Een eigen website, waar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Een eigen website, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 11:47

Hallo,

Na het topic van mij over waar te beginnen als zzp'er, heeft mijn plan nu meer en meer vorm aangenomen.
Ik heb alles op een rijtje gezet en ben in principe klaar om te gaan beginnen.

Op de website van kvk wordt geadviseerd om eerst een domeinnaam vast te hebben staan en daarna je bedrijf op te richten. Om te voorkomen dat je voor een bedrijfsnaam kiest, waarvan de domeinnaam al in gebruik is.
Mijn naam is bedacht en volgens meerdere websites is deze nog vrij.

Ik verdiep mij graag ergens goed in voor ik ergens aan begin.
Dus ook met een domeinnaam en eigen website.

Als ik heel eenvoudig Google dan kom je al gauw uit op:
- Strato
- Hostnet
- Yourhosting
- Mijndomein
- Hosted
- Argeweb

En zo nog veel meer.
Veel te veel keus eigenlijk en daarom dus ook de vragen:

Welke gebruiken de bokkers? En waarom deze?
Is de website eenvoudig te maken en aan te passen en hoe is daarna de vindbaarheid hiervan op bijv. google? Zijn de websites goed beveiligd?
Hoe heb jij je webmail aangemaakt? Ik lees namelijk op verschillende sites dat je dit erbij kan nemen.
Ik wil graag gebruik gaan maken van mijn eigen e-mail adres (bv. nancy@eigenbedrijfsnaam.nl) en dan het liefst in Outlook, want daar werk ik al jaren mee en daar ben ik mee bekend.

Ik zoek nog even verder, maar ben heel benieuwd naar jullie ideeën. :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:51

Ik gebruik voor mijn sites one.com. betaalbaar, goede service en het werkt fijn met WordPress. Webmail etc kun je daar ook eenvoudig zelf aanmaken

xMyrnavG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:54

Hoi! Ik heb een tijdje stage gelopen bij het bedrijf Lightspeed, hier ben ik veel bezig geweest met het creëren van webshops (niet echt websites maar het was 2 a 3 jaar geleden dus wie weet nu wel!). Het systeem is makkelijk te gebruiken en heeft allerlei SEO opties die helpen met zichtbaarheid online.

Nu is het een goede optie maar ook een iets duurder platform, als je het interessant vindt kan je altijd even naar ze bellen en als je vragen hebt kun je altijd bij mij terecht :)

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:56

Bij bijvoorbeeld mijndomein koop je volgens mij alleen het domein. Dan zit er nog geen programma bij om je site in te maken, tenzij je dit zelf met HTML wil gaan doen, maar die kans acht ik klein. Je kunt bijvoorbeeld een domein bij een van bovenstaande hosts kopen, en daar Wordpress, Joomla of een ander content management systeem op installeren. Wordpress is niet super moeilijk maar als je er geen ervaring mee hebt kan het wel even puzzelen zijn.

Een andere optie is bijvoorbeeld Wix, wat met een drag & drop systeem werkt, waarmee je je site op kan maken. Via Wix kun je je site ook hosten, en tegen betaling kun je deze op een *bedrijfsnaam*.nl URL zetten ipv *bedrijfsnaam*.wix.com. Ik heb zelf niet zoveel ervaring met Wix, dus misschien ligt het net wat anders, maar als je zelf geen ervaring hebt met het maken van sites (weet niet of dat zo is), is Wix misschien een goede optie.

Zelf host ik mijn sites bij TransIP, en via hen kun je ook heel eenvoudig WordPress installeren. Je site is hiermee gewoon vindbaar, maar je moet wel aan de slag met zoekmachine optimalisatie om ook daadwerkelijk goed gevonden te worden. Bij TransIP (en ik denk ook de meeste andere hosts) kun je vrij eenvoudig een e-mailadres aanmaken (klik op de knop, invullen wat je voor de @ wil, een webmail ww en hij is aangemaakt). Ik zelf link deze mailboxen door naar mijn Outlook, maar misschien is het ook wel mogelijk om het e-mailadres aan je outlook te linken, dat heb ik nog nooit geprobeerd. Je kunt het in ieder geval aan bijvoorbeeld het mailprogramma op je mobiel of desktop linken.

Century

Re: Een eigen website, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 12:04

Voor mijn tekensite heb ik Joomla (en de look met Artisteer) gemaakt. Ik heb mijn site bij Antagonist. Via een administrator-paneel kan ik alles instellen, ook qua mail. Ik sluis die door naar mijn gewone e-mail en zo komen ze in Outlook. Al kan je ze vast ook direct in Outlook zetten.

