Cake bakken probleempje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Cake bakken probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 15:03

In het kader van "Heel Bokt Bakt", zit ik met een cakeprobleempje. De cake zelf ziet er prachtig uit, goudbruin van boven, mooi gaar. *\o/* Alleen als ik hem omkeer is de bodem heel donker, bijna zwart. -O- Die kan ik er dus afsnijden, maar is wel zonde van de cake...

Ik bak in een combimagnetron. Hier zit een stand op voor cake en gebak welke je instelt op het gewicht van dat ding exclusief de vorm. De temperatuur, baktijd etc regelt de combimagnetron dan zelf.

De siliconen bakvorm die ik gebruik zet ik gewoon op de plaat/ draaiplateau. Bij mijn metalen bakvormen gaat het op deze manier gewoon goed en heb ik geen zwarte bodem. Alleen deze siliconen vorm (paar maatjes kleiner dan de rest van de vormen) geeft elke keer zwarte bodem. Moet ik deze vorm dan op het lage rooster gebruiken ipv op de plaat/ draaiplateau? De bakvorm vet ik altijd netjes in en bestuif ik met bloem. Cake lost gewoon prima, glijdt na het bakken zo uit de vorm.

Wat gaat er hier mis? Hoe krijg ik met deze vorm wel gewoon een mooie cake zonder zwarte bodem? Wie heeft de gouden tip?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Cake bakken probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 15:10

Rooster gaat vermoedelijk je probleem oplossen :j Er is te veel plaatselijke warmte voor je siliconen bakblik. Metaal geleidt het wel weg, dat siliconending niet. Dus dat zou mijn eerste gok zijn om aan te passen, zeker als de rest van de cake wel goed is.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 15:17

Ok, dan ga ik dat de volgende keer proberen. Warmte blijft dus onder dat siliconending hangen als ik het goed begrijp? Met zwarte bodem als gevolg?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 15:22

Geen siliconenvorm meer gebruiken, maar je metalen vormen, kennelijk werken die beter samen met je oven.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 15:25

Dan zou ik op zoek moeten naar een nieuwe kleinere vorm. De siliconen is 18 cm doorsnede, de rest is 25 of meer cm.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 15:31

Wat staat er in t boekje van je combimagnetron? Vaje/ taart stand zal wel oven zijn en daarbij halem wij altijd draaiplateau ed eruit en gebruiken rooster of bakplaat

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 15:41

Staat weinig over in, eerlijk gezegd. Cake/ taart stand is idd oven. Maar omdat het met andere vormen wel goed gaat en met deze niet, vraag ik me dus af waar dat hem in zit. Draaiplateau eruit lijkt mij hier geen goed idee, dan blijft er alleen een soort verwarmingselement over en om het nou daar direct op te zetten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 16:09

En als je zelf je temperatuur instelt? Dus bijvoorbeeld iets lager zetten, maar de cake er iets langer in laten staan?

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 16:55

Ik zou hem inderdaad op een rooster zetten ipv draaiplateau en de baktijd eerst iets van 20 tot 30% korter en dan de cake er even uithalen om te kijken hoever hij is. Als je er een sateprikker in doet en hij komt er schoon uit dan is hij klaar, maar dat wist je waarschijnlijk wel :D
Verder heb ik ook geleerd dat hoe kleiner de oven hoe sneller het klaar is omdat deze sneller warm word.

Murphylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 17:00

Had je je rooster in het het midden gedaan ?? En op welke temperatuur heb je gebakken ? Ik bak altijd op 160 graden 60 tot 70 minuten en de baktijd verschild elke x weer :o

Zo en zo niet in silicone of metale vorm gebruiken. In een ouderwetse glazen cake schaal krijg je de mooiste cake’s (wel heel goed invetten)

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 18:07

Gewoon in het midden op de plaat gebakken, temperatuur en tijd regelt hij zelf in de cake/ taart stand, dus dat weet ik zo gauw niet. Prikker was idd schoon, daar let ik altijd goed op! Rooster ga ik volgende keer proberen.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 18:30

In een combi gebruik je bij oven gebruik eigenlijk altijd het lage rooster. Dat heb ik iig die 13 jaar gedaan dat ik er 1 had.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 18:37

Dan ga ik die de volgende keer gebruiken, dank voor je tip!

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 18:53

In mijn combimagnetron was een siliconen cakevorm geen succes, dus ik ben na twee keer proberen weer teruggegaan naar de metalen cakevormen.
En inderdaad, op een laag rooster in het midden (gewoon op het draaiplateau), net als in een conventionele oven, zodat de warmte er omheen kan bewegen.

Sindsdien weer prima cakes :D