Crowdfunding, hoe herken je leugens

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

cobiie

Crowdfunding, hoe herken je leugens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 08:17

Het fenomeen Crowdfunding (particulier) vind ik erg mooi, maar ben toch sceptisch hoe oplichters en fraudeurs geweerd worden.

Kan iemand mij daar meer over vertellen.

Zitten er ook grote verschillen in de websites?

pateeke

Re: Crowdfunding, hoe herken je leugens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 09:49

Tja, ik denk eigenlijk dat je die nooit helemaal kan weren?
Als er info bij staat over een organisatie van waar men hulp zou willen, zou je kunnen overwegen na te vragen bij die organisatie of het een correcte 'advertentie' is en die persoon idd gekend is bij hen.
Persoonlijk ga ik niet gemakkelijk geld doneren via die weg om verschillende redenen, maar dus zeker ook wel omdat je totaal niet weet waar het geld terecht komt en wat ermee gaat gebeuren.

dromertje2

Re: Crowdfunding, hoe herken je leugens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 10:16

Ik doneer bij geen enkele crowfundingactie.Als ik iemand wil steunen zal dat rechtstreeks zijn, zodoende schakel ik al veel risico's uit aangezien ik die persoon dan persoonlijk ken, gezien hzb en vooral de situatie uit eerste hand ken.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 10:21

Er wordt vaak minimaal gecontroleerd, dat wil zeggen verificaties van ID, bankrekening, telefoon, mail etc en of dat allemaal met elkaar klopt.
Je kan immers moeilijk om bewijzen van bijv. ziekte of achteraf bonnetjes van waar het ingezamelde geld naar toegegaan is vragen. En eerlijk? Het interesseert veel beheerders van dergelijke platformen ook vrij weinig, die vangen een commissie over het ingezamelde geld en hebben dus baat bij zoveel mogelijk acties en zoveel mogelijk ingezameld geld. Zet vervolgens in een disclaimer dat donaties op eigen risico van de donateur zijn en klaar ben je.

Wat dan wel weer handig is aan crowfunden is dat de meeste mensen denken zoals jij. Ze gaan niet zomaar geld geven aan een onbekend persoon. De eerste donaties komen eigenlijk altijd van directe bekenden, daarna vrienden, kennissen, via via, en daarna pas volstrekt vreemden als de actie een zekere grote heeft bereikt. De meest succesvolle acties zijn dan ook die die zeer uitgebreid op sociale media gedeeld worden en waar degende die geld wil inzamelen veel moeite doet om de actie een succes te maken, en dus de actie zo wijds mogelijk bekent probeert te maken en zoveel mogelijk details over de situatie deelt. Dan word het automatisch ook lastiger om te frauderen, al is het zeker niet onmogelijk. Het beste doneer je dus aan mensen die je zelf kent waarvan je weet dat ze het echt kunnen gebruiken of aan grote, bekende acties die uitgebreid in verschillende media zijn verschenen en waar je dus wel redelijk vanuit kan gaan dat het betrouwbaar is. Dat is alleen wel vervelend natuurlijk als je juist graag zou willen doneren aan kleinere en onbekendere doelen.

Grote verschil in websites is dan ook wie erachter zitten en hoeveel zij daadwerkelijk met ‘goede doelen’ hebben, de hoogte van de commissie en specifieke regels die daar betrekking op hebben, hoe en hoe vaak er wordt uitbetaald, andere betalingsregelingen (bijv extra commissie vangen als het doel van de actie niet is behaald), in hoeverre er gecontroleerd word op fraude, dat soort dingen. Als je op zoek bent naar een zo eerlijk mogelijke website zou je daar dus even in moeten duiken per platform.