Nieuw paspoort na trouwen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suusoi

Nieuw paspoort na trouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 16:19

Hoi allemaal,

Afgelopen zomer zijn wij getrouwd in het buitenland. Inmiddels is al het papierwerk/documenten geregeld en is het ook in Nederland officieel. Ik heb de achternaam van mijn man aangenomen, gevolgd door mijn meisjesnaam.

Nu kreeg ik vanochtend een telefoontje van de gemeente dat ik een nieuw paspoort en rijbewijs moet aanvragen omdat ze niet meer geldig zijn omdat mijn achternaam is veranderd.

Op dat moment niet doorgevraagd, maar nu ik er later over nadenk begon ik te twijfelen of dat wel klopt. Ik heb dit in mijn omgeving nooit eerder gehoord. Na online zoeken lees ik grotendeels dat het niet hoeft, maar sommige berichten zeggen weer van wel.

Ik vind het nogal zonde om geld uit te geven aan een nieuw paspoort en rijbewijs als dit niet officieel nodig blijkt te zijn. Beide heb ik nog niet heel lang geleden verlengd dus ze kunnen in principe nog een poos mee.

Weet iemand van jullie hoe dit zit?

verootjoo

Re: Nieuw paspoort na trouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 16:20

Dat is niet waar. Alleen als ze verlopen zijn. En je meisjesnaam blijft ook je paspoortnaam. Daar komt dan gewoon onder e/v *partnernaam*

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 16:22

Vreemd verhaal.

Ik heb ook de achternaam van mijn man aangenomen en mijn meisjesnaam als tweede achternaam gekozen. Ik heb pas 2 jaar later een nieuwe identiteitskaart gekregen en daar staat volgens mij ook nog steeds mijn meisjesnaam op met achterop mijn getrouwde naam.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 16:24

Op officiële documenten, zoals uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs, blijft uw eigen achternaam staan. U kunt wel bij de aanvraag van een paspoort of identiteitskaart aan uw gemeente vragen ook de achternaam van uw partner in uw paspoort of op uw identiteitskaart te vermelden. Deze komt onder uw eigen naam te staan.

https://www.justis.nl/producten/naamswi ... uiken.aspx

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 16:24

Hier hetzelfde gecheckt destijds. Je blijft voor officiële communicatie en documentatie sowieso altijd je eigen meisjesnaam houden. Deze naam gebruik je bijvoorbeeld ook met vliegen en blijft op je paspoort staan. Als je paspoort wijzigt, komt erop te staan 'vrouw van [naam]'. Met als standaard alsnog je meisjesnaam. Als je in de toekomst een nieuw paspoort moet is het vroeg genoeg om te wijzigen, en zelfs dan is niet verplicht.

Dat is althans hoe het mij is verteld. :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 16:26

Ik ben 1,5 jaar geleden getrouwd en heb mijn rijbewijs en paspoort niet vervangen. Zonder problemen 3 maanden geleden nog naar het buitenland gevlogen met dit paspoort.

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 16:32

Melissa1996 schreef:
Op officiële documenten, zoals uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs, blijft uw eigen achternaam staan. U kunt wel bij de aanvraag van een paspoort of identiteitskaart aan uw gemeente vragen ook de achternaam van uw partner in uw paspoort of op uw identiteitskaart te vermelden. Deze komt onder uw eigen naam te staan.

https://www.justis.nl/producten/naamswi ... uiken.aspx

Dit heb ik ook gevonden inderdaad. Toch bijzonder dat de gemeente dan iets tegenstrijdigs vertelt. Dat maakte dat ik toch ging twijfelen.

Ik bel ze morgen nog wel even om te vragen waarom het volgens hen wel nodig is.

Bedankt voor jullie snelle antwoorden allemaal!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 16:34

Dit is niet nodig, officiële correspondentie blijft vaak ook je meisjesnaam gebruiken. Klinkt haast alsof de gemeente nog wat extra paspoorten uit wil geven voor het einde van het jaar :=

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 16:59

Het is ook geen naamsverandering, je blijft heten hoe je heet. Maar je mag wel zijn naam gebruiken, dus het is naamgebruik. Daarom verandert je paspoort ook niet, want je heet ook niet anders. Maar je kan het er wel bij laten zetten als je wilt. Ga ik doen als ze verlopen, dus voorlopig staat alleen mijn eigen naam er in.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 17:02

Vind het heel vreemd dat een gemeente mensen hier zelf over gaat benaderen. Doorgaans zijn ze niet zo vlot. Is dit niet iemand uit je familie of je kennissenkring die je in de maling neemt??

