Waar begin je als zzp'er?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Waar begin je als zzp'er?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 10:41

Hallo allemaal,

Al een tijd zit ik er over na te denken om een keer voor mijzelf te gaan beginnen. Ik krijg regelmatig de vraag naar mijn hoofd; 'Waarom begin je niet voor jezelf?' Of 'Wanneer ga je je eigen bedrijf opstarten?'.
Een administratie kantoor.
Waarbij ik echt eerst klein wil beginnen, waar men zelf al een administratie pakket heeft. Aangezien ik niet met alle pakketten bekend ben, zal hier ook een beperking in zitten. Voor zover ik nu weet, gebruiken veel mensen wel pakketten waarmee ik bekend ben.
Ik wil dit alleen gaan doen voor kleine ondernemingen, zoals een schildersbedrijf of pedicure of kapper oid.
Daarnaast wil ik ook particulieren gaan helpen met hun belastingaangiften. Ik wil dit nog doen bij de bedrijven zelf/mensen thuis, pas wanneer het gaat lopen kan ik gaan denken aan online werken en dus vanaf mijn eigen huis.

Zoals ik al zei; wil ik echt eerst klein beginnen. Dus administratie verwerken en controleren, aangiften btw en inkomstenbelasting.
Mocht dat na een tijd van de grond af komen, wil ik dan kijken welke diensten ik nog meer zou kunnen aanbieden.
Ik kan namelijk ook jaarrekeningen opstellen, maar dit wil ik pas in een later stadium gaan doen. Vandaar ook alleen de aangiften inkomstenbelasting voor particulieren.

Maar... Ik werk ook parttime ernaast, en dit wil ik nog blijven doen tot de zaken zouden gaan lopen.
Ik weet ook nog niet in hoeverre mijn werkgever dit accepteert. Mocht ik voor mijzelf beginnen, kan ik niet langer de administratie doen voor mijn werkgever. Vanwege de bedrijfsvorm en de grootte.

Waar begin ik?
Ik heb nodig:
- Naam voor mijn bedrijf
- KVK en krijg daarmee automatisch een BTW-nummer toegewezen.
- Minimaal 3 opdrachtgevers, maar dit zal geen enkel probleem zijn.
- Marketing, hoe maak ik naam voor mezelf? Ik wil in het begin zelf nog weinig kosten maken, dus misschien reclame via facebook/instagram/mond-op-mond? Mijn schoonbroer zou een mooie website voor mij kunnen bouwen die veilig is en vindbaar zal zijn. Vindbaarheid kost geld, daar ben ik mij van bewust en is ook geen probleem. Ik wil nog weinig kosten maken, maar geen kan natuurlijk niet ;)

Het lijkt mij niet mogelijk en niet netjes om reclame te gaan maken via (social) media en mijn werkgever er niet van op de hoogte te stellen. Op deze manier komt hij er via andere mensen achter en dat is niet wat ik wil. Dus ik zal moeten bedenken hoe ik dit aan hem wil voorleggen, als iemand hiervoor tips heeft, hoor ik ze graag.
De markt is goed, ik kom regelmatig advertenties tegen van mensen die hulp zoeken met hun administratie.

Dus mijn vraag is eigenlijk voor de zzp'ers onder ons.. Hoe ben jij begonnen? Hoe heb jij naam gemaakt voor je bedrijf en ben je aan je klanten gekomen?
Laatst bijgewerkt door _Nancy op 24-12-19 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Re: Waar begin je als zzo'er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:45

Hier sinds kort een webshop in hondensnacks.
wij zijn gewoon begonnen. Ofja ik, alleen met het opzetten heb ik hulp gehad natuurlijk. Website bouwen en reclame maken via facebook (groepen). En hier op bokt in een vast topic waar ik zit was het natuurlijk ook zo duidelijk o.a. dmv mijn onderschrift.
Ik ben nu bijna 2 maanden bezig.

