Beginnen met master - beren op de weg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

YoniB

Beginnen met master - beren op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 10:16

Zo nu en dan zie ik topics voorbij komen op Bokt waaruit blijkt dat ik lang niet de enige ben die soms in de knoop zit met wat ik nu 'wil' in mijn leven. Hoewel het me veel oplevert om in deze topics mee te lezen en ook oudere topics door te spitten, ben ik toch benieuwd wat anderen zouden zeggen van mijn persoonlijke situatie. Die is bij iedereen natuurlijk toch altijd nét even anders, dus wie weet hoor ik nog nieuwe inzichten of tips!

Ik ben nu 27 en sinds ruim een jaar aan het werk. Heb hiervoor HBO SJD en WO Rechtsgeleerdheid in Utrecht afgerond, beide bachelors. Begonnen met een algemene master Rechtsgeleerdheid in Tilburg, maar ik was daar niet op mijn plek, zowel op de uni niet als met de master niet. Na héél veel stress hierover gestopt, het voelde echt als falen. Ik ben begonnen met fulltime werken. Had het daar op zich naar mijn zin, maar geen droombaan. Hoeft ook niet meteen voor mij, tevreden is ook goed. Na 8 maanden gestopt omdat het team werd opgeheven, ik mocht blijven maar dit liep zo gek dat ik dacht, wellicht nu het moment om verder te zoeken naar iets dat nog beter bij me past. Ik heb een tijdelijk project van twee maanden gedaan wat érg leuk was, maar helaas maar voor twee maanden per jaar. Vervolgens begonnen met nieuwe baan en oh, hier was ik niet op mijn plek. Ging al vanaf week twee met stress naar mijn werk, dit liep alleen maar verder op, tot mijn werkgever en ik vorige week gezamenlijk besloten er 1 maart een punt achter te zetten. Dit was helemaal niet hoe ik het voor ogen had, maar ik herkende mezelf niet meer in extreem korte tijd.

Nu, dat geeft ruimte om weer opnieuw te bekijken wat dan wél. Al voor ik met deze laatste baan begon ben ik naar de masterdag in Leiden geweest. Toen ik met mijn vorige master begon heb ik me ook daarvoor ingeschreven, maar het niet gedaan vanwege de afstand. Het blijft kriebelen, dus nu gegaan en naar Jeugdrecht gaan kijken, dit wordt alleen daar aangeboden helaas. Vakinhoudelijk ben ik super enthousiast, heb nu eens echt het gevoel dat dit heel goed bij mij past. Ook waar je terecht zou komen qua werk is wat ik graag zou willen, vooral dit miste ik heel erg in mijn vorige master.

Maar dan. De beren. -O- Ik woon samen met mijn vriend in de buurt van Eindhoven. Leiden is dus een behoorlijk eind weg. Ik zou denk ik het liefst met de trein gaan vanwege files, ook al duurt dat ook erg lang. In de trein kan ik tenminste nog wat studeren/slapen en hoef ik me niet na een lange dag te concentreren op de weg. Fulltime studeren zie ik denk ik niet meer zitten, ik vind de afwisseling leuk en wat kunnen blijven verdienen is ook wel fijn. Ik zou de master over twee jaar willen verspreiden (in plaats van één) zodat ik ook ruimte heb om stages te lopen. Daar werd zo op gehamerd tijdens mijn bachelor, maar ik wist gewoon niet zo goed wat ik dan leuk vond, dus heb het niet gedaan. En merk nu met solliciteren dat ik daar wel echt last van heb. Ik ben breed opgeleid en heb eigenlijk nergens ervaring in. Financieel redden we het op het salaris van mijn vriend, ik zou er, in weke vorm ik uiteindelijk ook zou gaan studeren, alleen minimaal iets kleins naast willen/moeten doen om mijn paard van te kunnen betalen. Toch vind ik het wel 'spannend' om weer te gaan studeren, mijn leven zal weer even heel anders worden, en het voelt gek om me daarop in te stellen.

