftijd. Maar het is me gewoon meer dat het fulltime studeren me toch een te hoge drempel is omdat ik gewoon al redelijk “vast” (niet negatief) zit in mijn “volwassen” ( :') ) leven.

Ik heb een mbo niveau 4 diploma op zak en zou graag aan het voortgezet onderwijs lesgeven (voorkeur docent Engels of Nederlands). Basisonderwijs lijkt me niks :=

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 21:35

Balenciaga schreef:
Goof schreef:

Hahaha, ja ik wist ook niet helemaal hoe ik de titel neer moest zetten _O- Leeftijd van de medestudenten is niet waar ik me druk om maak, weet dat er zeker op het hbo veel verschil zit in leeftijd. Maar het is me gewoon meer dat het fulltime studeren me toch een te hoge drempel is omdat ik gewoon al redelijk “vast” (niet negatief) zit in mijn “volwassen” ( :') ) leven.

Ik heb een mbo niveau 4 diploma op zak en zou graag aan het voortgezet onderwijs lesgeven (voorkeur docent Engels of Nederlands). Basisonderwijs lijkt me niks :=

Ah, ja snap ik.
Zeker als je een vast inkomen en een hypotheek hebt is dat lastig. Maar dan zijn een deeltijd- of zij-instroomtraject wel interessant.
Enne, ik ben docent Engels en ik kan het je aanraden :j

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 21:45

Ik ben nu 26 en in september na bijna 4 jaar werken weer begonnen met een premaster. Woon ook samen, in koophuis. Ben een stuk minder gaan werken (gespaard, zuinig leven en een beetje van duo). Maar, ja het is zwaar. Het is echt een ander leven waar je weer in komt.
We hebben een leuke groep premaster mensen, waarvan ook een deel al een aantal jaren heeft gewerkt. Dat is fijn. Op het hbo zul je ook wel zulke mensen vinden.
Ondanks dat het zwaar is, vind ik het wel waard. Als ik wil kan ik het wel meer uitspreiden. In principe is het nu 2 jaar doorbijten, voor iets wat ik graag wil. Geen onderwijs dus, maar wel weer opnieuw studeren.

xMyrnavG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 21:48

Hoi! Ik ga in September beginnen aan de voltijd opleiding tot Engels docent (ben 22), en voel me een beetje beledigd door wat je oud vindt :P. Hiervoor ook al een hbo opleiding gedaan en afgerond maar vond de beroepen minder leuk dan de opleiding hahaha

In jouw geval denk ik dat een deeltijd opleiding een beter optie is. Wil je dit niet is het misschien een optie om enkele dagen in de week te werken, ik heb sowieso 1 dag in de week vrij als extra stage dag (je moet 1 dag in de week stage lopen en ze willen scholen meer opties geven dan een dag)
Ik denk nog steeds dat dit niet ideaal is en zou persoonlijk voor deeltijd gaan.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 21:49

Hmm, heel “simpel” inderdaad maar simpelweg een hoop geld sparen heb ik nog niet eens aan gedacht _O- Geloof dat ik wel recht heb op studiefinanciering, aangezien ik geen moeder meer heb en ze dat natuurlijk berekenen over het inkomen van je ouders. Maar geen idee eigenlijk hoe dat gaat als je niet meer thuis woont en een eigen inkomen hebt :=

En alle ervaringen over “later” studeren zijn uiteraard ook welkom :) En specifieke ervaringen met opleidingsinstituten voor docentenopleidingen ook! Ik woon in Weert, verhuizen is geen optie dus ik zoek wel iets in deze hoek :D

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 21:50

Hier nog een docent Engels. Ik ben 36 en heb op t moment weer 2 stagiaires, de ene is 21 de andere 29, dus maak je geen zorgen over de leeftijd. Ik moet wel zeggen de combinatie van studeren met een baan in het onderwijs is super zwaar! Je staat 8 uur les te geven en dan heb je nog al het werk wat erbij komt kijken en dan heb ik het nog niet eens over de uren die je kwijt kunt zijn aan het mentoraat door het passend onderwijs tegenwoordig. Ik heb bijna iedere week wel een of twee afspraken met een ouder/begeleider/instantie. Het is heerlijk werk en als het je al zo lang trekt dan zou ik gewoon naar de open dagen gaan van de lerarenopleiding en kijken welke mogelijkheden er zijn, daarnaast is een weekje meelopen op een school ook zeer verstandig. Het beeld wat ( niet in het onderwijs werkende ) mensen hebben van het onderwijs komt niet altijd overeen met de realiteit.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 22:30

Balenciaga schreef:
Maar geen idee eigenlijk hoe dat gaat als je niet meer thuis woont en een eigen inkomen hebt :=

Ze kijken voor de aanvullende beurs nog steeds naar het inkomen van papa en mama.. raar maar waar.
Verder val je onder de nieuwe regeling, dus je basisbeurs is ook een lening. Wel kan je kijken of je nog recht hebt op ov, dat scheelt ook wel.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 23:05

Aranel schreef:
Bedoel je het basisonderwijs of voorgezet onderwijs/mbo/hbo?

Want als je al een hbo opleiding afgerond hebt kun je in 1 jaar je lesbevoegdheid halen en op het VO en MBO les gaan geven.

Anyway, ik lees even mee!

Dit ligt eraan. Dit is zeker niet voor alle lerarenopleidingen. Dat dacht een mevrouw die met mij meeliep ook. Ze had tenslotte hbo rechten gedaan. Dat is zeker gelinkt aan maatschappijleer. Ze kreeg wel vrijstelling maar was zeker nog wel 2,5 jaar aan het studeren.

