Adviezen gevraagd over HBO studiekeuze

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Adviezen gevraagd over HBO studiekeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 16:56

Aanstaande zomer rond ik mijn tweede opleiding af op het MBO en ik ben
er inmiddels zeker van dat ik mijn weg wil vervolgen naar het HBO.
Nu moet ik zeggen dat ik door de drukte met mijn huidige opleiding nog
niet echt de tijd gehad heb om zorgvuldig alles uit te zoeken wat betreft mijn
nieuwe studie.

Ik loop vast op eigenlijk het belangrijkste, en dat is wat voor studie ik wil gaan volgen.
Er zijn zo ontzettend veel studies dat ik de bomen eigenlijk door het bos niet meer zie,
maar ik vind het wel tamelijk belangrijk dat ik een studie ga doen waarmee ik een positieve
baankans heb, en ik wil graag goed verdienen natuurlijk. Ik vind het een beetje stom klinken
maar ik zou de pabo dus al afwijzen omdat je als docent/leraar gewoon over het algemeen niet
goed verdient.

Momenteel heb ik dus 2 opleidingen op het MBO gevolgd, beide in de business/ondernemers richting.
Ik ben er ondertussen wel vrij zeker van dat dat niet per se iets is wat ik wil gaan vervolgen op het HBO,
het ligt mij toch niet zo. Ik ben er niet zakelijk genoeg voor denk ik.

Ik vroeg me dus eigenlijk af hoe jullie je keuze hebben gemaakt. Of misschien tips hebben
om het iets gemakkelijker te maken. Ik ga binnenkort sowieso een professionele capaciteitentest
doen om te kijken wat mij ligt en wat ik leuk vind, concreet.

Ik heb vaak ook gewoon het idee dat ik vergeet dat je met bepaalde studies ook iets anders kunt gaan
doen dan de studie aanbeveelt.

Dus tips of aanbevelingen zijn erg welkom! Ik ben er om even bij te vermelden trouwens al zeker
van dat ik geen universiteit hierna wil gaan doen.

Zertab

Re: Adviezen gevraagd over HBO studiekeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 17:05

Ik zou een studie niet per definitie afwijzen omdat je niet veel verdient. Dat je het leuk vindt lijkt me belangrijker dan hoeveel geld je ermee verdient.

Maar hoe ik gekozen heb is door veel open dagen te bezoeken en ervaringsverhalen van studenten aan te horen. Ik had wel voor mijzelf al een sector gekozen, namelijk de zorg. Dat hielp wel met het afbakenen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 17:12

Ik vind de lol in een vak/studie hebben ook het meest belangrijk, dat zeker.
Maar ik vind het wel belangrijk dat ik ga studeren met een reden. Niet dat ik
een studie volg omdat die me leuk lijkt en dat ik vervolgens in een gat val omdat
er weinig banen zijn of omdat het erg weinig verdient.

Ik ga volgende week naar de open dagen van het Fontys. Ik heb me in ieder geval
al ingeschreven om International lifestyle studies bij te wonen. Ik twijfel eigenlijk
heel erg bij alle studies, maar de open dagen zijn er om die twijfels wat weg te nemen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 17:20

Shaggy09 schreef:
Ik vind de lol in een vak/studie hebben ook het meest belangrijk, dat zeker.
Maar ik vind het wel belangrijk dat ik ga studeren met een reden. Niet dat ik
een studie volg omdat die me leuk lijkt en dat ik vervolgens in een gat val omdat
er weinig banen zijn of omdat het erg weinig verdient.

Ik ga volgende week naar de open dagen van het Fontys. Ik heb me in ieder geval
al ingeschreven om International lifestyle studies bij te wonen. Ik twijfel eigenlijk
heel erg bij alle studies, maar de open dagen zijn er om die twijfels wat weg te nemen.

