Hoe organiseer je een sponsorloop

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Hoe organiseer je een sponsorloop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 17:22

Of een fundraiser?

Enige uitleg: ik ben in Nederland ambassadeur van “the Dogstar foundation” in Sri Lanka.
Van de zomer ga ik op Kreta de Samaria Kloof lopen. Een hike van 16 km door de grootste, bewandelbare kloof van Europa.
Nu wil ik hier een sponsorloop van maken, voor Dogstar, waarbij mensen mij (nouja, Dogstar dus...) gaan sponsoren.
Ik heb echter geen idee hoe ik dit aan ga pakken.

Mensen hier ervaring mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 17:41

Je maakt een folder die je op social media post. Je opent een aparte rekening voor het sponsorgeld en houd de boeken open. Helderheid is belangrijk. Er is zoveel op gehaald, het is dan gestort etc. Je kunt ook folders bij lokale handelaars leggen en meegeven aan familie.

Je zoekt eventueel sponsors voor kleding etc.

LadyMadonna

Re: Hoe organiseer je een sponsorloop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 18:23

Dank je!

Shirt krijg ik als het goed is van Dogstar.

Is het openen van een aparte rekening noodzakelijk voor 1 keer?
Ik stort donaties (fooienpot) nu ook gewoon via mijn zakelijke rekening.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 18:30

Naast social media online zou ik zéker je plaatselijke krant(en) niet vergeten.
Vraag aandacht, zet eventueel iets op met plaatselijke winkels, plaats ook daar posters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 18:34

LadyMadonna schreef:
Dank je!

Shirt krijg ik als het goed is van Dogstar.

Is het openen van een aparte rekening noodzakelijk voor 1 keer?
Ik stort donaties (fooienpot) nu ook gewoon via mijn zakelijke rekening.

Het is geen noodzaak maar het geeft wel helderheid en naar mijn ervaring zijn mensen dan sneller geneigd te sponsoren :)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 19:09

LadyMadonna schreef:
Of een fundraiser?

Enige uitleg: ik ben in Nederland ambassadeur van “the Dogstar foundation” in Sri Lanka.
Van de zomer ga ik op Kreta de Samaria Kloof lopen. Een hike van 16 km door de grootste, bewandelbare kloof van Europa.
Nu wil ik hier een sponsorloop van maken, voor Dogstar, waarbij mensen mij (nouja, Dogstar dus...) gaan sponsoren.
Ik heb echter geen idee hoe ik dit aan ga pakken.

Mensen hier ervaring mee?

Het spijt me, maar de Samaria Kloof is nou niet echt dat je zegt een wereld van een prestatie om die te wandelen. Dat is gewoon een leuk uitje tijdens je vakantie.

Ik heb hem in 2016 gelopen en zélfs ik kon het aan... en dat zegt al heel wat. Ik ben namelijk nogal lomp en onhandig en kan echt totaal niet met de ondergrond overweg waar de Samaria Kloof uit bestaat. Dat is nl veel keitjes en steentjes en ik heb nogal een slechte enkel die ik snel verzwik.

De rest van de letterlijk duizenden toeristen die die dag de wandeling maakten, liep heerlijk op sandalen, teenslippers en sneakers, super relaxed....

Samaria Kloof is big business in de toeristen sector.

Ik denk dat je die wandeling beter voor de leuk kan houden en bijvoorbeeld de Kennedymars kan gaan lopen om geld op te halen.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 19:41

Eens met hierboven. Zou eerst even kijken of er überhaupt animo is voor sponsoren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 21:13

Gut wat motiverend weer....mijn doel is niet miljoenen bij elkaar te lopen en grote bedrijven te benaderen. Hier lopen ze ook 10km vlakke weg voor de Hartstichting tijdens de Vierdaagse. Kinderen lopen 3 rondjes om de kerk.... Gesponsord door vrienden, familie, etc...
Ik lees dat het behoorlijk pittig is, maar ik heb hem nog niet gelopen, dus misschien valt het mee...
Mensen geven ook uit het niets, wellicht geven ze zo wat meer?
Ik zie écht het probleem niet....

