Waarschuwen of niet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

cjb

Waarschuwen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 10:29

Hoi,

Ik zit met een klein dilemma.
Vorig jaar zijn "vrienden" van ons gescheiden. Met haar heb ik nooit wat gehad. Ik vind/vond haar altijd een bazig type met maar 1 waarheid en dat was/is haar waarheid. Na de scheiding hebben we nog wel contact met hem.

Hij heeft ons verteld dat de werkelijkheid nog een stuk erger was dan wat ik al dacht. Zelfs als de helft klopt van wat hij ons verteld wordt je niet vrolijk. Hij heeft ondertussen een andere vriendin. En afgelopen week hoorde ik dat zij ook een andere man was tegengekomen.

Nu is die nieuwe man een oude bekende van me, waar ik het vroeger goed mee kon vinden. En zoals ik hem ken een type wat geen vlieg kwaad doet. Ik vermoed dan ook dat hij weggezet gaat worden waar zij het wil. Op zich natuurlijk geen probleem als hij daar gelukkig van wordt.

Maar op de een of andere manier blijft bij mij de vraag: Moet ik hem waarschuwen? een gewaarschuwd man telt immers voor 2. Ik weet ook dat als het een vreemde was, dat ik die vraag niet zou hebben.

Wat zouden jullie doen?
Waarschuwen of niet?

(Leeftijd van de betrokkenen ong. 40)

fjordjes

Re: Waarschuwen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:33

Ik zou het niet doen, ze zijn oud genoeg om zelf uit te vinden of ze bij elkaar passen of niet. Hoe banketstaaf ook maar ik zou me hier niet mee bemoeien.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:33

Ik zou mij daar buiten houden.
Verliefde mensen zitten daar niet op te wachten, of hij/ zij is vast veranderd, of een ander argument waar je niets mee kunt.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:34

Niet mee bemoeien. Zijn volwassen mensen die dat prima voor hunzelf kunnen uitzoeken.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:34

Ik zou me er buiten houden, zoals hierboven al gezegd.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:35

Leven en laten leven. Niet mee bemoeien dus.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:36

Ik zou me er niet mee bemoeien. Ze zijn oud (en wijs) genoeg om het zelf uit te zoeken.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:37

Als het nou je beste vriend is die je heel veel ziet en spreekt, kan ik me voorstellen dat je voorzichtig iets laat vallen. Nu absoluut niet.

Hoe zie je dat ook voor je? “Hey lang niet gesproken, maar ik wil je even vertellen dat je nieuwe vriendin een heks is”

Bovendien heb jij maar één kant van het verhaal gehoord...

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:40

Tsja ik heb t op stal wel gedaan. Hoorde dat een bepaald iemand stalling gezocht en heb de staleigenaresse toch op de hoogte gebracht van de verhalen die rondgingen, met de woorden; doe er mee wat je wilt maar ik wou toch graag dat je het wist. Zij vond het wel fijn om te weten.

Dus als je het op een open manier brengt kan het alle kanten op

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:41

Echt niet mee bemoeien :n

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:42

Stalling of relatie , zit toch wel verschil in. Ts misschien vind die kennis het wel fijn om een haaibaai als vriendin te hebben die alles voor hem regelt , daarbij 40 plus dus laat gaan.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:42

ReadTheRulez schreef:
Tsja ik heb t op stal wel gedaan. Hoorde dat een bepaald iemand stalling gezocht en heb de staleigenaresse toch op de hoogte gebracht van de verhalen die rondgingen, met de woorden; doe er mee wat je wilt maar ik wou toch graag dat je het wist. Zij vond het wel fijn om te weten.

Dat is toch niet te vergelijken? >;)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:43

ReadTheRulez schreef:

Dit is toch niet te vergelijken met een relatie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:46

Mijn ex was manipulatief en agressief en ik kwam net uit een relatie met een andere agressieve man. Gezamelijke kenissen vonden het niet nodig om mij te waarschuwen voor mijn ex, maar hebben wel tegen hem gezegd dat hij mij, gezien mijn verleden, netjes moest behandelen. Heeft ie niet gedaan, heb echt afgezien met hem. Hadden mijn kennissen verteld wat voor iemand hij was, had ik nooit een relatie met hem begonnen. Ik ben dan ook voor moeien.

Hevonen

Heeft geen zin. Verliefde mensen luisteren toch niet. Waarschijnlijk ben jij daarna de gebeten hond. Laat ze het zelf uitzoeken, als er problemen zijn komt hij misschien wel bij jou aankloppen voor een luisterend oor. Als je hem nu waarschuwt is die kans veel kleiner.

Shaggy09

Laten gaan hoor. Op die leeftijd al helemaal.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:50

Het zijn volwassenen, lekker laten gaan.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:54

Idd niet mee bemoeien.

