optrekkend vocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

optrekkend vocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 16:57

Wie heeft hier ervaring mee?
En vooral, wat hebben jullie gedaan op het op te lossen?

Het betreft een woning uit de jaren 50. Bouwkundig gecontroleerd maar geen vochtprobleem gemeld. Achteraf vreemd aangezien op de verkoopfotos al te zien is dat er verf afbladert in die ruimte onderaan op de muur ( stenen muur in grote bijkeuken, is niet gestuct) Ik ging er vanuit dat dit gewoon slecht geverfd was gezien de overige slechte afwering in de woning maar nu weet ik dat het dus door vocht komt. jammer dat de bouwkundige dit niet gemeten heeft.

Nu blijkt het hele achterste deel van de woning behoorlijk last van optrekkend vocht te hebben, 20 meter muur minimaal. Er zijn 2 dingen genoemd, injecteren en het plaatsen van ventilatie. Beide verkopers adviseren natuurlijk hun product en kraken het andere af waardoor ik niet meer weet wat de beste optie is. het is vrij duur en hier is niet op gerekend dus nogal een ( wederom) tegenvaller. De woonkamer vloer bleek volledig rot te zijn en is op kosten van de verkopers vervangen. Nu blijkt niet alleen de woonkamer dus problemen te hebben maar de rest van de woning ook. Er is een ouderdoms clausule opgenomen in het koopcontract en bij de vloer konden zijn bewijzen dat dit probleem al bekend was waardoor dit verborgen gebrek was. Ik betwijfel of dit ook op hun te verhalen is

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 17:06

Laten injecteren.
Mijn collega had hetzelfde probleem. Is volledig opgelost door injectie.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 17:11

De verkoper van de ventilatie bricks gaf aan dat dit maar 10 jaar blijft zitten en dat dan de gel "op" is en weer opnieuw geïnjecteerd moet worden. daar heeft verkoper dus niet van gezegd. Nu vraag ik mij af of dat echt zo is of dat hij alleen maar negatief wilde doen over het injecteren aangezien hij het liefste die bricks verkoopt natuurlijk.
Ook mag er een jaar niet gestuct worden, wat geen gigantisch probleem is ( ja geld is na het injecteren toch op dus dan moet de afwerking maar wachten) maar als het telkens opnieuw gedaan moet worden is dat niet zo handig

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 17:15

Goh...nu moest ik even diep nadenken hoe lang hij daar alweer woont :P
Is in elk geval al langer dan 15 jaar en ik heb nog niks gehoord over opnieuw injecteren.

Een hele tijd wachten met bezetten is idd zo. Maar ze verbouwden ook hun hele hut, dus dat was toch al een 5-jaren plan :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 10:08

Wat voor muur is het? Steens of spouw?

Hoe handig zijn jullie zelf en beschikken jullie over goed gereedschap? Klopboor en lange steenboor? Zo ja, dat injecteeren is best zelf te doen. Wij hebben het bij ons vorige huis gedaan met dryzone. Daar was het lang geleden al een keer eerder gedaan en uitgewerkt. Maar de producten zijn inmiddels veel beter en duurzamer geworden.

Dat je de muur nog niet mag afwerken is logisch. Het vocht moet er eerst weer uit en dat kan erg lang duren. Van binnen goed stoken en van buiten losjes afdekken met zeil (beschermen tegen regen) kan het wel sneller laten gaan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 11:19

Gloa schreef:
Wat voor muur is het? Steens of spouw?

spouw

Hoe handig zijn jullie zelf en beschikken jullie over goed gereedschap? Klopboor en lange steenboor? Zo ja, dat injecteeren is best zelf te doen. Wij hebben het bij ons vorige huis gedaan met dryzone. Daar was het lang geleden al een keer eerder gedaan en uitgewerkt. Maar de producten zijn inmiddels veel beter en duurzamer geworden.

handig maar wel weinig tijd maar tijd is wel te maken, materialen hebben wij ook

Dat je de muur nog niet mag afwerken is logisch. Het vocht moet er eerst weer uit en dat kan erg lang duren. Van binnen goed stoken en van buiten losjes afdekken met zeil (beschermen tegen regen) kan het wel sneller laten gaan.

