Gebarentaal opleiding

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amado7

Gebarentaal opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 15:40

Hoi bokkers!

Zijn hier mensen die verstand hebben van gebarentaal? Ik heb een vraagje! Ik ken de basis gebarentaal en zou heel graag de opleiding gebarentaal tolk aan de HU in Utrecht willen doen.

Nu zou ik het natuurlijk heel graag deeltijd willen doen ivm de financiële kwestie. (Ik werk nu fulltime,hoef echt niet veel te verdienen die jaren maar fulltime school wordt hem sowieso niet en mijn baan van nu is niet te combineren op 1 of andere manier met een studie.

Ik heb wat navraag gedaan, Ik zit in omgeving Harderwijk dus Kentalis is helaas te ver allemaal. Zag dat er iets in Amersfoort van Kentalis zat maar daar bieden ze geen deeltijd opleidingen aan, enkel op de grote plaatsen die allemaal ver weg zitten.

Nu zag ik een vacature waar ze deeltijd aanbieden, maar dat is echt een complexe groep meervoudig beperkt. Ik heb wel een zorgachtergrond, maar wil de complexe zorg eigenlijk juist loslaten omdat dat echt niet mijn ding is. Ik heb de Gelderhorst in Ede gebeld, deze bellen mij nog terug of zij deeltijd opleidingen aanbieden maar dit zal waarschijnlijk ook alleen in het verpleeghuis zijn.

Via Google is niet veel te vinden helaas. Iemand een idee waar ik eens naartoe zou kunnen bellen ?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 15:41

In doorn of Driebergen zit geloof ik een school voor slechthorenden. Misschien weten die iets?

Amado7

Re: Gebarentaal opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 15:47

Kan het niet vinden op internet! Toevallig een idee hoe dat heet?

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 15:51

Dat is het Bartimeus :j
Maar als je naar de HU wilt waarom zoek je dan een andere opleiding? Ben je nog aan het oriënteren of is het als extra kennis voor je wilt beginnen?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 15:53

Bartimeus is voor blinden en slechtzienden. Die hebben net wat minder aan gebarentaal.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 15:54

Anoeska schreef:
Bartimeus is voor blinden en slechtzienden. Die hebben net wat minder aan gebarentaal.

Daar ging mijn thee. :+

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 15:59

Dat bedacht ik me ook toen ik het postte :')
Never mind :+

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 16:04

Ja klopt :+ Bartimeus heb je niet heel veel aan de gebarentaal haha.

Sorry ik was niet helemaal duidelijk denk ik! Ik bedoel een werkplek, die studenten in deeltijd aannemen. Dus dat ik studeer op de HU, en dat je dan de rest werkt bij een organisatie. Gewoon deeltijd dus.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 22:06

Muiz schreef:
Dat bedacht ik me ook toen ik het postte :')
Never mind :+

Mijn dag was acuut leuk, vooral na die reactie van Anoeska. :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 22:09

Anoeska schreef:

Oeps verkeerd onthouden. _O-

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 23:11

Op Bartimeus zit ook een groep met blinden én slechthorend dus klopt wel hoor! Alleen die hebben dus niks aan gebaren taal _O-

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 23:17

Misschien onnodig om te melden. En ook niet helemaal je vraag.
Maar ik werk met mensen met een verstandelijke beperking. Waaronder ook een aantal die doof zijn.
Daarvoor wordt vaak gebarentaal gebruikt.
Maar die kan afwijken van de algemene gebarentaal die in Nederland wordt gebruikt.
In grote lijnen is het wel het zelfde.
Maar veel bewoners houden toch een beetje hun eigen taaltje erop na.
Dan is het toch een beetje oppassen dat je het jezelf wel goed aanleert.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 14:48

Helaas nog niks gevonden. Ede kan niet helaas en rest ook niet wat ik benadert heb.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 14:58

Heb je hier al gekeken?

https://www.kentalis.nl/locaties?field_ ... 2300000037

En als je in Utrecht gaat studeren is Utrecht dan misschien een optie? Daar zitten ook meerdere locaties. In zorg is momenteel heel veel personeels tekort, dus ik zou er anders gewoon een telefoontje aan wagen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 15:16

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 15:23

moonfish13 schreef:
Anoeska schreef:

Daar ging mijn thee. :+

Beelddenker hier. :P

_O-

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 15:33

5 dagen in de week naar Utrecht is toch wel echt een stuk voor mij. Zowel met de auto als met de trein. Helaas.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 15:42

En gewoon heel ergens anders gaan werken? Een werkplek bij doven/slechthorende is niet verplicht toch in combinatie met je studie?

Op veel groepen is het communicatie niveau van de cliënten zo laag, dat je daar voor je opleiding toch niet echt iets aan hebt.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 15:43

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 18:08

loulou schreef:
En gewoon heel ergens anders gaan werken? Een werkplek bij doven/slechthorende is niet verplicht toch in combinatie met je studie?

Op veel groepen is het communicatie niveau van de cliënten zo laag, dat je daar voor je opleiding toch niet echt iets aan hebt.

Alleen dan zit je nog het 3e jaar waar je je stage moet lopen. Dus dan moet je er een heel jaar tussenuit.

De Gelderhorst is ongeveer 40 minuutjes, Dus opzich te doen. Ik heb in de ouderenzorg gewerkt en de dagelijkse ADL elke dag is helaas niet helemaal mijn ding. Ik zou dat prima voor een jaar willen doen om te overbruggen maar daar ga ik echt niet mijn plezier in vinden. Ik vind het zelf ook wel lastig. Aan de ene kant maakt het mij niet uit een paar jaar op te geven voor wat minder leuks. Maar én zelf heel je studie bekostigen, én alle onregelmatige diensten (daarom wil ik graag weg bij mijn huidige baan, niet te plannen dit, nu is het bij de zorg op rooster al wat anders natuurlijk) en 40 minuten van huis en werk waar ik nooit echt plezier in had. Als het op de dagbesteding of in het activiteiten centrum of echt deeltijd bij hun was geweest had ik het die 4 jaar wel met plezier gedaan. Alleen echt als verzorgende ig er ben ik bang dat ik dan de foute keuze maak op dit moment.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 18:10

En ergens anders werken zou een optie zijn maar tot nu toe ben ik geen leuke baan tegen gekomen. Heb nu een mail gestuurd naar een leuke organisatie in barneveld waar ze gebarentaal op de groep met kinderen gebruiken of ik daar gewoon kan werken en zelf de studie dan kan doen. Dat zou ik super tof vinden, en kinderen, en gebarentaal, en zij zoeken mensen met zorgachtergrond.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 17:09

Maar moet je tijdens je stage niet gewoon tolk uren maken? Volgens mij kan dit niet op een woongroep/dagbesteding gedaan worden. Ik kan het me in ieder geval niet voorstellen, dus dat zou ik even heel goed navragen,

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 19:26

Ja dat kan hoor! Alleen dan heb ik in ieder geval een baan die ik kan combineren met mijn studie. En nu valt het niet te combineren. En er zijn niet veel veel vacatures behalve de zorg zelf waar ik nu terecht zou kunnen met mijn vig.