6 jarige bang met slapen en alleen boven zijn.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

6 jarige bang met slapen en alleen boven zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 00:19

Hallo bokkers.
Ons 6 jarig zoontje is altijd al een slechte inslapen geweest.
Vanaf baby af aan waren de nachten een ware beproeving. Het eerste jaar een kleine nachtbraker. Later een kindje wat enorm veel last had van terror dreams (dromen waarin ze alles bij elkaar schreeuwen maar zelf niet wakker zijn)
Daar groeit een kind tussen de 4 en 6 jaar overheen. En dat is gelukkig gebeurt.

Maar inslapen is ook een ding. Hij is altijd bang. Bang voor van alles. Monsters, geluiden enzovoort.
Laatst sliep hij samen met zijn zusje en dat eindigde in een bang meisje want (onbedoeld) maakt hij haar ook bang.
"Zusje niet bang zijn hoor als de wolven of vossen komen zijn we samen"
Zij is totaal niet bang normaal en gaat onbezorgd slapen. Hij maakt der bewust van bepaalde geluiden etc.

Voor de monsters hebben we anti monsterspray gemaakt en we hebben ze een tijdje elke avond weg gestuurd.

Enge dieren etc,. Leggen we uit dat die niet in huis kunnen komen.

Geluiden in en rond huis horen er bij. Maar niets stelt hem gerust.

Er blijft een nacht lampje op zijn kamer aan de deur blijft open en de overloop lamp staat aan zolang wij niet op bed liggen.

We zitten er wel eens naast maar dat lukt niet dagelijks (we hebben nog 3 kindjes).

Hij durft overdag ook echt niet alleen boven te spelen elk geluid maakt hem angstig.

Het is een slim mannetje, met veel fantasie. Gevoelig voor prikkels. (Hij zit in groep 3 en het is een druk mannetje met veel onrust in zijn hoofd. Hij valt in onderzoeken en tests ook pp maar school wil het nog even aanzien en een ander plan van aanpak maken).

Als ouders zitten we wel een beetje me de handen in het haar. Zijn er bokkrs met praktische tips?

Ik was zelf ook altijd een bang kind. Niet overdag maar s avonds ging ik doodsbang naar bed. Praat er met me zoontje ook wel over maar een oplossing is er nog niet...

_Elke

Re: 6 jarige bang met slapen en alleen boven zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 00:22

Wat maakte dat jij niet meer bang was om naar bed te gaan? Misschien helpt dat je zoontje ook?

Super sneu zeg.. Slapen is zo fijn!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 00:24

Hè wat naar! Zou het helpen om rustgevende muziek af te spelen in zijn kamer? Dat de buitengeluiden daardoor minder opvallen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 00:25

Vraag, is zijn slaapplek altijd op dezelfde plaats geweest?

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 00:44

Misschien kijken naar kinderyoga. Er zijn leuke lessen hiervoor en dan prima samen thuis te doen.

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 00:47

Hier ook twee bange mannetjes van 4 en 5. Ik laat het grote licht aan op hun kamer.(principes de deur uit helaas, want hij blijft de hele nacht aan. Is hij uit dan is het binnen een half uur paniek en iedereen wakker.) Dan kunnen ze in hun kamer iig alles zien. Ze slapen samen in een stapelbed. Hier helpt het om een luisterboek of rustgevende muziek zacht op te zetten tegen buiten geluid. En zorgen dat ze goed moe zijn (maar niet overprikkeld) en daardoor snel in slaap vallen. Ik blijf er altijd een minuut of 10 bij zitten. Soms slapen ze dan al, soms niet. Leg dan uit dat de baby mij nu nodig heeft, of dat ik boven nog iets anders ga doen. Dit werkt gelukkig tegenwoordig. Misschien een keer een verhaaltje voorlezen over bang zijn? Die boekjes zijn er vast.

selyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 00:53

Mijn dochter heeft lang met een bergkristal geslapen
Had altijd nachtmerries
Toen niet meer

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 00:56

Heeft hij weleens dingen gezegd over slapen waaruit je kan opmaken dat hij weleens slaapverlamming meemaakt? Daarbij kan je flink gaan hallucineren en dat is voor zo'n kind natuurlijk doodeng als je niet kan bewegen. Het lastige daar aan is dat hij die dingen dan écht ziet en hoort. Dan zeg jij dat wolven niet in huis kunnen komen, maar staan ze (voor hem!) toch echt naast z'n bedje.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 00:58

Slapen met oordoppen of (rustgevende) muziek?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 01:01

Ik heb vroeger een periode dat ik bang was voor inbrekers en draken.
Mijn moeder heeft toen een enorme knuffelbeer bij de voordeur gezet als bewaking en dat hielp bij mij.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 01:02

Zelf ben ik er niet zo van, maar misschien zou het helpen om in het alternatieve circuit een oplossing te zoeken? Dingen als ontstoren, schijnen sommige kinderen baat bij te kunnen helpen.
En als het helpt is het mooi mee genomen :)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 01:04

Shae schreef:
Heeft hij weleens dingen gezegd over slapen waaruit je kan opmaken dat hij weleens slaapverlamming meemaakt? Daarbij kan je flink gaan hallucineren en dat is voor zo'n kind natuurlijk doodeng als je niet kan bewegen. Het lastige daar aan is dat hij die dingen dan écht ziet en hoort. Dan zeg jij dat wolven niet in huis kunnen komen, maar staan ze (voor hem!) toch echt naast z'n bedje.

