Toegankelijkheid brandweer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Toegankelijkheid brandweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 11:27

Ons dorp heeft slechts één toegangsweg. Nu staat al een aantal dagen op die weg een busje ongelukkig geparkeerd. De bus laat weinig ruimte over en door een paal die op dezelfde hoogte staat, is de doorgang geen 3,5 meter, wat vereist is voor de brandweer. Niemand weet van wie de bus is, de auto is niet gestolen en de politie heeft laten weten niets te zullen doen. Wat nu? Vooral met de storm vandaag zou het wel zo goed zijn als die bus daar weg zou zijn.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 11:29

Ik zou de brandweer zelf bellen of langs gaan op de kazerne. Gewoon je verhaal doen, en wie weet dat zij dan wel aan de bel gaan. Het kan natuurlijk dat zij niet weten dat die auto er staat.
En anders maandag bij de gemeente melden dat daar een auto al heel lang staat zonder eigenaar.
Laatst bijgewerkt door rina op 09-02-20 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 11:30

als de brandweer erlangs moet is die auto zo vertrokken hoor, wij staan met de ambu ook weleens ergens vast achter iemand die het parkeren niet uitgevonden heeft maar als de nood aan de man is zijn ze er als de kippen bij om dat ding te verwijderen.
Je zou nogmaals het 0900 nummer kunnen bellen van de politie en erachteraan blijven gaan.

Ibbel

Re: Toegankelijkheid brandweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 11:34

Aangezien een brandweerwagen geen 3,5 meter breed is (geen enkele auto is zo breed), zie ik het probleem eigenlijk niet zo...
Zolang gewone auto's er nog door kunnen zal een brandweerauto als er daadwerkelijk een calamiteit is er ook wel door komen. Al dan niet met schade aan de geparkeerde bus.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 11:34

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 11:41

In ieder geval is de doorgang niet bepaald breed, ik weet niet precies hoe breed. Hoogstwaarschijnlijk niet breed genoeg voor de brandweer. Maar als het inderdaad zo is dat zo'n bus goed te verwijderen is, dan zal het vermoedelijk wel meevallen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 11:42

Een brandweerwagen is 2,5 meter breed, dus kan er prima langs.
De minimale 3,5 meter die genoemd wordt zijn de wettelijke minimum voor bv evenementen/toegangswegen .
Die ruimte hebben ze nodig als ze (kort) moeten draaien met hun grote wagen.

In veel drukkere steden/smalle straten hebben ze regelmatig minder dan 3,5 meter en komen ze ook waar ze moeten wezen.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 11:46

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 12:12

Brainless schreef:
Een brandweerwagen is 2,5 meter breed, dus kan er prima langs.
[...]
Die ruimte hebben ze nodig als ze (kort) moeten draaien met hun grote wagen.
[...]

Brandweervoertuigen zijn inderdaad rond de 2,5/2,6 meter breed.
Als de doorgang zo breed is, redden ze het op een recht stuk wel. In bochten en bij een smallere doorgang wordt de auto wel verplaatst :=

Eventueel de lokale brandweer even opbellen?

Als toevallig een hoogwerker opgesteld moet worden naast de auto, 'stempelen' ze hem er wel omheen ;)

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 12:48

Bedankt Bubblewrap, ik laat het verder voor wat het is. 2,5 meter valt er vermoedelijk wel doorheen te persen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 12:50

En anders krijgt ie n duwtje in geval van nood ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 12:56

Himyar schreef:
Bedankt Bubblewrap, ik laat het verder voor wat het is. 2,5 meter valt er vermoedelijk wel doorheen te persen.

Bedank Brainless ook even :D
Ik zat te twijfelen over de voertuigbreedte. 2,6 Klinkt zo smal!

Stempelbreedte gaat richting de 5,5 meter, maar ik weet uit ervaring dat ze om 1 auto wel heen kunnen stempelen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 13:08

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 19:23

We wonen in een geheel houten Zaanse woning van 1870 en de huizen aan weerszijden zijn ook beiden geheel van hout, waarvan eentje al eens brand heeft gehad door kortsluiting. Dus vandaar de bezorgdheid. Die bus is nu na vier dagen plotseling vertrokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 19:26

De kans op brand is nog steeds groter dan de kans op het winnen van de staatsloterij. Dus ik begrijp het wel ;)

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 19:31

Hier in het dorp stond ook een auto al minstens 6 weken op dezelfde plek (gras onder auto). Ik reed er dagelijks langs.
Toen heb ik uiteindelijk politie gebeld en hebben ze het onderzocht. Paar dagen later was de auto weg.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 10:43

Omdat dit geen algemeen discussie-onderwerp is maar over een specifieke situatie gaat verplaats ik het topic naar [LZP] Leven Zonder Paarden, daar past het beter.