UWV - baan met veel minder inkomen aannemen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mandy_toy

UWV - baan met veel minder inkomen aannemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 16:49

Goedemiddag,

Hopelijk kan iemand mij hier helpen met een antwoord.

Ik ben recent mijn baan verloren en zit hiervoor sinds 1 maand in de ww. Ondertussen al een aantal leuke gesprekken gehad en gelukkig is het vrij makkelijk om een nieuwe leuke baan te krijgen. Alleen.... niet voor het zelfde salaris.

Mijn huidige salaris is 4078 obv 40 uur. Ik heb gemerkt dat het heel lastig is om in de buurt van mijn huidige ( of eigenlijk oude) salaris te komen. Ik wil best een stapje terug doen, maar niet teveel.

Nu heb ik een leuke aanbieding gekregen, maar het salaris wat ze bieden is 2500 eur. Ik wil dit aanbod niet aannemen omdat ik het salaris te laag vind. Ik weet dat UWV aanvult, maar er zit geen groei in dit salaris. Dus als de aanvulling weg valt, zit ik. Daarnaast vind ik het aanbod sowieso niet fair qua salaris.

Als ik al een jaar verder was, had ik het misschien gedaan, maar omdat ik pas kort in de ww zit, wil ik eerst proberen verder te zoeken. Tuurlijk kan dat ook vanuit die job, maar dat vind ik ook niet helemaal fair naar de werkgever, zij willen investeren in een langdurige relatie.

Nu is mijn vraag, mag ik dit aanbod weigeren gezien de ww die ik ontvang? Kan het UWV daar moeilijk over doen?

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 16:57

Het eerste half jaar van je WW ben je niet verplicht een andere baan tegen veel minder salaris ( of een baan in een andere branch cq. op ander niveau of deeltijd) te accepteren.
Dit verschil is ook wel erg groot en gezien je zelf al aangeeft dat er geen groei is in salaris daarna, zou ik dit persoonlijk ook niet doen.

Heb zelf na korte WW periode (2,5 maand) een baan geaccepteerd met een iets lager salaris, maar dan praat je over € 200 p/maand en dat is prima te overzien.

Anoniem

Re: UWV - baan met veel minder inkomen aannemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 17:09

En nee ik zit niet in een plaag modus maar ben erg serieus.
En jij denkt dat een werkgever nog zin heeft om in een medewerker te investeren.
Keep on dreaming.
Neem maar van mij aan, het salaris wat je had gaat m voorlopig niet worden en als je teveel noten op je zang blijft houden krijg je vanzelf de deksel op je neus.
Je mag een aangeboden baan nu nog wel weigeren maar er komt een tijd dat je dat niet meer mag.
Bedenk wel hoe langer je uit de roulatie blijft hoe minder makkelijk je een baan vindt.
Bedenk ook dat niet alleen een salaris belangrijk is maar ook de werkomgeving en collega's.
https://www.uwv.nl/particulieren/werklo ... ssend-werk
Succes

mandy_toy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 17:13

Dank je wel! Goed te horen dat ik die verplichting Het eerste half jaar niet heb.

Iets lager is prima inderdaad, Ik weet dat mijn huidige salaris niet marktconform is, maar zo rond de 3200-3500 hoop ik toch wel uit te komen

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 17:14

Ik snap het wel hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar is plezier in je werk niet een belangrijke afweging tegenover financieel wat krapper??
Ik verdien liever minder maar wel een leuke baan met leuke collegas dan dat ik dik geld binnenhark en iedere dag met tegenzin naar werk ga..
Nu heb ik toevallig het geluk dat ik en prima verdien én ook nog eens mega tof werk heb, maar als ik in jouw schoenen zou staan zou ik het zeker niet op basis van salaris zomaar afwimpelen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 17:15

In dit geval is het verschil bijna de helft, dat is niet zomaar 'een stapje terug'.

