Taal leren in een vakantie: doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Boterbloem90

Taal leren in een vakantie: doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 22:03

Ik kon geen vergelijkbare topic vinden

Hallo bokkers!

Met de kou maar alweer dromen naar de zomer :D
Sinds een paar maanden ben ik (wel heel langzaam) Spaans aan het oefenen. Waarom: geen idee, iets extra's kunnen waar ik later nog wat mee kan :D
Nu ben ik wat aan het rondspieken voor een taalcursus in Spanje voor 2/3 weken. Ik zou graag uit mijn comfort willen komen en iets doen waar ik een mooie ervaring uit kan halen.

Nu ben ik benieuwd of er meer mensen zijn die dit wel eens gedaan hebben. Waar heb je dit gedaan en voor hoe lang? Beviel dit en was het niet moeilijk om mee te komen?

Of is er iemand die me een schop onder de kont kan geven zodat ik dit gewoon doe :+

mar_fay

Re: Taal leren in een vakantie: doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 22:05

Doen, kei leuk! En in een gastgezin zitten is echt een aanrader :)

Boterbloem90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 21:05

Dankje!
Ik zit te kijken naar organisaties. Iemand tips hoe ik weet wat de beste is?

Bambelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 21:08

Ik heb er ook weleens naar gekeken, maar dan om mijn Engels te verbeteren. Leek me erg gaaf om bijvoorbeeld in de vakantie in Cambridge te zitten. Ik schrok alleen een beetje van de prijzen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 22:19

Ik heb via school in een gastgezin gezeten, dat was dan in Engeland, maar echt een hele leuke ervaring en je taal verbetert er enorm door! Qua organisatie weet ik helaas niet hoe ze dat hadden geregeld, dus daar kan ik je niet mee helpen. Maar het is zeker een aanrader, als je de mogelijkheid hebt: doen! :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 22:26

Al 2 jaar gedaan in Frankrijk bij de Alliance Française. Geweldig, zeker doen! Ik zat overigens niet in een gastgezin omdat ik ook even wat rust aan mijn hoofd wilde, maar bij een gastgezin leer je de taal nog veel beter :j

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 13:30

Een gastgezin is ontzettend leuk om een taal te leren. Ik heb ooit gekozen voor de optie: overnachten bij de leerkracht (gastgezin) en hier was ik niet zo tevreden over. Het is fijner om je gastgezin je gastgezin te laten zijn en de lessen ergens anders bij te wonen. Daarna die optie gekozen en altijd tevreden geweest.

(Ervaring dateert van een 15 a 20 tal jaar geleden en ik ken de organisaties niet meer)

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 15:50

Studytravel was een prima organisatie :)
Qua reizen bieden ze alleen vliegtuig aan geloof ik, je mag echter ook op eigen houtje komen. Ik ben meermaals met de trein gegaan (binnen Europa) en dat is een toffe manier om meteen kennis te maken met de omgeving en de rit er naartoe.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 16:06

Ik woon in Spanje en heb diverse keren een week bij Instituto Hispánico in Murcia gezeten. Daar komen echt mensen vanuit de hele wereld en met een totaal verschillende achtergrond. Ik zat al in een groep met Britten, Australiërs, Grieken, Letten, Duitsers, Italianen en Amerikanen. Altijd supergezellig en ontzettend leerzaam.

Je krijgt een instaptest, zodat je op het juiste niveau geplaatst wordt, vanaf A1 tot en met C1 (C2 weet ik niet, zover ben ik niet gekomen). Veel jongeren zitten in gastgezinnen of kiezen voor een flat via de school, ik heb afwisselend van huis uit gependeld en een weekje voor een hotel in de stad gekozen. Dat laatste ook al weleens met mijn man die privéles op beginnersniveau deed, terwijl ik een weekje C1 conversatie deed in een groep. Echt alles kan en de een komt een week, de ander een half jaar.

Deze school werkt met groepen van maximaal 10 personen, wat ik echt heel fijn vond. Mijn dochter wil binnenkort ook een week of twee gaan, is ook beginner en nu alvast veel aan het oefenen met Duolingo. Vanuit Nederland wordt niet op Murcia gevlogen (België wel), maar vanaf vliegveld Alicante rijden er prima bussen naar Murcia.

O ja, als je in de stad zit, kan je (vrijwillig) elke avond meedoen met gezellige activiteiten. De school biedt studentenhuizen en gastgezinnen aan via een aparte Facebookpagina.

https://ihdemu.com/nl/

M_aaike_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 16:19

Boterbloem90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 22:27

Bedankt voor de reacties! Leuk dat er meer mensen ervaring hebben.
Ik ga morgen mij verdiepen in de organisaties. Ik zit te twijfelen om het in de groep te gooien en met iemand anders te gaan. Volgens mijn moeder krijg ik anders spijt, maar anders waarom zou ik mij daardoor tegen laten houden?
Doulingo ben ik idd ook aan het doen, toch mooi om een beginnetje te maken.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 21:33

Groot gelijk! Super dat je al start met zelfstudie! Wat je ken, ken je :-)

Veel succes met het vinden van een fijne organisatie!

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 21:47

ik ben 3 week naar Edinburg geweest, ook in gastgezin. Is erg leuk. Zou wel minstens 3 week aanraden denk ik.
Ik ben destijds via ESL gegaan en bij een Kaplan school geweest. Zie dat die ook cursussen Spaans doen.

Het is voor mij wel wat jaar geleden maar ik kan me herinneren dat alles goed geregeld was. Mijn gastouders waren destijds erg blij dat ik al Engels sprak. Die hadden de keren er voor mensen gehad met weinig ervaring met engels en dat was toch wat lastiger geweest vonden ze. Nu waren het ook eeenigsinds aparte mensen :+ . Denk dus dat ik wel voor tijd hard zou blijven leren om er daar zo veel mogelijk aan te hebben.

Verder raad ik het alleen maar aan. Ik heb jaren contact gehouden met een Braziliaans klasgenootje. Je houd er leuke contacten aan over. Nu ik dit zo schrijf krijg ik er ook spontaan zelf weer zin in haha. Het is duur, maar ook een investering in je taal en algemene ontwikkeling