Ik open dit topic, omdat ik helemaal in de knoop zit met mijn huidige studie. Naast dat ik mijn hart wil luchten, zou ik ook graag horen hoe jullie tegen de situatie aan kijken en wellicht zijn er mensen die eenzelfde soort 'probleem' hebben gehad.
Wat goed is om te weten is dat ik dit jaar 22 wordt en ik probeer sommige dingen niet al te specifiek te omschrijven, want ik wil niet dat leerlingen van mijn stageschool mij hierin herkennen.

Momenteel volg ik de lerarenopleiding voor het voortgezet onderwijs (dat is hbo uiteraard). Ik zit in mijn tweede jaar en hoewel ik de studiepunten zonder al te veel moeite binnen weet te halen, loop ik juist met stage tegen problemen aan. Vorig jaar ging het nog wel op stage, maar ik moet daarbij eerlijk zeggen dat ik niet veel voor de klas heb gemoeten. Inmiddels is mijn tweede stage begonnen en ik zag daar als een berg tegenop. Ik heb wat klassenactiviteiten gedaan en ik vind het leuk om de leerlingen individueel te begeleiden, maar ik voel me vreselijk onzeker op het moment dat ik echt zelfstandig voor de klas moet. Ik begrijp niet goed waar dat gevoel vandaan komt, omdat ik totaal geen onzeker persoon ben. Ik voel me nooit onzeker en daarom ervaar ik het wellicht des te heftiger. Het is nu eigenlijk zover gekomen dat ik met buikpijn op zie tegen aankomende stageweek, dan moet ik namelijk weer voor de klas.
Ik heb hier met mijn slb'er over gesproken en zij zegt dat ik deze stage moet gebruiken om te proberen de onzekerheid weg te nemen in kleine stapjes. Ik moet zeggen dat dit op dit moment een onmogelijke opgave lijkt, maar ik ga nog niet de handdoek in de ring gooien. Ik moet wel voor ogen houden dat ik volgend jaar mijn eigen klas moet gaan draaien en ik niet meer weg kom met deellessen en observaties.
Conclusie: ik ga deze studie niet halen als ik niet van mijn onzekerheid af kom.
Ondertussen ben ik me aan het oriënteren op andere mogelijkheden. Journalistiek heeft me altijd al aangesproken, omdat ik erg begaan ben met nieuws en graag zelf schrijf. (Ik heb nog meer redenen, maar het lijkt me onnodig voor het beeld dat ik probeer te schetsen om die allemaal te benoemen nu). Ik twijfelde destijds tussen wat ik nu doe en journalistiek. Ik ben toen voor leraar gegaan omdat er meer baankans is, maar achteraf gezien denk ik dat ik simpelweg niet sociaal genoeg ben leraar te zijn. Ik ben niet heel begaan met de leerlingen en ik merk dat ik vaak irritaties heb richting hen (wat oneerlijk is).
Ik heb een gevoel van spijt en denk erover om me alsnog in te schrijven voor journalistiek, dan zou ik in augustus dit jaar nog kunnen beginnen.
Ik heb echter al een (vrij) lange studieloopbaan achter de rug. Ik heb eerst op de mavo gezeten, toen heb 1 jaar een mbo-opleiding gedaan die niet bij me paste, daarna heb ik een mbo-opleiding afgerond (3 jaar) en ben ik naar het hbo gegaan.
Deze studie voelde voor mij in het begin echt als de definitieve keuze. Ik had met mezelf afgesproken om niet meer af te wijken. Ik dacht; als ik het niet leuk vind dan maak ik het toch af, een hbo-diploma is immers altijd waardevol. Door de problemen op stage is dat een beetje van de baan, want ik twijfel of het haalbaar is voor mij om dit af te ronden.
Ik heb al gekeken of journalistiek te volgen is in deeltijd, maar het is helaas niet mogelijk om een volwaardige Bachelor of Journalism te halen in deeltijd.
Ik wil niet gaan werken ondanks dat ik al een mbo-diploma behaald heb. Ik heb namelijk dankzij persoonlijke omstandigheden mavo gedaan i.p.v. havo en het is simpelweg onder mijn kunnen, ik heb meer uitdaging nodig.
Ik heb mijn propedeuse behaald dus er is een eventuele mogelijkheid om naar de universiteit te gaan. Ik zie mezelf echter niet naar de universiteit gaan, omdat het universiteitsleven mij niet aanspreekt.
Nu ik dit allemaal typ lijkt het misschien alsof ik mijn keuze al gemaakt heb, maar ik vind het nog steeds heel lastig. Mede omdat mijn ouders tot nu toe alle studies betaald hebben. Ik mag van hen nog één keer switchen, omdat ze de onrust zien die de huidige studie met zich meebrengt, maar daarna is het dan klaar. Ik begrijp dat natuurlijk en ik wil zelf ook zeker niet nóg een keer switchen mocht ik het nu doen, maar dat dacht ik eerder ook en dat loopt nu ook allemaal anders.
Ik vind studeren heel leuk en ik zou het het liefst nog 20 jaar doen, maar ik besef me ook dat 26 jaar best oud is voor iemand die begint met werken. Dat zou met mijn huidige studie 24 zijn en dát vond ik al oud. Leeftijd is dus ook iets dat de drempel tot overstappen groter maakt.
Daarnaast zou ik het rot vinden om te stoppen, omdat ik mijn huidige klas fantastisch vind (ter verduidelijking: mijn studieklas, niet stageklas bedoel ik hiermee) en de vakken onwijs leuk en interessant vind. Ik zie zelf echter ook in, dat ik niet om de stage heen kan.
Ik denk dat ik nog 100 dingen toe kan voegen, maar het is al een flink verhaal geworden dus ik ga het nu afronden. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is allemaal en anders kan ik zeker nog toelichten!
Niets is te oud!
), maar ben er zelf ook 2 jaar tussenuit geweest omdat ik wilde kijken wat er nog meer in de wereld te doen is. Ik heb 2 jaar gewerkt als ambulant coach voor kinderen met ASS die door hun ASS vast lopen of vast dreigen te lopen in het onderwijs. Wel onderwijs gerelateerd dus, maar toch anders, ook enorm leuk en ook enorm leerzaam.