Hey allemaal!
Ten eerste, sorry als dit niet in het juiste forum staat, ik wist niet zo goed waar dit thuis zou horen.
Maarrr ik heb me toch wat grappigs gevonden, mijn spreekbeurt over paarden die ik heb gemaakt toen ik 9 was!
Ik heb het letterlijk over getypt zoals ik het destijds heb geschreven, en ik heb er zelf even goed om gelachen. Ik dacht dat het leuk zou zijn om met jullie te delen en je dag een beetje op te vrolijken!
"Het paart pony"
Ik heb een paart gekozen omdat ik het in ieder geval over een dier wil hebben. Ik rij zelf ook pony, maar niet als de beste ?!! Maar ik weet er wel veel van. En dat ga ik je nu vertellen.
Een pony is kleiner dan een paart. Als je een pony (paart) wilt meten heb je een speciale meet lat nodig. (tekening) dan moet je de hoogte van de schoft meten (tekening)
Tuig
Om te rijden heb je een tuig nodig zoals teugels, hoofdstel en zadel.
Maar voordat je kan rijden moet je de haren en de staart goet doen en je laarzen aan doen en je ponyrijbroek.
Maar dan ben je nog niet klaar, maak dan je pony schoon door hem te borstelen, je moet ook zijn hoeven uit krabben, zauw je dat niet doen dan zouden er stentjes in kunnen zitten en is die kreupel en dat doet de pony pijn. Je moet de hoeven ook vijlen anders worden ze te lang! En dan kan je hem opzadelen!
Je moet altijd eerst het zadel erop leggen op de paart pony, anders staat je paart pony te lang los omdat het halster er dan af moet.
*TIP* als je teugels en een hoofdstel kopt, maak de teugels dan van te voren vast!
Als je niet goet kan rijden, laat dan je poneytje door iemand anders vast houden.
Om je pony paart te vraagen voruit te gaan kan je een hulp geven.
Als je vooruit wilt moet je je benen in de buik duwen, niet in de zij want dan gaat ie bokken!!!
Einde.