Ik heb een tijdje lopen aanklooien om mijn scooter verzekerd te krijgen.
Lang verhaal kort: deze scooter is door mijn mama aangekocht in 2006. We hebben er toen een jaar of 2 mee gereden, verzekerd. Sinds pakweg 2008 staat de scooter ongebruikt en onverzekerd in het tuinhuis, vermits iedereen in het gezin toen een auto had.
Dankzij de LEZ zit ik sinds december 2019 zonder auto. Ik heb de scooter van mijn mama gekregen voor mijn verjaardag, 1 februari.
Ik had eerst *** gecontacteerd voor een verzekering (doet er niet toe welke het was
), maar jeetje, die klantendienst was echt super onbeleefd. Een week tijd verloren, doordat zij eerst zeiden dat mijn papieren in orde waren en toen toch weer niet. Daarna een andere verzekeringsmaatschappij gecontacteerd, daar waren ze veel vriendelijk.Ik daar naartoe op woensdag 6 februari, met het gelijkvormigheidsattest van de scooter, mijn rijbewijs en paspoort. Daar begon het gerommel opnieuw. De scooter is niét nieuw en is nooit ingeschreven geweest. In 2006-2008 was dit namelijk niet nodig in België, die regels zijn pas achteraf veranderd.
Je kon een hele tijd bij het postkantoor terecht voor de regularisatiedocumenten ter inschrijving, maar dat is ondertussen ook al niet meer het geval. "U zal naar het kantoor van DIV moeten gaan". Ehm. Met mijn fiets? Ik werk, heb een paard waar ik dagelijks heen moet, zorg dagelijks ook nog voor 3 andere paarden, ... Ik verstuur de documenten dus liever via de post - maar geen originele documenten dan uiteraard, wat volgens de verzekerinsagent wél nodig was. Zag ik niet echt zitten.
Ik heb toen 's avonds internet open gegooid, en 3 minuten later kwam ik er al achter dat ik in mijn geval géén regularisatiedocumenten nodig heb, omdat de scooter in kwestie voor 31 maart 2014 wél in het verkeer gebracht werd. Enkel het gelijkvormigheidsattest is dan nodig. 's Avonds nog een mailtje naar mijn verzekeringsagent gestuurd. Donderdagochtend voor de zekerheid DIV opgebeld - ik heb inderdaad gelijk. En ik mag inderdaad gewoon een kopie van het gelijkvormigheidsattest opsturen, het hoeft niet het originele document te zijn. Verzekeringsagent even opgebeld. Hij heel blij, ik ook. Het enige wat nog nodig was, mijn mijn handtekening op het inschrijvingsformulier. Beetje l*llig want dat had ik de dag ervoor ook wel al kunnen tekenen... Ik kon pas een dag later, vrijdag 8 februari, weer bij hem terecht om te tekenen.
Ondertussen zijn we 13 dagen verder, en moet ik nog steeds de fiets nemen omdat ik nog steeds mijn nummerplaat niet ontvangen heb. De gemiddelde wachttijd is 14 dagen, dus mijn hoop was niet heel erg groot dat ik de plaat veel vroeger zou ontvangen, maar door het weer de afgelopen 2 weken baal ik natuurlijk dubbel zo hard
Ik moet dagelijks een kleine 15km fietsen. Die plots veel langer lijken in dit weer
We (ook de verzekeringsagent) hadden ergens we de hoop dat het niet al te lang zou duren, niet zo heel veel mensen schrijven in deze periode een scooter/motor in, er zijn geen feestdagen, ... Maar helaas
Ik hoop ZOOO hard dat ik de plaat morgen eindelijk mag ontvangen. Indien ze die leveren als ik niet thuis ben (en dat ben ik morgen eigenlijk niet), gaat ze mee naar het postkantoor (want je moet meteen betalen bij afgifte dus ze gaan ze niet achterlaten zonder het geld te ontvangen) en moet ik ze daar ophalen. Wat een gedoeeeee. En dan moet ik natuurlijk de scooter ook nog ophalen, die logeert nog bij mijn mama zolang ik geen plaat heb. De verzekering loopt natuurlijk wél al
Zo, dat is ook weer van mijn lever haha.
Hoe lang moesten jullie op een soortgelijke plaat wachten?
Mijn papa heeft meer dan 2 weken moeten wachten toen hij zijn motor in de zomer inschreef.