Hier heb ik ook last van (gehad). Gelukkig steeds minder.

Maar een andere slaapkamer of plek zou kunnen werken.
De regenboog trap of geleide meditatie.
Mijn 4 jarige is ook een lastige in en doorslaper. Nu ze met school begint veel nachtmerries en niet in kunnen/durven slapen, vol hoofd etc.
Ze is ook hoogbegaafd, hoog sensitief en niet zo op haar plek op school.
Ik moet eerlijk zeggen dat onze kids nog bij ons op de slaapkamer slapen (in hun eigen bed) zodat ze zich veilig voelen en vooral voor mijn gemak. Als ze wakker word ben ik met 1 stap bij haar. Maar kan zij ook met 1 stap bij ons zijn en bij ons verder slapen. Vaak leg ik haar dan weer terug... Maar ik slaap er iig 100% beter door.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 01:09

Hier ook n lastige slaper van nu 13...

Ook lang bij mij op de kamer geslapen. Nu helpt meditatie muziek wel wat. En kriebelen. As we speak ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 01:14

Je zou ook nog eens kunnen kijken naar het boek "slaapkoppie". Voorleesboeken geschreven rondom meditatietechbieken.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 01:18

Dat van die monsterspray of ze “wegjagen” lijkt me niet handig. Hiermee geef je zelf eigenlijk aan dat er inderdaad monsters zijn maar dat je ze weg kan sturen....

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 01:21

Heeft hij wel knuffels die hij bv ook mag kiezen welke ervan in zijn bed mogen slapen? Mogelijk nog een babyfoon erneer leggen waarin hij jullie kan roepen en jullie dingen terugroepen. Ook verhaaltje voorlezen. Eventueel liedje zingen tot hij slaapt. Ik zal ook vaker samen op zijn kamer gaan spelen, laat hem wat leuke dingen zelf uitkiezen zodat het wat meer vertrouwd wordt en echt als zijn kamer voelt.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 01:31

Knabbel1070

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 01:38

Ik heb dit vroeger ook gehad. Voor mij waren het periodes de ene periode was ik bang voor iets dan een tijdje niks dan weer wat anders. Heb het nu nog wel eens eigenlijk maar dan realistischere angsten. Toen ik rond de leeftijd was van je zoontje was ik heel bang dat er ijsberen zouden komen en me zouden opeten. Hoe erg mijn ouders me er ook van wilden overtuigen dat die hier niet waren en al helemaal niet in mijn kamer, vond ik dat ik daar echt bang voor moest zijn en dat ze elk moment er konden zijn. Wat ik me nog kan herinneren is dat mijn vader altijd zei: ‘denk niet aan de roze olifant’ en daarna fantaseerde ik een heel verhaal over de roze olifant (waar ik eigenlijk niet aan mocht denken :+ en zijn vriendje de blauwe olifant) en zo viel ik in slaap. Dit zal denk ik voor elk kind anders zijn maar dit is me bij gebleven. En blijven vertellen dat het niet kan gebeuren dat er in mijn geval ineens een ijsbeer is want die leven niet in Nederland en ook niet in huizen.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 02:23

Ocean_Child schreef:
Dat van die monsterspray of ze “wegjagen” lijkt me niet handig. Hiermee geef je zelf eigenlijk aan dat er inderdaad monsters zijn maar dat je ze weg kan sturen....

In zijn beleving zíjn ze er ook...

Heb je al eens wat gelezen over hoogsensitief? Ik denk dat je daar veel herkenning in gaat vinden.
Kijkt hij 's avonds nog tv? Misschien dat vervangen voor voorlezen. Ken je het verhaal van de 10 zachte warme mannetjes. Dat is met massage speciaal voor overprikkelde kinderen tot een jaar of 8. Veel kinderen komen tot rust hiermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 02:32

Samen kamer verbouwen.
Helemaal hoe hij het in zijn fantasie wil hebben.
Lelijke kleuren op de muur met onlogische plekken waar bv een lade kast/kledingkast staat.

Het zou een feestje kunnen worden om dan elke avond weer naar bed te mogen.
Maar denk erom dat hij voor 20:00 (bijvoorbeeld) in zijn kamer mag zijn hoor ;)

Elke avond weer een gek gezellig feestje maken voordat hij naar bed gaat.
Is niet in 1 dag over maar het helemaal omgooien kan echt werken

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 03:47

Paardennamen schreef:
Ocean_Child schreef:

In zijn beleving zíjn ze er ook...

