Heb je recht op een uitkering na overlijden van je moeder?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xmarritw

Heb je recht op een uitkering na overlijden van je moeder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 21:16

Ik zit met een probleem, maar het lukt mij niet goed om het te vinden op het internet.
Ik ben momenteel 16. Mijn moeder is overleden in 2010 en mijn vader leeft nog.
Ik vraag mij nu af of ik vanaf dat ik 18 wordt een uitkering oid krijg van haar pensioen.
Mijn ouders waren getrouwd in gemeenschap van goederen en ze hadden allebei een baan. Ik weet wel dat mijn vader nu een uitkering krijgt van haar pensioen.
Ik vraag mij dit af ten wille van mijn studie. Ik zit nu in 5vwo en ik wil graag diergeneeskunde gaan studeren, maar mijn cijfers zijn niet geweldig goed dus ik weet niet of ik een kans heb om toegelaten te worden. Toen kwam ik dus met het idee om mij ook in Gent in te schrijven zodat de kans groter wordt dat ik toegelaten wordt op een studie diergeneeskunde. Toen ik dit aan mijn vader opperde kwam er vanuit hem een erg duidelijke reactie dat hij niet wilde dat ik in België ging studeren en nu bedacht ik mij dat dit misschien wel komt doordat ik dan geen recht meer heb op die uitkering. Ik weet dus niet of dat überhaupt klopt en of die uitkering bestaat maar dat is de enige reden die ik kan bedenken waarom ik niet in België zou kunnen studeren. Mijn band met mijn vader is ook niet goed genoeg om zulke zaken te bespreken. Ik ben momenteel aan het uitzoeken hoe het is om in België te studeren en ik wil ook binnenkort de discussie met hem aan gaan. Ik zou het dus erg fijn vinden als ik hierop alvast een antwoord weet . Alvast bedankt.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 21:24

Dat hangt denk ik van het pensioenfonds van je moeder af. Wat die voor regels hebben.

Mijn moeder kreeg voor ons een uitkering uit het pensioenfonds van mijn vader, totdat we 18 werden.
Toen kregen we, tot en met ons 21e, zelf die uitkering. En daarna stopte het (dat is overigens al weer heel wat jaar geleden, dus het kan zijn dan pensioenfondsen inmiddels minder genereus zijn met " wezen" pensioenen).
Bij ons zaten daar volgens mij geen regels voor waar je woonde aan.

(daarnaast kreeg mijn moeder een voor zich zelf ook een uitkering uit het pensioenfods. Dat ging gewoon door toen wij 18 werden. En is pas gestopt nadat ze met haar nieuwe partner ging samenwonen).

wyoming

Re: Heb je recht op een uitkering na overlijden van je moeder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 21:27

Geen idee hoe het zit met die uitkering.

Maar misschien vindt je vader het gewoon geen fijn idee dat je zover weg gaat studeren en dat hij daarom tegen is?

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 21:31

Kelan schreef:
Dat hangt denk ik van het pensioenfonds van je moeder af. Wat die voor regels hebben.

10 jaar geleden was dit inderdaad waar ik tegenaan liep. Ik heb wel geteld 5 maanden uitkering gekregen betreft overlijden vader, en moeder rest van haar leven. Na 5 maanden werd ik 21. En werd de kraan dicht gedraaid.

Na het overlijden van mijn moeder werd er zelfs helemaal niks meer uitgekeerd. Dus al het pensioen van mijn ouders is in de pot van de bedrijven gegaan. Ik heb er nooit een cent meer van gezien.

Of te wel neem contact op met de pensioenfonds van je moeder, die kunnen de regels doorgeven. Al zou je vader dit ook in zijn administratie moeten hebben liggen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 21:37

Weet je bij welk pensioenfonds je moeder zat? Dan zou je het daar kunnen navragen wat de regels zijn voor wonen in het buitenland.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 21:38

Citaat:
Nabestaandenpensioen voor kinderen (wezenpensioen)

Kinderen van een overleden ouder hebben vaak ook recht op een uitkering van de pensioenuitvoerder. Dit is het wezenpensioen. De voorwaarden voor het wezenpensioen verschillen per pensioenregeling. In veel pensioenregelingen stopt de uitkering als je kind 18 of 21 wordt. Soms loopt het wezenpensioen door tot je kind klaar is met een studie.

Let op! De (half)wezenuitkering van de overheid is vervallen. Dat betekent dat kinderen geen uitkering meer krijgen van de overheid als een ouder overlijdt.

