Ik loop vast bij mijn literatuuronderzoek en hoopte op een frisse blik van buiten. Ik studeer Nederlands aan de UvA en moet nu een literatuuronderzoek in 2 weken doen en mijn docent is dus echt naadje streng
Supergoed natuurlijk, leer je echt wat van. Maar zorgt er wel voor dat ik de hele tijd bang ben om een regel op papier te zetten. En vastloop. We moeten ook om de 3 dagen onze voortgang doorsturen en worden dan beoordeeld met een cijfer die 5% meetelt. Mijn laatste cijfer was een 4
En ik loop nu al 2 dagen met angst en beven naar het word icoontje op mijn computer te staren
Goed, mijn onderwerp is wel goedgekeurd - de docent was zelfs enthousiast - .
Je hebt een meneer genaamd Lakoff die een boek heeft geschreven over de invloed van metaforen op onze maatschappij. Hij heeft ook een boek geschreven waarin hij het verschil beschrijft tussen metaforen die gebruikt worden door conservatieve politici en progressieve politici. Mijn hoofdvraag is
‘ Wat zijn de verschillen in de metaforen die gebruikt worden in een politiek links georiënteerd (de volkskrant) dagblad en een rechts georiënteerd dagblad(de Telegraaf) en zijn deze verschillen volgens de theorie van Lakoff in te delen in rechtse of linkse metaforen. ‘
Mijn deelvragen waren
.1 hoe bepaal je de politieke kleur van een krant
.2 wat is precies de theorie van Lakoff .
3 is er een overeenkomst in de politieke kleur van een krant en de theorie van Lakoff....
Die eerste deelvraag was in 1 zin te beantwoorden, dus dat was -aldus mijn docent- niet echt een deelvraag waard. Maar damn. Ik moet 2 a 3 deelvragen hebben en ik kom er niet uit is.
Nuja, dat is even heel concreet mijn situatie. Nu weet ik dat huiswerktopics niet toegestaan zijn, en ik wil ook niet dat andere mensen deelvragen voor me gaan bedenken. Maar ik zal vast niet de eerste op bokt zijn die een literatuuronderzoek schrijft.
mijn vraag is dus voornamelijk hoe bedenken jullie deelvragen? Hoe pakken jullie dat aan. Ik ga braaf naar mijn colleges, maar ik heb echt het idee dat ik maar een beetje in het wilde weg om me heen aan het grijpen ben naar ideeen zonder dat ik enig gevoel heb voor wat goed en slecht is. Dat blijkt ook uit mijn beoordelingen waar ik echt geen pijl op kan trekken.
Ik heb hiervoor HBO gedaan, en daar waren ze wat makkelijker met dit soort dingen
Dus mijn referentiekader moet een beetje bijgesteld worden van wat goed en slecht is. Thanks voor het lezen alvast!
Succes ermee!
Heb ik niet bedacht, staat zo in de studiehandleiding
Dus lijkt me persoonlijk wel handig om meer dan 1 onderzoek als uitgangspunt te nemen
.