Consequent teveel ingeplant op bijbaan, rechten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sannens

Consequent teveel ingeplant op bijbaan, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 00:17

Ik heb een vraag aangaande mijn bijbaantje, waarvoor ik even de huidige situatie wil schetsen. Ik ben 26 jaar, zit in mijn laatste jaar studie (waarbij ik fulltime stage loop) en ik doe een bijbaantje bij een bioscoop in de stad. Ik ben daar recent weer opnieuw aangenomen omdat ik stages buiten mijn woonplaats heb moeten doen en dat niet te combineren was met mijn werk.

Nu ben ik dus opnieuw aangenomen onder een 5-uren contract. Hierbij werd ik meteen in de eerste planning voor 20 uur per week ingepland. Ik heb hierbij direct aan de manager dat ik dit niet fijn vind, omdat ik mijn bijbaan doe naast een 40 uur stage week en ik 60 uur per week werken nogal veel vind. Ik heb aangegeven dat ik maximaal 10 uur per week wil werken, met een enkele keer een avond extra als het echt nodig is. Hier is mondeling akkoord op gegeven en hier zouden ze rekening mee gaan houden. Ik heb zelf van die 20 uur per week 2 avonden weggeruild, zodat ik die eerste weken 15 uur per week werkte.

Nu raden jullie het natuurlijk al, ze houden zich niet aan deze mondelinge afspraak. De komende weken ben ik als volgt ingepland:
Week 1: 7 (deze week)
Week 2: 5 (hier heb ik zelf vanwege verjaardag van mijn vriend 3 dagen vrij gevraagd)
Week 3: 15
Week 4: 18
Week 5: 24 (hier zijn ze er vanwege carnaval gewoon vanuit gegaan dat ik vrij ben, wat ik niet ben)

Deze uren zou ik dus moeten gaan lopen naast een 40-urige stageweek. Ik ben natuurlijk gekke henkie niet, dus dit gaat even mooi niet gebeuren. Ik heb al contact gezocht met de desbetreffende manager, maar die reageert natuurlijk niet zo laat (ik heb dit net gezien). Dus nu ben ik heel erg benieuwd naar mijn rechten hier:

Mag een bedrijf waarbij je een 5-uren contract hebt, je gewoon consequent voor veel te veel uren inplannen?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 00:20

Onder wat voor contract bent je aangenomen? Want heb je een 5 uurs contract getekend of is je hele contract mondeling gegaan?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 00:21

Je zegt dat je dit niet fijn vind , je moet gewoon zeggen dat je dit niet wil. Klein verschil maar niet fijn vinden is iets anders dan niet willen. Geef het nogmaals duidelijk aan en anders is stoppen ook een optie. Hier gaat je stage en leven onder lijden.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 00:21

Ja, mijn 5-uurs contract is getekend! Ik werk gewoon volledig wit.

Ik heb net mijn sollicitatiebrief opgezocht, ik heb bij mijn hersollicitatiebrief aangegeven dat ik 10 uur per week wil werken.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 00:23

bigone schreef:
Je zegt dat je dit niet fijn vind , je moet gewoon zeggen dat je dit niet wil. Klein verschil maar niet fijn vinden is iets anders dan niet willen. Geef het nogmaals duidelijk aan en anders is stoppen ook een optie. Hier gaat je stage en leven onder lijden.

O dat gaat zeer zeker gebeuren! Ik hou mezelf momenteel in om niet meteen een boze mail de deur uit te doen. Zeer zeker dat ik niet dat aantal uren ga werken. Dat zij mogelijk een personeelstekort hebben door verscherpte regels van bovenaf is niet mijn probleem.

_lautje_

Re: Consequent teveel ingeplant op bijbaan, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 14:07

Jij hebt een contract voor 5 uur en moet dus voor 5 uur beschikbaar zijn. Niet voor meer.
Dus ik zou antwoorden ik sta ingedeeld voor zoveel uren, maar ik ben niet beschikbaar. Enkel voor 5 uur conform mijn arbeidsovereenkomst.