Let op dat het dus twee verschillende dingen zijn: een domeinnaam, en de hosting van je website. Je kan die namelijk ook loskopen, en met alleen een domeinnaam kan je niet veel.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 12:14

Mij is ooit verteld: Zorg wel dat je zelf je domeinnaam registreert zodat die ook echt van jou is en niet via een webhost.
Als je ooit van host wilt veranderen dan gaat dat een stuk makkelijker. Sommigen willen dan een bedrag ontvangen voor jouw domeinnaam, dan moet je dus je domeinnaam van ze terugkopen.
Beter zelf regelen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 12:37

Wij gebruiken voor ons bedrijf Strato. En hebben een template voor Wordpress gekocht (aanschaf is eenmalig). Als je er tijd voor uittrekt dan kom je denk ik een heel eind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 12:42

Ik zit bij hosting2go.nl. Nu 14 jaar naar volle tevredenheid. Kost de wereld niet (60 per jaar geloof ik) en klantenservice is echt top. Domeinnaam is ook echt van mij en zou ik zo mee kunnen verhuizen als ik zou willen. Maar waarom zou ik, ben erg tevreden en site is nog nooit offline geweest. Datacenters staan ook in NL :)

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 12:43

Leuk dat je dit gaat oppakken! Ik bouw mijn websites zelf dus weet niet welke bovengenoemde websites hier het beste voor zijn. Maar meestal zitten hier wel beperkingen aan (je kunt bijv. de vormgeving niet altijd exact krijgen zoals jij wilt) maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Als je iets technischer bent kun je ook een WordPress website opzetten. Hiervoor zijn veel gratis thema's en ook handige plugins voor extra functies (zoals contactformulier, fotogalerij, kalenders, etc etc). Of je kunt iemand inhuren die een eigen WordPress thema voor jou bouwt, speciaal voor jouw wensen. Je kunt dan zelf makkelijk de inhoud aanpassen.

Je webmail aanmaken kan meestal gewoon in de online omgeving van je webhost (je online opslagruimte). Zodra je je hiervoor aanmeldt krijg je inloggegevens en dan kom je in een online omgeving waar je ook e-mailadressen kunt aanmaken. als je dan eenmaal naam@bedrijfsnaam.nl hebt kan je dat meestal ook gewoon in Outlook gebruiken. :)

Succes!

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 12:49

Kijk ook naar de mogelijkheden voor de mobiele versie. Ik gebruik Jouwweb en ben daar erg tevreden over. Erg veel statistieken zonder extra kosten beschikbaar, goede mobiele versie en een goede webmail. Ook de klantenservice is erg behulpzaam. Voorheen gebruikte ik Strato maar helaas kwam ik er daar echt niet uit om een fatsoenlijke mobiele versie te maken, en de service bleek bij opzeggen ook niet fantastisch.

ClaudiaDer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 12:51

Ik gebruik Jimdo, hiermee kan je makkelijk een eigen website in elkaar zetten en er zit een zakelijk email adres bij die je kan uitbreiden naar meerdere als het nodig is :).
Al jaren heel tevreden over!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 13:03

Oei, dit maakt het niet makkelijker als iedereen een ander heeft :')

Een mobiele versie is inderdaad wel handig.
Ik hoef de website niet via mijn telefoon aan te passen, maar ik wil wel dat de website geschikt is om goed bekeken te worden op een telefoon.
Dat gaat dus niet automatisch?

Ik ben niet heel technisch in het bouwen van een website, ik heb wel een schoonbroer die dit onder andere voor zijn werk dagelijks doet. Hem wil ik dan ook zeker om advies en tips vragen, maar aangezien hij ver weg woont, zie en spreek ik hem niet zo vaak.
Wat ik wil is een eenvoudige, professionele website. Met ongeveer 5 links (zoals: Wie ben ik, diensten, contact en dat soort zaken). Niet teveel poespas eigenlijk, zeker in het begin niet.

Een domeinnaam wat echt van mij is, is wel noodzakelijk vind ik. Dus daar zal ik ook rekening mee moeten houden en daarmee vallen er vast ook wel een aantal sowieso af.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:23

Ik ben zelf frontend ontwikkelaar (dus ik bouw de voorkant - wat je ziet in je browser - met alle logica), maar voor jouw doeleinden en omdat je het zelf wilt onderhouden zou ik iets als Joomla, Wordpress etc kiezen. Dan kan je zelf dingen aanpassen en voor wat je wilt is dat zeker voldoende.
Een template moet je dan nog wel regelen. Een template geeft aan hoe alles eruit moet komen te zien: als je een menu maakt, wat voor kleur heeft dat dan? Hoe zien knopjes eruit? etc. Templates kan je vast ook gratis vinden maar ook kopen. Joomla/Wordpress gebruik je dan als CMS - Content Management Systeem. Dat is dus om je site daadwerkelijk in elkaar te zetten en de content te beheren. Joomla en geloof ook Wordpress zijn gratis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:32

