Werken na je studie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Werken na je studie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 13:03

Hoi!

Ik zit nu zelf in het 3e jaar van mijn bachelor, en volgend jaar heb ik een half jaar stage en een half jaar scriptie.

Nu vroeg ik mij af, hoe snel hebben jullie na je studie (passend) werk gevonden? Lukte het jullie om rond te komen zodra de studiefinanciering werd beëindigd?

Dit is iets waar ik mij wel eens zorgen om maak.. kan ik na mijn studie wel werk vinden? En kan ik mijn huur blijven betalen etc.. Nu wil ik mijn scriptie wellicht ook in het buitenland doen, dus dan wordt het misschien lastiger om (eventueel) bij het stage adres te blijven werken (als ik een half jaar weg ben).

Hoe hebben andere bokkers dit gedaan? :)

eilleen333

Re: Werken na je studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 13:05

Ik denk dat het aan je studie ligt. Ik kon eigenlijk direct na het afronden aan de slag, maar het ligt ontzettend aan de branche waar je in zit. Veel van mijn studiegenoten zijn blijven hangen op hun stage adres.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 13:07

Ik ben begin februari afgestudeerd en woon nog thuis. Dus ik heb nauwelijks kosten en heb nog gewoon mijn bijbaan waar ik nu extra werk totdat ik een échte baan heb gevonden. Ik kan hier prima mee rondkomen.

Ik ben druk bezig met solliciteren en heb al een baan op het oog, en beide partijen zijn erg positief. Dus ik hoop komende week te horen te krijgen dat ik kan beginnen. Dan heb ik zes weken thuisgezeten, dus valt erg mee!
Maar dat komt omdat er best veel banen op dit moment zijn in mijn vakgebied (ergotherapeut).

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 13:10

Ik gok dat dit helemaal afhankelijk is van je diploma en werkveld. Een vriendin van mij is net afgestudeerd en heeft binnen een paar weken een baan gevonden. Maar wij zitten in de zorg dus daar is een groot tekort aan mensen. Zit je in een veld waarin minder mensen nodig zijn dan kan ik me voorstellen dat het langer duurt of je evt zelfs (tijdelijk) buiten je diploma om aan de slag moet.

Zij woont ook nog op kamers die dacht ik (deels) door haar ouders betaald werd. Dus dat scheelt ook wel in je lasten. Ik volg dezelfde opleiding in deeltijd en werk dus gewoon. Maar als ik over een jaar klaar ben heb ik ook geen baan meer en zal ik moeten solliciteren. Ivm tekorten verwacht ik wel snel aan het werk te kunnen maar de vaste lasten van een eigen huis lopen gewoon door dus wil daar wel voor sparen. Zeker omdat mijn vriend ook student is en het dus niet volledig op kan vangen.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 13:12

Ik studeer Voeding en Diëtetiek :) Hier en daar zie ik wel vacatures, maar ik weet niet hoe dat na mijn studie is en hoe lastig het is om die banen te krijgen. Ik sta natuurlijk ook ervoor open om (tijdelijk) te werken in een andere branche/een bijbaan, maar het mooiste zou zijn iets in/gerelateerd aan mijn vakgebied.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 13:14

IsaCalixa schreef:
Ik studeer Voeding en Diëtetiek :) De banen liggen niet echt voor het oprapen, maar in de zorg is het sowieso lastig. Ik sta natuurlijk ook ervoor open om (tijdelijk) te werken in een andere branche/een bijbaan, maar het mooiste zou zijn iets in/gerelateerd aan mijn vakgebied.

Je kan ook tijdelijk iets anders in de zorg gaan doen zodat je inkomen hebt en relevante ervaring op doet?

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 13:14

Ik studeerde een paar jaar geleden in eind februari af en wist toen dat ik al geslaagd was en kon halverwege februari al beginnen bij mijn eerste baan. Dus dat liep mooi in elkaar over :).

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 13:15

Ik ben vrijdags officieel afgestudeerd en heb ik mijn laatste tentamen gehaald. En die dag ervoor had ik een sollicitatie gesprek gehad. Die vrijdag van afstuderen werd ik gebeld dat ik het was geworden en of ik maandag kon komen werken. Heb er maar 4 maanden gewerkt en ben daarna voor mezelf begonnen.
Ik woonde thuis dus mijn kosten waren laag. Ik had ook nog een bijbaan voor 12 uur per week naast mn studie. Dus ik redde het prima.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 13:15

Ik heb ontzettend lastige baankansen en maak me net als jij veel zorgen. Nu ben ik van plan om eerst een tijd anti-kraak te wonen, zodat ik het me kan veroorloven een tijd wat minder inkomen te hebben. Niet ideaal natuurlijk, maar ik ken wel wat mensen die heerlijk wonen voor een spotprijs. Merk bij mezelf dat het enige paniek weg haalt. Misschien kun je daar eens naar kijken?
Laatst bijgewerkt door Castilja op 01-03-20 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 13:18

Zertab schreef:
IsaCalixa schreef:
Ik studeer Voeding en Diëtetiek :) De banen liggen niet echt voor het oprapen, maar in de zorg is het sowieso lastig. Ik sta natuurlijk ook ervoor open om (tijdelijk) te werken in een andere branche/een bijbaan, maar het mooiste zou zijn iets in/gerelateerd aan mijn vakgebied.