98xsophiex98

Re: Op latere leeftijd het onderwijs in, tips en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 23:19

Misschien is afstandsleren een optie?
Ik weet dat windesheim bij docent biologie die optie aanbied dus misschien is die optie er bij docent Engels ook wel.

Anoniem

Re: Op latere leeftijd het onderwijs in, tips en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 23:49

Gewoon doen TS!

21 is gewoon een normale leeftijd om een studie te starten, dus maak je geen zorgen hoor :D

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 23:55

Ik heb bij Windesheim de afstandleren variant van biologie gedaan en werkte daarnaast 4 dagen in het voortgezet onderwijs (ik werkte al in het onderwijs dus had vrijstellingen voor didactische vakken). Je hoefde niet elke week naar school bij deze variant waardoor dat kon, maar het vroeg wel veel zelfdiscipline omdat je dus eigenlijk alles zelf moet doen thuis. Drie jaar lang zat ik avonden en weekenden lang te studeren, dus denk er niet te gemakkelijk over! ;) Zeker omdat voor de klas staan als beginnend docent veel energie vraagt, dan is ‘s avonds je lampje niet zo fel meer!!

Als je er echt voor wilt gaan en denkt dat je gemotiveerd genoeg bent zou ik het doen! Je bent nog hartstikke jong en werken in het onderwijs is erg leuk! :j

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 00:03

Ja ik ben op mijn 30ste met de opleiding begonnen in deeltijd.

Op 1 sept gestart met 1 dag pw stage, 1 dag opleiding en 3 dagen werken.

Ik heb dit ‘gewoon’ even bij mijn baas gedropt.

Op 10 dec liep mijn contract af en na de kerstvakantie startte ik met mijn eerste onderwijsbaan. Ik zit nu in mijn 9de schooljaar. De beste keuze ooit!!!

Ik heb eerst agrarische bedrijfskunde gestudeerd en ik was 5 jaar aan het werk en het helemaaaaaal kots beu wat ik deed.

Ik had al 3 jaar een koophuis dus het kan allemaal. Ik deed een deeltijd studie en was in 2 jaar tijd klaar. Je krijgt een vergoeding als zij instromer.

Ik geef natuurkunde op een vmbo school. Juist omdat ik later ben ingestroomd sta ik sterker voor de klas en heb niet de illusie dat het bedrijfsleven zoveel beter is. Veel collega’s die niet anders kennen klagen het hardste.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 04-03-20 00:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 00:04

Hier ook een docent Nederlands! Ik was 20 toen ik aan de opleiding begon (voltijd) en hoewel ik een paar jaar ouder was dan mijn medestudenten was dit juist een voordeel. Sommige studenten die aan de opleiding beginnen zijn nog maar 17 of 18 als ze hun eerste stages lopen en dan is het leeftijdsverschil met leerlingen niet zo groot. Ik heb het altijd erg prettig gevonden dat ik iets ouder was. Als je docent Nederlands of Engels wordt, dan is de kans groot dat je al snel een baan aangeboden zult krijgen tijdens je studie. Er is tenslotte een groot tekort aan docenten. Zorg dat je jezelf beschermt en neem niet veel uren of loop eerst echt alleen stage. Ik heb al snel veel uren gekregen en mentoraat, terwijl ik echt nog een beginner was. Ik liep daardoor op mijn 25ste al tegen een burn-out aan en was bijna volledig gestopt met het onderwijs. Nu gelukkig een fantastische baan gevonden als NT2-docent bij een International School en mijn plezier als docent is weer helemaal terug. Pas dus goed op jezelf, beginnend docent zijn is zeer zwaar!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 00:08

Balenciaga schreef:
Hmm, heel “simpel” inderdaad maar simpelweg een hoop geld sparen heb ik nog niet eens aan gedacht _O- Geloof dat ik wel recht heb op studiefinanciering, aangezien ik geen moeder meer heb en ze dat natuurlijk berekenen over het inkomen van je ouders. Maar geen idee eigenlijk hoe dat gaat als je niet meer thuis woont en een eigen inkomen hebt :=

En alle ervaringen over “later” studeren zijn uiteraard ook welkom :) En specifieke ervaringen met opleidingsinstituten voor docentenopleidingen ook! Ik woon in Weert, verhuizen is geen optie dus ik zoek wel iets in deze hoek :D

Fontys sittard is flexibeler en goed aangeschreven al dan niet de beste opleiding.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 00:13

Wat is je huidige diploma/vak?
Je zou ook kunnen rondkijken naar een functie als instructeur bij een mbo-opleiding.
Als dat goed bevalt, zijn er vaak wel mogelijkheden om door te groeien tot docent.

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 00:18

Ik ben 23, bijna 24 en heb na 4 jaar werken besloten om weer te starten met studeren, afgelopen september. Ik heb dan geen koophuis, maar woon wel op kamers. Ik vind het juist prettig, zeker op stage is het fijn meegenomen dat je al wat ervaring hebt in een bepaald werkveld. Ik werk 16 uur per week naast m’n studie. Pittig vind ik het wel, maar wel de moeite waard. Daarnaast heb ik geaccepteerd dat ik een studieschuld opbouw. De gemiddelde leeftijd in mijn klas is 22, de jongste is net 18 en de oudste 27 met kind. Je bent nooit te oud of te jong om te starten. Persoonlijk vind ik het onderwijs erg leuk.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 00:27

Zonnetje81 schreef:
Balenciaga schreef:

Fontys sittard is flexibeler en goed aangeschreven al dan niet de beste opleiding.

Ik studeer deeltijd docent Engels op het Fontys in Tilburg omdat ze destijds in Sittard de deeltijd op een manier vorm gaven die niet bij mij paste.

Ik heb 2 jaar de lerarentegemoetkoming ontvangen.