Ergernis in het verkeer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mvdende

Berichten: 5729
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 13:26

V_Naomi schreef:
mvdende schreef:
Gisteren voor het eerst rond Antwerpen gereden. Ging best prima. Alleen op de terugweg was er een vrachtwagen die ipv invoegen aan indrukken deed. Ik kon gelukkig naar links opschuiven, anders had diegene mij en mn Panda echt geplet -:(-

Achter mij invoegen kan ook geen kwaad hoor!

En als je er niet tussen komt op een in-uitvoeg strook, dan neem je de afslag maar en keer je om. Mij ook al eens overkomen.


Een vrachtwagen is geen Panda, die zijn wel net iets minder handig, komt dan nog bij dat de chauffeur vaak nog onder tijdsdruk staat.. Zoals al gezegd is, als je naar links kon was het niet bepaald de vrachtwagenchauffeur die fout was..

Onze 'fijne belgische autosnelwegen' zijn anderzijds wel een plek waar je wat lef moet kweken, dat ontken ik niet :+ heb dit ook al doende geleerd, vooral rondom Antwerpen is het een kwestie van erg zelfzeker zijn in je manier van rijden, toen ik zelf nog maar net met de auto reed en dus nog erg voorzichtig was was het voor mij ook de hel, nu heb ik er wel lol in :') :+ vooruit kijken en anticiperen is daar wel echt de boodschap, want vaak is het 'ieder voor zich' daar :')



Dat idee kreeg ik gisteren ook.

En "ieder voor zich" in mijn geval: ik rijd hier en je kan en mag vóór me of achter me, maar je kan niet dóór me...

Trouwens net nog nagekeken, invoegend en uitvoegend verkeer moet voorrang verlenen aan verkeer wat al op de doorgaande rijbaan rijdt.

Dus ik reed daar prima op de rechter rijstrook, die vrachtwagen had dus achter mij moeten invoegen.

Een baantje opschuiven naar links is fijn, maar is niet verplicht.

Als je al blij bent dat in Nederland weet in te halen op een 100 weg, is inhalen op een 120 weg in België wel even een stapje lastiger.

Edit: ik heb het even nagekeken op Google Maps.

De invoegstrook is daar op de A12 enkele km lang. Die vrachtwagen gooide hem echt aan het begin van de invoegstrook direct naar links. Hij had tijd zat om even gas los te laten en achter mij in te voegen.

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 13:37

Heb jij nog nooit van het woord anticiperen gehoord ?
Als je ruimte had om naar links te gaan is het wel zo sociaal omdat te doen. Over ieder voor zich gesproken. :+

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 13:37

Nu ga je er natuurlijk wel vanuit dat die chauffeur wist hoe lang de oprit was, meestal rijden die mensen nogal wat kilometers door enkele landen en kennen ze echt niet de lengte van elke oprit of afrit, dus zo snel mogelijk invoegen is de boodschap.


Verder heb ik niet veel goeds te zeggen over mensen die altijd alleen maar doen wat wettelijk moet en verder geen moeite doen om het juiste te doen. Dat is vreselijk asociaal aangezien jij altijd zit te roepen dat iedereen rekening moet houden met jou.

Dus dan ook niet zagen als de vrachtwagen te dicht achter je invoegt, want dat mag wettelijk gewoon en waarom zou hij jou dat plezier doen zonder reden? Wel ja... fatsoen en redelijkheid. Maar dat staat niet in de wet, nee.

Ik vind je echt niet klinken als een aangename weggebruiker.

