Reparatie 70-200 lens. Ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tigress

Reparatie 70-200 lens. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 22:08

Ik zit met een probleempje, en ik heb het idee dat het momenteel per keer gebruiken erger wordt.

Mijn lens (Canon EF 70-200mm f/2.8L USM) heeft wat issues momenteel. Waar het eerst een beetje was, en misschien gewoon een misser, zijn dat nu heel veel.
Focuspunt ligt in het midden, dubbel gecheckt of het daadwerkelijk op de hond zat bij andere instellingen maar zoals je ziet is daar niet de focus te vinden :+

Nu dacht ik eerst dat het aan mijn body lag. 5 jaar oud, 3 reparaties gehad na valschade, over de 142.000 clicks en intensief gebruikt. Toch maar besloten om een nieuwe body aan te schaffen toen ik een mooie kans voorbij zag komen.
Vandaag deze foto's gemaakt met m'n nieuwe body, en helaas... hetzelfde resultaat. Een aantal scherp, maar steeds meer die gewoon niet goed in focus liggen.

(Let niet op de oncharmante houding van m'n hond. Ik riep hem tijdens het lopen om te blijven staan _O- )
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb een vermoeden rond welke tijd het probleem is ontstaan, en daar wordt ik niet happy van. Ik vermoed dat het probleem ontstaan kan zijn bij de laatste valschade die ik had aan mijn camera. Lens en body zaten aan elkaar in mijn camera tas, toen deze vanaf tafel op de grond is gevallen. Lens leek nog goed, enkel camera leek een opdonder te hebben gehad. Maar een onderbuikgevoel zegt mij dat het nog van die val kan komen, ondanks dat ze toen geen gekke dingen hebben gevonden.

Nu wil ik hem dus opsturen voor reparatie, maar heeft iemand ervaring met een soortgelijke reparatie waarbij er mogelijk iets mis is met de autofocus? Met welke kosten kun je rekening houden? 200? 300? 500? Meer?

Matheno

Re: Reparatie 70-200 lens. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 11:55

Ik denk dat je het beste even contact kan opnemen met een camerazaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 11:59

Laat eerst een offerte opmaken bij een fotozaak. Dan kun je beslissen of een nieuwe voordeliger is.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 12:58

Elke fotozaak in de buurt hier laat het opsturen om het kostenplaatje te achterhalen. Vandaar dat ik eerst hier even wilde vragen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 13:08

Tigress schreef:
Elke fotozaak in de buurt hier laat het opsturen om het kostenplaatje te achterhalen. Vandaar dat ik eerst hier even wilde vragen :)

Zeg er dan bij dat je eerst een prijs wil horen voordat er daadwerkelijk gerepareerd mag worden. Enige wat je dan misschien moet betalen zijn onderzoekskosten.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 18:47

Dat wordt ook gedaan. Ik krijg 3 opties aangeboden na de diagnose + kostenplaatje.

Maar ik ben vooral benieuwd naar de ervaringen. Hoe goed is zo'n autofocus probleem te fixen? Wordt het er altijd ook weer beter van? Wat was men gemiddeld kwijt voor een autofocus probleem?

Het duurt nog een klein tijdje voor ik die info van het bedrijf krijg, dus ik wil me graag een beetje voorbereiden om te weten waar ik rekening mee moet houden :)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 17:42

Kleine update:
ze kunnen niks vinden :+
Daar was ik al bang voor...Alles lijkt volgens hen correct te zitten en te werken, en op testfoto's komt het probleem niet naar voren. Dat laatste kan kloppen, want ook niet elke foto resulteert in wat ik in de OP heb gezet.

Vandaag op pad geweest met een identieke lens, om te laten zien dat het echt niet aan beide bodies ligt.
Afbeelding

Afbeelding

Deze kan ik vandaag meesturen in mijn mail naar de reparateur. Wereld van verschil :oo