Printen op letter papier

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dorus

Printen op letter papier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 13:37

Voor de doelgroep die regelmatig met dit bijltje te hakken heeft blijkt mijn vraag van te hoog niveau, dus probeer ik het maar eens op het orakel Bokt.

Ik heb een pdf quilt patroon in het letter formaat, een veel gebruikt papier formaat in Amerika. Doordat deze circa 6mm breder en 18mm korter is dan A4 heb ik een probleem met printen. Print ik op 100% dan valt er eea weg aan de randen, maar print ik “passend op papier” dan kloppen de maten van mijn patroon niet meer.

Ik zou dit patroon dus eigenlijk heel graag op letter papier willen printen en als het even kan met een LaserJet printer. Maar, hoe kom ik aan letter papier hier in Nederlander welke copyshop kan mij hierbij helpen?

Ik heb heel Google al afgestruind, maar ik kom er niet uit. Iemand die mij kan helpen?

Lanoca

Re: Printen op letter papier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 13:40

Ik heb iets dergelijks bij de hand gehad. Ik heb het met 100% op A3 laten afdrukken. Niet ideaal maar wel werkbaar.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 13:43

Dat is eigenlijk mijn last resort als er geen andere opties zijn. Vind het zo jammer om 50% van het papier weg te moeten gooien, omdat het anders niet kan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 13:51

En als je de marges op 0 zet? Meestal staan de marges links/rechts op 1,27 en boven onder op 2,54 cm, dus die 18 mm lengte en 6 mm breedte moeten daarmee op te vangen zijn.
Soms roept de printer dan dat er delen buiten printbereik vallen, maar dat kun je negeren, en meestal wordt dan tóch alles gewoon geprint.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 14:38

De marges van een pdf bestand liggen vast en zijn gedefineerd door de maker van het bestand, daar kan ik niet aan tornen. In dit geval zijn de marges behoorlijk smal en dat is mede de oorzaak van mijn probleem. Het printbereik van de printer is dus hetgeen waar ik last van heb. Deze valt 6mm binnen de randen van het papier. In totaal verlies ik dus 18mm van het oorspronkelijke Letter formaat en dat is in dit geval teveel. Zou het patroon een marge 2.54cm hebben gehad dan was er alleen lege marge van het papier af gevallen en was het geen probleem geweest. De lengte is uiteraard geen probleem omdat A4 langer is dan Letter.

Goed, zoals ondertussen wellicht duidelijk is ontbreekt het mij niet aan technische kennis om dit digital patroon op papier te krijgen, maar zit het probleem hem echt in de specifieke opmaak (smalle marges) van dit patroon en de beschikbare middelen.

Een pak papier op letter formaat of een copyshop die het voor mij op letterformaat kan printen zijn ben ik bang de enige oplossing in dit geval, maar al mijn google inspanningen hebben nog geen nuttige resultaten opgeleverd.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 15:12

ik denk eerlijk gezegd dat het op A3 printen de goedkoopste en eenvoudigste optie is.

Letterformat wordt hier niet gebruikt en bij de copyshop moeten ze het, vrees ik, ook speciaal voor je kopen. Of ze pakken A3 en snijden het op het juiste formaat, maar dan had je net zo goed A3 kunnen afdrukken.

Ik zou eerlijk gezegd geen zorgen maken over het teveel aan papier wat je weggooit, papier kan heel goed gerecycled worden als je het in de papierbak gooit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 15:20

Als je het met wat rommelen en proberen in het afdrukvoorbeeld niet voor elkaar krijgt, kan je dan niet gewoon een plaatje maken van het bestand (via bvb. een printscreen desnoods) en dat plaatje dan in je afdrukvoorbeeld zo terugschalen dat het helemaal op papier komt?

Lukt het trouwens ook niet door in je afdrukvoorbeeld je papier te kantelen zeg maar? Zodat het met de lange kant naar onderen staat ipv. met de korte kant? Dat je het dan een beetje habbie-babbie maar in ieder geval op papier uit kan printen?

Of wil je het echt mooi uitgeprint hebben en niet alleen maar leesbaar :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 15:22

Ik heb geen idee hoe zo’n patroon eruit ziet. Maar kan je het patroon niet naar A4 knippen en plakken?
Ik denk dan aan het gebruiken van de Snipping Tool en A4 eventueel in landscape.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 16:24

Bedankt voor het meedenken allemaal, maar ik heb echt alle mogelijke technische opties al geprobeert. Dit patroon leent zich gewoon echt niet om op A4 af te drukken zonder dingen te verliezen. Ik heb echt een stapel Letter papier nodig of een copyshop die het voor mij op Letter papier kan krijgen.
Daarom mijn hele specifieke vraag: waar kan ik dat krijgen of waar is dat eventueel mogelijk

@pmarena: ja, ik wil het naast leesbaar en kloppend ook een beetje mooi uitgeprint hebben, ik ben ook altijd nogal zuinig op mijn patronen :o Vandaar ook mijn voorkeur voor een LaserJet printer en dat A3 mijn last resort is, want met dat bijknippen wordt het er ook niet mooier op ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 16:39

Dit ook al geprobeerd neem ik aan...?

