Auto verkopen naar het buitenland?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

November108

Auto verkopen naar het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 20:40

Hoi Bokkers,

Ik ben bezig met mijn auto te verkopen, omdat ik graag over wil op een auto die mijn trailer kan trekken nu ik als het goed is binnenkort mijn BE rijbewijs heb. Het gaat om een Peugeot 207CC uit 2007. Ik heb hem te koop gezet op zowel Marktplaats als AutoScout24, en vanuit een tweede platform kreeg ik een bericht van een meneer uit Frankrijk die hem graag wilt kopen. Ik was best achterdochtig, dus heb volgens het advies van AutoScout meneer om zijn ID gevraagd en deze ontvangen en alles lijkt te kloppen.

Eigenlijk vind ik het best heel spannend, maar ik wil ook graag mijn auto verkopen en hij biedt het juiste bedrag (een zeer realistisch bedrag overigens, geen droomprijzen). Zijn ID vergeleken met Franse ID en alles klopt. Het betreft een meneer uit 1943 dus op social media vind ik hem niet, maar dat lijkt mij logisch... Hij wil het geld overmaken en verder komt de exporteur hem dan halen.

Mijn vraag aan jullie is:
Hebben jullie hier ervaring mee?
Hoe gaat het met overschrijven/afmelden bij het RDW?
Nog belangrijker: als ik mijn bankrekeningnummer geef en hij maakt het met een directe overschrijving over, zijn er dan nog mogelijkheden dat hij het terug kan trekken?

Alvast bedankt!

Voor de beeldvorming
Afbeelding
Ik ga hem zo missen :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 20:42

Ik zou het niet vertrouwen, ook al lijkt alles te kloppen. Waarom haalt een Fransman een niet bijzondere Peugeot uit Nederland terwijl in heel Frankrijk zulke auto’s in grote getale te krijgen zijn voor minder geld :?

Of zijn deze heel speciaal en limited ofzo?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 20:44

ik zou zeggen frankrijk is niet einde van de wereld ov, vliegveld en snelweg aanwezig, laat um maar persoonlijk komen.

hagelslag

Re: Auto verkopen naar het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 20:54

Maar dan is de beste man al euhhhh
77.
Die willen toch echt vaak geen onlinebanking ofzo doen
Ahhoewel mijn tante van 70 vet hip is en dat ook doet

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 20:59

Of laat hem het geld eerst maar overmaken via de bank voordat een transporteur auto auto ophaalt.
Familielid had auto in buitenland gekocht, puur op foto’s en verhaal van de dealer.
Auto stond te ver weg om zelf te halen, en er was dus transport geregeld.
Auto moest eerst via de bank betaald worden voordat dealer de auto mee kon geven aan transporteur.
En dat is ook logisch.
Zelfde familielid doet het ook zo met zijn eigen handel.
Of ter plekke afrekening of via bank betalen. En dan wordt er voor transport gecontroleerd of betaling is bij geschreven.

Niet ter plekke via betaalapp, controleren of bedrag op de rekening is bijgeschreven. En niet vertrouwen op schermrpint of app dat betaling in behandeling is.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 21:02

Ja inderdaad 77, mij verbaast het ook enigszins :'). Ik heb even gespiekt op de Franse marktplaats en ik vind deze auto's daar vrij prijzig, dan is mijne idd wel een koopje gezien de staat van de auto. Maar mijn Frans is zeer matig dus pin me er niet op vast.

Ik blijf er ook kritisch in staan hoor, zodra ik de naam heb van het exportbedrijf wil ik ook hun bellen wat de bedoeling is. Mijn vader is normaal altijd de kritische maar die zegt nu "als het geld op je rekening staat en de auto is van je naam af, dan is het toch goed?" en eigenlijk vind ik ook wel weer dat hij daar gelijk in heeft haha.
Ik weet dat betaling door middel van cheques bijvoorbeeld heel gevoelig is voor fraude, omdat deze ingetrokken kunnen worden. Is dit ook nog het geval als het direct overgeschreven wordt?

@tienus63 Hij kwam er zelf inderdaad al mee dat de export-afspraak pas geregeld gaat worden als ik het bedrag ontvangen heb. Fijn om te zien dat er iemand ervaring mee heeft!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 21:03

En auto laten uitschrijven ofwel zorg dat je hem bij RDW laat afmelden met export verklaring
Na betaling.
Zet desnoods t betaalde geld over op een andere rekening dan kunnen ze het zeker niet terug halen .