V_Naomi
Berichten: 597
Geregistreerd: 19-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 13:47

Wettelijk verplicht of niet, het is idd wel zo netjes om naar links te gaan, doe ik standaard indien mogelijk. Wat 100 vs 120 betreft ben ik alvast dolgelukkig dat België niet meegaat met die 100 regel, ik krijg al de kriebels als ik eraan denk :')

Ghostattack

Berichten: 11245
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 13:49

V_Naomi schreef:
Wettelijk verplicht of niet, het is idd wel zo netjes om naar links te gaan, doe ik standaard indien mogelijk. Wat 100 vs 120 betreft ben ik alvast dolgelukkig dat België niet meegaat met die 100 regel, ik krijg al de kriebels als ik eraan denk :')


Ik hoop nog steeds dat die regel hier in Nederland terug gedraaid wordt.. Door de corona kunnen ze toch niet inzien of het heeft geholpen, dus laten we maar gewoon weer lekker 130 gaan gassen :')

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 13:56

mvdende schreef:
De invoegstrook is daar op de A12 enkele km lang. Die vrachtwagen gooide hem echt aan het begin van de invoegstrook direct naar links. Hij had tijd zat om even gas los te laten en achter mij in te voegen.

Even gas loslaten...... Je realiseert je dat die vrachtwagen iets wat zwaarder is dan jouw panda? En dus een ietsje langere remweg heeft? Subtiel verschilletje natuurlijk, maar dat kleine verschil in gewicht maakt wel dat hij gewoon nog een paar honderd meter doorrijdt op dezelfde snelheid......

V_Naomi
Berichten: 597
Geregistreerd: 19-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:00

Avalanche81 schreef:
mvdende schreef:
De invoegstrook is daar op de A12 enkele km lang. Die vrachtwagen gooide hem echt aan het begin van de invoegstrook direct naar links. Hij had tijd zat om even gas los te laten en achter mij in te voegen.

Even gas loslaten...... Je realiseert je dat die vrachtwagen iets wat zwaarder is dan jouw panda? En dus een ietsje langere remweg heeft? Subtiel verschilletje natuurlijk, maar dat kleine verschil in gewicht maakt wel dat hij gewoon nog een paar honderd meter doorrijdt op dezelfde snelheid......


Dit dus :') als vrachtwagens gaan inhalen op een 2 rijstroken baan en daar dan een kwartier over doen omdat ze hooguit 1km/u sneller rijden erger ik me ook kapot, maar met invoegen krijgen ze ten allen tijde voorrang van mij, al moet ik daarvoor in de remmen, mijn wagen is een stuk handiger dan zo een gevaarte van een paar ton..

Nayomie
Berichten: 32785
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:07

Ik ga daarvoor ook altijd netjes naar links. Stukje sociaal rijden.

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:08

mvdende schreef:
Dat idee kreeg ik gisteren ook.

En "ieder voor zich" in mijn geval: ik rijd hier en je kan en mag vóór me of achter me, maar je kan niet dóór me...

Trouwens net nog nagekeken, invoegend en uitvoegend verkeer moet voorrang verlenen aan verkeer wat al op de doorgaande rijbaan rijdt.

Dus ik reed daar prima op de rechter rijstrook, die vrachtwagen had dus achter mij moeten invoegen.

Een baantje opschuiven naar links is fijn, maar is niet verplicht.

Als je al blij bent dat in Nederland weet in te halen op een 100 weg, is inhalen op een 120 weg in België wel even een stapje lastiger.

Edit: ik heb het even nagekeken op Google Maps.

De invoegstrook is daar op de A12 enkele km lang. Die vrachtwagen gooide hem echt aan het begin van de invoegstrook direct naar links. Hij had tijd zat om even gas los te laten en achter mij in te voegen.



Heb je nooit rijles gehad? Waar ze je leren ruimte te geven aan invoegend verkeer? Echt aso vind ik je, de chauffeur moet zich maar aanpassen terwijl de chauffeur in een lastiger voertuig rijdt? Even gas loslaten in een vrachtwagen heeft niet zo snel effect als bij een auto hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:19

Je leert vrachtwagens het beste begrijpen als je er een uurtje les in neemt :j ik heb dat gedaan en buiten dat het echt rete gaaf!!!! is (echt serieus! ga doen enzo), rij ik rondom vrachtwagens veel begripvoller nu. Niet meer ertussendoor om uit te voegen etc.

