Product geretourneerd, geen geld terug

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LaCiega

Product geretourneerd, geen geld terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 11:58

Hoi bokkers,

Wellicht kunnen jullie me verder helpen. Ik weet dat er meerdere van dit soort topics rondzwerven, ik hoop dat jullie het me niet kwalijk nemen dat ik er nog een open.
In December heb ik een bepaald product besteld, welke na passen te groot bleek. Dezelfde dag na ontvangst heb ik hem, met track en track, retour gedaan. Echter, ik ben vergeten een briefje bij het pakket in te doen met mijn gegevens en mijn bestelnummer erop. Ik heb gelijk een mail erachteraan gestuurd met inbegrepen de track en trace, maar sindsdien niks gehoord van het bedrijf. Ze hebben geen telefoonnummer ergens vermeld staan.

Ik heb zelf al bij de consumentenbond gekeken, maar werd er niet wijzer op. Sta ik in mijn recht om mijn geld nog terug te krijgen, of heb ik simpelweg pech omdat ik mijn gegevens niet op een briefje in de doos mee retour heb gedaan. Ik zou denken dat het niet zo moeilijk is het pakketje aan mij te linken, maar misschien denk ik te simpel..

Wie kan me helpen met wat een correcte volgende stap zou zijn.c

Brainless

Re: Product geretourneerd, geen geld terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:02

Wat staat er in de voorwaarden ivm het retourneren?

LaCiega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 12:06

Dat was ik inderdaad vergeten te vermelden.

Gekopieerd van de site:
Citaat:
Denk erom dat het [product] in de originele zak en doos zit bij retourneren! En vergeet niet duidelijk aan te geven van wie het pakket is, doe dit bijvoorbeeld door een kopie van de factuur bij te voegen. Stuur een e-mail naar [naam bedrijf] met daarin de Track&Trace van de verzending. Wij informeren de betreffende partij dan door middel van uw e-mail. Moet het product geruild worden voor een ander product, dan kunt u dit ook in de e-mail doorgeven.

en

Citaat:
Bent u, om wat voor reden dan ook, niet tevreden met uw aankoop. Dan kunt u de gehele bestelling annuleren en de bestelling retour sturen naar ons. Hiervoor heeft u 14 dagen de tijd, niet alleen heeft u 14 dagen, deze dagen beginnen ook pas te tellen als u de bestelling ontvangen heeft! Als u binnen 14 dagen heeft aangegeven dat het pakket retour komt, dan heeft u nog eens 14 dagen de tijd om het pakket daadwerkelijk retour te sturen. De kosten voor het retourneren zijn 6,95 euro. Sommige producten komen uit het buitenland en moeten ook geretourneerd worden naar het buitenland. Dit staat ook duidelijk en specifiek vermeld op de productpagina's van de producten waar dit van toepassing is.

[bedrijf] vergoedt alle betalingen van de consument, inclusief eventuele leveringskosten door de ondernemer in rekening gebracht voor het geretourneerde product, onverwijld doch binnen 14 dagen volgend op de dag waarop de consument hem de herroeping meldt. Tenzij de ondernemer aanbiedt het product zelf af te halen, mag hij wachten met terugbetalen tot hij het product heeft ontvangen of tot de consument aantoont dat hij het product heeft teruggezonden, naar gelang welk tijdstip eerder valt. De ondernemer gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel dat de consument heeft gebruikt, tenzij de consument instemt met een andere methode. De terugbetaling is kosteloos voor de consument.

Denk erom dat we het pakket niet retour kunnen accepteren als:

Het artikel is gedragen, passen mag natuurlijk wel.
Het artikel is beschadigd, neem in ieder geval even contact met ons op.
Als het niet fatsoenlijk in de originele verpakking zit. We moeten er een andere klant weer blij mee kunnen maken.
Denk erom dat het retour sturen naar ons voor eigen kosten is. We kunnen het pakket niet voor u ophalen, en u kunt het pakket ook niet versturen naar een antwoordnummer.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:22

Je bent zelf vergeten je gegevens erbij te zetten. Hoe moeten ze dan weten dat het pakket van jou komt?