Via wordpress kun je gemakkelijk een website maken die ook geschikt is voor op desktop, mobiel en tablet. Je hebt gratis templates, maar er zijn er ook wat die je voor een klein bedrag aan kan schaffen, die hebben net wat meer mogelijkheden. Domeinnaam heb ik zelf gekocht en gehost via strato, vond ik op zich wel een fijne aanbieder. Ik heb het vervolgens zelf gekoppeld, was even prutsen maar er zijn veel handleidingen voor te vinden. Als je een beetje handig bent moet dat wel lukken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:34

Ik ben fan van https://mediamet.nl/

Fijn bedrijf, fijne mensen. Zeer goede service. En ook fijn: niet zo'n gigant als Strato en zo. Gewoon mensen, geen belcomputer :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:35

_Nancy schreef:
Dat gaat dus niet automatisch?

Nog hier even op antwoorden, dat een site mee schaalt noemt men 'responsive'.
In principe gaat dat niet automatisch. Je moet de browser wel vertellen wat ie moet doen op een kleiner scherm. Maar als je een template koopt dan zit dat er - als het goed is - bij in en hoef je je daar geen zorgen over te maken.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:03

Strato sowieso niet doen, hebben hele slechte support en je website is heel slecht vindbaar voor google.

Ik zou voor Jimdo gaan, werkt gewoon super makkelijk, goed vindbaar in google, goede support. Je kan daar ook je domein registreren, hoeft niet bij een aparte website blabla records te gaan veranderen etc. Dus is gewoon super makkelijk. Het design maken is ook super makkelijk en mooi. Wij hebben 2 websites van Jimdo, die stuur ik je wel via pb.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 14:17

PocoGaucha schreef:
Strato sowieso niet doen, hebben hele slechte support en je website is heel slecht vindbaar voor google.

Ik zou voor Jimdo gaan, werkt gewoon super makkelijk, goed vindbaar in google, goede support. Je kan daar ook je domein registreren, hoeft niet bij een aparte website blabla records te gaan veranderen etc. Dus is gewoon super makkelijk. Het design maken is ook super makkelijk en mooi. Wij hebben 2 websites van Jimdo, die stuur ik je wel via pb.

Ja graag, als anderen een website hebben van een andere aanbieder wil ik die ook wel graag zien.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:19

Mijne is http://www.tekeningeninpastel.nl, maar ik heb dus zelf template gemaakt en beheer alles met Joomla.
Ik doe er ook niet enorm veel mee op het moment, dus hij is lekker simpel. Meer heb ik even niet nodig.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:22

Twee van mijn sites:
http://www.neighingoutloud.nl
http://www.equitief.nl

Gemaakt met Wordpress en gehost door TransIP. Ook vrij simpel maar meer had ik voor deze sites ook niet nodig. Nr 1 is een gratis theme, nr 2 is een betaalde. Ben zelf nu ook wel bezig met een 'ingewikkeldere' site maar die staat nog niet online

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 14:31

Century, zo'n 'simpele' website is ook wat ik zoek. Mocht ik groter gaan worden qua bedrijf, dan kan ik altijd nog gaan uitbreiden met de website. Voor nu is dat nog niet aan de orde.

Nienke, je kunt het verschil duidelijk zien welke betaald is en welke niet. Ik vind het beide erg drukke websites moet ik eerlijk zeggen. Het lijkt een soort van blog?
Er is in mijn ogen weinig overzicht en ik kan niet even snel klikken en lezen wat ik zoek (bijv. diensten oid).
Wat ik bij de website van Century wel snel kan doen.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:34

Ik heb ook geen diensten, het zijn beide blogs. Het was alleen ter illustratie :)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 14:36

NienkeV1994 schreef:
Ik heb ook geen diensten, het zijn beide blogs. Het was alleen ter illustratie :)

Ah, ja dat maakt een groot verschil inderdaad :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:38

Ik heb wel altijd bij strato gezeten en echt geen problemen gehad. Goed vindbaar, maar dat was ook een kwestie van site goed bouwen. Ook responsive, maar dat kwam door wordpress. Ik had daar ook eigen mail bij, niet via outlook. Dat heb ik nooit geprobeerd, maar kreeg het bijvoorbeeld wel op telefoon binnen.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:48

Ik heb vroeger met een vriendin een website gehad bij Antagonist.
Ze hadden een fijne helpdesk. Hebben ons meerdere keren geholpen om iets opgelost te krijgen.