Maar je hebt voor jezelf wel al een sector gekozen?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 17:24

Nee, niet specifiek.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 17:28

Hoe heb ik gekozen? Ik heb gekozen wat ik interessant vond en waar ik mee verder wou, waar ik vakken bij kreeg die me interesseren.
Er is mij altijd gezegd dat er geen of maar weinig werk mee te vinden is, met mijn diploma. Wel, ik werk al van in het begin met mijn diploma aan het werk. En ik ben beginnen werken voordat ik afgestudeerd ben.
Veel verdienen is in mijn ogen echt niet het belangrijkste. Dat je je werk graag doet en met plezier gaat werken is voor mij belangrijk. Je moet tenslotte toch een groot deel van je tijd op je werk doorbrengen en dan kan je in mijn ogen maar best iets doen wat bij je past, wat je boeiend en fijn vindt.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 17:36

Ik vond het ook heel erg moeilijk om een studie te kiezen. Studiekeuzes testen hebben mij niet echt heel erg geholpen.

Ik heb naar mijn vakken gekeken en besloten wat zeker afviel totdat uiteindelijk alleen biologie overbleef. Van diergeneeskunde tot natuurbeheer tot de zorg, het leek mij allemaal interessant. Wat mij uiteindelijk de doorslag gaf , waren meeloopdagen. Je ervaart zo'n studie het beste als je een dagje meeloopt.

Tenslotte heb ik voor alle studies die eventueel in aanmerking kwamen een schema met voor-en nadelen gemaakt. Ik ging echt na denken over de vragen : Waar kan ik later werken met deze studie? Wat is het salaris? Zijn er mogelijkheden om mijn eigen bedrijf op te starten? Past het bij mijn persoonlijkheid en kwaliteiten?
Welke vakken krijg je op de opleiding? Hoe zit de opleiding in elkaar? Etc

Door het op papier te zetten, krijg je een helder overzicht en dat heeft mij geholpen. Het is uiteindelijk de opleiding fysiotherapie geworden en ik ben nog steeds super blij met de keuze.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 19:27

Zijn er onderdelen van je studies die je wel erg interessant vond? Misschien kun je daar opleidingen bij vinden.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 21:41

(dat leraar slecht verdient is echt onzin...) dat schreeuwen ze maar al te hard.

Net alsof je in het bedrijfsleven zomaar binnenloopt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 21:56

Ik heb de studiegids van de UU doorgebladerd (ik was daar met een studie begonnen, waar ik na drie maanden mee gestopt ben) en rechten was eigenlijk de enige studie waarbij ik niet het idee had dat ik gek zou worden als ik me daar vier jaar mee bezig moest houden. Plus veel mogelijkheden qua baan daarna.

Maar: 'dit lijkt me als enige niet saai' is misschien niet de beste reden :D Maar het heeft wel goed uitgepakt voor mij uiteindelijk.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 23:49

orkaan schreef:
(dat leraar slecht verdient is echt onzin...) dat schreeuwen ze maar al te hard.

Mijn vader heeft een functie als decaan en voor zijn studie verleden verdient hij niet erg veel.
Hoe het met de reguliere docenten zit weet ik niet, maar ik hoor altijd dat het best wat onderbetaald is.

@Joy, ik vind sommige dingen wel interessant natuurlijk. Maar wat Tiggs zegt vind ik erg belangrijk: ik moet het wel 3 tot 4 jaar vol kunnen houden. Ik weet van mezelf dat ik best snel verveeld of dingen beu ben en denk dat met mijn huidige opleidingsaspecten ik dat ook ga zijn op het hbo.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 10:50

Shaggy09 schreef:
Mijn vader heeft een functie als decaan en voor zijn studie verleden verdient hij niet erg veel.
Hoe het met de reguliere docenten zit weet ik niet, maar ik hoor altijd dat het best wat onderbetaald is.

@Joy, ik vind sommige dingen wel interessant natuurlijk. Maar wat Tiggs zegt vind ik erg belangrijk: ik moet het wel 3 tot 4 jaar vol kunnen houden. Ik weet van mezelf dat ik best snel verveeld of dingen beu ben en denk dat met mijn huidige opleidingsaspecten ik dat ook ga zijn op het hbo.