How to Convert a PDF Letter to A4:

- Open your PDF file in Adobe Acrobat.
- Click on "File," and select "Print Setup."
- Select "A4" from the drop-down menu for "Size" under the "Paper" section.
- Click "OK."
- Click "File" and select "Print."
- Click on the drop-down menu for "Page Scaling," and select "Fit to Printable Area."
- Click "OK."

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 16:59

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 18:14

pmarena schreef:

- Click "OK."
- Click on the drop-down menu for "Page Scaling," and select "Fit to Printable Area."
- Click "OK."

Heeft geen zin. Dan is het geen 100% meer!!!

Ik weet echt niet meer wat ik nog meer kan zeggen wat om duidelijk te maken dat al jullie goedbedoelde adviezen gewoon niet gaan werken. Hoe moeilijk is het nou om te lezen wat er staat en een concreet antwoord te geven op een concrete vraag?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 18:25

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 18:40

Ik zou gewoon wat vellen A3 papier kopen, op maat snijden naar letter formaat, en het restpapier bewaren als schetspapier/boodschappenlijstje/knutselpapier enz.

A3 papier kost niet heel veel: *link*

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 23:34

Hoezo zou bijsnijden niet mooi worden? :+ er komen geen US Letter vellen van de bomen hoor, die worden ook ooit bijgesneden. Zie niet in waarom op A3 printen een “last resort” zou moeten zijn, laat het gewoon bij een goede printshop op A3 uitprinten en bijsnijden.
Er is zoveel drukwerk met afwijkende maten wat gewoon bijgesneden wordt.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 23:54

Als je printer zelf de marges aanpast, kan je proberen om in je printer-opties bij papierformaat 'Ware grootte' aan te vinken. Misschien valt hij dan net wel of net niet van je A4tje, maar het is allicht de moeite om te proberen.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 23:57

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 00:00

Kan het het PDF niet 'open' krijgen? En dan zelf aanpassen met dezelfde formaten voor het patroon?
Misschien heb je iemand in je buurt die wat handig is met Adobe? Of zit er iemand op Bokt?
Ooit heb ik het gekund. :+

Als ik op mijn werk een A5 kopieer, geeft de printer ook een bezwaar, maar dit bezwaar kan ik negeren. Mijn A5 komt er dan gewoon op A4 uit... Accepteert je printer dat ook niet? Ik weet dat het nu geen kopie betreft...

Oh en een andere mogelijkheid misschien...
Als ik een foto wil afdrukken, ga ik met een usb naar de fotograaf die 'm dan uitprint... Zou die niet om kunnen gaan hiermee? Dus je patroon op fotopapier, dan krijgt hij automatisch de juiste afmeting gok ik...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 08:45

Dorus schreef:
pmarena schreef:

- Click "OK."
- Click "OK."

Ik weet echt niet meer wat ik nog meer kan zeggen wat om duidelijk te maken dat al jullie goedbedoelde adviezen gewoon niet gaan werken. Hoe moeilijk is het nou om te lezen wat er staat en een concreet antwoord te geven op een concrete vraag?

Jeetje antwoord jij onvriendelijk. Bedenk dat de antwoorden zijn bedoeld om jou te helpen.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 08:48

Ik snap ook niet dat er nog mensen proberen te helpen, maar ik kreeg ook al jeuk van de eerste zin van de openingspost.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 08:51

Je probleem voorleggen aan een printshop en het hun probleem maken. Kost wel wat maar zij krijgen het vast voor elkaar. Ze kunnen alles voor je printen op alle formaten. Multicopy bijvoorbeeld.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 08:55

DiantaM schreef:
Dorus schreef:

Jeetje antwoord jij onvriendelijk. Bedenk dat de antwoorden zijn bedoeld om jou te helpen.

Ik snap TS wel.
Veel van de antwoorden zorgen voor een `oplossing' waarmee ze echt niet geholpen is. In de categorie mijn auto maakt een heel geluid en dan als antwoord krijgen dat je dan maar de bus moet pakken.

TS ben je al bij een copy shop geweest om dit probleem voor te leggen? Ik denk namelijk dat ze hier meer verstand van hebben dan voor.
Bijvoorbeeld maquettebouwers zullen ook tegen een dergelijk probleem aan kunnen lopen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 08:57

Dit is ook geen technisch forum, maar een paardenforum. Dus de kans dat je hier van iedereen een antwoord van ‘hoog niveau’ krijgt is niet groot.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 09:28

Ondertussen is er allang een link gepost naar een webshop die letterpapier levert, en TS heeft daarna niets meer van zich laten horen. Denk dat het zinloos is verder advies te geven, of te verwachten nog een antwoord of dankjewel aan de poster van de webshop te krijgen.