Ik wil geen contractverlenging

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LotteSmokey

Ik wil geen contractverlenging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 21:22

Hoi bokkers,

Ik voel me ergens heel vervelend van en ik wil het graag even van mij afschrijven.

Sinds december werk ik in een coörperatie binnen de jeugdzorg.
Hiervoor heb ik een hele leuke baan gehad als ambulant begeleider in volwassenen ggz.
Helaas konden ze mij daar geen vast contract aanbieden, wat ik een maand voor mijn contractverlenging te horen kreeg.
Mijn (oude) manager heeft mij toen geholpen aan de nieuwe baan bij de jeugdinstelling. Omdat ik voor mijn gevoel snel weer aan het werk moest zijn. Heb ik op deze functie ja gezegd.
Vanwege mijn gebrek aan ervaring binnen de jeugdzorg heb ik een contract gekregen voor 3 maanden. Eind februari loopt deze af.
Ik werk in een coörperatie wat inhoudt dat ik bij een zorgorganisatie ben aangenomen en hier mijn salaris van krijg maar gedetacheerd zit binnen een coörperatie.
Hierdoor heb ik 3 verschillende leidinggevende. Waarvan 2 niet weten dat ik een tijdelijk contract heb.

Helaas bevalt mij het werk met deze doelgroep niet en heb ik totaal geen plezier in hetgeen ik doe.

De leidinggevende van de zorgorganisatie is hiervan al enigszins op de hoogte. De andere 2 managers nog niet.
Aankomende donderdag heb ik een evaluatiegesprek met de leiding van de zorgorganisatie en met een van de coörperatie. Tijdens dit gesprek wil ik aangeven hoe ik mij voel en dat ik mijn contract vanaf februari niet verlengd wil hebben.

Het lijkt heel makkelijk maar ik voel me zeer bezwaard eronder. Dit omdat ik hier net pas werk, in verschillende teams ben opgenomen en deze teams moet vertellen dat ik wegga. Ook ben ik bang voor de reacties.
Een aantal collega’s weten het een en ander al en beginnen moeilijk te doen over de werkzaamheden die ik heb en hoe deze weer ingevuld te krijgen.

Ik merk dat ik hier dagelijks mee bezig ben en ik het moeilijk los kan laten. Vandaar dat ik het even van mij af wil schrijven en misschien dat jullie mij wat tips kunnen geven of hierin zelf ervaring hebben..

Lynn_Nikita

Re: Ik wil geen contractverlenging

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 21:25

Als je zelf aangeeft geen verlenging te willen krijg je ook geen WW
Is jouw oude functie niet meer vrij je bent nu even "eruit" geweest en weer een tijdelijk contract krijgen of werkt dat niet meer zo?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 21:28

Je hoeft je niet bezwaard te voelen.
Het is een zakelijke beslissing. Je geeft duidelijk aan dat je geen verlenging wil. Prima. Ze weten het op tijd en kunnen zorgen voor tijdige opvolging.
Niemand heeft er iets aan als jij niet past op je functie en je daar niet fijn voelt.
Houd het zakelijk, concreet. Bedank voor de kans om uit te testen of het wat voor je was. Helaas niet. Even goede vrienden.

LotteSmokey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 21:33

Lynn_Nikita schreef:
Als je zelf aangeeft geen verlenging te willen krijg je ook geen WW
Is jouw oude functie niet meer vrij je bent nu even "eruit" geweest en weer een tijdelijk contract krijgen of werkt dat niet meer zo?

Ja, over de WW maak ik mij ook wat druk. Ben sinds midden december weer aan het solliciteren geslagen zodat ik in maart hopelijk een andere baan heb. Fingers crossed.
Nee helaas heeft mijn oude werkgever geen vacatures meer open staan.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 21:47

Ik snap het wel hoor, maar ik zou mijn oude schoenen niet zomaar weggooien.
Solliciteren terwijl je een baan hebt is beter denk ik dan zonder baan komen te zitten.
Je moet toch voorzien 8n je levensonderhoud.
Succes met het zoeken naar een andere werkplek