Exitium

Berichten: 7154
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:47

V_Naomi schreef:
Onze 'fijne belgische autosnelwegen' zijn anderzijds wel een plek waar je wat lef moet kweken, dat ontken ik niet :+ heb dit ook al doende geleerd, vooral rondom Antwerpen is het een kwestie van erg zelfzeker zijn in je manier van rijden, toen ik zelf nog maar net met de auto reed en dus nog erg voorzichtig was was het voor mij ook de hel, nu heb ik er wel lol in :') :+ vooruit kijken en anticiperen is daar wel echt de boodschap, want vaak is het 'ieder voor zich' daar :')

Brussel is nog veel erger kan ik uit ervaring zeggen :') Zelfs bij filerijden mikken ze auto's daar in gaten die er totaal niet zijn :')

SinneJ schreef:
Nu ga je er natuurlijk wel vanuit dat die chauffeur wist hoe lang de oprit was, meestal rijden die mensen nogal wat kilometers door enkele landen en kennen ze echt niet de lengte van elke oprit of afrit, dus zo snel mogelijk invoegen is de boodschap.


Verder heb ik niet veel goeds te zeggen over mensen die altijd alleen maar doen wat wettelijk moet en verder geen moeite doen om het juiste te doen. Dat is vreselijk asociaal aangezien jij altijd zit te roepen dat iedereen rekening moet houden met jou.

Dus dan ook niet zagen als de vrachtwagen te dicht achter je invoegt, want dat mag wettelijk gewoon en waarom zou hij jou dat plezier doen zonder reden? Wel ja... fatsoen en redelijkheid. Maar dat staat niet in de wet, nee.

Ik vind je echt niet klinken als een aangename weggebruiker.

Dit bericht vind ik ook wel erg krom moet ik zeggen. Zo snel mogelijk invoegen is zeker niet de boodschap. Bedoeling is juist dat je je snelheid aanpast aan het overige verkeer en dan invoegt waar kan, niet dat je direct aan het begin van de invoegstrook de snelweg opduikt. Geadviseerd wordt juist om de gehele invoegstrook te gebruiken. In een vrachtwagen zit je een stuk hoger en zie je dus veel verder, ook waar de invoegstrook eindigt is daardoor veel beter te zien.

Te dicht achter iemand invoegen mag wettelijk gezien niet, je moet namelijk voldoende afstand houden t.o.v. je voorligger en dat doe je automatisch niet als je te dicht achter iemand invoegt.


Los daarvan had het handig geweest om wel naar links te gaan, alhoewel ik ook situaties heb waarin ik dat niet doe. Heb het wel eens gehad dat ik de enige auto op de rechterbaan was en dat iemand die in wilde voegen precies naast me ging rijden, terwijl er voor en achter me minstens een halve kilometer ruimte was. Zo heeft iemand ook wel eens z'n afrit gemist. Die dacht dat ik (op de rechterbaan) er wel af zou gaan en dat hij (vanaf de linkerbaan) dan voor me uit kon voegen (waar eigenlijk totaal geen ruimte voor was), alleen moest ik er daar niet af. :')

Als het druk is zou ik wel naar links gaan, zolang ik daar geen anderen vol mee op de rem zou laten gaan. En dat laatste is een ding, kom het vaak genoeg tegen dat ik op de linkerbaan rij en er plots iemand die 20-30 km langzamer rijdt vlak voor me naar links komt om iemand in te laten voegen. Of dat iemand ruimte maakt, maar het snelheidsverschil met de invoegende auto zo groot is dat we de invoeger allebei al lang en breed voorbij zijn voor die überhaupt bij het puntstuk aangekomen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:53

De hele invoegstrook gebruiken gebeurt heel weinig.. met weefvlakken altijd net zo. Hele file voor het weefvlak, ik rij er altijd omheen en heb dan ruimte zat om ook uit te voegen :')

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:02

Tja sorry, ik weet wel wat de wetgeving zegt, maar ik kan je verzekeren dat in België die lijnen heel vaak vervaagd zijn en je gewoon niet met een gerust hart kan wachten als je remafstand zo groot is. Daarnaast zal het inderdaad een chauffeur geweest zijn die haar niet gezien had of een inschattingsfout maakte. Het punt is vooral dat je beter wat sociaal kan zijn naar invoegers toe, want altijd maar aannemen dat deze perfect weten hoe lang de strook nog is (in België is dat echt heel wisselend, soms enkele meters, soms kilometers) is echt niet sociaal als er plek is.