Gewoon nog even verder doorzoeken, je zit nog maar net in de WW dus je hebt nog even de tijd.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 17:17

Financieel wat krapper?
Is de helft van wat ze verdiende.
Ik snap het wel, zeker als marktconform bijna 1000 euro hoger is.
Ik zou weigeren en ook uitleggen waarom.
Laatst bijgewerkt door Silly1972 op 01-01-20 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

mandy_toy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 17:17

Morganlefay schreef:
En jij denkt dat een werkgever nog zin heeft om in een medewerker te investeren.
Keep on dreaming.
Neem maar van mij aan, het salaris wat je had gaat m voorlopig niet worden en als je teveel noten op je zang blijft houden krijg je vanzelf de deksel op je neus.
Je mag een aangeboden baan nu nog wel weigeren maar er komt een tijd dat je dat niet meer mag.
Bedenk wel hoe langer je uit de roulatie blijft hoe minder makkelijk je een baan vindt.
Bedenk ook dat niet alleen een salaris belangrijk is maar ook de werkomgeving en collega's.
Succes

Ik vind het knap dat jij kan oordelen zonder kennis over mijn beroep, mijn diploma s etc. Ik ben het met je eens dat ik dit salaris niet ga behouden, maar omdat ik wel weet wat mijn beroep is, kan ik een inschatting maken wat marktconform is. En dat is tussen de 3000-3600 eur

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 17:19

Op het einde van de rit gaat iedereen gewoon werken voor dat loonstrookje op het einde van de maand, hoe leuk het werk of hoe gezellig de collega's ook zijn. Dus als jij persoonlijk je niet oké voelt om aan de slag te gaan voor een loon dat zoveel lager ligt, moet je dat niet doen, wat iemand anders ook beweert. Het is juist die druk van pakken wat je pakken kunt, niet te veel noten op je zang als werkzoekende etc etc dat mensen in functies belanden waar ze binnen x aantal jaar ofwel een burn out ofwel een bore out ofwel een gevoel van ontevredenheid hebben. Alles moet goed zitten: soort werk, sfeer op de werkvloer, loon etc. Niet alles moet perfect zijn, dat kan niet, maar alles moet wel goed zijn, anders houd je het niet vol.

mandy_toy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 17:20

sanso schreef:
Ik snap het wel hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar is plezier in je werk niet een belangrijke afweging tegenover financieel wat krapper??
Ik verdien liever minder maar wel een leuke baan met leuke collegas dan dat ik dik geld binnenhark en iedere dag met tegenzin naar werk ga..
Nu heb ik toevallig het geluk dat ik en prima verdien én ook nog eens mega tof werk heb, maar als ik in jouw schoenen zou staan zou ik het zeker niet op basis van salaris zomaar afwimpelen.

Die luxe had ik, goed salaris, super goede secundaire voorwaarden, toffe collega s, leuk werk, maar helaas een reorganisatie.

Ik vind arbeidsvreugde het allerbelangrijkste!! Maar.... de rekeningen moeten wel betaald worden. Nu is de ww nog meer dan dit salaris wat geboden wordt.

mandy_toy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 17:21

Gini schreef:
Op het einde van de rit gaat iedereen gewoon werken voor dat loonstrookje op het einde van de maand, hoe leuk het werk of hoe gezellig de collega's ook zijn. Dus als jij persoonlijk je niet oké voelt om aan de slag te gaan voor een loon dat zoveel lager ligt, moet je dat niet doen, wat iemand anders ook beweert. Het is juist die druk van pakken wat je pakken kunt, niet te veel noten op je zang als werkzoekende etc etc dat mensen in functies belanden waar ze binnen x aantal jaar ofwel een burn out ofwel een bore out ofwel een gevoel van ontevredenheid hebben. Alles moet goed zitten: soort werk, sfeer op de werkvloer, loon etc. Niet alles moet perfect zijn, dat kan niet, maar alles moet wel goed zijn, anders houd je het niet vol.

Zo mee eens!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 17:21

Met bijna de helft er op achteruit gaan, zou ik zeker verder rondkijken. Soms is het even zoeken voor je iets vindt wat goed aansluit. En ik weet hoe het invloed kan hebben op je financiële zaken (huur/hypotheek, bepaalde abonnementen). Dus lekker rond blijven kijken. En blijven onderhandelen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 19:29

Dit is bijna de helft achteruitgaan, zou ik ook niet doen.

Ik ben destijds wel van een baan van 3100 teruggegaan naar 2500 (reorganisatie, het ontvangen loon werd dus lager dan mijn ww). Het was zo omschakelen en uiteindelijk heeft het mij niks opgeleverd: 2 jaar later zat ik weer bijna thuis want het bedrijf werd overgenomen :Y) Note; Ik zat toen wel al 4 maanden in de ww en wilde dingen doen. Probleem is wel dat je gaat leven naar het loon dat je krijgt.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 21:17

Ik heb hetzelfde meegemaakt. Er was sprake van een reorganisatie. Ben uitgekocht en heb 4 maanden thuis gezeten in de ww. Ik was het helemaal zat uiteindelijk. Heb toen maar een baan aangenomen wat me echt enorm leuk leek maar kreeg wel bijna de helft aan minder salaris.

