Tips voor laminaat leggen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Avelienvd

Tips voor laminaat leggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 02:31

Jaja. Een Pippi Langkous actie.
Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan.
Oftewel we gaan zelf laminaat leggen.
Heb al een ondervloer gezien die ik wil.
En de vloer heb ik al.
Maar wat zijn nou dingen dat je zegt:da's handig?

meisje2000

Re: Tips voor laminaat leggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 07:33

Kleine blokjes hout van ong een halve cm dik. Voor bij de wanden lang want je moet iets ruimte houden bij de wanden vanwege het eventuele uitzetten van het laminaat

katybug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 07:45

Een legsetje

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 07:48

Een laminaatknipper/schaar waarmee je ook hoekjes kan knippen voor de plintjes.

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 08:18

Goede ondervloer. Voor de randen langs de kant heb je van die gekleurde vulplaatjes. En zeker een aantal dagen de vloer laten acclimatiseren (in de verpakking) in de kamer waar je hem gaat leggen

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 08:33

Ga je 1 ruimte leggen of meerdere zonder drempel ertussen ?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 08:51

Spytgnieskje schreef:
Goede ondervloer. Voor de randen langs de kant heb je van die gekleurde vulplaatjes. En zeker een aantal dagen de vloer laten acclimatiseren (in de verpakking) in de kamer waar je hem gaat leggen

dit dus, een goede ondervloer is de beste basis, als die niet goed is, is je vloer na een paar jaar kapot (uit eigen ervaring helaas, nog professioneel gelegd ook)

Investeer in knap gereedschap, dat scheelt heel veel ellende.

Ik heb een oud huis met geen enkele rechte muur, wij hebben vanuit de ingang een rechte lijn getrokken en zijn vandaar uit begonnen. Het is wat meer pas en meet werk bij de muren maar je vloer ligt optisch netjes recht, als we bij de muur waren begonnen was dat niet het geval geweest.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 08:57

Dat de plintjes heel veel tijd kosten :') netjes om deurposten heen, kachel buizen etc

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 09:17

Ook zeker kijken dat je de smalle naden in de lengte, niet te dicht laat volgen op de rij erlangs.
Best logisch zou je denken maar ik ken wel effectief iemand die het wel mooi vond dat alles gelijk liep :7 je vloer trekt dan echter helemaal krom.
Zorg idd voor voldoende blokjes voor langs de muren en kit deze randen daarna af, eens de vloer ligt. Zo kan deze nog steeds uitzetten.

En zorg inderdaad voor goed gereedschap, scheelt een hoop geklungel _O-

Hier boven zelf de eiken laminaat gelegd, oud huis, oude scheve muren en slecht gereedschap, nou, ik heb ervan geleerd :=

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 09:18

Bereken van tevoren hoeveel rijen laminaat je nodig hebt om de kamer te overbruggen. Is dat bijvoorbeeld 12,3 , begin dan met een (ongeveer)halve plank zodat je niet een mini randje eindigt maar met een ongeveer 3/4 plank. Alles kleiner als een halve plank zou ik proberen te voorkomen, omdat dat kwetsbaarder wordt. En met die halve plank aan het begin kan je ook meteen mooi zorgen dat de vloer recht ligt (zie de tip van ingvdh)

En hoe gladder je betonbasis is, hoe compacter je ondervloer kan zijn. Is de vloer best ruw of zit er hoogteverschil in (bijvoorbeeld door dikke platen geknoeide verf of andere uitsteeksels) dan kan je beter gaan voor de cm dikke platen als de paar mm dikke platen. En als het kan de (grote/hoge) uitsteeksels weg halen/afvlakken.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 09:21

Geen plakplinten doen... Op één of andere manier gaat dat áltijd los binnen het eerste jaar. Als je redelijk nette rechte muren hebt en je de kier erlangs mooi constant kunt houden, zou je ervoor kunnen kiezen om gewone verticale plinten te plaatsen (schroeven of kitten).

Durf je de plakplinten wel aan, dan inderdaad een goede scherpe verstekschaar.
Aanslaghoutje is nog niet genoemd geloof ik.
Oh en een extra paar handen.

Veel succes Pippi :D

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 09:34

Ik las de titel en wist gelijk van wie het topic was _O- _O- T is best makkelijk Avelien, zeker een kleinere oppervlak.

Zoals gezegd ruimte houden langs de muren ivm krimp/uitzet, ook al is het geen echt hout, het werkt toch. Manlief had in de slaapkamer het laminaat strak gelegd en na een korte tijd kwam daar een bult..... _-:( nog zo gezegd dat ie dat niet moest doen.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:34

Een laminaat planken snijder kopen. Scheelt veel zaagwerk. Soort van tegelsnijdee maar dan voor laminaat. En xxl planken. Extra breed en extra lang. Hebben wij vorig jaar ook gedaan en scheelt veel legtijd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 12:00

Als je afdeklatten rond de deuren hebt zitten die tot op de grondlopen zaag hier dan een klein stukje af zodat het laminaat er onderdoor gelegd kan worden. Dat scheelt je heel veel ellende van lelijke hoekjes maken en die ook mooi proberen af te werken.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 13:05

Gelukkig is het een woning zonder buizen voor de kachel.
Enige lastige is het plateau van de kachel, die loopt rond.
Ondervloer is een ondervloer op rol.
Laminaat is 2ehands vrij brede korte planken.
Laminaatsnijder had ik idd naar gekeken om te huren of kopen.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:06

Avelienvd schreef:

Is het beneden woning of verdieping? Rol is soms niet genoeg geluidswerend. Zeker in huur huis goed op letten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:06

Om een mooie strakke vorm te maken kun je vooraf iets uit karton knippen.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 13:31

Is een benedenwoning.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:39

Dan is isolatie ook niet onbelangrijk. Veelal komt er een hoop kou uit de keldervloer. Da kun je beter flink stokende onderburen hebben :)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:43

Die rol als ondervloer heb ik dus nu ook, geen succes. De vloer eronder is niet egaal genoeg en de ondervloer op rol kan dit niet goed opvangen, deze is te dun.
Hierdoor zijn de planken los gegaan en sluiten niet mooi meer en laat het lamimaat stukje op sommige plekken los van de planken zelf.

