MBO docenten op bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

MBO docenten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 21:02

Al jaren loop ik met het idee om nog een studie te gaan doen.
In 2014 heb ik mijn diploma hbo pedagogiek behaald en sindsdien werk ik als pedagogisch medewerker. Echter is dit niet het werk wat ik mijn hele leven wil blijven doen. Sterker nog, ik heb het nu al wel een beetje gezien eigenlijk :=
'Iets' in de richting pedagogiek trekt me eigenlijk niet zo, dus banen binnen jeugdzorg, instellingen e.d. vallen af.

Goed, iets anders dus. Wat altijd in mijn hoofd heeft gezeten is de pabo, maar ook de opleiding tot mbo docent vind ik interessant.

Nu vroeg ik me af, is er wel een werkweek te vullen als mbo docent in mijn vak? (ik zou dan na een opleiding van een jaar pedagogiek mogen geven op mbo opleidingen)

Ik zou dan ook op een deel van het voortgezet onderwijs les mogen geven maar ja, pedagogiek is nu niet echt een vak wat op de middelbare school wordt gegeven :+

Dan pabo, ik weet dat het werken met jonge kinderen mij ligt en dat ik dat kan, maar ik ben echt wel een beetje terughoudend geworden door de toenemende werkdruk en het aantal overspannen leerkrachten in het p.o.

Mijn vraag is eigenlijk met name gericht aan mbo docenten; welk(e) vak(ken) doceer jij, op welke opleiding(en), en, ook niet onbelangrijk, hoe bevalt het? :D

Dieselpaard

Re: MBO docenten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 21:10

Waarom op het mbo? Je kunt toch ook pedagogiek op het hbo geven? Als ik me niet vergis hoef je dan naast je lesbevoegdheid alleen maar een hbo master te hebben (wel relevant aan het vak dat je geeft). Daarmee vergroot je je baankans en kun je bijvoorbeeld lesgeven op de pabo.
Zelf werk ik in het vo, dus ik kan niet zo heel veel voor je betekenen...

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 21:16

Hier!
Nog wel in opleiding maar ik geef les op een wellantcollege!
Ik geef les aan de richtingen dier verzorging en Paraveterinair.

Qua opleiding ben ik gewoon de lerarenopleiding biologie gaan doen maar als je al een hbo opleiding hebt zou je voor je PDG kunnen gaan.

Ik weet niet hoe het in jouw richting zit maar er is ansich werk zat!

Toch heb ik juist voor de lerarenopleiding gekozen zodat ik ook toch naar het middelbare onderwijs zou kunnen overstappen en dus nog meer baan garantie.

Mocht je nog vragen hebben let me know! :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 09:45

Ik ben communicatieadviseur op een mbo. En ik zie daardoor ook veel vacatures voorbijkomen. De ene keer is het een volle fte, de andere van 0,4 tot 0,8. Het is dus heel variabel wat er zoal 'vrij' komt.

Vergeet niet dat het mbo ook een lastige doelgroep kan zijn. Maar: De meeste mbo's bieden ook de mogelijkheid voor docenten-zij-instromers om eens binnen te kijken wat het vak nou precies is. En dan kun je ook vaak jouw vragen stellen. Vinden de meesten nog leuk ook :)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 09:51

Ik heb ruim 3 jaar op een mbo-instelling gewerkt en was daar docent Paardensport en -houderij. :D Ik doceerde dus paardenvakken, en voornamelijk de vakken die ik leuk vond: gedrag, adaptatiefysiologie, voeding en een aantal praktijklessen. Erg leuk om te doen!

Inmiddels ben ik docent binnen het hbo. Mocht je vragen hebben, mag je me altijd PB'en! :)

En mocht je kijken naar een opleiding: Aeres Hogeschool Wageningen is docentenopleider voor het groene onderwijs, voor zowel vmbo als mbo. Met een dergelijke achtergrond zoals die van jou kun je wellicht alleen een kopopleiding doen. Daarnaast heb je, door de stages etc., ontzettend veel baankansen. A.s. vrijdag (de 17e) is er open dag, dus kun je gelijk even een kijkje nemen!
Laatst bijgewerkt door Picassox op 14-01-20 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 09:51

Ik werk als docent Engels op een creatief mbo en het is geweldig leuk! Ga altijd met plezier naar mijn werk, al 12 jaar! Dit is wel een school met hele gemotiveerde studenten en het niveau van Engels is vrij hoog dus dat is voor beide partijen leuk. :) via Pb mag je me alles vragen.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 10:05

Ik geef na een aantal jaar VO nu ook op het MBO les.

Op elke school is het natuurlijk anders, maar ik geef niet de hele week alleen maar les.
Wij werken met zelfsturende teams waardoor er naast de lessen ook heel veel andere taken zijn, zoals relatiebeheer, ontwikkelen van lesmateriaal, projectbegeleider, planning en van alles. Zo kom je wel aan je uren.

Ik geef zelf biologie, scheikunde, gezondheid, fokkerij en een stukje bedrijfsvoering richting veehouderij. En dan ben ik nog coach van een niveau 2 klas. Heel divers, elke periode is anders. Andere klassen, andere vakken.

Ik vind het leuk, de doelgroep vind ik vooral leuk. Ze kunnen soms ook best pittig zijn en de problemen waar deze jongeren mee dealen kunnen echt heel serieus en heftig zijn.