Helaas bleek na een week al dat mijn collega een aparte was. Heb het 1,5 jaar volgehouden en heb nu weer een super leuke baan op mijn oude salarisniveau :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 21:22

Nee ik zou het niet doen, je zit nog maar kort in de WW nog rustig doorzoeken.
Want dit is niet een stapje terug, dit is een hele andere lebpvenstijl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 21:31

wat vervelend dat je je baan bent kwijtgeraakt. ik weet niet hoelang je al bij dat bedrijf werkte of in welke branche je werkt, maar het kan ook zijn dat veel werk is verdwenen/minder mensen nodig zijn dan 5/10 jaar terug.
dan kan je niet meer hetzelfde salaris verwachten.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 21:32

Ik zou ook verder zoeken. Het eerste half jaar mag dat geloof ik. En ook als je de baan wel accepteert en je de aanvulling van het UWV wil behouden geldt ook nog de sollicitatieplicht. Wel kan je een bruto netto berekening laten doen. Soms scheelt t netto niet eens zo heel veel. Bijvoorbeeld als de een wel een dertiende maand heeft, of een 36 urige werkweek kent ipv 40.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 21:33

Morganlefay schreef:
Keep on dreaming.
Succes

Wat een ontzettend nare en onaardige reactie zeg! Volgende keer moet je het niet zo laat maken met de jaarwisseling... Way to start the year :+

TS, in deze tijd zou ik zeker weigeren op basis van salaris. Wellicht willen ze nog met je onderhandelen... Als ze willen investeren in een langdurige arbeidsrelatie...
In deze tijd ben je niet meer afhankelijk van een bedrijf, maar een bedrijf ook van de sollicitanten en de meesten hebben dat intussen al wel een beetje gevoeld... :D
Laatst bijgewerkt door Janine1990 op 01-01-20 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 21:35

Morganlefay schreef:
Keep on dreaming.
Succes

Hoe kun je dit nou zeggen zonder enige informatie?

Zeker niet accepteren als er geen groei in zit! Je zou dan bijna de helft van je eerdere salaris gaan verdienen

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 22:32

Ben nu wel benieuwd welke job je dan had dat 4000€ verdiende.

Ken hier geen jobs die zoveel opleveren hoor. Ben al blij met een simpel loon van 1700€ voor 38u als orderpicker wat ook best zwaar werk is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 22:34

Art_Ificious schreef:

Ken hier geen jobs die zoveel opleveren hoor. Ben al blij met een simpel loon van 1700€ voor 38u als orderpicker wat ook best zwaar werk is.

Is niet zo heel moeilijk hoor om dat geld te verdienen eigenlijk... :o
Ik zit ook royaal over de 3k met een beroep op MBO+ niveau... :Y)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 22:35

Art_Ificious schreef:

Zo bijzonder is dat niet.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 22:39

Art_Ificious schreef:

Ik ken er genoeg al heb dat salaris helaas niet. Mijn broer zit daar als app ontwikkelaar nog royaal boven zelfs.
En no offence maar ongeschoold orderpicker is echt wel iets anders qua denk nivo en bijbehorend salaris van bv een afgestudeerde

Naar TS, nee in de eerste maanden hoef je niet alles zomaar te accepteren qua banen
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 01-01-20 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 22:39

Ik zou ook graag dat salaris willen, wat doen jullie voor werk dat je zoveel verdient?

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 22:41

Morganlefay schreef:
Keep on dreaming.
Succes

Jeetje, de jaloezie spat er vanaf.

Ik ben ook mijn baan verloren in October. Ik dacht dat het een nachtmerrie zou worden met een neuiwe baan vinden omdat ik had zitten solliciteren bijna een jaar omdat ik wist dat het bedrijf slecht ging. Uiteindelijk kon ik kiezen tussen twee banen waar eentje lag net 200 euro boven mijn salaris waar in de beurt van die van jouw zit. Zoek gewoon verder en kijk wat er op je pad komt. Ga niet luisteren naar mensen zoals hier boven. Het is een reden waarom zulke mensen vaak met slechte salarissen zit....