Daarnaast isoleert dit amper en dat is ook te merken. Ik heb spijt als haren op mijn hoofd dat ik niet bij het bedrijf dat de vloer heeft gelegd heb gepushed om toch extra die groene platen eronder te leggen.

De vorige vloer had van die groene platen als ondervloer en ondervloer op rol (dubbelop) en die bleef perfect liggen. Die platen zijn een stuk dikker en steviger waardoor de oneffenheden en de werking van de vloer eronder opgevangen werden (er ligt een houten plankenvloer onder).
Die vloer hadden we destijds zelf gelegd en omdat ik niet zoveel geld had was dit echt het goedkoopste van het goedkoopste, deze vloer heeft er 10 jaar perfect ingelegen, de huidige was na een paar jaar al slecht aan het worden en was een stuk duurder.

Een goede ondervloer heeft dus heel veel effect op het uiteindelijke resultaat.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:45

Die groene onderplaten zijn prima. Vergeet ook niet een paar rubber knieën en een goed aanslablok. Een goed scherpe afkortzaag is ook een must.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:11

Het snelste leg je met drie mensen: twee om in te leggen, eentje om op maat te maken. Dan is het zo gebeurd. Daarna een dagje laten rusten voor je er weer dingen op zet voor het beste resultaat. Met plinten wacht je best ook een dagje.
Pakken door elkaar gebruiken want elk pak heeft net een andere tint.
Loop niet met schoenen over je ondervloer!

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:42

Avelienvd schreef:

Handigste is als je niet in je eentje bent, ik en mijn vriend hebben al heel wat vloeren samen gelegd. Dat werkt net wat sneller.

Als de ondervloer vlak is kan kan dat prima ondervloer op rol. Maar voor betere geluidsdemping en isolatie zijn die (groene) platen beter.

Laminaat 24 uur laten acclimatiseren in de ruimte/woning waar het gelegd gaat worden.

Even goed kijken welke richting je het op legt; in de lengte of in de breedte van de ruimte. Meestel met de lichtval mee. Dus als je een rechthoekige ruimte hebt met bv ramen aan de korte zijdes dan leg je de laminaat planken van raam naar de andere ramen aan de overzijde. Zo oogt de ruimte ook ruimtelijker.

Als het kliklaminaat is (denk ik wel) even goed kijken aan welke kant je begint, dus je eerste rij moet zo liggen dat je de volgende rij erin kunt steken (klinkt logisch, maar toch).
Ik begin meestal aan een muur waar geen deuropening oid zit, dan kun je de eerse paar rijen mooi doorleggen. En even kijken hoe je uitkomt met hele en halve planken. Het mooiste is als ze elke rij halverwege verspringen; rij leggen, eindigen met halve plank, volgende rij weer beginnen met de andere helft van die plank en dan doorleggen. Maar ik kan me voorstellen dat je met 2e hands laminaat dat al verzaagd is soms geen keus hebt hoe het versprint.

Tip: Heb je ergens aan een plank geen messing meer zitten die in de groef van de volgende past; geen paniek; als dat er 1 is in een hele rij kun je gewoon doorleggen. Gewoon zorgen dat het goed aangesloten is. Dus aanslagijzer is heel handig om de korte zijdes aan te tikken en een slagblokje om de lange zijdes aan te tikken ook. €9,95 voor een setje incl. wigjes.

Vulstukjes/wigjes om evenwijdig langs de muren te kunnen leggen; je mag hout- en laminaatvloeren niet strak tegen de muur leggen zonder tussenruimte. Een paar mm is voldoende! Nadat het geheel is gelegd kunnen die wigjes weer verwijderd worden.
Daarna kun je evt. plakplinten plakken of plinten erop zetten als er verder nog geen plinten aan de muren zitten. Bij deurstijlen wordt vaak met plakplintjes gewerkt. Als je gewoon goede koopt en zorgt dat de vloer eronder schoon is plakken ze echt goed. En zo'n plintjesschaar is ook heel handig.

Succes!

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:53

Handig:

- Ondervloer (groene platen zijn prima)
- Laminaat dat niet te fragiel is (anders gaat het al kapot bij het leggen). (Laminaat dat je aan de korte kant niet hoeft te klikken is ook fijn!).
- 2 man
- Laminaatsnijder (huren bij de praxis)
- Decoupeerzaag
- Verstekbak
- Liniaal, potlood en ook fijn is iets waarmee je de hoek kan berekenen/tekenen
- Kniebeschermers (heel fijn want je zit continu op je knieën!)

Leg in de lengte om het ruimer te laten lijken
Hou voldoende afstand van de muur (het rekt nog wat uit) (de afstand is dus afhankelijk van hoeveel planken je gebruikt, hoe groter het oppervlak, hoe meer afstand)
En hou rekening mee dat laminaat nog even moet acclimatiseren

Verder, veel succes!

Edit: ooh en een zacht hamertje om evt de plankjes zacht aan te tikken

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 15:28

Aanslagijzers? Wij gebruikten gewoon een blokje resthout en een hamer := ook voor aan de muren gewoon een restje laminaatplank ertussen zetten, net zo makkelijk. En ik had gewoon een fleece deken opgevouwen om met mijn knieën op te zitten.