Erfenis verwerpen, ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Erfenis verwerpen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-19 18:06

Afgelopen donderdag is mijn vader overleden.
Ondanks het immense verdriet probeer ik ook wat praktische dingen stuk voor stuk op te pakken en aangezien ik zoiets nog nooit meegemaakt heb en op Google door de bomen het bos niet meer zie... wellicht zijn er bokkers met ervaring op dit gebied.

Ik ben de eerste erfgename, naast mij heeft hij nog een zus.
Naar wat ik weet staat zijn huis, door het afsluiten van een 2e hypotheek om mijn moeder uit te kopen ten tijde van de scheiding, ongeveer 50k "onder water".
Verder heeft hij geen schulden maar ook geen erg waardevolle spullen/ rekeningen.
Ik wil niet in zijn huis wonen.
Na wat gegoogled te hebben kwam ik het verwerpen en beneficiair verwerpen tegen.
Zijn zus, mijn tante dringt aan op beneficiair verwerpen en dus eerst volledig gaan uitzoeken hoe de financiën ervoor staan.

Mijn gevoel zegt nu: ik heb geen geld nodig en ik wil eigenlijk niet belast worden met onderzoeken hiernaar, vervolgens het huis leeg moeten halen, verkopen etc.
Afgezien van het werk wat ik daarvan heb zit ik er ook niet op te wachten nog maanden daarmee bezig te zijn.
Naar wat ik verwacht zou ik wellicht met heel veel pijn en moeite 10k 'winst' kunnen pakken maar... de kosten lopen dan natuurlijk ook nog maanden door.
Als ik na onderzoek toch besluit te verwerpen dan heb ik veel extra kosten gemaakt die ik uit eigen zak moet gaan betalen.
Simpel gezegd; ik heb het financieel uitstekend en deze berg werk voor een bedrag van die orde van grootte zie ik niet zitten.
Herinneringen zitten voor mij niet in spullen en ik wil graag op mijn eigen manier, in mijn eigen tempo dit verlies gaan verwerken.

De crematie is maandag en dan zie ik ook mijn tante, ik bespreek het met haar ook. Als ik verwerp dan is zij de volgende die een keuze moet gaan maken.

Wie heeft hier ervaring mee qua verwerpen, doorlooptijden, hoe gaat het met kosten(lopen die gewoon door) etc?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 18:09

Het is: aanvaarden, beneficiair aanvaarden of verwerpen.
Als je beneficiair aanvaardt en alles moet uitzoeken kan je zo een jaar bezig zijn.
Als je beneficiair aanvaard hebt dien je een aantal dingen te regelen. Kijk maar eens op rechtspraak.nl daar staan goede tips.

Sterkte ermee.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 18:13

Ik heb afstand van de erfenis moeten doen na het overlijden van mijn vader (benefociar aanvaarden). Maar ik was nog jong en het meeste heeft een oom voor mij en mijn broer geregeld.
Wij moesten wel 2x naar de rechtbank ervoor (voornamelijk papierwerk).
Hoe het met de kosten zit heb ik eerlijk gezegd geen idee.
Binnen 2 weken na het overlijden van mijn vader hadden we alles rond.

Steppe

Re: Erfenis verwerpen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 18:19

Hou er rekening mee als je verwerpt je niks maar dan ook niks uit het huis mag meenemen dus ook geen foto's oid. Laat je anders voorlichten door een notaris ja dat kost ook geld maar kan een hoop ellende voorkomen.
Sterkte met alles en gecondoleerd met het overlijden van je vader.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-19 18:21

rumay schreef:
Hou er rekening mee als je verwerpt je niks maar dan ook niks uit het huis mag meenemen dus ook geen foto's oid. Laat je anders voorlichten door een notaris ja dat kost ook geld maar kan een hoop ellende voorkomen.
Sterkte met alles en gecondoleerd met het overlijden van je vader.

Daar ben ik me van bewust, ook niet gedaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 18:22

Hier ervaring met beneficiair aanvaarden maar daar zitten echt haken en ogen aan. Als jij al weet dat er voornamelijk schulden zijn en je geen gedoe wilt dan moet je de erfenis niet aanvaarden. Beneficiair kan je alsnog opdraaien voor kosten, al is het maar de erfbelasting die ook zo duizenden euro’s kan bedragen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 18:35

Heeft je vader een testament? Hoe dan ook,gecondoleerd met het overlijden van je vader.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 18:47

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 19:18

Foto's meenemen uit het huis zou wel mogen. Gedragingen die de schuldeiser zouden benadelen wordt gezien als zuiver aanvaarden en het meenemen van foto's benadeelt de schuldeisers niet.
Als jij beneficiair aanvaardt, word je ook vereffenaar. Wel zou je bij de rechtbank een andere vereffenaar kunnen verzoeken, zodat jij niet alles hoef uit te zoeken qua schulden enzo. Maar dat is natuurlijk wel weer extra gedoe.
Je hebt in ieder geval 3 maanden de tijd, dus je hoeft niet op stel en sprong een beslissing te maken.
Voor verwerpen moet je ook betalen bij de rechtbank, dus het kost hoe dan ook geld.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 19:29

anjali schreef:
Heeft je vader een testament? Hoe dan ook,gecondoleerd met het overlijden van je vader.