Als jij recht hebt op geld dan krijg je vanzelf bericht, op eigen naam, als je 18 wordt.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 21:41

Maar je kunt toch gewoon studiefinanciering / lening aanvragen bij de DUO?

Over de uitkering. Je bedoelt Wezenpensioen?

nereids

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 21:46

Ik studeer in België en alleen bij DUO heb ik dit aangegeven. Andere instanties 'weten' dit niet, ik sta dus gewoon in Nederland etc met alles ingeschreven. Ik zou dan niet weten hoe een pensioenfonds hier achter zou kunnen komen zeg maar, maar nogmaals ik weet het fijne er niet van.

Mocht je vragen hebben over de studie zelf en het wonen in Gent mag je me altijd een berichtje sturen!
Laatst bijgewerkt door nereids op 05-01-20 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 21:46

Daar kunnen wij niks zinnigs over zeggen: Het wezenpensioen keert uit tot de kinderen een bepaalde leeftijd hebben bereikt. Dit is afhankelijk van de pensioenregeling. In veel gevallen is dit 18 of 21. Of als de kinderen studeren 27 jaar. In het pensioenreglement kun je nagaan hoe dit in jouw geval is geregeld.

Kortom: je moet de pensioenregeling van je moeder weten/kennen/opzoeken.

xmarritw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 22:23

Hilary schreef:
Weet je bij welk pensioenfonds je moeder zat? Dan zou je het daar kunnen navragen wat de regels zijn voor wonen in het buitenland.

Hoe kom je te weten bij welk pensioenfonds ze zat?

nereids schreef:
Ik studeer in België en alleen bij DUO heb ik dit aangegeven. Andere instanties 'weten' dit niet, ik sta dus gewoon in Nederland etc met alles ingeschreven. Ik zou dan niet weten hoe een pensioenfonds hier achter zou kunnen komen zeg maar, maar nogmaals ik weet het fijne er niet van.

Mocht je vragen hebben over de studie zelf en het wonen in Gent mag je me altijd een berichtje sturen!

Kan je dan gewoon een kamer huren in Gent terwijl je je niet daar inschrijft?
Marie111 schreef:
Maar je kunt toch gewoon studiefinanciering / lening aanvragen bij de DUO?

Over de uitkering. Je bedoelt Wezenpensioen?

Ik moet sowieso een lening aanvragen, maar ik ben vooral benieuwd of dit de reden is dat mijn vader mij niet in België wilt hebben. Ik zou niet weten of het wezenepnsioen heet. Ik ben nog geen wees, ik mis maar een ouder.
Brainless schreef:
Citaat:
Nabestaandenpensioen voor kinderen (wezenpensioen)

Kinderen van een overleden ouder hebben vaak ook recht op een uitkering van de pensioenuitvoerder. Dit is het wezenpensioen. De voorwaarden voor het wezenpensioen verschillen per pensioenregeling. In veel pensioenregelingen stopt de uitkering als je kind 18 of 21 wordt. Soms loopt het wezenpensioen door tot je kind klaar is met een studie.

Let op! De (half)wezenuitkering van de overheid is vervallen. Dat betekent dat kinderen geen uitkering meer krijgen van de overheid als een ouder overlijdt.

Betekent dit dat ik dus geen uitkering krijg? En ik moet 'wachten'tot mijn vader ook overlijdt tot ik een erfenis krijg ( ik hoop natuurlijk dat dit zo lang mogelijk duurt, maar weet even geen betere manier om het te verwoorden.)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 22:43

xmarritw schreef:

Wat voor werk deed je moeder? Beter nog vraag je het gewoon aan je vader?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 22:47

Abiola schreef:
xmarritw schreef:

Wat voor werk deed je moeder? Beter nog vraag je het gewoon aan je vader?

Je kan evt ook tegen die tijd de oude werkgever opbellen en vragen om informatie (als je dit niet via je vader krijgt).

nereids

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 22:49

Klopt, veel studenten kamers zijn zonder domicilie (inschrijving).
Je hebt ook nog een andere manier van aangeven dat je in de stad verblijft maar niet iedereen doet dat, weet niet precies hoe dit zit.
Misschien moet ik dat wel eens gaan doen, ga er binnenkort eens naar kijken.