Mijn vriend en een collega zijn samen een bedrijf in de beveiligingstechniek begonnen. Dat was ''makkelijker'' omdat ze bij verschillende bedrijven al bekend waren door hun eerdere werk. En ze hebben een bedrijf gevonden die hun wel eens inhuurde waardoor ze weer bij grotere projecten gekomen zijn.

eilleen333

Re: Waar begin je als zzp'er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:08

Ik volg dit even. Ik ben er zelf ook mee bezig momenteel. (Als dierenarts dan)

Voor mij komt er alleen ook nog een aansprakelijkheidsverzekering etc. Om de hoek kijken, maar daar heb jij geen last van.

Mond-tot-mond reclame is iets wat het altijd goed doet inderdaad. En je kan prima zelf een advertentie zetten op een marktplaats oid natuurlijk. Of in een regionaal krantje. Kleine investering, maar die heb je er dan zo uit.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:20

Ik heb sinds zomer 2018 mijn eigen mobiele hondentrimsalon.
Zelf ben ik wegens omstandigheden meteen in het diepe gesprongen. Zonder andere baan zelf als zzper aan de slag gegaan met weinig budget.
Reclame maken deed ik op de gratis verkoophoekjes op facebook. Flyers ophangen bij winkels, dierenartsen ed. Ook kreeg ik klanten doorgestuurd van collega's die vol zaten.
Zo heb ik inmiddels een klantenkring opgebouwd en heb ik volop werk.
Ik heb wel direct een bedrijfsaansprakelijkheids verzekering afgesloten. Een facebook pagina en simpele website gemaakt. En verder flyers en visitekaartjes, maar via bv vistaprint zijn dat de kosten niet.

Je werkgever op de hoogte stellen is wel handig.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 14:47

_Nancy schreef:
Maar... Ik werk ook parttime ernaast, en dit wil ik nog blijven doen tot de zaken zouden gaan lopen.

Wat staat er in je contract? Als je in dezelfde branche aan de slag gaat, is het heel verstandig/noodzakelijk om je werkgever in te lichten. Als je in een andere branche aan de slag gaat, hoef je hem niet meteen in te lichten.

_Nancy schreef:
- Marketing, hoe maak ik naam voor mezelf? Ik wil in het begin zelf nog weinig kosten maken, dus misschien reclame via facebook/instagram/mond-op-mond? Mijn schoonbroer zou een mooie website voor mij kunnen bouwen die veilig is en vindbaar zal zijn. Vindbaarheid kost geld, daar ben ik mij van bewust en is ook geen probleem. Ik wil nog weinig kosten maken, maar geen kan natuurlijk niet ;)

De meeste business haal je uit je netwerk als startend ZZP'er. Hoeveel potentiële klanten bevinden zich daar? Anders raad ik je aan naar netwerkevents te gaan en je kaartje uit te delen.

Verder krijg ik het idee dat je erg kritisch bent op je ideale klant. prima natuurlijk, maar als startende ZZP'er niet altijd even handig/praktisch/mogelijk. Houd daar wel rekening mee.

Verder... Begin gewoon. Bouw die website, bepaal je verhaal en tarieven en advertise yourself. Al doende leert men. Dat is zeker bij te werk gaan als ZZP'er het geval.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 15:00

Ik doe al 22 jaar precies hetzelfde als jij beschrijft. Mijn ervaring is dat de kapper, de hondentrimmer en de timmerman geen pakket hebben en bij de boekhouder om raad en een pakket vragen.
Reclame gaat veelal van mond tot mond. Boekhouden is een vertrouwens kwestie. En zeker als je IB's gaat doen.
En inderdaad, gewoon beginnen. Houd er rekening mee dat je in dit vak in april en mei bom en bom vol zit. Daarna wordt het rustiger.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 15:32

In 2016 ook zelf begonnen, welliswaar zonder werkgever dus ik had geen baan toen ik begon. Ik ben gewoon gestart en heb gelukkig zelf de mogelijkheden om logo/huisstijl en website te maken.
Heb een kantoor gehuurd en ingericht en ben begonnen. Klanten kwamen vrij snel vanzelf aanwaaien. Vindbaarheid op internet is belangrijk en vaak niet onwijs duur (met slimme foefjes).
Later is alles zelf gaan draaien en inmiddels heb ik zelfs personeel.
Alle begin is moeilijk en je moet wel de financiele ruimte hebben om een tijd zonder inkomen te zitten.