Je kan ook tijdelijk iets anders in de zorg gaan doen zodat je inkomen hebt en relevante ervaring op doet?

Ja, dat kan uiteraard ook :) Het moet wel iets gerelateerd met voeding of sport o.i.d. zijn, ik kan niet zomaar als verpleegkundige aan het werk haha :D

Maar dat is zeker ook een optie

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 13:19

Nee, dat kunnen alleen verpleegkundigen haha. Maar ik heb wel de mogelijkheid om als verzorgende te werken, weet niet of dat ook met jouw studie kan?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 13:20

Castilja schreef:
Ik heb ontzettend lastige baankansen en maak me net als jij veel zorgen. Nu ben ik van plan om eerst een tijd anti-kraak te wonen, zodat ik het me kan veroorloven een tijd geen inkomen te hebben. Niet ideaal natuurlijk, maar ik ken wel wat mensen die heerlijk wonen voor een spotprijs. Merk bij mezelf dat het enige paniek weg haalt. Misschien kun je daar eens naar kijken?

Dat is inderdaad nog een idee. Ik kan ook mijn kamer onderverhuren en tijdelijk bij mijn ouders intrekken, maar dat zie ik niet zo zitten := Ik ben het nu zo gewend om zelfstandig te wonen.

Dan liever tijdelijk een supermarkt baan ofzo!

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 13:41

Ik kreeg tijdens mijn HBO lab/onderzoek afstudeerstage een aanbod voor een baan en kon dus direct na het afsluiten van mijn stage aan de slag.
Helaas is dat zeker niet de normaalste gang van zaken omdat er niet altijd een plekje vrij is om een fijne student een baan te bieden

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 13:52

Ik heb na m’n HBO studie pas na een jaar werk gevonden maar dat is voor m’n gevoel wel uitzondering hoor. Als je je nu al zorgen maakt voor later kun je misschien alvast een spaarpot opbouwen voor straks, dat je een buffer hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 14:11

Beter te vroeg dan te laat solliciteren zou ik zeggen. Tenzij je een aanbod o.i.d. krijgt van je stageadres, zou ik zeker rond januari al beginnen met brieven schrijven, ook als je uiteindelijk naar het buitenland gaat. Er is altijd wel een optie om een sollicitatiegesprek via Skype o.i.d. te doen.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 14:54

Voor mij, ik ben tijdens het afstuderen begonnen met werken in het werkveld van mijn studie. Wij werden heel vrij gelaten in het afstuderen, heel weinig contacturen nog dus dan kon het zo.
Persoonlijk had ik het liefst een 0 uren contract gekregen maar die wilde ze niet hebben. Dus het werd 2 dagen in de week. Ik heb geluk gehad en had bij de eerste sollicitatie beet.

Wel het nadeel; ik ben 150 km van huis gaan werken. Want ja banen waren en zijn in het noorden super moeilijk voor mij. 4 uur reistijd op 1 dag was wel pittig. Maar ben blij dat ik het zo gedaan heb.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 14:58

Hier ook een beetje stress over het naderende grote-mensen-leven :o

Hier krijgen we als tip mee om vooral niet bang te zijn om al te solliciteren ondanks dat we nog niet volledig afgestudeerd zijn. Succes met afstuderen en banenjagen :D

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 15:29

Is denk wat andere al zeggen heel afhankelijk van de branche waar je in studeert en later werkzaam in bent.
Zelf heb ik vorig jaar juli de opleiding MMZ afgerond en veel op gesprek geweest maar nooit werk kunnen vinden in de sector.
Werk tegenwoordig in een woonzorgcentrum voor ouderen war ik het prima naar mijn zin heb.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 16:15

laraxXxemma schreef:
Voor mij, ik ben tijdens het afstuderen begonnen met werken in het werkveld van mijn studie. Wij werden heel vrij gelaten in het afstuderen, heel weinig contacturen nog dus dan kon het zo.
Persoonlijk had ik het liefst een 0 uren contract gekregen maar die wilde ze niet hebben. Dus het werd 2 dagen in de week. Ik heb geluk gehad en had bij de eerste sollicitatie beet.

