wanneer heb ik aansprakelijkheid?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

wanneer heb ik aansprakelijkheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 18:03

Ik weet het niet de goede onderwerp maar ik kan even niet anders, ik zit best wel in de stress.
Het zit dus zo, ik heb per ongeluk iemand aangestoten toen ik bijna viel van de trap (let op zij liep achter mij en niet naast) ik heb dus niks van dit gebeuren kunnen zien maar diegene liet zijn telefoon dus vallen toen. Die is nu kapot, tja wat kan je er aan doen maar ben ik aansprakelijk of niet? Ik kan het niet echt ergens vinden.

Matheno

Re: wanneer heb ik aansprakelijkheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 18:04

Trok je haar mee toen je bijna viel?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 18:07

Als je ouders verstandig zijn (volgens je profiel ben je 14), hebben ze een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AP) afgesloten. Die is er om schade aan derden door acties van huisdieren en kinderen (voetbal door de ruit van de buren bv) te dekken. Maw, vertel het je ouders, en laten zij het door de verzekering laten regelen. Je bent idd waarschijnlijk aansprakelijk (wat iets anders is dan schuldig) maar laat dat vooral lekker aan de verzekering over om het uit te vechten.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 06-01-20 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 18:08

In principe wel ja. Ik zou (voor je een aansprakelijkheid accepteert, want je kunt het ook afwijzen) checken bij je verzekering of zij de schade in dat geval vergoeden. Zo niet, dan kun je ook de aansprakelijkheid afwijzen; de andere partij moet eerst maar eens bewijzen dat hij/zij de telefoon heeft laten vallen door jouw toedoen. Dat kan in de meeste gevallen niet.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 18:09

Zie liep achter je en dus tegen je aan toen je dreigde te vallen? Lette ze niet op door haar telefoon?

Met voertuigen is het vaak heel simpel, degene die achterop botst is schuldig, want hield niet genoeg afstand.

Ik zou me niet zo druk maken. Laat haar maar bewijzen dat het jouw schuld is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 18:21

Matheno schreef:
Trok je haar mee toen je bijna viel?

Nee, ik zwaaide met mijn armen een beetje. Bleek dus dat ik haar aanstootte.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 18:44

Dat loopt waarschijnlijk via je aansprakelijkheidsverzekering. Heb je contact met dat meisje?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 18:49

Ik heb ook weleens zoiets gehad. Liep in de gang en botste tegen iemand op oid. Ik kon het me eigenlijk niet meer herinneren wat er precies gebeurt was. Maar hij kwam even later aan met dat zijn telefoon toen kapot is gegaan. Mijn vader heeft contact opgenomen met zijn vader en ze zijn er samen uitgekomen met de verzekeringen. Volgens mij heeft onze verzekering het afgewezen en was het toen klaar, ook voor zijn vader zeg maar :). Die hebben het toen gewoon geaccepteerd zoals het was.
Ik was trouwens iets ouder dan jij, jaar of 16 denk ik.

Maar ik zou dus zeggen: laat jullie ouders contact met elkaar opnemen en via de verzekering regelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 19:08

Sizzle schreef:
Dat loopt waarschijnlijk via je aansprakelijkheidsverzekering. Heb je contact met dat meisje?

Ja we zitten met elkaar in de klas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 19:11

Update: ik weet nog niet wat er allemaal gaat gebeuren maar mijn ouders weten het. Mijn vader zegt dat ze zelf moeten vergoeden aangezien dit op school en op de trap was. Beide namen risico’s met zich mee.
Mijn moeder vindt dat ik zelf alle kosten mag gaan opdraaien.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 19:21

Suzywuzy schreef:
Update: ik weet nog niet wat er allemaal gaat gebeuren maar mijn ouders weten het. Mijn vader zegt dat ze zelf moeten vergoeden aangezien dit op school en op de trap was. Beide namen risico’s met zich mee.

Kleine moeite om de verzekering even te bellen toch lijkt me?
Heb je getuigen wat er is gebeurd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 19:22

juval schreef:
Suzywuzy schreef:

Kleine moeite om de verzekering even te bellen toch lijkt me?
Heb je getuigen wat er is gebeurd?

Ja, meerdere mensen zelfs.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 19:24

Je deed het toch niet met opzet? Lijkt me dat dit gewoon onder je verzekering valt. Kan wel zijn dat er een eigen risico betaald moet worden.
Weet je al hoeveel de schade is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 19:25

juval schreef:
Je deed het toch niet met opzet? Lijkt me dat dit gewoon onder je verzekering valt. Kan wel zijn dat er een eigen risico betaald moet worden.
Weet je al hoeveel de schade is?

Nee, rond de 200/300 euro denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 19:30

Suzywuzy schreef:
Ik weet het niet de goede onderwerp maar ik kan even niet anders, ik zit best wel in de stress.
Het zit dus zo, ik heb per ongeluk iemand aangestoten toen ik bijna viel van de trap (let op zij liep achter mij en niet naast) ik heb dus niks van dit gebeuren kunnen zien maar diegene liet zijn telefoon dus vallen toen. Die is nu kapot, tja wat kan je er aan doen maar ben ik aansprakelijk of niet? Ik kan het niet echt ergens vinden.