Ik zit dus vooral in mijn maag met de afstand, wat ik ernaast zou willen doen qua baan om iets van inkomen te hebben, het feit dat ik weer een paar jaar onder de pannen ben en voor mijn gevoel, hoe gek ook, een stap terug doe door weer te gaan studeren. En wat ook niet helpt in het piepkleine stemmetje in mijn achterhoofd dat last heeft van faalgevoelens en soms, op de twijfelachtige momenten, zich afvraagt of het niet een uitvlucht is om iets nieuws te gaan zoeken omdat mijn laatste baan en de eerdere master dus geen succes waren. Rationeel kan ik best bedenken dat dit een zoektocht is en dat daar niks mis mee is, maar zeg dat maar tegen dat stemmetje... Praktisch gezien moet ik maart tot en met augustus nog overbruggen qua werk. En ook daadwerkelijk aangenomen op de master, dus dat kan ook nog roet in het eten gooien.

Zo, een heel verhaal. Ik merk dat het al goed voelt door het allemaal op te schrijven. Wellicht dat er iemand daarnaast nog tips/ideeën en vooral ervaringen heeft met een master beginnen na even gewerkt te hebben, of met een master volgen met lange reisafstand.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:23

Hoe ver is de afstand met het openbaar vervoer? Hoeveel contactmomenten zijn er?

Het gaat om max twee jaar begrijp ik. Dat is wel een periode dat je kan 'overleven' met lang onderweg zijn, die tijd vliegt voorbij. In België heb je het concept 'werkstudenten', dus mensen die (soms voltijds) werken en de studie er 's avonds bij doen. Bestaat zoiets ook in Nederland?

Captain

Re: Beginnen met master - beren op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:25

Heb je de titel expres zo gekozen? :') Topic van de maand!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:31

Captain schreef:

Oh thank god, ik ben niet de enige :') :') :')

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:32

Je bent 27 en je moet nog minimaal werken tot je 67. Je hebt een studie gevonden die je geweldig lijkt, waar je qua toekomstperspectief blij van wordt en waar je mogelijk nog jaren in door kan.

Je moet nog 40 jaar werken, wat is die 2 jaar dan?

Die titel :)) Het is nog maar half 10 dames :))

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:37

Ah _O- ik ben dus niet de enige, zeker niet in combinatie met de naam van ts. Sorry Y;(

Maar even ontopic, wat is er mis met gewoon jezelf in het diepe storten? Desnoods door de week op kamers, of dag op dag af (school, blijven slapen school en weer naar huis) ? Mochten de beren werkelijk op je pad komen kun je altijd toch stoppen? Anders twee jaar volhouden en je kunt het werk gaan doen waar je hart ligt. :j

YoniB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 10:43

Solleke_Noah schreef:
Hoe ver is de afstand met het openbaar vervoer? Hoeveel contactmomenten zijn er?

Het gaat om max twee jaar begrijp ik. Dat is wel een periode dat je kan 'overleven' met lang onderweg zijn, die tijd vliegt voorbij. In België heb je het concept 'werkstudenten', dus mensen die (soms voltijds) werken en de studie er 's avonds bij doen. Bestaat zoiets ook in Nederland?

Het is 2,5 uur reizen van deur tot deur en wat ik heb begrepen is het vaak 3 dagen, en soms 4. 1 of 2 colleges per dag.

Wij kennen zo'n systeem bij sommige opleidingen ook, maar Jeugdrecht heeft dat niet. Er worden maar 50 studenten per jaar toegelaten dus er is geen verschil in voltijd of deeltijd. Helaas.

Captain schreef:

Ik ben echt heel hard aan het nadenken, ook gezien de reacties na jou. Maar ik ben er te blond voor denk ik haha, ik snap hem niet :+

karuna schreef:
Maar even ontopic, wat is er mis met gewoon jezelf in het diepe storten? Desnoods door de week op kamers, of dag op dag af (school, blijven slapen school en weer naar huis) ? Mochten de beren werkelijk op je pad komen kun je altijd toch stoppen? Anders twee jaar volhouden en je kunt het werk gaan doen waar je hart ligt.