Oké dan heeft het inderdaad niet zoveel zin om daar te kijken. Ik heb bij mijn studiekeuze een lijst gemaakt van alle studies die mij interessant leken. Daar ben ik open dagen van gaan bezoeken en heb ik een paar meeloop dagen gedaan. Meeloop dagen/proefstuderen vond ik zelf erg nuttig maar was in mijn geval niet overal mogelijk (heb naar studies in Nederland en België gekeken)

Even over het docenten stukje. Mijn vader werkt als docent op een hbo opleiding (hiervoor moet je universitair geschoold zijn) en die verdiend zeker niet weinig. Ik neem aan dat het verschil tussen universitair en hbo geschoold niet zo groot zal zijn dat je opeens onderbetaald wordt. Hij moet wel eens dingen in de avond of het weekend thuis doen en dat krijgt hij niet betaald, misschien bedoel je dat? Voordeel van een baan in het onderwijs is natuurlijk wel dat je veel vakantie hebt.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 11:04

Als docent ligt het er heel erg aan. Vo is beter betaald dan po, en dan nog ligt het aan je opleiding. Er zijn genoeg banen waar je goed geld mee kan verdienen, maar wel goed je best moet doen voor een baan. Ik doe dan lerarenopleiding(en) en ik heb een enorme baan kans in 2 tekortvakken en hoop uiteindelijk in LC terecht te komen en dan verdien ik na 12 jaar geloof ik rond de 4000 per maand (voor 1fte). Maar ik doe het niet voor het geld, maar omdat ik het leuk vind. En natuurlijk zijn er genoeg banen waarbij je misschien 8.000 per maand verdient ofzo, maar dat zijn vaak banen waar je lang voor moet studeren en echt goed in je vak moet zijn.

Edit: zie de reactie hierboven nu. Het probleem van docenten (in het vo iig) is niet dat het uurloon te laag ligt, maar dat ze buiten die 36 uur voor een fulltime baan nog 20 uur kwijt zijn aan andere dingen, die niet uitbetaald worden. En voor de vakanties moet je het zeer zeker niet doen :=

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 11:50

Kijk eens op indeed.nl! Ik ben bijna klaar met m'n studie en dus langzaam aan rond aan het kijken voor een baan. Ik kom in de vacatures studies tegen waar ik nog niet van gehoord had (als in: we zoeken iemand die deze HBO studie heeft afgerond). Je hebt dan meteen een idee van baankans en toekomstig loon in jouw omgeving.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 12:00

Allereest, het is heel leuk als je potentieel veel kan verdienen met een opleiding maar dan moet er wel werk in zijn :+

Als ik de tijd terug kon draaien dan had ik gewoon een tijdje gewacht met het kiezen van een (vervolg)studie. Iets gaan studeren vanuit een intrinsieke motivatie dat je iets wilt leren werkt zoveel beter dan gewoon iets gaan studeren omdat het je wel leuk lijkt. Ik weet niet welke MBO's je nu hebt gedaan maar daar zou je toch wel iets mee moeten kunnen.
Als je wat tijd neemt om te kijken waar je echt goed in bent en waar je meer over wilt leren kun je zoveel beter kiezen dan honderd open dagen bezoeken en de studie kiezen die je het best vindt passen. Dat is imo de omgekeerde wereld (maar wel hoe het meestal gaat).

Als ik het opnieuw had kunnen doen had ik een lijst gemaakt met alle studies waar ik ook maar enigszins geïntereseerd in zou zijn, vervolgens een lijst met criteria opgesteld (afstand, baankans, startsalaris, moeilijkheidsgraad, evt extra toelatingseisen... ) en dan invullen. Dan zie je vanzelf wat er eigenlijk best nadelig is, en misschien kom je erachter dat je de studies met de super hoge startsalarissen eigenlijk helemaal niet interessant vind.
Dan kun je open dagen gaan bezoeken en daarna nog eens broeden op je schema en daarna een keuze maken.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 12:06

theadora99 schreef:
Edit: zie de reactie hierboven nu. Het probleem van docenten (in het vo iig) is niet dat het uurloon te laag ligt, maar dat ze buiten die 36 uur voor een fulltime baan nog 20 uur kwijt zijn aan andere dingen, die niet uitbetaald worden. En voor de vakanties moet je het zeer zeker niet doen :=

Mijn vader werkt dus op een hbo opleiding, zal vast wel wat verschil in zitten met het vo. Maar hij moet inderdaad wel redelijk veel thuis doen. Hij vindt het daarentegen wel echt veel leuker dan zijn vorige baan, vandaar dat hij dat niet erg vindt.