Edit: was vergeten te zeggen dat die eerst nog op de trede van de trap viel en daarna pas nog meer naar beneden.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 19:33

Lijkt me dat je ouders hiervoor verzekerd zijn, ofwel jou hiervoor hebben verzekerd. Dat kost je niets, laat je ouders de gegevens van de verzekering aan je klasgenoot geven. Jouw klasgenoot moet dan aantonen dat het jouw schuld was en dan wordt dat door de verzekering vergoedt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 19:41

Suzywuzy schreef:

Lekker van jou ouders... Ongelukken kunnen gebeuren. Dit kan netjes opgelost worden en daarin horen zij een voorbeeld te geven. En nee, jij moet niet voor de kosten opdraaien. Jou ouders zijn daarvoor verzekerd en jij bent een minderjarig kind.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 19:46

Precies, als minderjarige kan je sowieso niet aansprakelijk gesteld worden, dat zijn je ouders altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 19:53

Je bent minderjarig als ik het zo lees, dus gaat via je ouders mocht dat meisje jou aansprakelijk stellen. Of Nah ja haar ouders. Want neem aan dat zij ook 14 a 15 is. Maak je maar niet druk.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 19:53

Je ouders moeten gewoon even met de verzekering bellen /verzekeringsagent hoe het zit of jij aansprakelijk bent. Hebben ze hier antwoord op moeten je ouders even met ouders meisje bellen om te overleggen. Dit is niet iets wat jij hoeft te regelen .
Kan dat jij ouders eigen risico hebben maar dat is dan hun keus ben jij niet verantwoordelijk voor. Zou het niet netjes vinden dat ze jou hiervoor laten opdraaien. Had je moeder liever gehad dat je van de trap was gevallen dan?
Ongelukken kunnen gebeuren hoor.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 21:20

Maar alle ouders beslissen zelf hoe ze dit soort zaken aanpakken. Is ook een stuk (financiële) opvoeding natuurlijk. Ik ken de situatie niet en het is moeilijk om over te oordelen. Mogelijk vergoed je verzekering dit, mogelijk ben je niet aansprakelijk en misschien moet je het zelf betalen. In het laatste geval is het een kwestie van slikken en je zakgeld /loon afstaan.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 21:49

troi schreef:
Maar alle ouders beslissen zelf hoe ze dit soort zaken aanpakken. Is ook een stuk (financiële) opvoeding natuurlijk. Ik ken de situatie niet en het is moeilijk om over te oordelen. Mogelijk vergoed je verzekering dit, mogelijk ben je niet aansprakelijk en misschien moet je het zelf betalen. In het laatste geval is het een kwestie van slikken en je zakgeld /loon afstaan.

Stuk opvoeding? Als je nu expres telefoon uit hand vriendin slaat en die valt kapot.
Maar als door een bijna val komt? Laat je daar je 24 jarige dochter toch niet zelf voor opdraaien ?
Sorry maar dat vind ik echt onder verantwoordelijkheid ouders vallen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:00

Suzywuzy schreef:

Wtf... je ouders zijn aansprakelijk omdat je nog te jong bent.
Het was een ongeluk, daar zouden ze voor verzekerd kunnen zijn. Maar volgens mij is dit niet verplicht.
Mijn hypotheekverstrekker vereist een aansprakelijkheidsverzekering en ik begreep dat dit vrij gebruikelijk is, logisch ook. Ik weet niet hoe dit met huurwoningen zit.
Mijn eigen risico was in ieder geval maar 90 euro.

Het is redelijkerwijs ook niet bepaald slim te noemen dat iemand een telefoon gebruikt op een drukke trap. Dit zou een reden kunnen zijn voor een verzekering om vergoeding te weigeren. Op mijn werk zijn we zelfs verplicht de leuning vast te houden. :')

Daarnaast, wie gaat er om een bedrag van 300 euro een rechtszaak aanspannen? :+

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:25

Staat nergens dat ze hem gebruikte he,ik heb hem ook wel eens gewoon vast ,en dan kan je nog met je andere hand de leuning vast houden.Maar je speculeert nu.

Ik snap best dat de Ts er verveelt mee zit dat door een ongelukje van haar iemand zijn telefoon kapot is. Jammer dat je ouders niet beter reageren terwijl de verzekering het zo op kan lossen.

Je kan ook vragen of de school zelf verzekerd is.In belgie komt bij ongelukken de school wel tussen,hoe dat zit met een gsm weet ik niet hoor. Maar mijn dochter is op het schoolplein aangereden door een klasgenoot met de fiets en behalve een gebroken schouder hield ze er een kapotte jas aan over,de ziekenhuis kosten en de jas zijn toen door de school vergoed.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 01:04

Dit topic past beter op LZP leven zonder paarden.
Ik verplaats het daar even naartoe.