Ik weet niet zeker of het track and trace nummer ook gekoppeld wordt aan de gegevens van de verzender, maar als dat niet zo is, kunnen ze daaruit ook geen informatie halen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:27

Zeker als je het bij een groot bedrijf hebt gekocht zal het niet meevallen voor ze om eea te koppelen. Enig idee hoeveel pakjes er bijv bij kledingbedrijven retour komen?

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:28

_San87_ schreef:
Je bent zelf vergeten je gegevens erbij te zetten. Hoe moeten ze dan weten dat het pakket van jou komt?

Ik weet niet zeker of het track and trace nummer ook gekoppeld wordt aan de gegevens van de verzender, maar als dat niet zo is, kunnen ze daaruit ook geen informatie halen.

Staat dat niet op het retourlabel op het pakketje? Althans, als ik iets terugstuur moet ik vaak een retourlabel erop plakken of aanvragen, daar staan dan mijn adresgegevens op bij de afzender. Zo zouden ze dan toch moeten weten dat het van TS komt, en dat dan in combinatie met haar mailtje?

Welke webshop is het? Soms staan telefoonnummers goed verstopt.

Edit:
cissy schreef:
Zeker als je het bij een groot bedrijf hebt gekocht zal het niet meevallen voor ze om eea te koppelen. Enig idee hoeveel pakjes er bijv bij kledingbedrijven retour komen?

Als het een groot bedrijf is kan het ook zijn dat er veel tijd overheen gaat om dit uit te zoeken. Ze zouden op zijn minst op het mailtje moeten reageren.
Laatst bijgewerkt door Aroha op 25-02-20 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:29

Mwah, met een beetje goede wil moet dat natuurlijk wel kunnen. De enige die de track- and tracecode weet/heeft is de verzender en ze heeft de code al doorgestuurd aan de ontvanger dus het pakket is aan haar te linken. En als het niet zo zou zijn, dan zouden ze in elk geval even fatsoenlijk antwoord kunnen geven zodat er samen naar een oplossing gekeken kan worden. Niets laten weten is dan niet perse de meest fijne keuze.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:29

Citaat:
Wij informeren de betreffende partij dan door middel van uw e-mail.

Citaat:
Sommige producten komen uit het buitenland en moeten ook geretourneerd worden naar het buitenland. Dit staat ook duidelijk en specifiek vermeld op de productpagina's van de producten waar dit van toepassing is.

Volgens mij gaat het hier om dropshipping.
En niet elke verkoper houdt zich helaas aan de wettelijke regels.

Heb je er weer achteraan gemaild?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:30

Aroha schreef:
_San87_ schreef:

Staat dat niet op het retourlabel op het pakketje? Althans, als ik iets terugstuur moet ik vaak een retourlabel erop plakken of aanvragen, daar staan dan mijn adresgegevens op bij de afzender. Zo zouden ze dan toch moeten weten dat het van TS komt, en dat dan in combinatie met haar mailtje?

Welke webshop is het? Soms staan telefoonnummers goed verstopt.

Niet per se. Vaak genoeg pakketten retour gedaan waar mijn gegevens niet op staan, enkel die van de ontvangende partij.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:35

Als jij de track and trace code gemaild had dan kunnen ze gewoon de code invoeren bij de zoekfunctie in hun mail, dan komt die automatisch naar boven. Dus er is gerust een oplossing om het te achter halen.

Daarnaast zegt het recht van retour:
Citaat:
Om aan alle fabeltjes een einde te maken: het retourrecht geldt ook als de klant het product heeft uitgepakt en zelfs als hij het heeft uitgeprobeerd. Een gesloten of oorspronkelijke verpakking kan derhalve geen harde eis zijn in uw retourvoorwaarden.

Als er echter slijtage of schade is opgetreden die u kunt aantonen, dan bent u gerechtigd die schade te verrekenen met het terug te storten bedrag. Deze schade moet ontstaan zijn doordat de consument meer heeft gedaan met het product dan nodig is om te beoordelen of hij het wil houden en om de belangrijkste kenmerken te controleren.