Dit is wat ik gevoelsmatig wel moet doen ja. Heb er inderdaad ook over nagedacht om wekelijks 1 nachtje daar te slapen om te overbruggen, dat scheelt misschien ook al veel.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:47

Masterberen.. Mastruberen? :')

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:49

Gelukkig ben ik niet de enige die de topictitel anders leest _O-
Combinatie met je naam maakt het inderdaad nog grappiger :))

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:58

Masturberen en yoni (ook wel een gebruikte naam voor een vagina) dus ja dat is wel grappig. :D

Mijn ex had vaak enorme reistijden, die ging maandag heen en kwam dinsdag weer terug enz. Daardoor was het vol te houden. :j

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:14

Ik heb mijn master in Groningen gedaan en ben toen in omgeving Amsterdam blijven wonen. Dat was deur tot deur 3-3,5 uur met het ov. Had wel niet veel contacturen en ging ook vaak niet naar de hoorcolleges. Kon mezelf thuis ook prima redden. Tijdens de master ook 3 dagen per week stage gelopen. Dit had ik zo gepland dat het van april t/m aug was waardoor het dus niet volledig overlapte met de vakken die ik volgde. Daar ook nooit meer weggegaan ;) Daarna vanaf sept nog 3 dagen per week gewerkt naast m’n studie op de stageplek en na afstuderen fulltime aan de slag. Heb wel een half jaar uitloop gehad in de master doordat het 2e gedeelte echt te druk werd met 6 vakken, masterthesis en 3 dagen werken in een half jaar. Dus klein stukje thesis in die periode gedaan, alle vakken afgerond en half jaar erna thesis afgerond en afgestudeerd.

Ik zou dus zeggen: als je denkt dat dit je gaat brengen naar het werk dat je mogelijk leuk vind, gewoon ervoor gaan!
Mijn weg lijkt erg doelbewust, maar ik ben eigenlijk beetje op de gok van studierichting geswitcht door de masterkeuze, omdat ik ook iets meer richting aan mijn brede bachelor wilde geven en per toeval op de stageplek terecht gekomen (nog nooit van de functie die ik nu doe gehoord daarvoor :+ )

Het enige waar ik weleens stress door ervaarde waren de werkgroepjes/projectgroepjes met mensen erin die iets minder tempo in hun leven dan ik.. Voordat ik stage ging lopen maakte ik ook zoveel mogelijk uren bij m’n bijbaan dus ik had geen tijd om hele dagen onproductief op de uni te hangen en mijn manier van werken was dus iets anders. Toen ik eenmaal stage liep en daarna al een ‘grote mensen baan’ had was dat gezever wel over. Ook wel kwestie van net de juiste of verkeerde mensen treffen in zo’n groepje en precies een studie met bij ieder vak een projectgroepje..
Laatst bijgewerkt door Lioony op 29-01-20 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:24

Gewoon doen! Met de trein en maak eens een berekening van hoeveel je wilt/moet werken om het financieel haalbaar te houden.

Ik heb een soortgelijke situatie, ben vorig jaar begonnen met met premaster, naast werk (30uur), een peuter, een pony en inmiddels zwanger van de tweede. De premaster lukte niet in één jaar, dus ik hoop deze zomer klaar te zijn daarmee. Dan begint in september de master orthopedagogiek en wil ik eigenlijk naar 2 dagen werken, 2 dagen stage en dan nog ergens een thesis schijven. Lukt dat niet, dan ga ik er twee jaar over doen :)