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 15:41

Leuk! Ik wil precies hetzelfde gaan doen. Inmiddels heb ik al toestemming van m'n werkgever, dus voor mij is het grootste struikelblok genomen. Echter heb ik juist geen idee waar te beginnen met het vinden van klanten, want zoals je zegt, wil ik er geen promotie maken op social media omdat ik niet scheve gezichten wil krijgen van collega's.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 10:54

Eindelijk weer tijd om te reageren, heb ondertussen wel de reacties gelezen.

Eileen, verzekeringen is iets wat ik in het begin misschien nog niet nodig heb, maar wel snel erbij ga nemen, daar moet ik mij wel nog in verdiepen. Dit is een puntje waar ik nog niet aan heb gedacht, dus goeie!

Doubtless, de branche waar ik nu in zit is transport. Maar het werk wat ik doe daar, komt wel overeen met wat ik wil gaan doen. Ik ken veel eenmanszaken, onder andere hebben mijn ouders 2 kleine bedrijven en die hebben weer vrienden/kennissen met bedrijven en zo verder.
Ik heb zelf niet het idee dat ik zo kritisch ben op mijn potentiële klanten, enkel vraag ik om al een boekhoudpakket te hebben, want die ik heb geen. En dat ze niet te groot zijn. Dus ik vraag me af waarom jij vindt dat ik kritisch ben hierin? :)

Hutcherson, hoe zijn ze dan vanzelf komen aanwaaien? Op dit moment is de ruimte er niet om een tijd zonder inkomen te zitten, vandaar dat ik dus ook mijn parttime baan erbij wil (moet) houden.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 11:32

Als je in een andere branche werkt, hoef je in principe je werkgever niet op de hoogte te stellen (want je concurreert niet met elkaar). Tenzij er iets over nevenactiviteiten in je contract opgenomen is.

Ik zag de volgende "beperkingen" voorbij komen:
- Men moet zelf al een administratiepakket hebben
- Het moet een pakket zijn waar je bekend mee bent
- Alleen kleine ondernemingen of particulieren met belastingaangiften
- Het moet bij de mensen/bedrijven op locatie
- Geen jaarrekeningen

Ik zou beginnen met je netwerk aanboren, daar zitten zo te horen potentiele klanten! Bel eens rond, of stuur een mailing :) Dan kom je er vanzelf achter of het gaat lopen.

Je kunt zo lang voorbereiden en wachten op het juiste moment als je wil, maar de beste manier om te beginnen is... beginnen! Succes :)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 12:23

Ik denk dat iedere ondernemer kritisch is/moet zijn met bepaalde zaken.
Zeker als starter kun je gewoonweg nog niet alles aanbieden.

Ik zie in mijn contract het volgende staan:
"Het is de werknemer verboden gedurende de looptijd van de arbeidsovereenkomst nevenwerkzaamheden te verrichten voor een andere werkgever of opdrachtgever, direct of indirect, en zaken te doen voor eigen rekening, tenzij de werkgever hiervoor schriftelijk toestemming heeft gegeven"
En dan volgt een hoop geklets over boetes enzo, wat ik wel goed heb doorgelezen, maar voor jullie niet van belang is.
Kortom; Ik moet dit eerst aan mijn werkgever gaan voorleggen.

En je hebt gelijk, je moet gewoon beginnen. Het is een stap in het diepe/onbekende en dus best wel spannend.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 12:25

Ik denk dat je echt verkeerd inschat dat je potentiële klanten al een boekhoud pakket zouden hebben. Want als ze dat hebben, is meestal de administratie al goed geregeld en hebben ze jou niet nodig. Vannacht mijn huidige of ex klanten heb ik maar 2 x meegemaakt dat iemand al een systeem had toen ik de administratie ging doen.