Ik heb niet altijd de meest gemotiveerde jongens, de meesten willen het liefst naar buiten, de boerderij op, grasmaaien, inkuilen, drukdrukdruk. Maar als je ze hebt, dan zijn ze fantastisch. Ze hebben bijna allemaal zo'n passie voor het vak en als je ze dan in praktijksituaties ziet waar ze het zo goed doen, dat is gaaf.

Ik vind vooral de afwisseling erg fijn, dat miste ik op het VO waar ik elk jaar dezelfde lessen uit dezelfde boeken aan dezelfde type klassen moest geven.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 15:54

Dieselpaard schreef:
Waarom op het mbo? Je kunt toch ook pedagogiek op het hbo geven? Als ik me niet vergis hoef je dan naast je lesbevoegdheid alleen maar een hbo master te hebben (wel relevant aan het vak dat je geeft). Daarmee vergroot je je baankans en kun je bijvoorbeeld lesgeven op de pabo.
Zelf werk ik in het vo, dus ik kan niet zo heel veel voor je betekenen...

Maar dan zou ik dus én mijn lesbevoegdheid én een master moeten halen en dat zie ik niet zitten eigenlijk.

kristelhans schreef:
Ik werk als docent Engels op een creatief mbo en het is geweldig leuk! Ga altijd met plezier naar mijn werk, al 12 jaar! Dit is wel een school met hele gemotiveerde studenten en het niveau van Engels is vrij hoog dus dat is voor beide partijen leuk. :) via Pb mag je me alles vragen.

Dat klinkt goed!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 16:31

kristelhans schreef:

Wat leuk dat jij gemotiveerde leerlingen hebt.
Ik ken verschillende mensen die docent op een MBO zijn en zij geven juist het tegenovergestelde aan. Trekken aan leerlingen, veel afwezigen, zeer slecht niveau. De eisen zijn ook niet altijd even hoog en er wordt ook niet altijd iets gedaan met een aanwezigheidsplicht.

Dus ts, je ontvangt niet automatisch toffe leerlingen en treft niet automatisch een goed georganiseerde school.

Ik werk zelf in het voortgezet onderwijs. Ik zou je ook aanraden een lerarenopleiding te doen, dan kan je jezelf breder inzetten en kan je op meerdere plekken terecht.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:06

Ik heb 3 jaar op het mbo lesgegeven, nu weer terug op het vmbo.

Let goed op wat je kiest. Met een pdg krijg je alleen een lesbevoegdheid voor 1 vak, en dat is vaak een vak wat alleen op het mbo gegeven wordt en je kans op werk enorm verkleind. Met een tweedegraads bevoegdheid kun je zowel op het mbo als vo lesgeven en geeft dus veel meer werkgelegenheid. Vergis je niet in de doelgroep, in het eerste jaar zijn ze gewoon nog bolop puber en écht niet allemaal gemotiveerd. Ook als je nog niet weet welk vak je wilt geven kun je altijd eens naar een mbo bellen of je een dagje mee kunt lopen, kijk eens hoe je de doelgroep vind, de lange lesdagen ( soms van half 9 tot half 7 ) en maak vooral veel contact met de studenten. Maarrrrrr je kunt niet even een pdg halen voor een vak als Nederlands of Engels, een pdg is alleen voor (praktijk) beroepsvakken.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 21:00

Bedankt voor alle antwoorden!
Ik heb net een mbo school gemaild met de vraag of ik een dagje mee mag lopen met een docent :)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:12

Aranel schreef:
Ik heb net een mbo school gemaild met de vraag of ik een dagje mee mag lopen met een docent :)

Welke omgeving woon je?

Sjofel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:31

Ik lees even mee ik ben namelijk ook aan het kijken voor een mbo docenten opleiding. :)

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:32

Ik heb zelf 10 jaar geleden mijn diploma creatieve therapie gehaald en daarna de kopopleiding omgangskunde gedaan (dat wat jij waarschijnlijk ook zal doen). Ik ben toen tijdens de kopopleiding stage gaan lopen bij een niv. 2 opleiding (heel bewust deze doelgroep gekozen) en daar blijven hangen na mijn stage. Ondertussen geef ik les op een niv. 4 opleiding en geef ik rekenen. Hier ben ik heel natuurlijk in gerold. Ik ben hier nog steeds happy. Ik heb een afwisselende baan: ik geef lessen, ben studentcoach, ik doe veel ontwikkel-werk en doe veel coördinerende werkzaamheden. In het verleden deed ik ook stagebezoeken en heb ik loopbaan en burgerschap gegeven.

In het MBO kun je met een lesbevoegdheid veel meer vakken geven dan alleen het specifieke vak waar jij je opleiding in hebt. Je moet vooral affiniteit hebben met het vak en bereid zijn om desnoods extra cursussen te doen.
Daarnaast kun je met een pabo-diploma ook lesgeven in het MBO, misschien dat dat ook nog invloed heeft op je keuze.

Ga vooral eens een dagje meelopen! Veel succes met je keuze, je mag me ook een pb-tje doen als je nog andere vragen hebt!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 23:03

kristelhans schreef:
Aranel schreef:

Welke omgeving woon je?

De school die ik gemaild heb zit in Zwolle, dat is 20 minuten vanaf mijn woonplaats:)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 23:10

Ik PB je even. :)