Ik weet niet wat ik wil

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pompidou2602

Ik weet niet wat ik wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 22:11

Dag bokkers

Ik hoop dat ik bij jullie wat troost kan vinden. Ik studeer momenteel een richting aan de hogeschool die me niet helemaal ligt. Het probleem is dat ik niet weet wat mij wel ligt. Ik weet dus niet wat ik wil in het leven en wat ik wil worden. Ik kan daarom geen moeite steken in mijn examens. De vorige 5 zijn allemaal mislukt (ik denk echt zwaar gebuisd) en maandag heb ik nog ééntje.

Ik weet niet wat ik moet doen... Ik voel me hier enorm slecht door omdat ik niet kan doen wat ik graag wil ... Het liefst van al begin ik een eigen zaak hondentrimmen of iets in deze aard, maar ik moet van mijn ouders een bachelor-diploma halen...

Ervaringen?

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 22:45

Ik zou een serieus gesprek met je ouders voeren, om te beginnen dat je deze opleiding niet fijn vind en wil stoppen.

Maar weet je zeker dat je wel hondentrimmer wil worden?
Want als je ouders betalen, vind ik wel dat je een volgende opleiding die je start ook af moet maken.
Ken teveel verwende nesten die maar doorgaan en de ouders liggen krom om kinderen te laten studeren.

Dus misschien eerst maar een jaar of 2 jaar gaan werken en sparen, zodat je straks als je gaat studeren zelf al een spaarpotje hebt voor als dingen tegenzitten. Zo weet je ook de waarde van geld.

Mocht je helemaal op studiefinancering zitten ben je natuurlijk een stuk vrijer daarin.

xChanelx

Re: Ik weet niet wat ik wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 23:06

Rot dat je je zo voelt.
Wat studeer je nu? En hoe zou dit je eventueel kunnen helpen voor je droom aan?
Waarom vinden je ouders het belangrijk dat je een diploma behaalt?

Citaat:
Ik kan daarom geen moeite steken in mijn examens.

Dit viel me op. Want hoezo kun je geen moeite doen voor je examens? Je kunt de stof toch leren, ook als je het minder interessant vindt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 23:10

hey lastig!
wat heb je hiervoor gedaan? (zie dat je 22 bent, dus niet vers van de havo)

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 23:12

In welk jaar van je studie zit je? Als je in je laatste jaar zit zou ik zeggen nog even doorbijten en daarna iets gaan doen wat je wel leuk vind

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 23:20

Het is echt héél normaal dat je op jouw leeftijd niet weet wat je wil met je leven.

Het is zelfs al heel veel dat je wel een droom koestert om hondentrimmer te worden, veel jonge mensen hebben dat niet eens :)

In de huidige maatschappij is het écht geen overbodige luxe om een bachelordiploma te hebben.
Dan kan je gewoon alle kanten uit. Er gaan zoveel deuren voor je open op de arbeidsmarkt, bedrijven verwachten tegenwoordig echt vaak een bachelor als minimum. En je hoeft helemaal niets te doen in de richting die je nu volgt, je kan een heel andere kant uit ook.

Je hebt een paar opties:

1) deze opleiding afwerken, indien je het niveau eigenlijk wel aankan maar het gewoon niet zo leuk vindt. Je gaat later heel trots / blij zijn dat je het afgewerkt hebt. Daarna kan je nog steeds hondentrimmer worden, maar kan je inmiddels waarschijnlijk een beter betaalde job doen dan wanneer je nu zou gaan solliciteren.

2) een andere bachelorstudie zoeken en hier dan wel 100 % voor gaan, maar dan bestaat het risico dat ook deze studie niet lukt, en dan is je probleem alleen maar groter geworden.

3) een goed gesprek hebben met je ouders, zeggen dat hoger onderwijs jou gewoon écht niet gelukkig maakt en dat je liever nu al zou gaan werken, maakt niet uit wat, en een avondopleiding hondentrimmer zou willen volgen. Het is je volste recht om je dromen na te jagen, zeker op de mooie leeftijd van 22.
Maar dan moet je ook wel proberen de gevolgen in te schatten, bijvoorbeeld heel wat jaren later spijt krijgen dat je "toen die studie niet gewoon even hebt afgemaakt".

Zelf ben ik ook uit mijn eerste studie gestapt, tegen alle advies van studiegenoten, vrienden en familie in. De studie was immers bijna afgerond. Het heeft mijn leven een stuk gecompliceerder gemaakt maar het was de beste beslissing die ik ooit nam. Al zou ik mijn kind waarschijnlijk aanraden om door te zetten en het af te werken haha ;)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 23:23

Het gaat al mis bij jij moet een bachelor halen. Ik vind dat je dat een kind niet moet kunnen opleggen.
Ik zou een eerlijk gesprek aanknopen dat je deze opleiding niet ziet zitten. En dat je het liefste iets anders gaat doen. Maar dan voor jou ga eens in gesprek met een jobcoach die je een beetje in de juiste richting kan pushen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 23:39

Wat lastig zeg!
Ik weet dat decanen (ook op het HBO) vaker met dit bijltje hebben gehakt. Ook bij studenten die 'moeten' studeren van hun ouders. Dus dat is ook direct mijn tip; plan daar een afspraak ;)

En natuurlijk is het logisch dat je nog niet weet wat je wilt. Je bent nog maar 22!
Dat is het lastige met het huidige schoolsysteem, er zijn zoveel studies... En daar struikelen veel studiezoekenden, samen met de bijbehorende profielen*, over.

