Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
een Nederlands briefje zal zeker ook geldig zijn! Zolang je huisarts met een officieel attest komt is het normaal oké. Het is een gewone consultatie en bij het afrekenen enz vragen ze of je een briefje voor het werk / school nodig hebt. Ze geven je dan bv 2-3,... dagen zoveel als de dokter nodig acht om te genezen.
Tieneke schreef:Een Nederlandse arts is in principe niet gevoegd om school- of arbeidsongeschiktheidsattesten te schrijven. Klinkt absurd, maar zo is het wel. Het is niet gezegd dat je school het niet zou aannemen, maar wettelijk is het in principe niet. Dus een Belgische arts is handiger.
YoniB schreef:Mag ik dit als Nederlander een apart systeem vinden haha? Soms ben je toch gewoon te ziek om te werken, maar is het niks waarvoor je een huisarts oid hoeft te bezoeken? In de categorie 'ik voel me zwaar belabberd, maar voel ook wel dat dit waarschijnlijk binnen een week weer over is' is het toch zonde dat je hiervoor een dokter moet bezoeken? Echt onnodig in mijn ogen, en zonde van ieder zijn tijd (en geld?)
En vooraf weet je toch ook niet hoe lang je ziek bent? Hoe kan je daar nou dagen aan plakken als arts :p

YoniB schreef:Mag ik dit als Nederlander een apart systeem vinden haha? Soms ben je toch gewoon te ziek om te werken, maar is het niks waarvoor je een huisarts oid hoeft te bezoeken? In de categorie 'ik voel me zwaar belabberd, maar voel ook wel dat dit waarschijnlijk binnen een week weer over is' is het toch zonde dat je hiervoor een dokter moet bezoeken? Echt onnodig in mijn ogen, en zonde van ieder zijn tijd (en geld?)
En vooraf weet je toch ook niet hoe lang je ziek bent? Hoe kan je daar nou dagen aan plakken als arts :p
xPareltje schreef:Tieneke schreef:Een Nederlandse arts is in principe niet gevoegd om school- of arbeidsongeschiktheidsattesten te schrijven. Klinkt absurd, maar zo is het wel. Het is niet gezegd dat je school het niet zou aannemen, maar wettelijk is het in principe niet. Dus een Belgische arts is handiger.
Dit vind ik wel heel bizar. Ik zat namelijk op een school met 80% Nederlands in België en daar werd nooit moeilijk over gedaan. Als je als Nederlander naar een Belgische arts moet gaan moet je dat uit je eigen zak betalen en krijg je niks vergoed (mits je een verzekering hebt), dus ik zou dit zeker niet doen en gewoon naar een Nederlandse arts gaan.
verootjoo schreef:Tieneke schreef:Een Nederlandse arts is in principe niet gevoegd om school- of arbeidsongeschiktheidsattesten te schrijven. Klinkt absurd, maar zo is het wel. Het is niet gezegd dat je school het niet zou aannemen, maar wettelijk is het in principe niet. Dus een Belgische arts is handiger.
Nederlandse artsen gaan zo’n briefje niet schrijven, want volgens de regels in NL mogen ze dat niet ivm privacy. En NL huisartsen mogen ook niet beslissen of je te ziek bent om te werken, daarvoor hebben we hier bedrijfsartsen.
Ik vind het ook wel een bijzonder systeem in België. Hoe doen ze dat met de privacy wet? En hoe voorkomen ze overbelaste huisartsen als iedereen voor elk akkefietje daarheen moet komen? Of maakt de assistente zulke briefjes?
Qua privacy houden ze zich prima aan de regels, want er word niet geschreven. ''mevrouw X heeft vandaag blindedarmontsteking''. Bedrijfsartsen heb je op het werkveld, maar niet op een middelbare school of een universiteit en ts zit op de universiteit. Tieneke schreef:Briefjes worden enkel gemaakt door artsen, assistenten zoals in Nederland kennen we hier zelfs doorgaans niet.
In sommige regio's zitten we dan ook met een tekort aan huisartsen omdat die idd overspoeld worden met patiënten. Veel huisartsen nemen geen nieuwe patiënten meer aan, idem trouwens met tandartsen. Maar het is, denk ik, redelijk regiogebonden. Maar in mijn werk (mutualiteit, dienst arbeidsongeschiktheid) zie ik ook meer en meer arbeidsongeschikte artsen met burn outs etc.
Als ik bij mijn eigen huisarts wil gaan, heb ik met veel geluk woensdag of donderdag een afspraak. Ik moet dus anticiperen op hoe ik me voel. Als ik me op zaterdag ellendig voel en voorspel dat ik maandag niet beter ben, maak ik online alvast een afspraak. Ik kan die altijd nog annuleren. Als ik snel een afspraak nodig heb, kan ik nog bellen. Sommige slots worden voorbehouden voor wie telefoneert, en dan kan ik nog de 'pech' hebben dat ik bij een andere arts moet gaan. Bij één bepaalde arts is meestal nog wel plaats, met reden denk ik wel
xPareltje schreef:verootjoo schreef:
Nederlandse artsen gaan zo’n briefje niet schrijven, want volgens de regels in NL mogen ze dat niet ivm privacy. En NL huisartsen mogen ook niet beslissen of je te ziek bent om te werken, daarvoor hebben we hier bedrijfsartsen.
Ik vind het ook wel een bijzonder systeem in België. Hoe doen ze dat met de privacy wet? En hoe voorkomen ze overbelaste huisartsen als iedereen voor elk akkefietje daarheen moet komen? Of maakt de assistente zulke briefjes?
Ik heb altijd in België gestudeerd en die ziekenbriefjes zijn altijd geschreven door Nederlandse artsen.Qua privacy houden ze zich prima aan de regels, want er word niet geschreven. ''mevrouw X heeft vandaag blindedarmontsteking''. Bedrijfsartsen heb je op het werkveld, maar niet op een middelbare school of een universiteit en ts zit op de universiteit.

Varekaj schreef:De HA noteert niet wat voor ziekte je hebt. Er staat alleen op "x zal voor Y dagen wegens ziekte/ongeval niet kunnen werken/naar school gaan". En dan hun stempel.
@callipsolover: een briefje dient wel degelijk binnen de 24u ingediend te zijn. Soms kan 48u ook weleens geaccepteerd worden.