Ik ga hem sowieso lopen, waarom dan niet in een Dogstar shirt kijken of ik wat geld op kan halen?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 21:45

Geen ervaring hiermee, maar misschien kan ik je wel een beetje op weg helpen. Ik denk dat je het vooral moet zoeken bij hondenliefhebbers en bij regionale media die je wat kunnen promoten. Je zou eens contact op kunnen nemen met Hans Verbeek (hij beheert o.a. Digitaalburg en diverse regionale FB-groepen) en uitleggen wat je van plan bent en vragen of hij je op weg kan helpen met wat publiciteit.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 22:06

Kijk, dank je oscar, daar kan ik wat mee. Ik schrijf z’n naam even op, moet eerst een definitieve datum hebben en die heb ik nog niet

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 22:23

Maar inderdaad, plaats oproepjes op Facebook. Evt posters maken en die ophangen bij de lokale dierenwinkel, hondenclub, dierenarts etc
Laatst bijgewerkt door MondyJoker op 22-01-20 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderd bericht weggehaald.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 22:58

Is het niet een idee om het los van de Samaria te doen? Niet dat je die niet moet lopen - hij is prachtig - maar ik denk daarbij ook direct aan een mooi uitje tijdens je vakantie, niet het sponsoren waard zeg maar. Dat ‘beeld’ helpt denk ik niet bij het werven van sponsors. Je zult dan waarschijnlijk ook moeten uitleggen dat je zelf de reis- en verblijfskosten betaalt.
Ik zou eerder eens kijken of je bijvoorbeeld een loop kan organiseren samen met een lokale school(klas) of sportvereniging. Is er een organisatie waarmee je een link kan leggen met Sri Lanka en/of honden? Laagdrempeliger, zichtbaarder en waarschijnlijk ook een veel grotere opbrengst! :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 11:58

Tja, ik kan ook naar Santiago de Compostela lopen, maar dat is het idee niet :).

Ik heb het idee dat jullie denken dat ik een soort van alpe d’huzes of run for kika wil doen ofzo, maar verre van dat...

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 12:02

Allereerst, waarom in Griekenland en waarom de Samaria kloof?

Heel veel succes alvast!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 12:06

LadyMadonna schreef:
Gut wat motiverend weer....mijn doel is niet miljoenen bij elkaar te lopen en grote bedrijven te benaderen. Hier lopen ze ook 10km vlakke weg voor de Hartstichting tijdens de Vierdaagse. Kinderen lopen 3 rondjes om de kerk.... Gesponsord door vrienden, familie, etc...
Ik lees dat het behoorlijk pittig is, maar ik heb hem nog niet gelopen, dus misschien valt het mee...
Mensen geven ook uit het niets, wellicht geven ze zo wat meer?
Ik zie écht het probleem niet....

Ik ga hem sowieso lopen, waarom dan niet in een Dogstar shirt kijken of ik wat geld op kan halen?

Pittig is de Samaria kloof niet allereerst. Wat Bokt denk ik meer bedoelt is dat het niet “spectaculair” is. Ik heb rondje Someren gelopen (40km, de helft van de Kennedymars) en dat werd al niet gesponsord volgens mij. Sterker nog, mariniers gebruikte rondje Someren als opwarming voor hun opleiding :+ De wandelaars van de Kennedymars werden wél gesponsord want dat is een hele prestatie. Je traint er voor, test uithoudingsvermogen etc., en dát is wat men wilt zien als men iemand sponsort. Op de hoogte gehouden worden van de training etc. Men betaalt er voor, dus verwachten ze ook wel íets terug. En tja, eerlijk is eerlijk, voor de Samaria kloof hoef je nou niet echt te oefenen :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 12:10

Ik heb m niet gelopen, maar ik lees toch wel andere dingen in revieuws en was dus wel van plan om ervoor extra te trainen. Het is 16/18 km, maar niet bepaald over een netjes geasvalteerd pad.

Ik ga hem sowieso lopen, en toen dacht ik, waarom niet kijken of ik er een fundraiser van kan maken bij vrienden, kennissen, familie, klanten, eventueel lokale ondernemers.
Jullie denken veel te groot imo....

Het gaat toch om de intentie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 12:15

Waarom moet altijd alles maar spectaculair zijn de laatste tijd? Het gaat toch om de dieren en hun welzijn? Ts zet iets tegenover geld maar jeetje, blijkbaar is een tocht van 18 kilometer al niet meer goed genoeg.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 12:20

Maarja, gewoon doen. Ieder centje dat je ophaalt is iets. En ja, er zullen mensen zijn die het niet spectaculair genoeg vinden en liever iemand sponsoren die de Marathon des Sables doen, dat is ook oké. Maar je hebt ook mensen die jouw goede doel wel genegen zijn en dus zeker wel iets zullen toestoppen. Dat is het mooie aan goede doelen. Je geeft omdat je wilt geven. Wafeltjes bakken is ook niet zo spectaculair.

Dat gezegd zijnde zou ik het inderdaad vooral via social media spelen en dan niet zomaar een pagina en daar om de zoveel tijd iets opzetten, maar regelmatig posten. Al ga je naar de Decathlon om wandelschoenen te kiezen >> posten!! Betrokkenheid creëren en mensen bijna letterlijk meenemen op je pad.

