Planten terrarium

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Planten terrarium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 22:19

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 22:21

In de tekst staat dat het juist geschikt is voor mensen zonder groene vingers omdat het zichzelf reguleert.

Heb je al op pinterest gekeken?

Thats_Me

Re: Planten terrarium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 22:27

Die van mij deed het te goed waardoor de hele pot binnen no time vol zat met plant. Dus dat was ook niet echt ideaal.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 22:34

capopjekop schreef:
In de tekst staat dat het juist geschikt is voor mensen zonder groene vingers omdat het zichzelf reguleert.

Heb je al op pinterest gekeken?

Dat zegt niks bij mij hoor :=
Daarom vraag ik om ervaringen, want of ik vergeet water te geven, of ik geef teveel water aan planten of doe blijkbaar iets anders verkeerd. Snap er niet veel van nu heb ik maar kunstplanten in huis :x

Toen ik dit net las dacht ik Hmm misschien is dat wel iets dan :D

Pinterest ken ik niet, dus nee niet gekeken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 22:34

Pinterest is echt een aanrader als je inspiratie zoekt :j

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 22:35

Thats_Me schreef:
Die van mij deed het te goed waardoor de hele pot binnen no time vol zat met plant. Dus dat was ook niet echt ideaal.

Het schijnt dat je dan kunt snoeien, dat stond in elk geval in de link die ik in de begin post heb gezet :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 22:44

Die van mij staat al ruim een jaar, in het begin was hij te vochtig, dus af en toe het deksel er af gelaten.
Recentelijk heb ik wat gesnoeid (en gestekt), maar verder totaal geen omkijken naar :)
Je mag hem trouwens niet in de volle zon zetten, dan wordt het veels te warm :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 22:53

Dat heb ik begrepen ja, mijn woonkamer ligt op het zuiden daarom is het waarschijnlijk ook lastiger om planten goed te houden.

Als ik hem verder van het raam zet ( lees 1,5 - 2 meter met vitrage tussen plant en raam) dat zou dan toch wel moeten kunnen?

Hebben jullie ook foto’s van jullie creaties?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:18

Heb weleens geprobeerd hem op de foto te zetten, maar door het ronde glas heb je last van weerspiegeling, dus zie je het slecht :+
Maar hier is een foto van de verkoopsite (de voorste). De mijne is wel wat meer vol gegroeid inmiddels :)
Afbeelding

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:22

Ik kocht gewoon een terrarium. Uiteindelijk wel met het doel er dieren in te houden maar dat is er gewoon nooit van gekomen :+

80 x 50 x 100cm in breedte, diepte en hoogte. Die zat uiteindelijk helemaal mooi vol met goed groeiend groen. Omdat het tropisch was deed ik een luchtvochtigheids meter erin, twee keer in de week sproeien en kunstmatig licht. Zag er uiteindelijk zo uit:
Afbeelding

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:45

Ineke2 schreef:
Thats_Me schreef:

Het schijnt dat je dan kunt snoeien, dat stond in elk geval in de link die ik in de begin post heb gezet :)

K
Klopt, maar daar viel niets meer aan te redden alles was zover doorgeschoten dat het met snoeien er niet beter op zou worden. Heb er nu cactussen in staan.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 00:26

Voor een studenten bedrijfje hebben wij weckpotten gebruikt. Die grote van 5 liter.
Kurk laat vocht door was onze ervaring, waardoor de pot uiteindelijk toch droog werd. Wij hadden daarom weckpotten gebruikt, zodat je 0,0 onderhoud hoeft te plegen. Het is maar net wat jij wilt haha.

Kleine varentjes, fittonia’s zijn en blijven erg kleurrijk en zijn ook niet zo kwetsbaar. En ‘levend’ mos, niet dat gedroogde mos zegmaar, en ook zeker niet te veel mos gebruiken.
Vetplantjes gingen bij ons echt binnen notime dood haha, daarna nooit meer aangeraakt want het was aandeelhoudersgeld, we wilde te graag winst maken en geen verlies hahaha

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 13:55

Wow mooi! Zeker dat terrarium is helemaal mooi zeg.

Gaan bezoekers dan niet automatisch zoeken of er misschien een dier in zit? :D

Weckpotten is een idee, maar ik vind dan weer niet zo mooi staan :=

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 15:53

Wanneer je gebruik maakt van een gesloten systeem dan is het echt prima te doen voor iemand die alles dood krijgt ;)

Mocht je zelf aan de knutsel gaan (wat echt super leuk is om te doen!) maak het jezelf wel gemakkelijk en kies voor een fles/pot met een brede opening. Ook eens er 1 gemaakt waar ik echt heb zitten prutsen en priegelen om de plantjes een beetje door de opening heen te proppen :')

Daarnaast echt als grote must(en in de link die je nu plaats word het niet echt gepromoot), doe na de laag drainage(dus steentjes/kiezeltjes) echt een laagje actieve kool! Schimmel in de fles is echt niet smakelijk om naar te kijken :D en door die actieve kool voorkom je dat.
Doe tussen de laag actieve kool en de aarde een stuk panty zodat de wortels van de planten niet in de actieve kool kunnen belanden.

Qua planten doen kleine (zilver)asperge varens het goed, een Calathea, mozaiekplant, maar ook Coffee Arrabica of bonsai ficus bv. Blijf weg van de door sommige sites geadviseerde Graslelies en lepelplanten. Deze kunnen namelijk super tegen een dergelijk gesloten ecosysteem maar worden groooot :+ En nemen dan heel je fles over haha
Laatst bijgewerkt door dieseltje09 op 05-02-20 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 15:58

Super tips dieseltje +:)+
Actieve kool heb ik nog niet eerder van gehoord, ik ga googelen!