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:29

In november 2015 heb ik mijn hbo diploma gehaald. Heb toen een aantal baantjes gehad, wat grotendeels niet mijn ding was, of maar tijdelijk. Heb ook wel op een plek gewerkt waar ik uiteindelijk ‘s ochtends huilend in de auto zat. En ben dus uiteraard gestopt daar. In de zomer van 2017 werd ik aangenomen op een super leuke plek.
Vanaf het moment dat ik mijn diploma had gehaald heb ik getwijfeld om een master te gaan doen. Dit voorjaar bedacht ik me, dat als ik dat nog wil, nu wel een goed moment is.
Maar inderdaad ook wel wat twijfels. Kan ik dit wel? Red ik het financieel? Hoe ga ik alles plannen? Uiteindelijk kom je er maar op 1 manier achter, en dat is doen.
Werk er nog een aantal uur per week naast en had wat spaargeld.
Mijn reistijd is 1 uur enkele reis, wel wat minder dan jij. En ook een voltijd studie. En tot nu toe bevalt het!
Het is veel en krap en zwaar ja. Maar het is het echt wel waard. Dus zal het gewoon gaan doen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:37

Ik zou het doen! Ik ben met 24 nog aan een fulltime bachelor begonnen en reis elke dag Zwolle-Utrecht. 5 dagen per week. En ja het is rottig, en ja het is het mij waard!

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 13:36

Ik zou het ook doen. Je bent nog niet heel oud en je moet nog heel wat jaren werken, dan kan je maar beter 2jaar van je leven investeren dat loont echt wel.
Nog een voordeel: omdat je nu onder de 30 bent heb je wellicht nog recht op studiefinanciering of een ov-chipkaart zometeen niet meer :)*
Zelf ga ik in februari ook een deeltijdopleiding HBO bachelor starten dus ik snap opzich wel het gevoel van ergens tegen opzien.

Succes alvast, ik hoop dat je door de selectie heen komt en de master kan starten! *\o/*

YoniB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 13:39

Het is zo fijn om jullie ervaringen te horen! Volgens mij is dat het enige wat ik nodig heb haha, weten dat anderen er ook mee bezig zijn en blij zijn met de beslissing die ze hebben genomen.

De topictitel heb ik niet bewust zo uitgekozen :') Al komt mijn nickname daar inderdaad wel vandaan. De volgende keer moet ik even wat beter nadenken over mijn woordkeuze :D

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 13:57

Super leuke master en je moet er gewoon voor gaan! Zeker als je het financieel kan redden is het ontzettend leuk om te doen. Weet je al wat je wilt worden?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 14:43

Oh jeetje, ik had dit in de verste verte niet achter de titel gezocht hoor. En ik wist ook niet wat een Yoni was. Poenani wel. Maar goed.... en door. :+

YoniB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 09:09

DiantaM schreef:
Super leuke master en je moet er gewoon voor gaan! Zeker als je het financieel kan redden is het ontzettend leuk om te doen. Weet je al wat je wilt worden?

Wat echt mijn droombaan zou zijn is het sociale aspect van SJD combineren met meer juridische diepgang. Op dit moment denk ik dan bijvoorbeeld aan (juridisch) beleidsadviseur in het sociaal domein, maar als jurist bij de Raad voor de Kinderbescherming werken lijkt me ook echt een hele toffe baan. Ben daar eens gaan kijken met mijn studievereniging en dat was echt heel leuk. Vandaar dat jeugdrecht me nu ook zo aanspreekt, het is juridisch, maar wel met een hele sterke maatschappelijke kant, en een over het algemeen kwetsbare doelgroep.

Ik zie dat jij jurist van beroep bent, wat doe jij als ik vragen mag?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 08:00

YoniB schreef:
DiantaM schreef:

Wat echt mijn droombaan zou zijn is het sociale aspect van SJD combineren met meer juridische diepgang. Op dit moment denk ik dan bijvoorbeeld aan (juridisch) beleidsadviseur in het sociaal domein, maar als jurist bij de Raad voor de Kinderbescherming werken lijkt me ook echt een hele toffe baan. Ben daar eens gaan kijken met mijn studievereniging en dat was echt heel leuk. Vandaar dat jeugdrecht me nu ook zo aanspreekt, het is juridisch, maar wel met een hele sterke maatschappelijke kant, en een over het algemeen kwetsbare doelgroep.

