Omgangsregeling kind, waar allemaal aan denken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ikkemijik

Omgangsregeling kind, waar allemaal aan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 20:12

De vader van mijn zoontje en ik hebben nu nog een co-ouderschap welke verdeeld is in week op week af. Dit gaat niet zonder slag of stoot en we hebben zelfs al in de rechtbank gezeten.
Inmiddels heeft vader voorgesteld dat ons zoontje bij mij en mijn nieuwe man komt wonen en hij 1 weekend per 2 weken naar vader gaat.
Wat zijn dingen waar ik zoal aan moet denken en eventueel vast moet leggen? Wij hebben bijvoorbeeld nooit een alimentatieregeling gehad omdat het 50/50 verdeeld was, maar dat zal nu veranderen.
Het ouderschapsplan wat er nu ligt zal ook aangepast moeten worden, nog tips en tricks waar aan te denken?

Bij voorbaat dank!

ElSea

Re: Omgangsregeling kind, waar allemaal aan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:23

Als jij een nieuwe partner hebt, en daarmee getrouwd bent is er van alimentatie geen sprake dacht ik.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:26

Tip als het nu al regelmatig moeilijk loopt; vraag een professional er bij om de omgang goed op papier te zetten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:26

liekec schreef:
Als jij een nieuwe partner hebt, en daarmee getrouwd bent is er van alimentatie geen sprake dacht ik.

Geldt dat niet alleen voor alimentatie van de partner? Als ouder blijf je toch medeverantwoordelijk voor je kind.

Je zou eens online kunnen zoeken op een ouderschapsplan. Je hebt voorbeelden waar je vast wel dingen tegen komt waar je niet aan gedacht hebt

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:47

De nieuwe situatie is nogal anders dus daar hoort ook een nieuw ouderschapsplan bij. Is jullie zoontje al op een leeftijd waarop hij zelf aan kan geven wat hij wil? Het gaat tenslotte om hem. In mijn ogen kun je dit soort dingen niet voor onbepaalde tijd vastleggen, er is teveel afhankelijk van het kind en de situatie op dat moment. En duidelijkheid hierover is in ieders belang. Maar mijn kinderen waren ‘al’ 11 en 15 jaar toen hun vader en ik uit elkaar gingen. Voor mij staat het belang van mijn kinderen voorop maar wij kunnen het gelukkig onderling goed regelen zonder tussenkomst van derden ( met flink wat water bij de wijn.)

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:51

Dat is inderdaad partner alimentatie. Kinder alimentatie betaal je gewoon zolang je gezaghebbende ouder bent.

Niks aan dat hele gedoe en hoop dat jullie er goed uit komen. Voor mijn vriend ging het allemaal maar moeilijk. Wat we ook voorstelden niks was goed genoeg.

Op internet kun je volgens mij ook wel voorbeelden vinden. Wij hadden erin wie wat betaalde, hoe hoog de alimentatie, wie haalt en brengt, gesprekken met bijvoorbeeld school wie zijn daarbij. Beslissingen tot aan de kapper wilde ze er bij ons zelfs in hebben maar dat is dus aan jezelf.

Ik had er niet aan gedacht mijn stiefdochter was 6, maar inderdaad als jullie zoon ouder is kun je hem ook het 1 en ander vragen.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:52

capopjekop schreef:
liekec schreef:

Geldt dat niet alleen voor alimentatie van de partner? Als ouder blijf je toch medeverantwoordelijk voor je kind.

Je zou eens online kunnen zoeken op een ouderschapsplan. Je hebt voorbeelden waar je vast wel dingen tegen komt waar je niet aan gedacht hebt

Ohja klopt! Even vergeten dat er 2 alimentaties zijn.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 21:55

Hoe hebben jullie destijds het ouderschapsplan opgesteld? Is dat met behulp van een mediator of advocaat gegaan? Dan die weer benaderen en vragen om een herberekening. Niet zelf gaan lopen prutsen met voorbeelden van het internet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 22:09

Denk er ook aan om dingen vast te leggen als hoe jullie omgaan met beslissingen als het knippen van haar en het piercen van oren etc.

ikkemijik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 22:17

Berdien schreef:
Hoe hebben jullie destijds het ouderschapsplan opgesteld? Is dat met behulp van een mediator of advocaat gegaan? Dan die weer benaderen en vragen om een herberekening. Niet zelf gaan lopen prutsen met voorbeelden van het internet.

Het ouderschapsplan is destijds opgesteld in een jarabee traject.
Vader en ik zijn nooit samen geweest, alleen omgang gehad en daar is onze zoon uit ontstaan.