Wel het nadeel; ik ben 150 km van huis gaan werken. Want ja banen waren en zijn in het noorden super moeilijk voor mij. 4 uur reistijd op 1 dag was wel pittig. Maar ben blij dat ik het zo gedaan heb.

2 Uur heen- en terug?! Mijn god. Op een werkdag van 9-5? Respect man, ik zou na 1 week al omgevallen zijn. Doe je dat nog steeds?!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 16:25

Castilja schreef:
laraxXxemma schreef:

2 Uur heen- en terug?! Mijn god. Op een werkdag van 9-5? Respect man, ik zou na 1 week al omgevallen zijn. Doe je dat nog steeds?!

Ja dit! Wow. En is dat inclusief files of komen die er nog bij?
Mijn maximale reistijd wat ik wil afleggen naar een baan met auto zit echt wel op 1 uur inclusief files.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 16:29

Zertab schreef:
Castilja schreef:

Ja dit! Wow. En is dat inclusief files of komen die er nog bij?
Mijn maximale reistijd wat ik wil afleggen naar een baan met auto zit echt wel op 1 uur inclusief files.

Als je in een branche werkt waarin de banen niet voor het oprapen liggen, zou ik het er ook wel voor over hebben als dit écht de richting zou zijn die ik op zou willen. Je hoeft er niet voor altijd te blijven, maar het geeft je wel een voet tussen de deur en kan maar net het opstapje zijn dat je nodig hebt voor het verdere verloop van je carrière. Stel je doet het een half jaar of een jaar en vindt daarna iets dichter bij huis waar je eerder niet voor in aanmerking was gekomen, dan is het toch de moeite waard geweest.

Daarentegen heb ik nu een baan die ik zo ongelooflijk ruk vind en waarvan ik weet dat ik er niet in verder wil, dat ik mijn uur reistijd (en de benzinekosten) al teveel vind. Daar hoop ik dus ook zo snel mogelijk weer vanaf te zijn. :))

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:02

Ik zou dan toch eerder kiezen voor naar die regio verhuizen. Als ik een baan wil die voor het oprapen ligt moet ik naar de randstad of naar Groningen/Friesland. Dus dat is echt niet met de auto te rijden vanaf Brabant. Dan zou ik daar woonruimte zoeken. En dan sowieso in Groningen ofzo. Randstad trekt mij totaal niet.

Maar ik heb het geluk dat er in de buurt echt wel banen te vinden zijn die aan mijn reistijd voldoen. :)

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:03

Is er een mogelijkheid om je scriptie en je stage om te draaien? Eerst scriptie en dan je stage, dan kan je misschien vanuit je stage gelijk blijven werken daar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:04

Ligt er echt helemaal aan in welke sector je werkt. Ik werk in een grote tekort-sector, waardoor ik na mijn derde jaar al een baan had en ik deze baan deed tijdens mijn laatste jaar van de studie. Ik werk er nu nog steeds :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:28

Zertab schreef:
Ik zou dan toch eerder kiezen voor naar die regio verhuizen. Als ik een baan wil die voor het oprapen ligt moet ik naar de randstad of naar Groningen/Friesland. Dus dat is echt niet met de auto te rijden vanaf Brabant. Dan zou ik daar woonruimte zoeken. En dan sowieso in Groningen ofzo. Randstad trekt mij totaal niet.

Maar ik heb het geluk dat er in de buurt echt wel banen te vinden zijn die aan mijn reistijd voldoen. :)
Er zijn legio redenen waarom mensen niet kunnen of willen verhuizen. Zeker als ik de intentie zou hebben de betreffende baan maar voor een half jaar of een jaar te hebben als een soort opstapje, zou ik niet zo snel mijn hele hebben en houden pakken en verhuizen (nou ja, ik wel, maar ik kan me voorstellen dat iemand die wat meer gesettled is, dat niet zo snel doet). Als je niet in de situatie zit, kun je er imo weinig over zeggen wat je zou doen. :P Ik had bijvoorbeeld ook dichter bij mijn werk kunnen gaan wonen, maar 1. zat ik dan in een dertien-in-een-dozijn, doods Engels plattelandsplaatsje (ze zien er immers niet allemaal uit zoals in de Cotswolds), ver bij een degelijke stad vandaan, en 2. had ik dan nóg minder makkelijk bij een vriendin op visite kunnen gaan die in een nogal ongemakkelijke uithoek van Frankrijk woont, dus zit ik elke dag een uur in de auto. Dat zijn overwegingen die voor de één niet zo van belang zijn, maar voor mij waren wonen in een stad, en wonen vlakbij een vliegveld met in ieder geval een directe vluchtverbinding naar Parijs (en bij voorkeur ook naar Nantes) wel echt dealbreakers.