Veel succes!

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 12:21

DeMolenhoek schreef:
Waarom moet altijd alles maar spectaculair zijn de laatste tijd? Het gaat toch om de dieren en hun welzijn? Ts zet iets tegenover geld maar jeetje, blijkbaar is een tocht van 18 kilometer al niet meer goed genoeg.

Nou inderdaad, het gaat toch om het idee erachter? Zat sponsorlopen die nog minder spectaculair zijn dan het bewandelen van die kloof. En volgensmij is TS niet van plan om een mega grote sponsorloop te organiseren om miljoenen mee op te halen.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 12:28

Ik snap de reacties, maar mensen snappen geloof ik TS niet.

En na 30x een kennedymars uitgelopen te hebben vind ik dat persoonlijk ook geen prestatie meer. :+

TS: lekker reclame voor jezelt gaan maken. Maak leuke flyers en geef die aan je klanten mee. Hang het op bij de plaatselijke supermarkt, dierenarts en misschien iets op een hondenforum. (Al zou het als spam gezien kunnen worden.)

Misschien contact zoeken met stichting wereldasielen? Dat zij een stukje in hun krantje zetten?

In je onderschrift zetten.

Via Facebook kun je idd ook wat aanmaken.

Succes iig, elke euro is er1!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 12:38

Ik zou ook zeker de stichting zelf aanschrijven zodat zij ook reclame kunnen maken op social media :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 12:43

TS wil gewoon proberen geld in te zamelen tijdens een activiteit die ze toch al wil doen. Hartstikke leuk toch? Er zijn gerust mensen die zoiets leuk genoeg vinden om te sponsoren en elke euro is mooi meegenomen. :) Ze vraagt tenslotte niet of wij haar willen sponsoren maar tips om de mensen die dat wél willen te bereiken. :j

TS, ik zou zeker even langsgaan bij lokale hondenclubs en dierenwinkels, zij willen misschien een foldertje neerleggen of je onder de aandacht brengen. Benadruk ook dat het geen stichting voor adoptiehonden is, niet iedereen is daar voorstander van maar zo te zien helpt Dogstar de honden in Sri Lanka zelf?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 12:53

DeMolenhoek schreef:

Waarom moet alles maar positief de laatste tijd kan ik ook zeggen. TS vraagt toch hoe je dit aan moet pakken? Men geeft gewoon zijn of haar advies/mening/tips. IK zou bijvoorbeeld niet iemand sponsoren die de Samaria Kloof gaat lopen. Ik vraag me verder af waarom het perse in Griekenland moet (woont TS daar? Anders kan dat geld toch ook mee naar de sponsoring?) daar geeft TS geen antwoord op.
TS kan toch ook zeggen "bedankt voor jullie tips/meningen en ik neem het mee in plaats van zeggen "Gut wat motiverend weer?"

Maar hey, ik vind het een super initiatief en wens haar nogmaals veel succes, ik doe een sponsorloop haar niet na 8-)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 13:00

Klopt. Adoptie lost naar ons idee het probleem niet op, een enkele keer adopteert een medewerker een hond, maar die blijft dan in Sri Lanka.

Ik zit bijvoorbeeld: laat je een bedrag naar keuze doneren, of laat je behandelingen doneren?

Voorbeeld:
Citaat:
£10 is a skin treatment for a dog with mange they can need between 1-4 treatments.
£15 spays a cat
£20 spays a dog (although it does cost a little more but we round it down as some costs are covered in our grant)
£2 worms a dog
£700 runs a spay/neuter clinic for a day
£30 transports a dog to the hospital for emergency care

Autumn: en ik zeg dan weer: waarom moet het altijd negatief? Ik vraag tips over hoe en wat, niet of ik het wel of niet moet doen.

En betreft dat ik niet zou beantwoorden waarom, dat heb ik wel beantwoord, maar nogmaals:
Ik ga hem sowieso lopen, en toen dacht ik: waarom niet een fundraiser ervan maken? Het is dus niét de bedoeling dat mensen mijn kosten gaan vergoeden, ik betaal alle kosten gewoon zelf, het is gewoon tijdens mijn vakantie.

Je bent niet verplicht te sponsoren hè?

Weet iemand hoe het belastingtechnisch zit? Mag dit zomaar? Moet ik het opgeven?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 14:12

Op het internet lees ik daarover dit:

Fondsenwervende activiteiten (zoals een sponsorloop of de verkoop van postzegels) zijn vrijgesteld van btw heffing. De vrijstelling is beperkt tot €68.067,- per jaar voor het leveren van goederen en tot € 22.689,- voor het leveren van diensten.