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 21:57

Je mag binnen je contract gewoon opzeggen zolang je je aan de opzegtermijn houd. Waarom niet blijven werken tot je iets nieuws hebt gevonden? Het is financieel en voor je cv beter om te solliciteren vanuit een baan dan vanuit thuis... Je kan bij het evaluatiegesprek kan je natuurlijk wel aangeven dat dit niet het werk is wat je wil blijven doen. Mochten ze het contract niet verlengen heb je in ieder geval wel WW.
Wat je collega’s ervan vinden mag niet jouw probleem zijn. Natuurlijk kan je wel het gevoel hebben dat je verantwoordelijk bent voor hun extra werk, maar dat is iets voor de leidinggevenden om op te lossen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:05

Zou toch niet opzeggen zonder nieuw werk of je moet zeker weten dat je zelf paar maanden kan overbruggen.
Zou contract wel laten verlengen en tijdens gesprek aangeven dat dit niet Je droom baan is. En wie weet weten hun wel weer een plekje wat beter bij je past . Als ze over je werk wel tevreden zijn. Of dat ze je informeren als zo plek vrij komt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:10

Stybba schreef:
Je mag binnen je contract gewoon opzeggen zolang je je aan de opzegtermijn houd.

Dat is niet juist. In principe kan je een contract voor bepaalde tijd, zoals een driemaanden contract, niet tussentijds opzeggen. Niet door werkgever maar ook niet door werknemer
Tenzij er in het contract een tussentijds opzegbeding is opgenomen.
Dus als je wilt verlengen en ondertussen op zoek naar andere baan, moet je daar specifieke afspraken overmaken.
Laatst bijgewerkt door janouk op 06-01-20 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:10

Je werkt in de jeugdzorg, kinderen dus en die hebben recht op gemotiveerde goede begeleiders. Aangezien je bij een coöperatie werkt is het misschien een optie om aan te geven dat je gewoon echt niet op je plek zit en je verder gaat zoeken naar een andere functie , misschien hebben zij lijntjes maar andere organisaties , niet geschoten is altijd mis.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:13

Het lijkt mij heel goed om aan te geven dat je wilt stoppen! Het lijkt me een stuk beter voor iedereen als mensen op een plek werken waar ze goed passen en het werk zelf ook echt heel leuk vinden... clienten zullen ook aanvoelen wanneer het jou niet helemaal ligt.
Dus laat je niet teveel vastzetten door angst voor afwijzing / het onbekende / de gevoelens van collega's.

Wat betreft de WW weet ik het niet precies, maar in principe loopt het contract gewoon af en dat is het dan. Aan de andere kant zit ook nog dat je bij een tijdelijk vervolgcontract mogelijk niet tussentijds kunt opzeggen. (Maar, je kunt dat natuurlijk ook gewoon bespreken: een contract is iets wat jullie samen afspreken, dus als zij jou nog graag een tijdje willen houden en jij nog best even door wilt werken, onderhandel dan om een verlenging met opzegtermijn.)

Het lijkt me wel eerlijk om het gewoon open te bespreken. Want als jij weet dat je weggaat maar andere mensen denken dat je graag blijft, geeft dat ook spanning en onduidelijkheid. En er is dus echt niets mis mee om te merken dat deze doelgroep je minder ligt dan een andere! Juist niet. Dat is een kracht.
Overigens: hoe zelfverzekerder jij daarin bent, hoe minder gedoe het overigens geeft.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:16

Maar als het bedrijf contract verlenging wil geven en jij weigert krijg je geen ww, als het afloopt en hun willen niet verlengen wel

LotteSmokey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 22:16

Sinds december ben ik alweer volop aan het solliciteren en verschillende sollicitaties zijn lopende.

Ik kan inderdaad mijn contract niet eerder opzeggen omdat het een 3 maanden contract is. Eind februari loopt het af. Dus ik hoop in maart ergens anders te kunnen beginnen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:20

Bij die evaluatie gewoon aangeven dat je niet op je plek zit en aan het solliciteren bent. Evt. Laat je je contract wel verlengen tot je iets anders hebt als ze wel tevreden zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:29

Je hebt een contract voor bepaalde tijd. Als jij aangeeft niet te willen verlengen, wil je werkgever echt wel meewerken aan een beeindigingsbrief waarin staat dat zíj niet willen verlengen, zodat je wel WW krijgt.
Op het moment dat jij aangeeft niet te willen verlengen, willen zij dat nl ook niet meer, geen werkgever gaat investeren in iemand die weg wil.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:31