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 16:05

Ineke2 schreef:
Super tips dieseltje +:)+
Actieve kool heb ik nog niet eerder van gehoord, ik ga googelen!

Acieve kool gebruiken ze in filters voor aquarium/vijvers. Beetje dierenwinkel/tuincentra heeft het dus ook daar staan .

Trouwens leuke site voor plant ideetjes is https://onlinebabyplants.com die hebben echt piepkleine exemplaren van alles :)) Zie je wat leuks, google even hoe snel het plantje groeit dan weet je ongeveer hoe lang het plantje in de glas kan blijven

Nog 1 tip, zet als je begint je terrarium niet gelijk te vol, je wilt echt ruimte hebben voor de plantjes om te groeien. Liever te kaal met de start is het advies, binnen de kortste keren zit het echt wel leuk vol.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 16:10

Ik heb vorig jaar een hele grote kant en klaar gekocht bij de Intratuin (grootste maat, meen dat ie €159.- was). Helaas heb ik hem drie keer terug kunnen brengen omdat er schimmel in ontstond. De laatste keer mijn geld maar terug gevraagd.

Door deze ervaring zou ik er niet meer aan durven beginnen. Als ‘professionals’ hem al niet goed krijgen.. Ik vind het wel nog steeds een heel gaaf idee!

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 16:17

koenlover schreef:
Ik heb vorig jaar een hele grote gekocht bij de Intratuin (grootste maat, meen dat ie €159.- was). Helaas heb ik hem drie keer terug kunnen brengen omdat er schimmel in ontstond. De laatste keer mijn geld maar terug gevraagd.

Door deze ervaring zou ik er niet meer aan durven beginnen. Als ‘professionals’ hem al niet goed krijgen..

Schimmel ontstaat door te veel aan vocht, dat is wel echt van belang als je merkt dat hij condens begint te krijgen even voor een paar uur de pot open zetten. Vaak is een paar keer de pot even open doen voldoende om er daarna niet meer aan te hoeven komen.

Daarnaast dus de actieve kool laag die echt belangrijk is, en aangezien op de site van intratuin bij doe het zelf eigenlijk geen woord word gerept over dat je dat wel echt moet doen ga ik er niet van uit dat ze het zelf wel in de potten hebben zitten die ze voor veel te veel geld verkopen :x

En wbt "professionals" even heel on-eerbiedig gezegd maar een stel oostblok europeanen aan een grote tafel in een schuurtje versta ik niet onder professional :+ Want ja de Intratuin koopt ze gewoon groot in bij een leverancier/veiling en die potten worden voor een paar cent in elkaar gezet in een laag lonen land ;)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 16:33

Leuk topic, iets dat ik ook al lange tijd wil gaan maken maar er nog niet aan toe kom.
Om in te haken op het schimmel verhaal in de potten, bij de Intratuin en de Tuinland waar ik navraag heb gedaan blijkt dat ze er geen actieve kool in doen. Ook doen ze meteen de kurk erop voordat het verkocht wordt maar gelijk nadat het gemaakt is terwijl ik elders heb gelezen dat de kurk minimaal 2 weken er vanaf moet blijven en er daarna pas op mag. Laten jullie de kurk er ook af in het begin en zo ja hoelang?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 16:34

Deze tip word op intratuin gegeven: Tip: je kunt als extra laag actieve houtskool toevoegen bij de potgrond. Dit voorkomt schimmel in je planten terrarium. Actieve houtskool vind je bij Intratuin op de dierenafdeling bij de aquarium benodigdheden.

Actieve kool en actieve houtskool is hetzelfde ?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 16:34

Wat ik heb begrepen wel :)

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 16:39

Ineke2 schreef:
Deze tip word op intratuin gegeven: Tip: je kunt als extra laag actieve houtskool toevoegen bij de potgrond. Dit voorkomt schimmel in je planten terrarium. Actieve houtskool vind je bij Intratuin op de dierenafdeling bij de aquarium benodigdheden.

Actieve kool en actieve houtskool is hetzelfde ?

Ja in mijn verhaal is dat het zelfde, zijn zwarte korrels die in de filters gaan van aquariums/vijvers

@C_arola ik had het vermoeden al, moet snel en dus zo goedkoop mogelijk in elkaar worden gezet.
Te veel vocht/geen actieve kool en je hebt binnen de kortste keren schimmel. Ook een soort leven maar niet de goede gok ik zo haha :+

Ja het luchten is echt nodig om te veel aan vocht eruit te krijgen. Normaal is een week de dop er vanaf genoeg, doe de dop erop, slaat er dan condens op dan nog even een dag extra de fles openen. Is er wel condens maar heel licht dan met uurtjes gaan werken en de fles even laten luchten, dichtdoen en even kijken of er weer condens is.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 16:48

Bedankt voor de tip.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 17:00

Ineke2 schreef:
Wow mooi! Zeker dat terrarium is helemaal mooi zeg.

Gaan bezoekers dan niet automatisch zoeken of er misschien een dier in zit? :D

Weckpotten is een idee, maar ik vind dan weer niet zo mooi staan :=

Lol ja iedereen zat te zoeken. Ik liet ze maar, totdat de vraag kwam of er wat in zat :') Vond hun koppen fantastisch als ik dan zei dat het leeg was en dienst deed als vivarium hahaha!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 19:32

Dit is net op YT gezet door eigen huis&tuin :)