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 17:03

Ik kreeg wel een brief van ze of ze mij anders moesten gaan aanspreken in de correspondentie. En dat kon ik netjes aangeven hoe ik het wilde. Maar niets over paspoorten of rijbewijs.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 17:07

Je bent in het buitenland getrouwd? Welk land?
In sommige landen is het gebruikelijk (regelgeving daar) dat je de naam van je man aanneemt. Meisjesnaam kennen ze niet overal.

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 17:07

truus1957 schreef:
Vind het heel vreemd dat een gemeente mensen hier zelf over gaat benaderen. Doorgaans zijn ze niet zo vlot. Is dit niet iemand uit je familie of je kennissenkring die je in de maling neemt??

Nee het telefoonnummer was echt van de gemeente.
Toevallig heb ik vorige week de officiële papieren gebracht dus ze waren bezig met het verwerken in hun administratie denk ik.

Ik ga er maar vanuit dat iemand daar nog een eindejaars bonus nodig heeft :D

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 17:09

Sirius_ schreef:
Je bent in het buitenland getrouwd? Welk land?
In sommige landen is het gebruikelijk (regelgeving daar) dat je de naam van je man aanneemt. Meisjesnaam kennen ze niet overal.

USA. En met de trouwakte/apostille maak je het rechtsgeldig in Nederland via de gemeente Den Haag. Daar allerlei formulieren ingevuld over naamskeuze/wijziging voor de Nederlandse wet. De officiële akte vanuit Den Haag is nu bij mijn eigen gemeente verwerkt.

hartjeDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 17:10

Als medewerker BRP bij een gemeente heb ik het vermoeden dat je achternaam naar aanleiding van je huwelijk in het buitenland gewijzigd is.

Als je trouwt in het buitenland, kan het zijn dat je naar dat recht trouwt. Dan geldt ook het naamrecht van dat land. Het kan dus zijn dat je achternaam inderdaad gewijzigd is. Wat staat er in je huwelijksakte bij naam na huwelijk? Wat hier staat wordt overgenomen in de BRP. Als dit inderdaad de achternaam van je man is, gevolgd door je meisjesnaam zijn je reisdocumenten inderdaad niet meer rechtsgeldig en moeten deze vervangen worden.

Er kan een verklaring van rechtskeuze ingevuld worden, waarin je verklaard dat je je meisjesnaam als achternaam wilt houden. Deze verklaring kan alleen maar 1 keer ingevuld worden.

Als hier gewoon je meisjesnaam staat hebben ze het inderdaad over een aanspreeknaam en dan hoeven je reisdocumenten niet vervangen te worden.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 17:18

Heb je bij het trouwen aangegeven dat je de naam van je man aanneemt?

Wij zijn in Nederland getrouwd en ik heb in Nederland altijd de naam van mijn man gebruikt, maar had wel gewoon mijn paspoort op mijn meisjesnaam. Toen we verhuisd zijn naar Duitsland kon ik de naam van mijn man niet meer gebruiken. Iedereen neemt de naam over die in het paspoort staat. En dat is dus mijn meisjesnaam. In Duitsland krijg je ook echt de naam van je partner op je paspoort als je zijn naam aanneemt en ben je je meisjesnaam dus kwijt, tenzij je je meisjesnaam als tweede naam blijft voeren.

Ik gebruik sinds we in Duitsland wonen noodgedwongen weer mijn meisjesnaam, als ik toch de naam van mijn man wilde blijven doorgebruiken had ik dat dus officieel aan moeten vragen, met daarbij de nodige kosten.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 17:21

hartjeDaan schreef:
Als medewerker BRP bij een gemeente heb ik het vermoeden dat je achternaam naar aanleiding van je huwelijk in het buitenland gewijzigd is.

Als je trouwt in het buitenland, kan het zijn dat je naar dat recht trouwt. Dan geldt ook het naamrecht van dat land. Het kan dus zijn dat je achternaam inderdaad gewijzigd is. Wat staat er in je huwelijksakte bij naam na huwelijk? Wat hier staat wordt overgenomen in de BRP. Als dit inderdaad de achternaam van je man is, gevolgd door je meisjesnaam zijn je reisdocumenten inderdaad niet meer rechtsgeldig en moeten deze vervangen worden.