Logisch dat je het spannend vindt om aan te kaarten dat je het niet naar je zin hebt, maar het enige dat belangrijk is is dat jij gelukkig bent en werkzaam bent op een plek die bij jou past. En zoals hierboven ook werd genoemd; jouw cliënten hebben recht op een gemotiveerde begeleider.
Wat jouw leidinggevenden en collega's er verder van vinden doet helemaal niet ter zake. Die vinden wel weer een nieuwe collega als jij weg bent.
Succes met je gesprek en sollicitaties.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:39

Ibbel schreef:
Je hebt een contract voor bepaalde tijd. Als jij aangeeft niet te willen verlengen, wil je werkgever echt wel meewerken aan een beeindigingsbrief waarin staat dat zíj niet willen verlengen, zodat je wel WW krijgt.
Op het moment dat jij aangeeft niet te willen verlengen, willen zij dat nl ook niet meer, geen werkgever gaat investeren in iemand die weg wil.

Dit dus :j

Ik heb ooit een vast contract gehad. Wegens omstandigheden zat ik in de ziektewet. In samenspraak met mijn werkgever hebben we het contract beëindigd omdat dat voor beide beter was. En het is zo geregeld dat ik gewoon mijn ww kreeg. In samenspraak kan er veel ;)

Google maar eens naar ontslag met wederzijds goedvinden.

LotteSmokey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 22:41

Goof schreef:
Logisch dat je het spannend vindt om aan te kaarten dat je het niet naar je zin hebt, maar het enige dat belangrijk is is dat jij gelukkig bent en werkzaam bent op een plek die bij jou past. En zoals hierboven ook werd genoemd; jouw cliënten hebben recht op een gemotiveerde begeleider.
Wat jouw leidinggevenden en collega's er verder van vinden doet helemaal niet ter zake. Die vinden wel weer een nieuwe collega als jij weg bent.
Succes met je gesprek en sollicitaties.

Dank je wel!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:44

BiBiQ schreef:
Google maar eens naar ontslag met wederzijds goedvinden.

Dat is hier niet eens van toepassing. Hier gaat het om een tijdelijk contract, dat van rechtswege sowieso eindigt op 29 februari. Als de werkgever een brief schrijft waarin hij bevestigt dat het contract niet verlengd wordt (zonder aan te geven dat dat op verzoek van TS is) dan krijgt TS gewoon WW.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 07:38

Ik heb in een enigszins vergelijkbare situatie gezeten. Ik heb uiteindelijk wel een vast contract aangenomen omdat ik ook niks anders in de plaats had. Ik ben wel blijven solliciteren ondertussen, op het eind zelfs heel intensief omdat ik het niet meer trok. En toen kwam daar de vacature waarvan ik geloofde nooit kans te maken op de baan. Ik geloof dat ik amper 3 weken na het versturen van mijn sollicitatiebrief begonnen ben daar. Een van mijn collega’s was op de hoogte dat ik niet wilde blijven en heeft me gesteund. Mijn baas wist denk ik ook wel dat ik me er niet op mijn plek voelde. Hij kon er echter niet mee lachen toen ik vertelde dat ik ontslag nam. Sommige collega’s vonden het enigszins jammer dat ik vertrok en anderen waren denk ik net heel blij. Hoewel ik me zo’n dingen normaal ook erg aantrek, kon het mij toen niet schelen wat collega’s dachten. Ik heb nog geen seconde spijt gehad van mijn beslissing.

Iedereen heeft altijd wel een mening, maar TS, weet je, het gaat erom dat jij doet waar jij je goed bij voelt. Dat anderen mopperen over hoe jou werkzaamheden opgevangen moeten worden als jij weg bent, is niet jou probleem. Je kan natuurlijk wel met je manager in gesprek gaan en kijken wie welke dossiers gaat opvolgen als je daar weg bent, en je kan zorgen voor een goede overdracht van je dossiers, maar meer kan je niet doen.
Trek je niet teveel aan van wat anderen denken of zeggen, het is jou leven en niet het hunne.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 08:38

Wat jammer dat het niet uitpakt zoals je had gehoopt.