*Met profielen bedoel ik de middelbare schoolprofielen. Zoals natuur&gezondheid, economie&maatschappij etc.

Edit: zit je toevallig in het eerste jaar? Kun je je propedeuse nog halen? ;)

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 00:28

Volg je in België een studie? Ik vraag dat aan de hand van het woord "gebuisd" aangezien alleen mijn Belgische kennissen dit woord gebruiken..

Als dit zo is dan kan ik me voorstellen dat dit je erg zwaar valt. Een hogeschool opleiding in België is veel zwaarder dan in Nederland. Het lijkt bijna universitair niveau te zijn.

Ik heb verder geen tips maar ik hoop van harte dat je jouw ouders ervan overtuigd krijgt dat geluk belangrijker is dan papier :) heel veel succes ermee!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 01:23

pompidou2602 schreef:
ik moet van mijn ouders een bachelor-diploma halen...

Ik heb nieuws voor je... je moet helemaal niks :)*

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 01:40

Volg je in België jouw opleiding? Misschien kan je een gesprek aanvragen bij de STIP, zij kunnen je vast helpen.

Ikzelf zit een beetje in hetzelfde schuitje, ik weet totaal niet wat ik wil en doe nu dan ook een opleiding die ik niet leuk vind. Hetgene wat mij toch motiveert is dat stomme papiertje dat ik op mijn cv kan vermelden en het feit dat ik na deze opleiding kan doen wat ik wil,om het zo even uit te drukken. Ik heb dan altijd mijn bachelor diploma om op terug te vallen. Misschien helpt dat voor jou ook? In gedachte houden dat je na bachelor je opleiding hondentrimmen kunt volgen en evt. kunt terugvallen op de bachelor moest dat nodig zijn?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 08:10

In welk jaar zit je nu? Krijg je studiefinanciering? Als je geen diploma haalt, moet je deze dan terugbetalen?
Ik ben het wel een beetje eens met je ouders dat je sowieso een diploma moet hebben van iets zodat je daar op terug kan vallen. Woon je nog bij je ouders?
Als je al een eind op weg bent zou ik doorzetten en daarna gaan kijken wat je leuk vindt. Als je net begonnen bent, zou ik gaan kijken of je kan switchen van studie. Maar sowieso een studie afmaken, met diploma. Daar ga je later geen spijt van krijgen. Ook al ga je hondentrimmen.

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 12:55

Even een correctie, ik moet nog 20 jaar worden. Wist helemaal niet dat ik een foute leeftijd hier had opstaan (oeps, haha).

Ik zit in mijn tweede jaar ergotherapie. Ik moet sowieso een extra jaar doen (ik ga er dus 4 jaar over doen i.p.v. 3). Ik weet gewoon echt niet wat ik mezelf zie doen... Ik heb deze richting gekozen omdat het zeer breed is (ik kan op een school werken, in een ziekenhuis, rusthuis, psychiatrie, gevangenis ...).

Ik ga de punten van mijn examens afwachten en kijken hoe deze zijn. Ik wil graag deze studie afmaken, maar ik heb één vak dat als ik dat dit jaar niet haal, ik moet stoppen met de richting ... en dan moet ik dus iets anders kiezen... het is niet zo gemakkelijk :(

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 12:59

Ik herken dit heel erg, hoe graag ik ook m'n opleiding wilde afronden, het idee dat ik nooit wat met die opleiding wilde doen zorgde voor zo veel tegenzin dat ik geen motivatie meer had.

Ik ben gestopt met mijn opleiding en heb een loopbaan/studie coach gezocht. Samen hebben we gekeken naar wat ik leuk vind, wat ik kan, en wat bij me past. Inmiddels studeer ik weer 2 jaar met wél veel plezier En motivatie!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 13:08

Onderstaande is enkel van toepassing indien je dus in België schoolgaat:
Als je met een ASO-diploma uit het middelbaar bent gekomen, dan snap ik wel dat je ouders willen dat je een bacheloropleiding doet. Niet vanuit een strenge ouder-visie dat mijn kind de beste moet zijn, maar puur omdat een ASO-diploma zonder vervolgopleiding niet zo heel veel voorstelt op de arbeidsmarkt. Je beperkt jezelf enorm en wees maar zeker dat dit een punt is waar veel werkgevers over zullen vallen.

Het punt of dat dan deze opleiding moet zijn. Tja, dat vind ik een moeilijke om over te oordelen. Bijna iedere student komt namelijk wel op een punt dat die het helemaal niet meer ziet zitten, om dan maar meteen te zeggen dat je moet stoppen, goh, daarvoor vind ik dat papiertje op het einde van de rit te belangrijk. Daarna ben je nog steeds jong genoeg om je een extra cursus/opleiding te doen. Misschien dat tegen die tijd je twijfel over wat dan wel is omgeslagen naar een zekere 'ik wil X worden'. Dat hondentrimmen, is dat iets waar je van kind al van droomde of is die fantasie de laatste twee jaar ontstaan en lijkt 'alles met dieren' je gewoon leuker dan wat je nu doet?