Rechtsgeleerdheid aan de open universiteit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Minoes

Rechtsgeleerdheid aan de open universiteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 20:22

Hi!

Momenteel volg ik de studie HBO-rechten in deeltijd. Na het behalen van mijn propedeuse wil ik graag Rechtsgeleerdheid of notarieel recht gaan studeren. (Ik sta een 8 gemiddeld momenteel)

Hiernaast werk ik 24 uur per week als schadeadviseur voor een verzekeringmaatschappij. Het inkomen heb ik hard nodig dus een voltijd studie gaat erg lastig worden.
Hierdoor zal ik hoogstwaarschijnlijk terecht komen bij de open universiteit.

Zijn er mensen die dit ook hebben gedaan of doen?

Ik heb discipline maar ik heb wel een rode draad nodig om mijzelf aan vast te houden.

Mijn vragen:

- is er een soort planning of moet je dit echt zelf bepalen?
- Hoe vaak zijn er colleges?
- Zijn deze colleges altijd online?
- Hoe is de begeleiding? Bij vragen over een bepaald vak bijvoorbeeld.
- er staat 6 jaar voor de bachelor, is dit echt de tijd die je nodig hebt of kan het ook in 4 jaar?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 20:25

https://www.ou.nl/-/een-rechtenstudie-b ... fstuderen-

Verder geen eigen ervaring, maar de decaan van de opleiding was lang geleden mijn eerste werkgroepdocent voor deeltijders. En hij gelooft in afstandsonderwijs en de motivatie van mensen die hun tijd elders ook hard nodig hebben.

Edit: ik kan wel aanvullen: ik heb rechten gestudeerd in 5,5 jaar (bachelor en master) naast 32 uur per week werken - overigens met zowel in de bachelor als in de master met extra vakken. Dat is te doen, maar je moet je leven er wil naar inrichten. De OU lijkt me daarin flexibeler dan een reguliere universiteit - de universiteit waar ik studeerde had maar heel beperkt aanbod voor deeltijders. Contactloos onderwijs is dan best gemakkelijk. Aan de andere kant leer je ook veel van de uitwisseling van gedachten met je medestudenten en de vragen die zij stellen waar je zelf nog nooit aan gedacht had.

Als ik het goed begrijp heb je bij de OU wel de kans om uit te wisselen met je medestudenten. Vooral doen.

Je hebt in elk geval werk dat relevant is voor je studie. Dat lijkt me twee kanten op waardevol: je kunt wat je leert toepassen, en het geeft je een kader voor dat wat je leert. Ook niet met alles, maar toch in elk geval voor een deel.

orkaan

Re: Rechtsgeleerdheid aan de open universiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 21:52

discipline en nog eens discipline.

Tis wellicht te halen in 4 jaar, maar dan moet je gewoon meer modules per jaar doen. Jouw keuze...denk wel dat het dan extreem aanpoten is. Iedere vrije minuut aan de studie

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 22:02

Ik wil de master management via hun gaan doen, en ook gebeld maar zij geven aan dat je niet vroeger kan afstuderen.
Je kan een module wel knallen en eerder afmaken dan gepland, maar dan moet je wachten voor de volgende module gereleased wordt, anders loop je voor op je begeleiding.
Maar dat is voor de management opleiding.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 22:29

Mijn moeder studeert aan de OU, dus misschien kan ik wat van je vragen beantwoorden.
Minoes schreef:
- is er een soort planning of moet je dit echt zelf bepalen?Je moet zelf een planning maken, al is er wel een aanbeveling voor bepaalde vakken die je beter eerst kan doen.
- Hoe vaak zijn er colleges? Niet. Er zijn begeleidingsdagen.
- Zijn deze colleges altijd online?Nee, de dagen (zaterdag) zijn in studiecenta van de OU, vaak in Utrecht.
- Hoe is de begeleiding? Bij vragen over een bepaald vak bijvoorbeeld. Via mail en blackboard, over het algemeen wel een fijne persoonlijke aanpak
- er staat 6 jaar voor de bachelor, is dit echt de tijd die je nodig hebt of kan het ook in 4 jaar? Het kan prima in 4 jaar maar dan ben je alsnog bijna fulltime aan het studeren. Hangt dus erg af van hoe hard jij zelf studeert.

Deze vragen beantwoord hebbende: De studie rechten heeft erg weinig contacturen. Je kan dan niet zelf bepalen wanneer je welk vak volgt (bij de OU wel maar ook daar heb je vaste tentamenmomenten), maar kan je niet je huidige baan om die contacturen heen plannen?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 22:54

Je kan via hen een studieplan op laten stellen, volgens mij wel tegen betaling. De rest kan ik nog geen antwoord op geven, ik start in Januari met mijn Psychologie Master :)

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 16:02

Bedankt voor alle reacties!

Mijn voorkeur gaat uit naar de studie notarieel recht aan de radboud universiteit. Dit is een voltijd studie met ca. 15 contacturen per week.
'Helaas' is er bij deze studie een aanwezigheidsplicht voor de werkgroepen. (Lees; uitsluiting van het tentamen)

Mijn baan is aardig flexibel maar wanneer het collegerooster wekelijks wisselt en dit niet 4 weken van tevoren bekend is kan ik hier geen rekening mee houden.
Ook wanneer de contacturen verspreid worden over meer dan 2 dagen is de kans zeer groot dat ik 1 dag in de week mis.

Dus daarom kom ik uit bij de open universiteit. Ik heb al een mail gestuurd naar ze zodat ik hopelijk wat wijzer word. :)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 20:39

Heb je al overlegd met Radboud? Bij mij in Groningen waren er twee die allebei ook werkten, maar die hoefden niet aanwezig te zijn als het niet ging ivm werkt. Dit was wel een andere opleiding, maar proberen kan altijd.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 22:00

Maar je rooster wisselt toch niet wekelijks? In Utrecht maar 4x per jaar.
Ik heb 6 jaar over de voltijdstudie gedaan, maar vooral vanwege het volgen van extra vakken en andere nevenactiviteiten en het wat langer over m'n scriptie doen.

Als het vak/de denkwijze je ligt, heb je er echt geen 40 uur per week voor nodig.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 22:10

Tiggs schreef:
Als het vak/de denkwijze je ligt, heb je er echt geen 40 uur per week voor nodig.

:j Zeer waar!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 22:16

Prrrr schreef:
Tiggs schreef:

:j Zeer waar!

Prrr, wij hebben laatst nog dezelfde cursus gevolgd (Legal English). Maar je kent me denk ik nog onder m'n vorige account *D

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 22:52

:j :))

En het rechtenstudententopic :D