T gebeurd zoveel een auto verkopen voor export .
De mijne is opgehaald, gevrijwaard van naam en betaald en toen opgeladen .
Geen probleem

Niet alles is oplichting

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 21:04

Oke als die autos daar vrij prijzig zijn. Dan kan het opzich logisch zijn.
Een oude kerel die zuinig op zn centen is

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 21:06

Ik verkoop zo veel auto’s en landbouwmachines naar het buitenland, graag zelfs, geen gezeur en achteraf gedoe. Als het geld in je hand is en je een geldig!! Vrijwaringsbewijs hebt en de auto van je naam is dan is alles toch prima?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 21:09

het kan ook zijn dat die bepaalde uitvoering daar slecht of niet te krijgen is en iemand in het buitenland zoekt. gewoon later betalen en de weg volgen voor export bij het RDW en dan is het goed toch. zijn veel mensen die autos uit het buitenland halen.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 21:11

Goed om positieve ervaringen te horen.
Maakten jullie gebruik van een verkoopcontract?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 21:13

Normaliter kan het geld nooit van je rekening worden afgehaald zodra het op je afschrift/telebankieren zichtbaar is.

Mijn familielid maakt nooit gebruik van verkoopcontract als hij de verkopende partij is.
Meestal ook niet als hij kopende partij is.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 22:04

Heb voor de zekerheid even mijn bank gebeld en je hebt helemaal gelijk tienus63 :D
Hij moet het direct naar mij overmaken, dan kan er niks mee gebeuren.

Hij begon toch zelf over een koopcontract, dus ik heb die van de ANWB zo ongeveer overgenomen en vertaald in het Engels.

Nogmaals blij met jullie positieve ervaringen, vind het toch best spannend zo :+. Ben nog erg afwachtend of dit allemaal doorgaat.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 22:09

Ik heb ook ervaring met import / export van auto's en motoren, vandaar dat mijn vrouw dit topic onder mijn aandacht bracht. Het kan perfect in orde zijn, het kan ook puur oplichting zijn. Eigenlijk net het echte leven dus.

November108 schreef:
Ik was best achterdochtig, dus heb volgens het advies van AutoScout meneer om zijn ID gevraagd en deze ontvangen en alles lijkt te kloppen.
Er is in het fraudeursmilieu een levendige handel in foto's van bonnetjes, ID's enz. En dan is er ook nog photoshop, dus wat zegt een foto? Kan jouw het schelen of die vent Jean heet of Pierre, of ie 73 is of 37. Als ie maar betaalt :D

Leeftijd is misschien waarom je hem niet op het www kunt vinden, maar dat kan bij poging tot fraude ook de reden zijn om een ID van een ouder iemand te gebruiken. Aan de andere kant, mijn moeder heeft vorig jaar ook een andere auto gekocht. Zij is 80+ _/-\o_

Citaat:
Hoe gaat het met overschrijven/afmelden bij het RDW?
https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... -uitvoeren

Met de platen (al dan niet met auto of motor er nog aan vast) en papieren naar RDW of Dekra station, aanmelden voor export, en thuiskomen met vrijwaringsbewijs. Dat bewijs is net als bij een gewone verkoop belangrijk omdat dit bevestigt dat je vanaf dat moment niet meer aansprakelijk bent voor dat voertuig. Een RDW-erkende exporteur kan zelf een vrijwaring afgeven.

Citaat:
Nog belangrijker: als ik mijn bankrekeningnummer geef en hij maakt het met een directe overschrijving over, zijn er dan nog mogelijkheden dat hij het terug kan trekken?
Bel je eigen bank even, directer dan bij de bron kan je het niet hebben. edit, al gedaan dus :)

Kijk zélf op je eigen telefoon of pc of het geld op je rekening staat. Wat tienus63 zeg, vertrouw geen app, schermprints enz. Er zijn namelijk apps die doen alsof ze een bank zijn, dan lijkt het alsof koper betaald heeft maar dat is niet het geval. Zie voor uitleg b.v. https://www.shopfacts.be/nieuws/169793/ ... etaalapps/. Ook niet 1 cent overmaken om rekening te controleren oid. Staat het transportbedrijf aan je deur maar geen geld op de rekening? Jammer, dan gaan ze maar weer. Een bonafide bedrijf snapt dat. Hoe harder ze schreeuwen des te groter de kans dat er iets mis is.

Maar het kan dus ook zijn dat het verhaal helemaal klopt en dat het perfect verloopt. Ik heb perfect zaken gedaan met een wat verlopen Pool die amper twee woorden Engels sprak, ik heb me ook wel eens groen en geel geërgerd aan een 'nette' witte Nederlander.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 23:22

en zorg dat transporteur betaald is vooraf, anders krijg jij de rekening nog eens achteraf.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 23:34

speurneusc schreef:
en zorg dat transporteur betaald is vooraf, anders krijg jij de rekening nog eens achteraf.