Maar soms is het echt lastig met retouren. Komt bij ons ook wel eens een pakket retour waar we vooraf een meldingen van hebben gehad en geen enkele verdere info bij zit. Soms is het dan echt lastig te achterhalen van wie dat geweest is, zeker als je er meerdere van hebt verkocht

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:37

kiki1976 schreef:
Als jij de track and trace code gemaild had dan kunnen ze gewoon de code invoeren bij de zoekfunctie in hun mail, dan komt die automatisch naar boven. Dus er is gerust een oplossing om het te achter halen.

Daarnaast zegt het recht van retour:
Citaat:
Om aan alle fabeltjes een einde te maken: het retourrecht geldt ook als de klant het product heeft uitgepakt en zelfs als hij het heeft uitgeprobeerd. Een gesloten of oorspronkelijke verpakking kan derhalve geen harde eis zijn in uw retourvoorwaarden.

Als er echter slijtage of schade is opgetreden die u kunt aantonen, dan bent u gerechtigd die schade te verrekenen met het terug te storten bedrag. Deze schade moet ontstaan zijn doordat de consument meer heeft gedaan met het product dan nodig is om te beoordelen of hij het wil houden en om de belangrijkste kenmerken te controleren.

Die harde eis van oorspronkelijke verpakking is het probleem dan ook niet, wel niet vergeten mee te sturen van de retourbon.

Neem nog eens contact met ze op, TS. Geen antwoord geven is gewoon onfatsoenlijk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:40

Staat er een adres op de site?
Anders even de naam checken bij de kvk en op googlemaps kijken naar het adres.
Dan weet je gelijk of het een bedrijfspand of een appartementje in de stad betreft.

LaCiega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 13:04

Wat fijn alle reacties!! Hartstikke bedankt :)

Het gaat inderdaad om dropshipping, helaas... Ik was hier zelf niet mee bekend totdat ik vanochtend het andere topic heb gelezen.
Ik ben vanochtend al druk bezig met achterhalen van een telefoonnummer. Het bedrijf (bedrijf A) waar ik besteld heb is een bedrijf welke voor andere zaken verstuurt. Bij retourzending, zendt je het retour naar het originele bedrijf (bedrijf B) en niet naar bedrijf A. Bedrijf A had mijn mail dus door moeten sturen naar het bedrijf waar het pakje vandaan komt zodat die weten dat er iets retour is gezonden, maar dit is niet gebeurt (denk ik, ik weet het natuurlijk niet omdat ik geen reactie heb gekregen).
Ik heb contact gehad met bedrijf B, maar die weet van niks en hebben me het telefoonnummer van bedrijf A gegeven, althans dat dachten ze. Dit blijkt het nummer van een ander bedrijf, bedrijf C, welke in dezelfde branche werkt maar dus een concurrent is en niks met bedrijf B te maken heeft. Bedrijf C heeft me uitgelegd dat Bedrijf B dus een dropshipping bedrijf is.
Dus... nog geen stap verder, maar weet nu dus wel waar ik mee te maken heb en dat het bedrijf niet goed aangeschreven staat bij concurrenten.

Ik weet niet meer wat er op de retourbon stond. Zou dat wel kunnen checken, heb het originele verzendbewijs met track en track nog. Ik vind het inderdaad ook niet netjes dat ze helemaal niet terug gemaild hebben, maar weet nu dus ook waarom.

@ Brainless: er staat inderdaad wel een adres op en een KvK nummer. Het adres is van een woonhuis, op het adres staan ook 2 andere webshops ingeschreven kon ik zien bij het natrekken van het KvK nummer.
Baal echt ontzettend dat ik hier in gestonken ben....

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:12

Kak, dat is balen :\.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:21

_San87_ schreef:
Die harde eis van oorspronkelijke verpakking is het probleem dan ook niet, wel niet vergeten mee te sturen van de retourbon.

Neem nog eens contact met ze op, TS. Geen antwoord geven is gewoon onfatsoenlijk.