Hou er daarnaast rekening mee dat jij enkel één kant van het verhaal hebt gehoord. Daarnaast had je zelf al een bepaald beeld bij haar, waar de verhalen van haar ex prima bij in passen, dus je kijkt sowieso met een gekleurde bril. Je kunt je oude bekende dus simpelweg geen neutraal en concreet beeld van de situatie geven.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:56

SVRL schreef:
Mijn ex was manipulatief en agressief en ik kwam net uit een relatie met een andere agressieve man. Gezamelijke kenissen vonden het niet nodig om mij te waarschuwen voor mijn ex, maar hebben wel tegen hem gezegd dat hij mij, gezien mijn verleden, netjes moest behandelen. Heeft ie niet gedaan, heb echt afgezien met hem. Hadden mijn kennissen verteld wat voor iemand hij was, had ik nooit een relatie met hem begonnen. Ik ben dan ook voor moeien.

Maar je was al volwassen, had al een verleden en bent ook niet weggegaan toen het slecht ging?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:58

Ene kant zou ik het zelf graag willen weten aan de andere kant kan het zo zijn dat wat bij de een niet werkt, bij een ander wel werkt.

Als je toch al nauwelijks tot geen contact met die persoon hebt, zou ik het laten gaan.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:58

tsja een vriendin van mij heeft zo iemand voor een hoop ellende kunnen behoeden door de nieuwe vriendin van dr ex in te lichten.
Ex was nogal van het mentaal kleineren en zn handjes zaten ook wat los. Eindelijk na dik een jaar ging ze bij hem weg, maar ze bleven wel vrienden.
Half jaar later had hij een nieuwe vriendin en zij heeft die toen apart genomen en alles verteld wat dr overkomen was. Uiteraard geloofde nieuwe vriendin het niet; nee, hij was niet meer zo, hij was veranderd, zij overdreef blablabla.....dus ze bleef....tot ze gingen samenwonen en ineens de oude P nog dezelfde dag naar boven kwam...oftewel; op dag 1 kreeg nieuwe vriendin dr eerste klap te incasseren......en toen viel het kwartje, alles wat mn vriendin haar verteld had kwam eindelijk binnen en ze is mede daarom de volgende dag ook onmiddellijk weer naar huis gegaan.
Had mijn vriendin niks gezegd, dan was ze gebleven, want ach zou wel toeval geweest zijn en zou ze nog heel wat ellende over zich heen hebben gekregen.

in short; ik zou het vertellen...al geloofd hij het in eerste instantie niet...als zij hem toch net zo gaat behandelen na een tijdje dan weet hij dat het alleen maar erger zal worden en dat je waarschuwing juist was. Op basis daarvan zal hij dan een stuk sneller de keuze kunnen maken om voor zichzelf te kiezen.

Of als je bang bent dat de vriendschap dan stuk gaat; houdt het een beetje in de gaten en zijn de eerste tekenen er, dan waarschuwen.

Maar gewoon niks zeggen onder het motto; ze zijn volwassen, laat het ze zelf uitzoeken.........nee, waarom? Waarom zou je iemand niet behoeden voor een hoop ellende?

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 10:59

Thx voor de reacties. Ik ben het met jullie eens dat niet moeien misschien wel het beste en het gemakkelijkste is. Maar de situatie zoals SVRL schrijft wil ik hem besparen. Vandaar ook het dilemma kies ik voor de makkelijke oplossing of kan ik subtiel toch een hint geven. Want manipulatief is ze zeker agressief gelukkig "nog" niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:01

xxCYNNxx schreef:
Maar gewoon niks zeggen onder het motto; ze zijn volwassen, laat het ze zelf uitzoeken.........nee, waarom? Waarom zou je iemand niet behoeden voor een hoop ellende?

Mensen zijn verantwoordelijk voor zichzelf, het meeste wat TS nu weet is op basis van geruchten. Het enige dat TS heeft ervaren is dat ze bazig is. Dat vind ik een rare reden om iemand te waarschuwen.

Ts, ze is niet agressief, punt. Je kunt niet op vermoedens die je zelf invult iemand iets verwijten.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 11:06

Het zijn niet alleen geruchten. Ik heb haar zelf ook jaren meegemaakt. En naar mij en andere was ze al zo (dat was ook de voornaamst rede datik het niet zo goed met haar kon vinden) In hun relatie was dat nog x10.
En als ik dan kijk naar de mate waarin ze haar omgeving manipuleert valt dat bij mij ook onder mishandeling.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:09

cjb schreef:
Het zijn niet alleen geruchten. Ik heb haar zelf ook jaren meegemaakt. En naar mij en andere was ze al zo (dat was ook de voornaamst rede datik het niet zo goed met haar kon vinden) In hun relatie was dat nog x10.
En als ik dan kijk naar de mate waarin ze haar omgeving manipuleert valt dat bij mij ook onder mishandeling.

Het is niet aan jou om mensen daarvan te behoeden. En zo wel, hoe zag je dat dan precies voor je?