Nieuwe werkgever geen pensioenregeling

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Birgit__

Nieuwe werkgever geen pensioenregeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 15:20

Goedemiddag :)

Vandaag het telefoontje gekregen waar ik op wachtte: ik ben aangenomen bij een andere werkgever. Dit wordt mijn tweede 'echte' baan nadat ik in januari 2019 met een baan in mijn studierichting ben begonnen.

Echter ben ik een leek op het gebied van alles wat met officiële zaken zoals belasting en pensioen te maken heeft. Nu heb ik te horen gekregen dat het bedrijf geen pensioenregeling heeft. Nu heb ik wel gegoogeld wat dit inhoudt, maar ik ben meer op zoek naar ervaringsdeskundigen: hoe regelen jullie je pensioen als het niet (mede) via je werkgever is geregeld?

Alvast bedankt en ik hoor het graag :)

verootjoo

Re: Nieuwe werkgever geen pensioenregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 15:21

Wij doen het zelf via een beleggingsrekening bij hofhoorneman bank :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 15:25

Ik heb een lijfrente via de accountant.
Heb 12,5jr in een sector gewerkt zonder pensioen regeling, nu wel weer maar spaar wel nog door

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 15:30

Lijfrente :j

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 19:58

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:07

Ik had eerst banksparen, maar dat komt pas vrij op pensioen leeftijd stel dat je er toch eerder bij wil dan kan dat niet zomaar of het kost je een hoop geld. Ik spaar nu gewoon op een spaarrekening.

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:30

Het gaat er om dat je geld opzij zet voor later. Dat kan op een manier die wat meer opbrengt dan gewoonsparen (heet lijfrente en verreken je met je belastingaangifte). Dit geld kun je pas weer laten uitkeren als je met pensioen bent (is dus geblokkeerd tot dan).

Of gewoon sparen op een gewone (spaar)rekening. Of beleggen op een gewone (beleggings)rekening. Deze laatste twee opties vragen vooral van je dat je er af blijft tot later. En je hebt geen belastingvoordeel.

Als je nog jong bent, kun je eventueel een paar jaar wachten. De meeste werkgevers hebben een pensioenregeling, dus een volgende werkgever wellicht ook. Als je 30 jaar of ouder bent, zou ik gaan starten met geld opzij zetten voor je pensioen. Succes met je nieuwe werk!