Ik vind het ook logisch en voor nu is dat geen probleem, die ruimte afwerken staat als laatste op ons lijstje om te doen en gezien wij nu nog aan het sparen zijn voor een andere ruimte zal het ook nog wel even duren. Gaat mij er meer om dat als het echt na 10 jaar niet meer werkt. Wat dan want dan zal het een keuken zijn en kan ik niet een jaar open laten liggen

joyce83

Re: optrekkend vocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 11:36

Maar wat ze met die ventilatie doen kunnen jullie dat niet zelf? Zit er een kruipruimte onder? misschien nog een offerte aanvragen Als er geen kruipruimte is dan zo'n rooster misschien een optie?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 11:43

Lynn, die bricks zijn dat die kokers in de muur die ze er in frezen?
Zoja dit hebben ook laten doen en dat heeft hier fantastisch geholpen.
Ik had daarvoor op hele vochtige dagen soms gewoon een cm water in de gang staan.
Ons huis is uit de begin jaren '40 dus ook oud.

Het is volgens mij wel een heel stuk duurder dan injecteren (meende dat het ons 8000 euro heeft gekost)
Dus qua kosten is het misschien voordeliger als je na 15 jaar nogmaals moet injecteren als je daar voor kiest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 11:45

In geval van spouw zou ik voor ventilatie gaan. Dat is de meest duurzame oplossing. En sowieso absoluut noodzakelijk mocht je ooit nog spouwmuurisolatie willen.

Er zijn legio opties voor ventilatie. Goedkoopste is waarschijnlijk een metselaar die wat stenen uithakt en vervangt door ventalatie baksteen.

Is jullie spouw ook gecontrolleerd op vervuiling?

Om te voorkomen dat je binnen bezig blijft zou ik het combineren met injecteren van de binnenmuur. Maar dat is heel goed zelf te doen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 12:14

joyce83 schreef:
Maar wat ze met die ventilatie doen kunnen jullie dat niet zelf? Zit er een kruipruimte onder? misschien nog een offerte aanvragen Als er geen kruipruimte is dan zo'n rooster misschien een optie?

Geen kruipruimte. Ik denk dat beide zelf wel te doen is al vind ik die roosters minder mooi omdat je dus overal roosters uit ziet steken

Ik ben net weer gebeld door een bedrijf en die gaf aan dat omdat wij willen isoleren (ooit) die bricks afgeraden worden.
De verkoper van nu net deed injecteren en hun gaven 30 jaar garantie. Verkopers spreken elkaar zo ontzettend tegen! Hun prijsopgave moet ik nog krijgen

Bricks zijn inderdaad roosters die in de muur komen met een afstand van +- 45 cm. deze zijn rond de 125 euro excl btw per meter

Het gaat om 18 meter muur nu waar problemen zijn en de offertes variëren van 1500 tot 3500 euro tot nu toe

manlief is zelf ook aan googlen om het evt zelf te doen alleen heb je dan geen garantie en bij laten doen heb je 30 jaar garantie.

Spouwmuur is niet gecontroleerd op vervuiling

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:35

Hier alles onderkapt en blijft levenslang.
Laten doen door iemand, maar dan is heel de onderkant van de muren natuurlijk terug ruw.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:56

Hebben jullie nog verder gezocht waar eventueel het vocht wegkomt? Sloot, tuin die afloopt richting huis?
Dakgoten achter die niet op afvoer zijn aangesloten maar ergens rechtstreek de grond in gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:01

Controle op vervuiling van de spouw en idd waar het water vandaan komt is echt stap 1.

Isolatie is bijvoorbeeld met zware vervuiling van de spouw al niet mogelijk.

pipsqueak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:22

Ik volg omdat wij hier ook last van hebben (huis uit 1927).

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:25

Ventilatie lost geen optrekkend vocht op.
TS, ik kamp al 10 jaar met dit probleem. Het is 10 jaar geleden geimpregneerd, maar ik heb nog steeds vochtproblemen. Dit bedrijf geeft niet meer thuis en wil niks oplossen helaas. Ik heb een ander bedrijf gevonden die het wel kan oplossen en die 30 jaar garantie geeft. Zij gaan de volledige muur van binnenuit opnieuw impregneren binnenkort. Dat kost me klauwen met geld, want het is helaas een duur geintje. Ik mag daarna gewoon wel stucen, dus ik hoop dat ik er snel vanaf ben.
Mocht je een bedrijf zoeken zal ik je de naam doorgeven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:37

Wij hebben niet extreem veel vocht, maar huis is wel te vochtig.