Wordt helaas veel door geweigerd door webshops wat dus niet mag, dat wilde ik aangeven op hun voorwaarde's

LaCiega schreef:
Wat fijn alle reacties!! Hartstikke bedankt :)

Het gaat inderdaad om dropshipping, helaas... Ik was hier zelf niet mee bekend totdat ik vanochtend het andere topic heb gelezen.
Ik ben vanochtend al druk bezig met achterhalen van een telefoonnummer. Het bedrijf (bedrijf A) waar ik besteld heb is een bedrijf welke voor andere zaken verstuurt. Bij retourzending, zendt je het retour naar het originele bedrijf (bedrijf B) en niet naar bedrijf A. Bedrijf A had mijn mail dus door moeten sturen naar het bedrijf waar het pakje vandaan komt zodat die weten dat er iets retour is gezonden, maar dit is niet gebeurt (denk ik, ik weet het natuurlijk niet omdat ik geen reactie heb gekregen).
Ik heb contact gehad met bedrijf B, maar die weet van niks en hebben me het telefoonnummer van bedrijf A gegeven, althans dat dachten ze. Dit blijkt het nummer van een ander bedrijf, bedrijf C, welke in dezelfde branche werkt maar dus een concurrent is en niks met bedrijf B te maken heeft. Bedrijf C heeft me uitgelegd dat Bedrijf B dus een dropshipping bedrijf is.
Dus... nog geen stap verder, maar weet nu dus wel waar ik mee te maken heb en dat het bedrijf niet goed aangeschreven staat bij concurrenten.

Ik weet niet meer wat er op de retourbon stond. Zou dat wel kunnen checken, heb het originele verzendbewijs met track en track nog. Ik vind het inderdaad ook niet netjes dat ze helemaal niet terug gemaild hebben, maar weet nu dus ook waarom.

@ Brainless: er staat inderdaad wel een adres op en een KvK nummer. Het adres is van een woonhuis, op het adres staan ook 2 andere webshops ingeschreven kon ik zien bij het natrekken van het KvK nummer.
Baal echt ontzettend dat ik hier in gestonken ben....

Mooi balen dit!
Hebben ze facebook? Daar de klant op de pagina plaatsen?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:26

Ik denk dat je vn de dropshipper geen antwoord meer gaat krijgen.

Maak een melding bij de ACM, dan wordt de dropshipper aangepakt. ACM zijn ontzettend druk bezig met dit soort bedrijfjes aan te pakken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:11

Nou nou, ingestonken.... je hebt iets retour gezonden niet op de juiste manier. Daar is weinig instinken aan lijkt mij.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:16

Regel het anders met de vervoerder, die kunnen het pakketje weer naar jou terug sturen.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:25

rien10 schreef:
Nou nou, ingestonken.... je hebt iets retour gezonden niet op de juiste manier. Daar is weinig instinken aan lijkt mij.

Het is een drop shipper, dan ben je er zeker wel ingestoken.

Ts melding maken en voor je wat besteld altijd goed controleren ( kvk bv).

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:27

Pipodipo schreef:
Regel het anders met de vervoerder, die kunnen het pakketje weer naar jou terug sturen.

Hoe gaan die dat doen dan als het pakketje al afgeleverd is?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:32

Ondanks dropshipper, je moet in principe de zaken met het bedrijf afkaarten waarbij je het hebt gekocht. Het is al vreemd dat je het niet naar dat bedrijf moest retourneren, verantwoordelijkheid ontlopen noem ik dat.

LaCiega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 15:00

Bedankt allemaal voor het reageren!
Ik zal even op iedereen proberen te reageren.

kiki1976 schreef:
Mooi balen dit!
Hebben ze facebook? Daar de klant op de pagina plaatsen?

Ik wil eerst kijken of ze op mijn laatste mail wel zullen reageren, heb advies ingewonnen bij de Consuwijzer en dit nu opgevolgd :). Ik heb op de Facebook gekeken maar berichten van andere klanten die vragen of er contact opgenomen kan worden worden ook genegeerd en slechte recensies of verhalen zijn niet te vinden, waarschijnlijk dus verwijderd.

Tallie1979 schreef:
Ik denk dat je vn de dropshipper geen antwoord meer gaat krijgen.

Maak een melding bij de ACM, dan wordt de dropshipper aangepakt. ACM zijn ontzettend druk bezig met dit soort bedrijfjes aan te pakken.