@ts Ik zou toch de tip geven om niet te veel naar het geld te kijken. Kies voor iets dat je leuk vindt. Een opleiding waar je uiteindelijk veel geld mee kan verdienen maar die je niet echt leuk vindt ga je niet zo veel aan hebben.

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 12:07

Shaggy09 schreef:
orkaan schreef:

Decaan verdiend ook een stuk slechter dan docent....

Ik zou echt kijken naar wat je leuk vind en niet naar het loon, ook al is dat wel verleidelijk. Het is zwaar om een studie af te ronden die niet bij je past en zeker om ook nog eens in die sector te gaan werken. Misschien gewoon eens een goede studiekeuzecheck doen?

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 12:43

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:06

Ik heb op verschillende scholen gekeken wat voor studies er werden aangeboden en de omschrijving, vakken per jaar etc. Doorgenomen.
Hierbij viel mijn oog elke keer wel op dezelfde studie. Ik zit inmiddels in mijn tweede jaar en ik vind het nog steeds interessant. Over 3 weken ga ik een stage lopen dus dan kan ik ook meewerken en kijken in het echte werkveld. Wanneer je dit werk goed kan valt er ook nog eens goed mee te verdienen! Het gaat om facilitair management. Een erg brede studie waar je enorm wat kanten mee op kunt. :)!

Ik ben niet naar open dagen geweest en ook niet meegelopen met een student trouwens.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:09

Wat betreft docent: Het salaris (VO) is niet slecht. Maar de werkdruk ligt hoog, weinig doorgroeimogelijkheden en het kan goed zijn dat je in de avonduren ook nog wat moet doen.

Maar als je het leuk lijkt, is het zeker geen slecht beroep om te hebben.

Verder kan ik je geen studierichting aanraden op de info die je geeft. Ik was snel tevreden :Y) Maar zou wel kijken naar baan mogelijkheden. Het is zonde als je een opleiding hebt genoten en niet in je vakgebied kunt werken.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 16:31

Bedankt voor jullie reacties.

De tips van het lijstjes maken is een goede, dan heb ik ook even op papier duidelijk hoe en wat.
Zijn er ook sites die duidelijk aangeven wat de baankans / salaris / doorgroeimogelijkheden zijn?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 16:49

Het is natuurlijk ook maar net wat je een hoog of laag salaris vind. Ik werk nu in de zorg en die staat bekend als laag betaald. Maar vergeleken met mijn vorige baan is het zo veel meer! En ik haal er ook nog ontzettend veel voldoening uit en ben nog lang niet uitgegroeid.

Salarissen kun je natuurlijk altijd opzoeken met Google.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 16:54

carrieretijger is daar een goede site voor!

en een studie kiezen met goed toekomstperspectief is 1, daarna moet je het ook echt nog gaan doen om daadwerkelijk het salaris te verdienen. als je er niet echt past als persoon gaat dat je al niet lukken.

wat was de tweede studie op het mbo wat je had gedaan?
wil je iets met mensen (in tegenstelling tot het zakelijke) of juist niet?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 16:57

Beide opleidingen op het mbo zijn business gerelateerde opleidingen.
Met mensen werken lijkt me wel leuk, maar ik ben dan wel weer vrij
specifiek in wat me dan wel of niet leuk zou lijken. Verslavingszorg lijkt me interessant,
maar ook bijvoorbeeld relatietherapeut lijkt me een leuk beroep.

Met kinderen of ouderen werken lijkt me sowieso niks.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 17:13

Ik zou eerst eens gaan kijken waar je interesses liggen icm baankansen. Als je dikke centen wilt verdienen zul je doorgaans toch het bedrijfsleven in moeten en als dat niet jouw interesse heeft, zou ik vooral een studie zoeken die wel jouw interesse heeft, maar waar ook een baan bij te vinden is.

Onderwijs zou ik niet afschrijven op salaris, maar als je niet van werken met kinderen houdt is t sowieso al geen goed idee.