Er kan een verklaring van rechtskeuze ingevuld worden, waarin je verklaard dat je je meisjesnaam als achternaam wilt houden. Deze verklaring kan alleen maar 1 keer ingevuld worden.

Als hier gewoon je meisjesnaam staat hebben ze het inderdaad over een aanspreeknaam en dan hoeven je reisdocumenten niet vervangen te worden.

En wat gebeurt er dan als je gaat scheiden? Moet je dan met een geboorte-akte komen om je eigen naam weer terug te krijgen of zo?

hartjeDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 17:25

veerledec schreef:
hartjeDaan schreef:

En wat gebeurt er dan als je gaat scheiden? Moet je dan met een geboorte-akte komen om je eigen naam weer terug te krijgen of zo?

Dan hou je de naam die je na het huwelijk gekregen hebt..
Ik raad daarom mensen altijd aan een verklaring van rechtskeuze in te vullen en te kiezen voor hun meisjesnaam, maar dit blijft uiteraard een eigen keuze.

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 18:03

@hartjeDaan; in de akte uit Den Haag staat bij geslachtsnaam na huwelijk inderdaad mijn mans naam gevolgd door mijn meisjesnaam. Ik heb niet (bewust) gekozen dat mijn geslachtsnaam officieel op die manier gewijzigd is. Ik zal even navragen bij de gemeente of die verklaring van rechtskeuze ingevuld kan worden.
Bedankt voor je antwoord!

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 18:16

Ik zie dat Hartjedaan je al voorzien heeft van het correcte antwoord. Wilde precies dat zeggen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 18:42

Kan een rechtskeuze wel bij een simpel gemeente-papiertje?
Dat moet toch of bij huwelijksvoorwaarden of wordt bepaald door zaken als nationaliteit en eerste gewone verblijfplaats?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 18:49

hartjeDaan schreef:

Dit. Heb je stilgestaan bij het verschil tussen 'naam veranderen' in Amerika en 'achternaamgebruik' in Nederland? Als jij je achternaam gewijzigd hebt in Amerika, en je hebt die stukken in laten schrijven in Den Haag, dan ben je je meisjesnaam kwijt en heb je nu, formeel, een dubbele achternaam en zijn je papieren inderdaad niet meer geldig.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 18:52

Tiggs schreef:
Kan een rechtskeuze wel bij een simpel gemeente-papiertje?
Dat moet toch of bij huwelijksvoorwaarden of wordt bepaald door zaken als nationaliteit en eerste gewone verblijfplaats?

Het gebruik van de naam gaat niet bij huwelijksvoorwaarden, de naam is een BRP-dingetje en niet vrij ter bepaling van partijen. Je bent er ook niet met alleen rechtskeuze.

Ik vraag me dit wel af: als je de Nederlandse nationaliteit hebt, dan kan je achternaam niet zomaar wijzigen door een rechtsfeit in het buitenland. Heeft Den Haag dan wel terecht de nieuwe achternaam ingeschreven? Beetje afhankelijk van of TS zelf, naast Nederlands, ook Amerikaans is.

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 18:53

Ze kunnen me vast bij de gemeente de route vertellen via waar dat te regelen is.
We hebben voor ons huwelijk wel bij de notaris vastgelegd dat we de huwelijkse voorwaarden volgens het Nederlands recht wilden toepassen ondanks het trouwen in het buitenland.

We zijn beiden gewoon Nederlands.

Edit;
Misschien naïef geweest en niet beseft dat mijn naam zo ingrijpend zou veranderen. Dit is in elk geval niet bewust de bedoeling geweest. Ik wist eerlijk gezegd ook niet dat dit überhaupt kon.
Wel hebben we ons goed verdiept in het huwelijk in het buitenland, op welke manier dit rechtsgeldig zou zijn, en dit ook besproken met de notaris voordat we dit gingen regelen. Dus ergens is de naamswijziging op deze manier over het hoofd gezien..
Laatst bijgewerkt door Suusoi op 18-12-19 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 18:59

Dan moet je bij Den Haag correctie vragen van de registratie van de huwelijksakte, omdat ze ten onrechte jouw achternaam als dubbele naam hebben geregistreerd. Jij kunt als Nederlander niet door het huwelijk in Amerika je achternaam veranderen. Dan is er gewoon een fout in de registratie gemaakt, en dat kunnen ze corrigeren. Dan krijg je gewoon je eigen achternaam weer terug en hoef je ook geen nieuwe papieren.