Heb je al eens wat gelezen over hoogsensitief? Ik denk dat je daar veel herkenning in gaat vinden.
Kijkt hij 's avonds nog tv? Misschien dat vervangen voor voorlezen. Ken je het verhaal van de 10 zachte warme mannetjes. Dat is met massage speciaal voor overprikkelde kinderen tot een jaar of 8. Veel kinderen komen tot rust hiermee.

Ja, maar hiermee bevestig je het dus ook. Monsters bestaan niet, dus niet meegaan in de angst is het betere advies.

Waar zijn jullie als hij gaat slapen?
Ik zou hem meer nabijheid bieden en dat structureel, dus niet soms wel, soms niet.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 04:24

Ik was als kind ook bang om te gaan slapen. Ik had me ingebeeld dat alles wat boven de dekens uitkwam aangevallen kon worden. Zag bij Ikea laatst een soort van slaaptent voor over het bed. Dat zou mij zeker geholpen hebben.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 04:26

Ik heb dit ook gehad. Ik mocht op de trap zitten beneden of bij mn ouders op de slaapkamer stoel. Als ik maar moe genoeg was viel ik in slaap en op den duur lag mn bed toch lekkerder dus ging ik slaapdronken toch maar terug.

Heb het nu nog wel. Maar absoluut dat de plek/richting van het bed invloed heeft, net als de zij waarop ik lig. Ik merk ook dat wanneer ik oververmoeid ben of veel aan mn hoofd heb het erger wordt. Als ik op een dag te weinig doe fysiek dan slaap ik ook lastig. Het beste werkt toch met een serie of boek. (En ik kom nu net uit mn werk, dus heb geen slaap probleem, enkel een verstoord ritme :Y) )

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 04:47

O wat veel reacties zeg!

Elke, ik ben tot in mijn trouwen bang geweest. Slaap nog steeds niet graag alleen....

GDG, afgelopen zomer sliep hij met een ventilator op zijn kamer dan ging het ook beter. Misschien geen gek idee

Ga even algemene reageren ipv elke bokker apart.

Tot 3 jaar sliep hij apart. Daarna tot 4 weken geleden met zijn broer. Maar dat werdt dus ook een groot probleem hij hield uit angst zijn broer wakker die daardoor slaap gebrek had en daardoor hadden ze enorm veel ruzie. We Zijn kort geleden verhuisd en zijn broer wil echt niet meer bij hem slapen. En zijn zusje hebben we er liever niet bij omdat die dus ook bang wordt.

Vanwegen ons geloof is mindfulness of yoga niet echt een optie.

Ik ga eens kijken naar een speciaal voor lees boek.

We doen expres s nachts de overloop lamp uit. Hij weet dan ook heel goed dat we dan dus in bed liggen en dichtbij zijn. Maar s nachts is hij ook niet bang. Tenminste hij slaapt goed door.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 05:07

Nooit iets gemerkt of gehoord van slaap verlamming denk niet dat hij dat heeft.

Even over het monster spray verhaal. Ik leg hem ook uit dat monsters niet bestaan. Maar ooit Zei een arts tegen mij dat je hem.moet geloven en niet zeggen dat ze niet bestaan want in zijn beleving bestaan ze. Maar hij gaf zelf aan dat hij had gehoord dat monster spray helpt. En graag wou dat ik dat zou maken dat hebben we toen samen gemaakt.

Hi ligt bijna bedolven onder knuffels en heeft een lieverlingsknuffel.

Link droomdeurtjes ga ik morgen bekijken!!

Knabbeltje, dat had ik als kind ook. Krokodillen onder me bed en groepen ratten die me op aten. Ga jou roze olifant eens uit proberen.

Paarden namen, ga ik zeker op googlen dank!

Peanut, we zijn net verhuisd zijn kamer wordt binnenkort naar zijn wens ingericht (jungle kamer wil hij). Te druk naar bed is lastig voor hem we proberen door grapjes en Humor naar bed gaan leuk te houden maar zodra het moment van afscheid komt vertrekt zijn Bekkie en zegt hij "u weet het al maar zeg het toch ben echt heel bang mama".
Zeg ook dat ik dat weet maar hij toch moet proberen te slapen. We praten er ook wel over samen en hij weet dat ik vroeger bang was. Vind het erkennen heel belangrijk.

Kimbers, verschillend. Soms beneden soms rommel ik boven bewust. Soms blijf ik dicht bij. Maar het ligt er ook aan of mijn man thuis is en aan zijn broer en de baby. Dat is het nadeel dat hij niet de enige is. Hi valt niet snel in slaap en zijn broer en zusjes willen ook hun tijd en aandacht. Vanavond bijvoorbeeld heel bewust hem eerst voorgelezen daarna zijn zusje dan hoort hij me nog een poosje. Daarna de baby gevoed en op bed en zijn broer gaat wat later. Loop dus wel rond en kom geregeld langs zijn kamer.

Anne herkenbaar. Ik lag altijd onder de dekens. Die IKEA tenten passen ook wel bij zijn jungle wens leuk idee.

Caily slaap lekker :P

De baby is gevoed kan ik ook weer slapen