Ik zie dat jij jurist van beroep bent, wat doe jij als ik vragen mag?

Na een aantal jaren familierechtadvocate geweest te zijn, ben ik nu jurist bij Veilig Thuis. Dus ik zit een beetje in de hoek die jij zou willen ;) .

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 09:16

Ik lees je topic en daaruit vallen mij een aantal woorden op die je in je OP hebt staan.
Je noemt faalangst, het feit dat de uni niet bij je past, falen omdat je met een andere master bent gestopt.

Ondanks je drive om een master te gaan doen zou ik ook eens kijken of je er mentaal wel sterk genoeg voor bent en echt klaar voor bent.

Je zult waarschijnlijk weer onder druk komen te staan, kun je daar goed mee om gaan?
Waarom zie je het stoppen van een master als falen?
Ik gooi zo maar wat vragen op hoor, maar het komt over alsof je het mentale aspect overslaat terwijl dit het succes kan bepalen van je master.
Denk er nog eens goed over na, doe een meeloopdag als ze dat hebben, bekijk of je echt zoveel stress aan kunt, concreet wat de reistijd is etc.

YoniB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 09:25

DiantaM schreef:
Na een aantal jaren familierechtadvocate geweest te zijn, ben ik nu jurist bij Veilig Thuis. Dus ik zit een beetje in de hoek die jij zou willen ;) .

Oh, inderdaad! De advocatuur heeft me nog nooit getrokken, maar Veilig Thuis is echt wel in mijn straatje inderdaad. Zou ik je misschien per pb wat vragen mogen stellen?

SdaphneS schreef:
Ik lees je topic en daaruit vallen mij een aantal woorden op die je in je OP hebt staan.
Je noemt faalangst, het feit dat de uni niet bij je past, falen omdat je met een andere master bent gestopt.

Ondanks je drive om een master te gaan doen zou ik ook eens kijken of je er mentaal wel sterk genoeg voor bent en echt klaar voor bent.

Je zult waarschijnlijk weer onder druk komen te staan, kun je daar goed mee om gaan?
Waarom zie je het stoppen van een master als falen?
Ik gooi zo maar wat vragen op hoor, maar het komt over alsof je het mentale aspect overslaat terwijl dit het succes kan bepalen van je master.
Denk er nog eens goed over na, doe een meeloopdag als ze dat hebben, bekijk of je echt zoveel stress aan kunt, concreet wat de reistijd is etc.

Ik begrijp heel goed wat je zegt. Hier heb ik ook goed over nagedacht de afgelopen maanden nadat ik ben gaan kijken. Wil ik dit traject echt weer aangaan met alles wat er bij studeren hoort. Inmiddels ben ik er vrij zeker van dat dat het geval is. Ik weet dat het pittig wordt, maar ik weet ook van mezelf dat als ik ergens op mijn plek ben, ik behoorlijk goed met druk om kan gaan. Alleen dat op mijn plek zijn is wel essentieel, en dat was ik bij mijn vorige master niet. Dit kwam doordat ik niet precies de vakken had die ik wilde omdat dat roostertechnisch niet ging, het alleen maar hoorcolleges waren (5 werkcolleges in totaal, bij 5 vakken in een halfjaar tijd) en ik doordat het alleen maar hoorcolleges waren en ik als een van de weinigen in februari startte, vrijwel geen aansluiting had bij andere studenten. De enige met wie ik echt persoonlijk contact had was mijn scriptiebegeleider.

Dit zijn dingen waar ik in Leiden nu dus goed op gelet heb. Het is dus niet zozeer dat de uni in zijn algemeenheid niet bij me past, maar specifiek de UvT. Op de UU had ik het ook goed naar mijn zin, en dan gaat alles ook gewoon prima :)

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 21:28

Gewoon doen! Er wonen geen beren in Nederland. Succes! *\o/*