LoeOrange

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 22:55

Na het overlijden van mijn vader werd er ook halfwezenpensioen uitgekeerd. Dit ging altijd naar mijn moeder (wat zij overigens deels opspaarde voor mijn broer en mij) en toen ik 18 werd zou dat naar mij rechtstreeks gaan. Echter heb ik afgesproken met mijn moeder dat het gewoon naar haar uitgekeerd werd en zij het overmaakte naar mij. Dat was gewoon simpelweg makkelijker.
Op mijn 19e ging ik samenwonen en heb ik uitgezocht of ik dan nog recht had op dat halfwezenpensioen en tot welke leeftijd dat überhaupt is. Mij werd toen verteld dat je er recht op hebt tot je 21e, tenzij je studeert, en het niet uit maakt waar je woont (thuiswonend, buitenland etc.)
Laatst bijgewerkt door LoeOrange op 05-01-20 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 22:58

Ik krijg van mijn vaders werk (pensioenfonds) een halfwezenuitkering :) heb er rechr op tot mijn 26ste, mits ik studeer. Moet elk jaar bewijs van inschrijven overhandigen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 23:01

Welk werk deed je moeder? Dan kun je het bijbehorende pensioenfonds bellen. En volgens mij hoef je echt niet in Nederland ingeschreven te staan om een pensioen te ontvangen.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 23:03

Maar is je vader zo'n rare, enge man dat je hem niet durft te vragen wat de reden is dat je niet naar België mag?

Wij kunnen wel vanalles verzinnen, maar misschien is het iets simpels als dat hij zijn dochter wil beschermen en een beetje in de buurt wil houden?

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 23:30

Marie111 schreef:
Maar is je vader zo'n rare, enge man dat je hem niet durft te vragen wat de reden is dat je niet naar België mag?

Wij kunnen wel vanalles verzinnen, maar misschien is het iets simpels als dat hij zijn dochter wil beschermen en een beetje in de buurt wil houden?

Zo'n uitkering heet inderdaad een (half) wezenpensioen en wordt geregeld vanuit het pensioenfonds waar je moeder als laatste bij aangesloten was.

De kortste slag is om je vader gewoon te vragen waarom hij niet wil dat je in België gaat studeren, dat ben ik wel met mijn voorganger eens.
Heb je hem al uitgelegd waarom je dit graag zou willen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 23:33

En ondanks dat je blijkbaar niet zoveel met je vader hebt en ik hem verder niet ken, jij bent je moeder helaas veel te jong verloren maar hij is zijn vrouw kwijt en dan gaat zijn dochter ook nog het huis uit. Misschien zit dat er wel achter maar dan zal je toch het gesprek met hem aan moeten gaan .

xmarritw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 09:22

Marie111 schreef:

Hij is zeker geen rare enge man, maar dit is een onderwerp waar wij snel ruzie over krijgen. Ik weet wel zeker dat ik mij volgend jaar ook in Gent ga inschrijven, dus moet ik het gesprek met hem aan gaan daarover. Maar ik wil graag zo voorbereid mogelijk zijn.

xmarritw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 09:23

bigone schreef:
Welk werk deed je moeder? Dan kun je het bijbehorende pensioenfonds bellen. En volgens mij hoef je echt niet in Nederland ingeschreven te staan om een pensioen te ontvangen.

Ik weet wel waar ze werkte dus ik denk dat ik eerst met mijn vader ga overleggen waarom hij niet wilt dat ik in Gent ga studeren en als dat niet lukt bel ik haar oude werk op om te vragen hoe het zit met haar pensioen. Bedankt allemaal

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 09:28

Bij welke werkgever heeft je moeder voor het laatst gewerkt?
Branche? Dan je uitzoeken bij welk pensioenfonds dat bedrijf is aangesloten. Je kan dan de algemene pensioenregeling daar opvragen. Ze zullen geen privé informatie geven.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 09:32

Maar los van het geld, je studie punten zijn niet de beste zou die dieren geneeskunde dan wel lukken.
Ik bedoel maak geen problemen als je al niet zover bent, al kan kennis vergaren geen kwaad!.
wat zou je verder nog willen?

xmarritw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 10:03

kwita schreef:
Maar los van het geld, je studie punten zijn niet de beste zou die dieren geneeskunde dan wel lukken.
Ik bedoel maak geen problemen als je al niet zover bent, al kan kennis vergaren geen kwaad!.
wat zou je verder nog willen?

Ik denk het wel. Mijn probleem is dat ik het begin van de 5de enorm onderschat heb. Daardoor heb ik in mijn eerste toetsweek best lage cijfers gehaald. En voor de studie diergeneeskunde in Utrecht tellen je overgangscijfers van 5 naar 6 vwo voor 30% mee. Maar ik ben zeker nog aan het rondkijken wat ik verder nog wil. Zo zit ik er nu ook aan te denken om me bij biologie in te gaan schrijven en wil ik in het voorjaar weer open dagen gaan bezoeken.