Langer wachten kan niet, hooguit 1-2 weken maar geen maanden. Met onze eisen en budget komen we uit bij de Ford Focus station op benzine. Ruim genoeg, betrouwbaar, rijdt prettig. We twijfelen alleen enorm of we moeten kiezen voor een nieuwer model of voor lagere kilometerstand. We hebben een proefrit gemaakt in een auto uit 2014, luxe uitvoering, zuinig in verbruik, reed fantastisch, geen mankementen te bespeuren (vriend heeft veel verstand van auto's), dealer onderhouden. Maar die heeft wel 170k gelopen. Alternatief zijn auto's uit 2011/2012, oude model. Minder zuinig, minder luxe, kilometerstanden van 115-130k. Aanschafprijs is dan vergelijkbaar. We rijden zo'n 25-30k per jaar, de auto moet eigenlijk minimaal 5 jaar meegaan. Verschil in verbruik is zo'n €400 per jaar tussen die twee modellen.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Kilometerstand zegt natuurlijk niet alles maar een verschil van 40-60.000 kilometers is wel veel. Is het inderdaad verstandiger om voor die lagere kmstand te gaan op een oudere auto? Of wegen die kilometers niet op tegen een technisch beter nieuwer model?
Ik vraag me alleen af of 60.000 niet zo'n groot verschil is dat je sowieso minder slijtage hebt ook al zijn het misschien minder gunstige km's geweest...vind ik moeilijk inschatten.