Koper geeft transporteur opdracht.
Die is verantwoordelijk voor de betaling van het ophalen. TS niet.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:20

tienus63 schreef:
speurneusc schreef:

Koper geeft transporteur opdracht.
Die is verantwoordelijk voor de betaling van het ophalen. TS niet.

er bestaat ook een soort van onder rembours he, dan betaald verkoper die kosten,
en ts geeft al aan de frans taal niet machtig te zijn, dus wie weet wat de kleine lettertjes vertellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:22

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 14:05

Ik vind het wel verdacht dat een fransman van 77 blijkbaar redelijk goed Engels kan, gezien je het contract in het engels hebt vertaald. De meeste fransen van die leeftijd spreken geen woord engels :Y) . Ook het feit dat frankrijk vol staat met Peugeots en dit geen hele bijzondere editie is, is verdacht. Doe voorzichtig ts.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 14:07

Ja, hier gaan ook alarmbellen af.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 14:10

Een hele grote no go Wat mij betreft. Ik heb zoiets met een caravan gehad. Nee. Echt niet dat ik dat zou doen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 14:12

ik zou dat nooit vertrouwen.

fransen zijn doorgaans geen mensen die een auto uit nederland halen,laat staan een fransman van 77 en een doorsnee auto....

geen idee wat je voor je auto vraagt,maar ff gezocht in frankrijk:
https://www.leboncoin.fr/recherche/?cat ... =2007-2007

als je prijs daar nu bv echt meer dan 1000 euro onder zit,zou ik het nog kunnen geloven,maar als je prijs in die prijscategorie valt,zou ik dat echt 300% zeker niet vertrouwen.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 14:28

tengeltje11 schreef:
ik zou dat nooit vertrouwen.

fransen zijn doorgaans geen mensen die een auto uit nederland halen,laat staan een fransman van 77 en een doorsnee auto....

geen idee wat je voor je auto vraagt,maar ff gezocht in frankrijk:
https://www.leboncoin.fr/recherche/?cat ... =2007-2007

als je prijs daar nu bv echt meer dan 1000 euro onder zit,zou ik het nog kunnen geloven,maar als je prijs in die prijscategorie valt,zou ik dat echt 300% zeker niet vertrouwen.

Mijn auto zit daar echt zeer ruim onder! Helaas :')

Ik reageer zo even op de rest als ik thuis ben!

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 16:21

Even op de computer, nu kan ik wat makkelijker reageren!

@Rex_Rolfo: Bedankt voor je uitgebreide reactie! Natuurlijk heb je helemaal gelijk wbt ID's en photoshop. Ik probeer het dan ook kritisch te blijven bekijken. De informatie over het RDW is duidelijk, dank je!

Door de bank inderdaad gewaarschuwd om niet 0,01 cent of wat dan ook over te maken of links of wat dan ook te gebruiken. Ook PayPal/cheques of wat dan ook ga ik niet gebruiken. De enige optie is dat hij het gelijk naar mij overschrijft, dus mocht hij daar niet voor open staan, dan weet ik genoeg :j. Vooralsnog is dat ook wat hij aan geeft te gaan doen.

Met betrekking tot de transporteur: de auto gaat zeer zeker niet mee voor er geld op mijn rekening staat. Goed om nog extra te benadrukken dat hij voor deze kosten op moet draaien. In het koopcontract heb ik ook de naam van de transporteur gevraagd, dus als ik die krijg kan ik die ook even nakijken op internet.

Ik heb inderdaad bekeken wat er in Frankrijk gevraagd wordt voor een vergelijkbare auto op de website die genoemd is door @tengeltje11. Mijn prijs zit daar niet in de buurt voor een vergelijkbare auto, zelfs voor een meer basic versie ligt de prijs daar (behoorlijk) hoger. Ik weet niet hoe duur transport is, maar qua vraagprijs zie ik het "waarom" wel in.

Ook heel erg bedankt voor alle waarschuwingen! Ik vind het goed om te lezen waar iedereen op let en blijf ook zeer kritisch. Niet alleen op de hele aankoop maar ook op het delen van mijn persoonlijke informatie. Ik blijf het heel afwachtend benaderen en durf eigenlijk niet te hopen dat het goed gaat komen, maar het zou wel heel fijn zijn haha.

@rien10 zou je kunnen vertellen wat jouw negatieve ervaring omtrent de caravan is? Kan ik alleen maar van leren :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 17:38

De man in kwestie wilde ongezien mijn caravan kopen. Betalen met Paypal en laten ophalen door een transporteur.
Dan kan hij de Paypal transactie ongedaan maken. De caravan is dan op transport en ik ben mijn geld kwijt.