Welke systemen ken je? Mijn ervaring is dat je een nieuw pakket binnen zeer, zeer korte tijd in de vingers hebt.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 12:50

Ik denk dat je best wat eisen hebt waar een kleine ondernemer jou voor over zou slaan.

Geen jaarrekening zou ik echt super onhandig vinden, een boekhouder pakket is vaak iets wat een boekhouder juist zelf heeft en waarom je als klein ondernemer het uitbesteed. Op locatie werken zal bij veel ondernemers ook niet altijd gaan denk ik.

Maar goed om te beginnen zou ik als je werkgever akkoord heeft gegeven beginnen met je aanmelden bij Facebookgroepen, LinkedIn, een zakelijke pagina maken. Je bedrijf aanmelden bij mijn bedrijf op Google en natuurlijk die website maken. Daar moet je gewoon eens voor gaan zitten en een plan van aanpak voor maken zodat je op een rijtje hebt waar je aan begint en mee verder gaat. Helpt vaak heel erg om die stappen gewoon te nemen :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 13:18

Toen ik als zzp'er werkte, had ik een boekhouder die het prima vond als ik binnen kwam, half januari met een paar plastic zakken - op voorwaarde dat ik door het jaar heen werkelijk alles in die zak(ken) pleurde.
Dan deed zij het uitzoekwerk.

Ik koos er voor om het ietsje gestructureerder te doen: mapje 'bonnetjes van wat ik kocht', braaf overzicht van wat mijn klanten mij betaalden, etc.

In de toenmalige termen was mijn boekhouding volledig 2000 complient.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 11:02

Ik heb het meeste gehad aan iemand die mij steeds zei: dit moet gedaan worden, zal ik het doen (kost veel uren) of wil je het zelf eerst nog verbeteren?Uiteindelijk een mooie middenweg gevonden tussen voorbereidend werk van mijn kant en afsluitend werk van zijn kant.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 13:49

Sizzle schreef:
Ik heb het meeste gehad aan iemand die mij steeds zei: dit moet gedaan worden, zal ik het doen (kost veel uren) of wil je het zelf eerst nog verbeteren?Uiteindelijk een mooie middenweg gevonden tussen voorbereidend werk van mijn kant en afsluitend werk van zijn kant.

Zo werk ik met bijna al mijn klanten. Wat wil je? Wat zal ik doen?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 14:21

rien10 schreef:
Houd er rekening mee dat je in dit vak in april en mei bom en bom vol zit. Daarna wordt het rustiger.

Dat dus, het is nog meer seizoensgebonden dan ijsverkoop.

Zoals ik de OP lees "klanten moeten een boekhoudpakket en een bureaustoel hebben" ben je geen administratiekantoor maar een typemiep. Iemand die een uurtje in de week langs komt om de bonnetjes en facturen in het systeem te tikken. Kan best een gat in de markt zijn maar ik denk niet dat je daar een leuk uurtarief aan kunt gaan hangen.

Wil je meer te bieden hebben zul je zelf een boekhoudpakket en een belastingaangifte pakket moeten hebben. De belastingen zitten zo ingewikkeld in elkaar, dat is met een rekenmachine en formulier niet meer optimaal in te vullen. Ongetwijfeld kan rien10 je daar enorm veel tips geven.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 15:26

Formulier kan je niet eens meer inleveren bij de belastingdienst.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 15:35

Houd je ook rekening met de AVG wetgeving? En daarbij behorende verwerkersovereenkomsten?
Ik mis ook even wat jouw eigen ervaring en of opleiding hierin is. Ik lees dat je jaarrekeningen kan opstellen, maar mag je ze ook ondertekenen? Of ga je echt allern voor aangifte+(of kkp)

Mensen betalen voor het gemak van niks meer zelf hoeven te regelen, en zorgen dat ze zo min mogelijk hoeven te betalen, zonder dat het het randje over gaat. fiscale kennis is dus zeker van belang maar ook het aanbieden van boekhoudpaketten is het gemak van de ondernemer. En er zijn niet veel ondernemers die hun btw aangifte bij A doen, om vervolgens hun jaarrekenint bij B te doen en dan weer terug naar A voor hun IB aangifte.