Ik heb daarnet contact gezocht met de Consuwijzer :) bedankt voor de tip!! Ik heb nu een actieplan.

rien10 schreef:

Met instinken doel ik naar het dropshipping verhaal. Daarnaast, als ik een fout maak (welke ik direct heb geprobeerd recht te zetten toen ik erachter kwam) betekent dat niet dat de andere partij niet meer hoeft te reageren. Daarnaast heb ik het retourbewijs en bewijs dat het wel retourgezonden is en volgens de Consuwijzer is dat voldoende weet ik nu (dat was ook mijn vraag, of het erg is dat ik een foute gemaakt en of mijn fout consequenties heeft voor het terug krijgen van mijn geld. Antwoord: nee, want ik kan wel aantonen dat ik het product heb teruggezonden).
Ik dacht eerst hetzelfde als jij en had me er al bij neergelegd dat ik het geld door mijn eigen schuld kwijt was, maar dat is natuurlijk niet waar. Het bedrijf had ook dan gewoon kunnen reageren, dan had ik er minder moeite mee gehad. Daarnaast blijkt dit bedrijf wel vaker geld niet terug te storten naar klanten, en die zullen echt niet allemaal dezelfde fout als ik hebben gemaakt.
Zou wat zijn als je nergens meer recht op hebt omdat je zelf ook weleens een fout maakt.

Pipodipo schreef:

Het pakje is al lang weer terug bij bedrijf B, die kan niet weer terug naar mij. Anders was dit inderdaad een goede optie geweest.

Eleeke schreef:
rien10 schreef:

Het is een drop shipper, dan ben je er zeker wel ingestoken.

Ts melding maken en voor je wat besteld altijd goed controleren ( kvk bv).

Bedankt Eleeke :) Dat bedoelde ik inderdaad met instinken. De Consuwijzer is ervan op de hoogte gesteld. Het bedrijf heeft dus een KvK nummer, maar ik heb nu dus geleerd dat dat niks zegt. Goed voor een volgende keer.

bigone schreef:
Ondanks dropshipper, je moet in principe de zaken met het bedrijf afkaarten waarbij je het hebt gekocht. Het is al vreemd dat je het niet naar dat bedrijf moest retourneren, verantwoordelijkheid ontlopen noem ik dat.

Ik weet niet wat de regels daaromtrent zijn, maar achteraf gezien is dat inderdaad gek.

En dan nu mijn eigen update:

Ik heb dus het advies van Tallie opgevolgd. De Consuwijzer geeft aan dat het niet uitmaakt dat ik niet mijn gegevens op een briefje heb meegestuurd, aangezien via de track en track en het officiële bewijs ik kan aantonen dat ik het pakket retour heb gedaan, dit heb ik ook gelijk gemeld bij het bedrijf toen ik het pakket teruggezonden had. Ze geven aan dat de eerste stap nu is om hun voorbeeldbrief Voorbeeldbrief - Herinnering aan terugbetalen producten na gebruikmaken van bedenktijd te versturen. Mocht ik daar geen antwoord op krijgen kan ik kijken of het bedrijf gesloten is bij de geschillencommissie, zo ja kan ik daar een procedure starten. Zo nee, dan kan ik het via de rechter spelen. Wel zijn hier hoge kosten aan verbonden, maar wat ik begreep zullen die voor de tegenpartij zijn als ik in mijn gelijk gesteld wordt.
Ik hoop vooral dat het mailtje voldoende zal zijn.... :\ Anders gaat het nog lang duren ben ik bang.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 15:06

Het is toch te idioot voor woorden dat je gewoon naar je geld kunt fluiten met die dropshippers he. :(

Nog een tipje, als je naar de facebookpagina van Ali versus de Rest gaat, heb je kans dat zij je kunnen helpen aan de gegevens van de dropshipper. Waarschijnlijk is hij/zij al bekend bij ze.

LaCiega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 15:12

Tallie1979 schreef:
Het is toch te idioot voor woorden dat je gewoon naar je geld kunt fluiten met die dropshippers he. :(

Nog een tipje, als je naar de facebookpagina van Ali versus de Rest gaat, heb je kans dat zij je kunnen helpen aan de gegevens van de dropshipper. Waarschijnlijk is hij/zij al bekend bij ze.

Dit bedrijf is een dropshipper voor Nederlandse bedrijven, niet voor Ali of een soortgelijke site.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 15:16

Met welke betaalwijze heb je betaald ?