Dat doorrijden tot achteraan is trouwens enkel van belang wanneer er grote verkeersdrukte is en de capaciteit dus zo groot mogelijk moet zijn (maw zo lang mogelijk een extra rijstrook gebruiken). Alleen is in dat scenario het verkeer gemiddeld toch wat trager aan het rijden en is het geen ramp als je het einde van de strook bereikt en even moet stilstaan. Als het verkeer echter aan 90 gaat op de snelweg, kan je dat risico niet nemen, want dan geraak je er nooit meer tussen met zo'n gevaarte dat traag op gang komt.

Als het geen moeite is om naar links te gaan,dan doe je dat. En als je daar onzeker over bent nog, geen probleem, maar doen alsof het normaal is je nooit gaat meedoen met de normale gang van zaken, is asociaal ja.

Exitium

Berichten: 7154
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 18:18

Niet enkel als het druk is, ook om snelheid te maken. Zie met enige regelmaat toch mensen met 70 de snelweg opduiken bij het puntstuk, die zijn volgens mij levensmoe :')

En als er ruimte is, zeker even naar links voor zwaar verkeer ja. Sowieso weten veel te weinig mensen hoeveel ruimte vrachtwagens nodig hebben. Meeste chauffeurs zijn altijd helemaal verbaasd als ik een meter of tien voor de kruising al stil ga staan zodat ze de bocht kunnen halen, voordeel van een chauffeur als vader hebben :')

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 21:53

We zagen gisteren ook wat geks. Een volkswagenbusje was stilgevallen en werd voortgeduwd door een man, vrouw achter het stuur. We zagen ze bij een spoorovergang. We dachten nog, ze zijn vast niet zo dom. Dus wel, steken ze zo het spoor (4 banen) over. Als er een trein was gekomen waren ze dood geweest. Zo bizar

x_Jeanine_x

Berichten: 9089
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 22:17

Hanafubuki schreef:
Je leert vrachtwagens het beste begrijpen als je er een uurtje les in neemt :j ik heb dat gedaan en buiten dat het echt rete gaaf!!!! is (echt serieus! ga doen enzo), rij ik rondom vrachtwagens veel begripvoller nu. Niet meer ertussendoor om uit te voegen etc.



Dit is echt een super advies!
Zou bijna verplicht moeten worden in je rijbewijs auto, of al je het rijbewijs heb om daarna een uur te moeten rijden.

Geld trouwens ook voor de bussen en de desbetreffende draaicirkel :D

Anoniem

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 22:19

Ik wil ook nog eens les in een bus :)) gewoon om dat ook te voelen

Saranghea

Berichten: 284
Geregistreerd: 11-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:58

Net een nederlander voor me die 110 blijft rijden op de linkerbaan _-:(
Meer dan genoeg ruimte om naar rechts te gaan en in te laten halen maar dat was meneer niet van plan voordat hij de vrachtauto 1km verderop had ingehaald. Nadat hij de eerste vrachtauto had ingehaald maar geen aanstalten maakte naar rechts te gaan heb ik 1 keer met licht geseind maar dat vond hij blijkbaar geen leuke actie :+ uiteindelijk is ie toch naar rechts gegaan en konden we gelukkig weer doorrijden

Op de duitse autobahn trouwens

Kirrietje
Berichten: 499
Geregistreerd: 09-11-10

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 19:47

De A9/A10 :+

Kidde
Berichten: 3458
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 20:11

