Allereerst, ik heb een behoorlijk complexe darm-aandoening en ik sta onder begeleiding van een diëtist.
Dan even wat uitleg:
Na jaren van meerdere darm-operaties per jaar, vele ziekenhuisopnames en meerdere keren een ileus gehad te hebben, zowel paralytisch als mechanisch, begint er nu rust te komen en hebben we een dieet gevonden wat werkt. Inmiddels is mijn laatste volledige ileus ruim een jaar geleden
en ben ik ook al een aantal maanden vrij van "ileus-klachten maar geen volledige afsluiting".Na mijn laatste opname en onderzoeken weten de diëtiste en ik nu in welke hoek we het moeten zoeken. Het komt er eigenlijk op neer dat ik een zeer zwakke darmperistaltiek heb als gevolg van zenuwschade met stukken darm zonder peristaltiek. Daarnaast heb ik malabsorptie waardoor ik niet alle voedingsmiddelen (goed) op kan nemen. Beide zorgen voor het volgende dieet.
In het kort komt het neer op zeer licht verteerbaar met weinig structuur. Alles moet als het ware zo doorglijden.
De restricties
-glutenvrij
-koemelk-eiwit-vrij (lactose mag wel)
-vezel-arm (vezelvrij hoeft niet maar wel zo min mogelijk)
-geen rauwe groenten
-fruit alleen gepureerd (ivm de vezels)
-geen rood vlees
-koolhydraatarm (khd alleen icm eiwit en/of vet, waarbij het aandeel vet/eiwit hoger is dan khd)
-eiwitrijk (minimaal 83 gr/dag, bij sport loopt dit op tot over de 100 gr/dag)
-tomaat alleen bewerkt, dus frito, ketchup, tomatenpuree is toegestaan
-geen mandarijn
-soja verdraag ik in vlagen met mate. Momenteel verdraag ik het slecht.
-Fodmap-arm
-ik vergeet ongetwijfeld nog het een en ander
- van nog niet alle fodmap-arme producten is bekend of ik ze verdraag, maar ik mag het proberen.
Daarnaast lust ik echt geen vis en schaal/schelpdieren. Zoete groenten zijn hier ook niet favoriet
Bovenstaand lijstje op de fodmap na, volg ik nu al een jaar. En tijdens het proberen van voedingsmiddelen om het dieet iets uit te breiden van wat wel en niet gaat, herkende de diëtiste veel overeenkomsten van het fodmap-dieet. Ik toon heel veel overeenkomsten met fodmap, waardoor we nu hebben besloten om het fodmap dieet toe te voegen aan mijn dieet en dit te gaan gebruiken voor verdere uitbreiding. Momenteel zit ik in de eerste eliminatiefase, over een aantal weken gaat dit iets uitgebreid worden. Maar alle andere dingen op mijn verboden-lijst blijft sowieso.
Omdat ik door mijn darmproblematiek niet genoeg per dag kan eten, vul ik aan met medische drinkvoeding. Sowieso eiwitten en calorieën worden aangevuld. Op een goede dag, kan ik 1 x een maaltijd eten en voor de rest alleen snaaiend met veel vocht erbij (doorspoelen).
Op dagen dat ik moe ben kan ik nagenoeg helemaal niet eten, dan leef ik op drinkvoeding. Hetzelfde voor dagen nadat ik teveel gegeten heb, dan moet mijn darm herstellen van de overbelasting.
Kortom, ik vind het nogal een uitdaging om gevarieerd te eten.
Qua avondmaaltijd eet ik nu vaak kipfilet met groente, al dan niet in een curry of met een woksaus verwerkt. Aardappelen, rijs of pasta eet ik sporadisch ivm de koolhydraten en volume. Een stukje vlees en wat groente is al genoeg volume en doe ik er soms al een uur over om het op te eten.
Qua lunch eet ik nu vaak glutenvrij brood met geitenkaas, pindakaas of ei.
Ontbijt is een banaan + drinkvoeding.
De drinkvoeding komt meerdere keren per dag terug. Hoeveel en hoevaak dit is hangt af van hoe het eten die dag gaat.
Ik ben nu vooral opzoek naar variatie tips voor de lunch, tussendoortjes en avondmaaltijd.
Lunch moet vooral makkelijk zijn en bij voorkeur uit het vuistje te eten zijn onderweg. Ook zou het fijn zijn, dat als het eten niet lukt, het bewaard kan worden tot de volgende dag.
Tussendoortjes die houdbaar zijn en makkelijk in je handtas bewaard kunnen worden voor het geval dat (snel last van (te) laag bloedsuiker).
Sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met recepten
Niet voor het milieu en ook niet voor jezelf. (Dat is even lastig, maar als je het wel opgegeten had, was het ook weg.)