Maar als je maar gewoon open en eerlijk bent, als mensen onder elkaar aangeeft wat je hier ok doet, dat de doelgroep niet bij je past, en je zegt er eventueel nog bij wat hier ook gezegd wordt, dat je vindt dat de cliënten meer enthousiasme verdienen.... dan kan niemand je toch iets kwalijk nemen?

Ik denk dat men dan alleen maar blij kan zijn dat je er eerlijk over bent en ze tijdig op zoek kunnen naar een vervanger. Je zou eventueel nog af kunnen spreken dat je na afloop van het contract als jullie beiden nog niets zouden hebben, nog wel zou willen blijven tot je bij nieuw werk kan beginnen...als ze echt omhoog zitten qua personeel :)

LotteSmokey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 09:37

pateeke schreef:
Ik heb in een enigszins vergelijkbare situatie gezeten. Ik heb uiteindelijk wel een vast contract aangenomen omdat ik ook niks anders in de plaats had. Ik ben wel blijven solliciteren ondertussen, op het eind zelfs heel intensief omdat ik het niet meer trok. En toen kwam daar de vacature waarvan ik geloofde nooit kans te maken op de baan. Ik geloof dat ik amper 3 weken na het versturen van mijn sollicitatiebrief begonnen ben daar. Een van mijn collega’s was op de hoogte dat ik niet wilde blijven en heeft me gesteund. Mijn baas wist denk ik ook wel dat ik me er niet op mijn plek voelde. Hij kon er echter niet mee lachen toen ik vertelde dat ik ontslag nam. Sommige collega’s vonden het enigszins jammer dat ik vertrok en anderen waren denk ik net heel blij. Hoewel ik me zo’n dingen normaal ook erg aantrek, kon het mij toen niet schelen wat collega’s dachten. Ik heb nog geen seconde spijt gehad van mijn beslissing.

Iedereen heeft altijd wel een mening, maar TS, weet je, het gaat erom dat jij doet waar jij je goed bij voelt. Dat anderen mopperen over hoe jou werkzaamheden opgevangen moeten worden als jij weg bent, is niet jou probleem. Je kan natuurlijk wel met je manager in gesprek gaan en kijken wie welke dossiers gaat opvolgen als je daar weg bent, en je kan zorgen voor een goede overdracht van je dossiers, maar meer kan je niet doen.
Trek je niet teveel aan van wat anderen denken of zeggen, het is jou leven en niet het hunne.

Dank je wel voor je woorden! Je hebt gelijk.
Wat fijn dat je een baan hebt gevonden waar je gelukkig ben.

LotteSmokey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 09:40

pmarena schreef:
Wat jammer dat het niet uitpakt zoals je had gehoopt.

Maar als je maar gewoon open en eerlijk bent, als mensen onder elkaar aangeeft wat je hier ok doet, dat de doelgroep niet bij je past, en je zegt er eventueel nog bij wat hier ook gezegd wordt, dat je vindt dat de cliënten meer enthousiasme verdienen.... dan kan niemand je toch iets kwalijk nemen?

Ik denk dat men dan alleen maar blij kan zijn dat je er eerlijk over bent en ze tijdig op zoek kunnen naar een vervanger. Je zou eventueel nog af kunnen spreken dat je na afloop van het contract als jullie beiden nog niets zouden hebben, nog wel zou willen blijven tot je bij nieuw werk kan beginnen...als ze echt omhoog zitten qua personeel :)

Ja inderdaad de feedback van hier is goed bruikbaar in het gesprek donderdag Ik voel me al wat geruster eronder.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 10:00

Wellicht dat je hier iets aan hebt

https://ontslag.nl/opzeggen/welke-opzeg ... -opzeggen/

De wettelijke opzegtermijn voor een werknemer naar een werkgever is 1 maand ongeacht de lengte of duur van je werkverband.

Werkgevers mogen wettelijk niet in het nadeel van de werknemer afwijken. Wel in het voordeel.

Geen opzeg termijn voor de werknemer bij een tijdelijk contract is m.i. in het nadeel van de werknemer...