Ons huis is van buiten gestucd en we hebben deels spouwmuur en deels binnenwand isolatie. Dat laatste is niet volgens de huidige maatstaven gedaan en veroorzaakt wel vocht.

Nu iemand erbij gehad en die zegt ook; voegen openen en dan bijenbekjes erin. We hebben onderin wel wat roosters, maar die zitten onder de gebruiksvloer. Ons is gezegd dat als we binnenwand plaatsen, dat vocht van onder naar boven trekt en er weer uit moet kunnen. Hoe dat er dan straks uitziet is voor ons geen probleem, een gezond klimaat wel.

Wij hadden ons vorige huis 1,5 meter in de grond staan en in 1 hoek optrekkend vocht. Dat kan je vrij makkelijk zelf oplossen. Je maakt het helemaal schoon, boort gaten, spuit er iets in en daarna goed drogen. Met speciaal spul was het vrij snel weer af te werken. Wij hebben er toen wel een kacheltje op gezet.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 14:59

Wordt er in nederland niet onderkapt dan? Ik denk dat dit in België relatief vaak gedaan wordt en lost het gewoon altijd op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 15:48

tengeltje11 schreef:
Wordt er in nederland niet onderkapt dan? Ik denk dat dit in België relatief vaak gedaan wordt en lost het gewoon altijd op.

Onderkappen is een hele hele hele dure ingreep

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 16:26

En dat moet wel kunnen........Niet iedereen woont vrijstaand en soms zoals bij ons vorige huis zijn het de muren met de buren.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 17:02

Gewoon zelf injecteren.
Met een boormachine schuine gaatjes boren op 10 cm vanaf de grond af id steen.
Uitzuigen. Met een drukspuit injectiespul spul erin en klaar is kees.
Ik heb voor gans mijn huis (40m?) 250 euro product gekocht (inkoopprijs. Particulier is het 60 of 70 euro per tube geloof ik en ik had 12 tubes)
Met 6 tubes heb je dus wel voldoende.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 21:07

bigone schreef:
Hebben jullie nog verder gezocht waar eventueel het vocht wegkomt? Sloot, tuin die afloopt richting huis?
Dakgoten achter die niet op afvoer zijn aangesloten maar ergens rechtstreek de grond in gaan?

geen sloten, geen afvoer die de grond ingaan ( zelf aangesloten dus 100% zeker)
wel loopt het perceel schuin af richting huis en is het een oud huis waar bv al geen folie onder de beton ligt wat hedendaags wel gedaan wordt. Ook is het bos/ zandgrond maar zou er heeeeeeeel vroeger iets van water gestroomd hebben,, geen idee of dat ook ermee te maken kan hebben al heb ik geen idee waar precies. Perceel is vrij snel droog na regenval zeker geen klei grond of zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 21:19

Bij een spouwmuur in combinatie met dat bouwjaar zou ik zeker controleren op vervuiling. Tot de jaren 80 werd alle restzooi in de spouw gedonderd.

Dan kan je injecteren of roosters plaatsen maar als de buitenmuur in contact staat met de binnenmuur zal je last blijven houden van vochtdoorslag.

Isolatie in combinatie met vervuiling zal het probleem alleen maar groter maken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 21:28

Gloa schreef:
Bij een spouwmuur in combinatie met dat bouwjaar zou ik zeker controleren op vervuiling. Tot de jaren 80 werd alle restzooi in de spouw gedonderd.

Dan kan je injecteren of roosters plaatsen maar als de buitenmuur in contact staat met de binnenmuur zal je last blijven houden van vochtdoorslag.

Isolatie in combinatie met vervuiling zal het probleem alleen maar groter maken.

Hier hebben ze alles in de tuin begraven :+

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 21:36

Ik zou, voordat je zelf wat gaat doen, eerst eens contact opnemen met de bouwkundig inspecteur met de vraag hoe ze dit denken op te gaan lossen!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 22:06

Je kan natuurlijk ook vocht in je huis meten en eens op zoek gaan.