Ook al is er een testament waarin staat dat TS alles erft, hoef je dat als erfgename niet te accepteren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 19:33

Amira_ schreef:
Foto's meenemen uit het huis zou wel mogen. Gedragingen die de schuldeiser zouden benadelen wordt gezien als zuiver aanvaarden en het meenemen van foto's benadeelt de schuldeisers niet.
Als jij beneficiair aanvaardt, word je ook vereffenaar. Wel zou je bij de rechtbank een andere vereffenaar kunnen verzoeken, zodat jij niet alles hoef uit te zoeken qua schulden enzo. Maar dat is natuurlijk wel weer extra gedoe.
Je hebt in ieder geval 3 maanden de tijd, dus je hoeft niet op stel en sprong een beslissing te maken.
Voor verwerpen moet je ook betalen bij de rechtbank, dus het kost hoe dan ook geld.

Nee dat mag ook niet.

Citaat:
Door te verwerpen verliest u iedere aanspraak op de erfenis. Bovendien mag u dan ook niets meenemen uit de nalatenschap, zelfs geen foto’s waarop u met de overledene staat want u bent geen erfgenaam.

https://verklaringvanerfrechtservice.nl ... verwerpen/

Citaat:
Spullen overledene meenemen

Wilt u de erfenis verwerpen? Dan mag u geen spullen van de overledene mee naar huis nemen of geld van de bankrekening halen. Doet u dat wel? Dan heeft u de erfenis daardoor soms automatisch zuiver aanvaard. Schuldeisers kunnen u dan aanspreken op betaling van schulden van de overledene.

https://www.juridischloket.nl/familie-e ... verwerpen/

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 19:34

Brainless schreef:
anjali schreef:

Ook al is er een testament waarin staat dat TS alles erft, hoef je dat als erfgename niet te accepteren.

Maar daarin kan wel een executeur zijn ingesteld en dan is beneficiaire aanvaarding voor TS misschien wel interessanter. Tenzij zij de executeur is :+

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 19:41

Ik heb helaas geen nuttig advies voor je, maar mijn moeder is van de week overleden, dus ik wil je heel veel sterkte wensen met alles. Een dikke knuffel.

Mijn zus is executeur en mijn moeder heeft een testament. Verder had ze geen schulden dus voor ons is het allemaal vrij makkelijk en goed geregeld.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 19:47

Toen mijn oma van moeders kant overleed hebben alle kleinkinderen het ook verworpen.
Ik dus ook.
Mijn opa en oma hadden vele schulden, ik heb ze sinds mijn 16de ofzo niet meer gezien en het waren de meest vreselijke mensen.

Het zou me dus niet gebeuren dat ik ook voor hun schulden zou opdraaien.

Het verwerpen kost geld, dit was geloof ik een eenmalig bedrag die je onder alle "verwerpers" kunt opsplitsen.
Uiteindelijk was dit voor mij maar 7 euro zoiets.

Alle kinderen en kleinkinderen en achterkleinkinderen hebben de erfenis verworpen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-19 19:48

Voor zover ik weet heeft hij geen testament. Maar dan nóg. Ik wil het stukje erfenis los laten.
Amandavd, jij ook een hele dikke knuffel.
Blij dat jij je zus hebt die naast je staat, ik moet de kar helaas alleen trekken maar dat komt goed!
Sterkte!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 19:52

Gewoon verwerpen dan, dat is het makkelijkste

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 19:57

Pas op dat je niets op zijn rekening doet, geen begrafeniskosten, drankje, etc. Ook niets meenemen, lenen oid.

Gecondoleerd en zoek juridisch advies.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 19:59

Inderdaad, dan gewoon verwerpen

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 20:12

Allereerst gecondoleerd met je verlies.

Aan een hypotheek zit vaak ook een levensverzekering gekoppeld ter hoogte van de hypotheek.
Ik zou dit eerst even uitzoeken of dit bij je vader ook het geval is, voordat je kiest voor verwerpen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 20:15

Allereerst gecondoleerd met het verlies van je vader.
Hoe zeker weet je dat de woning ongeveer 50k onder water staat? De huizenmarkt is de laatste jaren enorm aangetrokken, dus wellicht is er sprake van een overwaarde?
Dan nog is het een hoop gedoe, ik ben met de afwikkeling van mijn moeders nalatenschap zeker een jaar bezig geweest. In ieder geval veel sterkte.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 20:31

Gecondoleerd en sterkte!

Toen mijn vader overleed, stond ik er ook alleen voor.
Hij had een paar jaar daarvoor een beroerte gehad en z’n zaakjes gewoon slecht voor elkaar.
Gelukkig ken ik een goeie notaris en ben ik goed geholpen door de begrafenisondernemer.
Zoek een geschikte notaris! Zij kunnen je prima adviseren.
Nogmaals sterkte met alles! En uiteindelijk komt t goed!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 19:34

Wildgirl, je hebt geen kinderen?
Want anders komt het bij jouw verwerping bij hen en dan en je geen steek verder.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 13:05

Tiggs schreef:
Wildgirl, je hebt geen kinderen?
Want anders komt het bij jouw verwerping bij hen en dan en je geen steek verder.

Nee ik heb geen kinderen of partner.

Vanmorgen met de notaris gebeld, die heeft ook wel een aantal tips gegeven