Hoihoi! Ik zit nu in mijn eindexamenjaar en ga volgend jaar een hbo studie volgen, als ik word toegelaten. Ik heb recht op een aanvullende beurs, mijn moeder heeft namelijk een chromnische ziekte en kan niet werken en mijn vader verdient niet mega veel. Mijn zus krijgt nu al 3 jaar een aanvullende beurs. Nu was ik gisteren aan het kijken hoeveel geld ik nu precies zou gaan krijgen. Ik heb gegevens ingevuld in het duo en toen kreeg ik een link met de rekenhulp, om te kunnen kijken hoeveel je krijgt aan de hand van je ouders salaris. Nu stond hierbij dat je er mee kon 'spelen', gewoon iets invullen om te kijken wat je precies verdient. Ik heb wat dingen ingevuld, heb geen idee hoeveel mijn vader precies verdient namelijk. Hierna heb ik mijn laptop afgesloten. Nu kijk ik op mijn mail en zag ik dat ik een mail had dat mijn studiefinanciering succesvol is aangevraagd, ik heb weer ingelogd en zie nu staan dat ik op ...,- geld met maand recht heb en dat mijn verzoek succesvol is ingediend. Heb ik nou een groot probleem oid? Ik kan me niet voorstellend dat ik iets heb ingevuld, alleen bij deze rekenhulp. Ik kan ook nergens meer vinden hoe ze precies opdit bedrag komen.
Kan iemand mij helpen?
Sanniejtjuh
Geplaatst: 03-01-20 16:45
De kortste klap is denk ik de DUO even bellen en je verhaal uitleggen
nereids
Geplaatst: 03-01-20 16:46
Ik zou ook DUO bellen, daar krijg je beter antwoord dan op bokt denk ik.
En anders misschien je vaders inkomen vragen en het opnieuw invullen en aanvragen? Dan weet je in elk geval dat dat goed zit.
Anoniem
Geplaatst: 03-01-20 16:48
Inderdaad even naar DUO bellen. Liever nu geregeld, dan later gedonder
Air
Geplaatst: 03-01-20 16:55
De rekenhulp staat in principe los van de aanvraag, de aanvraag kan je alleen ingelogd doen, de rekenhulp staat openbaar op de website. In de aanvraag moet je een aantal stappen doorlopen, aan het eind krijg je dan een overzicht van wat je door gaat geven en dat moet je bevestigen: en dan krijg je een mail dat de aanvraag is ontvangen/studiefinancierings is toegekend.
Je hebt zelf geen mogelijkheid in de aanvraag om je ouders inkomen in te vullen, dit wordt namelijk opgevraagd bij de belastingdienst. Aangezien jouw zus al AB krijgt zijn die inkomensgegevens normaal al bekend.
Onderin het bericht kan je ook de ouderbijdrages van je ouders vinden en als het goed is hebben je ouders nu ook een bericht gekregen hiervan.
Het kan zijn dat het inkomen nog niet doorgegeven is, dat is bij mij nogal eens het geval omdat mijn vader zelfstandige is. In dat geval wordt het altijd later terugverekend met je lening en loop je dus geen geld mis. Maar inderdaad, gewoon even bellen!
Duo heeft de gegevens van je ouders gewoon beschikbaar via de belastingdienst. Zoals iemand hier al zei staat de rekenhulp los van de aanvraag, dus die zullen ze niet meenemen. Je moet de gegevens handmatig nog invullen als je ouder(s) geen belastingaangifte gedaan hebben omdat ze bijv. in het buitenland wonen, anders regelt Duo het achter de schermen. Twijfel je, gewoon even bellen. Zijn erg vriendelijke mensen daar is mijn ervaring