Saranghea schreef:
Net een nederlander voor me die 110 blijft rijden op de linkerbaan _-:(
Meer dan genoeg ruimte om naar rechts te gaan en in te laten halen maar dat was meneer niet van plan voordat hij de vrachtauto 1km verderop had ingehaald. Nadat hij de eerste vrachtauto had ingehaald maar geen aanstalten maakte naar rechts te gaan heb ik 1 keer met licht geseind maar dat vond hij blijkbaar geen leuke actie :+ uiteindelijk is ie toch naar rechts gegaan en konden we gelukkig weer doorrijden

Op de duitse autobahn trouwens


Haha de Duitsers zeggen niet voor niets NL: Nur Links

Exitium

Berichten: 7154
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 20:14

Saranghea schreef:
Net een nederlander voor me die 110 blijft rijden op de linkerbaan _-:(
Meer dan genoeg ruimte om naar rechts te gaan en in te laten halen maar dat was meneer niet van plan voordat hij de vrachtauto 1km verderop had ingehaald. Nadat hij de eerste vrachtauto had ingehaald maar geen aanstalten maakte naar rechts te gaan heb ik 1 keer met licht geseind maar dat vond hij blijkbaar geen leuke actie :+ uiteindelijk is ie toch naar rechts gegaan en konden we gelukkig weer doorrijden

Op de duitse autobahn trouwens

Daar had ik 15 seconden na seinen een keer kort getoeterd, en als 'ie daar ook niet op gereageerd zou hebben zou ik er toch rechts voorbij geschoten zijn dan :x

x_Jeanine_x

Berichten: 9089
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 21:11

Exitium schreef:
Saranghea schreef:
Net een nederlander voor me die 110 blijft rijden op de linkerbaan _-:(
Meer dan genoeg ruimte om naar rechts te gaan en in te laten halen maar dat was meneer niet van plan voordat hij de vrachtauto 1km verderop had ingehaald. Nadat hij de eerste vrachtauto had ingehaald maar geen aanstalten maakte naar rechts te gaan heb ik 1 keer met licht geseind maar dat vond hij blijkbaar geen leuke actie :+ uiteindelijk is ie toch naar rechts gegaan en konden we gelukkig weer doorrijden

Op de duitse autobahn trouwens

Daar had ik 15 seconden na seinen een keer kort getoeterd, en als 'ie daar ook niet op gereageerd zou hebben zou ik er toch rechts voorbij geschoten zijn dan :x


Tot dat hij wel naar rechts gaat en jij in kritieke toestand in het ziekenhuis beland.... Bij de broer van een oud collega gebeurd...

Ik deed het ook eerlijk gezegd, maar wel alleen als er ook vluchtstrook was.... Maar nadat dit gebeurd was, ook nog op de snelweg hier in de buurt, nooit meer gedaan :o en nee ik ben ook geen heilig boontje, maar sinds dat ik vorig jaar touringcar ben gaan rijden is mijn rijstijl echt netter en rustiger geworden :o

AmyJamess

Berichten: 2121
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 21:35

Ik heb er laatst ook 1 op rechts ingehaald.
Bleef de hele tijd links rijden met 90 terwijl er heel veel ruimte vrij was op rechts voor haar. Er reed letterlijk een file achter ons.
Ik was trouwens niet de enige waarvan het geduld op was. Meerdere auto's kwamen mij achterna.
Ik vraag me dan echt af wat er dan in die mensen hun hoofd omgaat.

Es_ther

Berichten: 18720
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 21:45

Vrachtauto’s die elkaar inhalen :roll: .

Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 21:51

Net een motoragent... Ik dacht echt daar heb je weer zo’n gladiool... steeds flink gasgeven, ook auto’s rechts inhalen ( gewoon binnen de bebouwde kom) en stond ie wel voor het rode stoplicht te wachten waar ik hem tot 3x toe weer tegen kwam :+