Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Kelan schreef:Dat hangt denk ik van het pensioenfonds van je moeder af. Wat die voor regels hebben.
Citaat:Nabestaandenpensioen voor kinderen (wezenpensioen)
Kinderen van een overleden ouder hebben vaak ook recht op een uitkering van de pensioenuitvoerder. Dit is het wezenpensioen. De voorwaarden voor het wezenpensioen verschillen per pensioenregeling. In veel pensioenregelingen stopt de uitkering als je kind 18 of 21 wordt. Soms loopt het wezenpensioen door tot je kind klaar is met een studie.
Let op! De (half)wezenuitkering van de overheid is vervallen. Dat betekent dat kinderen geen uitkering meer krijgen van de overheid als een ouder overlijdt.
Hilary schreef:Weet je bij welk pensioenfonds je moeder zat? Dan zou je het daar kunnen navragen wat de regels zijn voor wonen in het buitenland.
nereids schreef:Ik studeer in België en alleen bij DUO heb ik dit aangegeven. Andere instanties 'weten' dit niet, ik sta dus gewoon in Nederland etc met alles ingeschreven. Ik zou dan niet weten hoe een pensioenfonds hier achter zou kunnen komen zeg maar, maar nogmaals ik weet het fijne er niet van.
Mocht je vragen hebben over de studie zelf en het wonen in Gent mag je me altijd een berichtje sturen!
Marie111 schreef:Maar je kunt toch gewoon studiefinanciering / lening aanvragen bij de DUO?
Over de uitkering. Je bedoelt Wezenpensioen?
Brainless schreef:Citaat:Nabestaandenpensioen voor kinderen (wezenpensioen)
Kinderen van een overleden ouder hebben vaak ook recht op een uitkering van de pensioenuitvoerder. Dit is het wezenpensioen. De voorwaarden voor het wezenpensioen verschillen per pensioenregeling. In veel pensioenregelingen stopt de uitkering als je kind 18 of 21 wordt. Soms loopt het wezenpensioen door tot je kind klaar is met een studie.
Let op! De (half)wezenuitkering van de overheid is vervallen. Dat betekent dat kinderen geen uitkering meer krijgen van de overheid als een ouder overlijdt.
Marie111 schreef:Maar is je vader zo'n rare, enge man dat je hem niet durft te vragen wat de reden is dat je niet naar België mag?
Wij kunnen wel vanalles verzinnen, maar misschien is het iets simpels als dat hij zijn dochter wil beschermen en een beetje in de buurt wil houden?
Marie111 schreef:Maar is je vader zo'n rare, enge man dat je hem niet durft te vragen wat de reden is dat je niet naar België mag?
Wij kunnen wel vanalles verzinnen, maar misschien is het iets simpels als dat hij zijn dochter wil beschermen en een beetje in de buurt wil houden?
bigone schreef:Welk werk deed je moeder? Dan kun je het bijbehorende pensioenfonds bellen. En volgens mij hoef je echt niet in Nederland ingeschreven te staan om een pensioen te ontvangen.
kwita schreef:Maar los van het geld, je studie punten zijn niet de beste zou die dieren geneeskunde dan wel lukken.
Ik bedoel maak geen problemen als je al niet zover bent, al kan kennis vergaren geen kwaad!.
wat zou je verder nog willen?