Het gaat mij er voornamelijk om dat vader alles wil controleren. Zelfs het naar de kapper gaan.
Als onze zoon bij mij woont en alleen om het weekend bij zijn vader is wil ik zelf kunnen bepalen wanneer ik hem meeneem naar de kapper.
En hoe zit het met bijvoorbeeld zwemles en sporten. Zoontje is 4, dus ergens komend jaar gaat hij op zwemles; moet dit met vader overlegd waar dit gebeurd of mag ik dan kiezen?
Met sporten net zo; moet dat met vader overlegd of mag ik kiezen?

Hoe worden “extra” kosten verdeeld? Van bijvoorbeeld zwemles, sport, extra schoolbijdrages ed. Zit dat bij een alimentatieregeling in of moet je dit apart en onderling regelen?

Het contact tussen mij en vader is niet best, overleg is erg moeilijk en het liefst heb ik zo min mogelijk met hem van doen

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 22:17

Zelf geen ervaring, maar in mijn omgeving heb ik wel gezien dat het handig is om feestdagen als Kerst, Sinterklaas en verjaardagen vast te leggen

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 00:42

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 01:33

ikkemijik schreef:
Hoe worden “extra” kosten verdeeld? Van bijvoorbeeld zwemles, sport, extra schoolbijdrages ed. Zit dat bij een alimentatieregeling in of moet je dit apart en onderling regelen?

Alimentatie is in principe all-in, dus ex hoeft geen bijdrage te betalen voor extra kosten zoals sport en zwemles. Tenzij het anders is afgesproken.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 01:39

Zou ook zeker erin zetten hoe jet wilt verdelen met brugweekenden en vakanties.

Om je in te dekken ook de ophaal tijdstippen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 05:44

Met een sport kiezen zou ik dat wel in overleg doen als je kind graag een teamsport wil gaan doen. Niks is zo vervelend als je als team de helft van de tijd je spelers mist omdat een ouder te ver weg woont of er niet achter staat. Dat is voor je zoontje zelf ook vervelend.

Overigens ben ik het wel met berdien eens om een mediator of advocaat in te schakelen. Zoiets kun je beter in een keer goed regelen. Maar ik zou ter voorbereiding wel al punten uitzoeken op internet

ikkemijik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 08:19

Advocaat is al betrokken, dus dat zit wel goed. Is al steeds gedoe vanaf de geboorte. Er ligt ook een ouderschapsplan opgesteld met behulp van jarabee, maar daar mis ik wel wat dingen in. En dat moet nu dus echt rigoureus aangepast omdat we van co-ouderschap naar een omgangsregeling gaan.
Het huidige ouderschapsplan gaat uit van overleg, maar overleg is niet tot nauwelijks mogelijk. Hierom wil ik dingen duidelijk op papier hebben, maar ben zelf het overzicht een beetje kwijt en weet ook niet wat ik wel en niet kan “maken” om het zo even te zeggen

Dagen/tijden van ophalen komen er zeker in en vakantie/feestdag verdeling ook

Kmbrly: wat zijn brugweekenden?

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 08:52

Citaat:
Het gaat mij er voornamelijk om dat vader alles wil controleren. Zelfs het naar de kapper gaan.
Als onze zoon bij mij woont en alleen om het weekend bij zijn vader is wil ik zelf kunnen bepalen wanneer ik hem meeneem naar de kapper.
En hoe zit het met bijvoorbeeld zwemles en sporten. Zoontje is 4, dus ergens komend jaar gaat hij op zwemles; moet dit met vader overlegd waar dit gebeurd of mag ik dan kiezen?
Met sporten net zo; moet dat met vader overlegd of mag ik kiezen?

Het contact tussen mij en vader is niet best, overleg is erg moeilijk en het liefst heb ik zo min mogelijk met hem van doen

Heeft vader gezag? Zo ja, dan moet je best veel blijven overleggen. School, vakanties naar het buitenland, doktersbezoeken, hulpverlening. Als vader geen gezag heeft heeft hij geen gronden van zijn controlerend gedrag. Hij kan het wel doen, maar jij hebt geen verplichting naar hem. Heeft hij wel gezag dan heeft hij wel rechten.

ikkemijik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 09:29

Vader heeft inderdaad (nu nog) gezag

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 09:29

Mjelleke schreef:
ikkemijik schreef:

Alimentatie is in principe all-in, dus ex hoeft geen bijdrage te betalen voor extra kosten zoals sport en zwemles. Tenzij het anders is afgesproken.

Daar kun je dus een kindrekening voor openen

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 09:33

Stel ook vast dat de omgangsregeling geregeld aangepast kan worden.
De omstandigheden kunnen immers wijzigen.
Bijvoorbeeld breng- en haaltijden.
Denk aan sport, feestjes, leeftijd. Hij kan welicht op gegeven moment zelf er naar toe?
Hoe gaat het als er bijvoorbeeld een groot feest bij jou in de familie is en het is zijn weekend. Kan er dan geruild worden bijvoorbeeld.