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 10:25

Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd : met het aangaan van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd bouwt de werkgever een soort proefperiode in. Dit komt doordat aan het einde van het tijdelijke contract de regels die bij opzegging gelden (een redelijke grond, opzegtermijnen, opzegverboden) niet van toepassing zijn. In tegenstelling tot de arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd kent de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd weinig rechtsbescherming voor de werknemer en veel flexibiliteit voor de werkgever. Daardoor kan een werkgever, afhankelijk van de behoefte van het bedrijf, flexibeler omgaan met het aannemen van personeel.

Einde van rechtswege, 7:667 lid 1 BW : ‘van rechtswege’ betekent dat de arbeidsovereenkomst ‘automatisch’ eindigt. Bij een tussentijdse beëindiging is geen sprake van een beëindiging van rechtswege. In die laatste situatie zijn de opzegregels wél van toepassing.
Aanzegging, 7:668 lid 1 tot en met 3 en 6 BW: de verplichting van de werkgever om de werknemer die op basis van een tijdelijke overeenkomst werkt, te informeren over het vervolg van de arbeidsrelatie. De werkgever moet deze werknemer uiterlijk een maand voor het einde van rechtswege schriftelijk aangeven of hij de arbeidsovereenkomst zal voortzetten of niet.

Deze aanzegverplichting geldt alleen maar bij een arbeidsovereenkomst die zes maanden of langer heeft geduurd. Het einde mag bovendien niet afhankelijk zijn van een gebeurtenis, maar moet gesteld zijn op een kalenderdatum.

De verplichting geldt niet voor uitzendovereenkomsten met een uitzendbeding. Dit is logisch, omdat bij een dergelijk beding de arbeidsovereenkomst van rechtswege eindigt als de inlener de overeenkomst met het uitzendbureau beëindigt, 7:691 lid 2 BW.

Een mondelinge aanzegging voldoet niet aan de schriftelijkheidseis en is volgens de wet niet rechtsgeldig, ook al staat vast dat de werknemer bekend is met deze aanzegging. De aanzegging moet schriftelijk gebeuren, 7:668 lid 1 sub b BW.

Verzuimt de werkgever de aanzegverplichting na te komen, dan moet hij als boete een maand loon betalen aan de werknemer, 7:668 lid 3 BW.

Als de werkgever wel zegt dat hij door wil met de werknemer, maar niet op schrift zet onder welke voorwaarden, dan geldt de regeling van artikel 7:668 lid 4 sub a BW: de arbeidsovereenkomst wordt op de huidige voorwaarden voortgezet. De werkgever hoeft dan geen vergoeding te betalen.
In het Besluit loonbegrip vergoeding aanzegtermijn en transitievergoeding, gebaseerd op artikel 7:668 lid 6 BW, is geregeld dat je bij de bepaling van de vergoeding het bruto-uurloon vermenigvuldigd met de overeengekomen arbeidsduur per maand moet nemen. Dit is dus het ‘kale’ loon zonder de vakantietoeslag, overwerk- of ploegentoeslag of een eindejaarsuitkering. Dit is een andere grondslag dan bij de transitievergoeding.

Verzoek tot toekenning vergoeding van het niet nakomen van de aanzeggingsverplichting bij de kantonrechter indienen, artikel 7:668a lid 4 sub e BW.
Sommige werkgevers zetten bij het aangaan van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd al direct schriftelijk duidelijkheid aan de werknemer door in de overeenkomst op te nemen dat de arbeidsovereenkomst van rechtswege afloopt en niet zal worden voortgezet zodat zij niet vergeten tijdig aan de aanzegverplichting te voldoen. Een ‘aanzegging bij voorbaat’ is in de rechtspraak geaccepteerd.

Stilzwijgende verlenging: soms eindigt een contract van rechtswege, maar gaan partijen met elkaar verder zonder dat zij hierover nadere afspraken maken. Dit betreft dan een stilzwijgende verlenging, 7:668 lid 4 sub b BW. de wet verbindt aan een stilzwijgende verlenging de consequentie dat opnieuw een contract wordt aangegaan onder dezelfde voorwaarden en voor dezelfde duur, maar met een maximum van één jaar.

Van stilzwijgende voortzetting is alleen sprake als de overeenkomst zonder tegenspraak is voortgezet.