maten ruimtes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

maten ruimtes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 16:54

Wij zijn bezig met verbouwen en kunnen eigenlijk alle kanten op.

Zelf heb ik vroeger wel in een groot huis gewoond en dat trekt me helemaal niet. Lag misschien ook aan meer dingen, maar ik ben zelf snel tevreden en mijn man ook eigenlijk.

Toch denk je wel aan waardevermeerdering en verbouwen voor de toekomst.

Wat vinden mensen nou groot voor een slaapkamer, woonkamer, badkamer, keuken? En wat vindt men echt klein?

Nu is er dus 1 slaapkamertje van 2.67m*3.32m en eentje van 3.75m*2.82m
woon/voorkamer is 4.54m*5.60m
douche is douche en enkele wastafel in 2.11m*1.37m

Keuken is zo onpraktisch dat die niet eens een discussie is voor ons nu.

Persoonlijk vind ik de woonkamer als alleen zitkamer echt prima.
De slaapkamer van 3.75m*2.82m un principe ook, maar kunnen we groter maken. Ik denk alleen, wat moet je ermee??
Douche gaat sowieso weg daar en totaal anders worden.

Boven nog ruimte voor 2 kamers.

Eerst zouden we de woonkamer uitbouwen, maar ik vind het zelf niet echt nodig. Eetkamer/eetkeuken komt ergens anders en daar wil ik wel een lekkere ruimte.

Vraag me echt af of het aan mij ligt dat ik iets snel oke vind en wel ruim zat. Indeling, praktisch maken, het verbouwen daar gaat het me eigenlijk niet eens om. Maar wel voor een eventuele verkoop in de toekomst als mensen alles dan klein vinden.

lissisanne

Re: maten ruimtes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 17:14

Ik denk dat mensen nu vaak zoeken naar grote open ruimtes (open plan), dus connectie tussen leefruimtes en keuken. Als ik jouw beschrijving zo lees zou ik jouw zitkamer eerder gebruiken als kantoor, en dan de keuken zo groot maken dat die ook woon/leefruimte zou kunnen zijn (minimaal 40-45 m2). Hangt ook een beetje af van de rest van het huis, en voor hoeveel mensen het geschikt zou moeten zijn. Belangrijkste blijft natuurlijk dat je er zelf blij mee moet zijn, ik zou niet veel geld investeren in een huis waar je binnen een paar jaar weer weg wilt (tenzij het echt in slechte staat is).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 17:32

De maat van de 'master' is natuurlijk afhankelijk van de grootte van het bed én of je er een kledingkast in kwijt wilt (en zo ja hoe groot die dan is c.q. moet zijn).
60 cm om langs je bed te lopen (aan beide kanten) vind ik toch wel het minimum en de ruimte vóór de kast mag toch echt wel minimaal een meter zijn.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 18:05

Ander punt; groot en klein zijn bijzonder relatief en subjectief.

Een slaapkamer van 3,75m*2,82 is ruim voor een tussenwoning, klein voor een vrijstaande villa.

Plattegrond zegt denk ik meer dan absolute maten. De masterbedroom ruimer maken waarbij de andere slaapkamer onpraktisch klein wordt is niet heel handig. Alles hangt aan elkaar bij dit soort projecten..

Maar eens met je basisstelling. Groot genoeg is groot genoeg en er is zeker zoiets als 'te groot', op een gegeven moment wordt het onprettig (hoewel dat voor een heel groot deel ook weer afhangt van inrichting). Maar nog belangrijker is het gebruik. Wat groot is voor een stel, is klein voor een gezin met 4 kinderen. 'It depends' dus ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 23:21

lissisanne schreef:
Ik denk dat mensen nu vaak zoeken naar grote open ruimtes (open plan), dus connectie tussen leefruimtes en keuken. Als ik jouw beschrijving zo lees zou ik jouw zitkamer eerder gebruiken als kantoor, en dan de keuken zo groot maken dat die ook woon/leefruimte zou kunnen zijn (minimaal 40-45 m2). Hangt ook een beetje af van de rest van het huis, en voor hoeveel mensen het geschikt zou moeten zijn. Belangrijkste blijft natuurlijk dat je er zelf blij mee moet zijn, ik zou niet veel geld investeren in een huis waar je binnen een paar jaar weer weg wilt (tenzij het echt in slechte staat is).

We hebben geen kantoor nodig en zeker niet zo een grote. Ik denk dat je mijn vraag verkeerd begrijpt, maar ik moet niet meer denken aan een kamer van 40m2.

DubbelDun schreef:
De maat van de 'master' is natuurlijk afhankelijk van de grootte van het bed én of je er een kledingkast in kwijt wilt (en zo ja hoe groot die dan is c.q. moet zijn).
60 cm om langs je bed te lopen (aan beide kanten) vind ik toch wel het minimum en de ruimte vóór de kast mag toch echt wel minimaal een meter zijn.

Ja, zoiets. Ik vind veel meer ruimte eigenlijk echt overbodig in een slaapkamer, maar daarom ook mijn vraag.
Enige is dat we in de nieuwe kamer overwegen om openslaande deuren te nemen, dus dan zal de kast ergens anders moeten komen of moeten we een inloopkast gaan realiseren.

BartVB schreef:
Ander punt; groot en klein zijn bijzonder relatief en subjectief.

Een slaapkamer van 3,75m*2,82 is ruim voor een tussenwoning, klein voor een vrijstaande villa.

Plattegrond zegt denk ik meer dan absolute maten. De masterbedroom ruimer maken waarbij de andere slaapkamer onpraktisch klein wordt is niet heel handig. Alles hangt aan elkaar bij dit soort projecten..

Maar eens met je basisstelling. Groot genoeg is groot genoeg en er is zeker zoiets als 'te groot', op een gegeven moment wordt het onprettig (hoewel dat voor een heel groot deel ook weer afhangt van inrichting). Maar nog belangrijker is het gebruik. Wat groot is voor een stel, is klein voor een gezin met 4 kinderen. 'It depends' dus ;)

Het is vrijstaand, maar oud. Het is een aantal keren al aangepast, maar we willen het karakter wel bewaren.
Er zijn 3 grote gangen en de kleine slaapkamer gaat weg. We behouden slechts 1 slaapkamer beneden.

Wij wonen met z'n 2en. Onze zoon komt wel logeren en wie weet krijgen we ooit kleinkinderen. Maar daarvoor is dan boven.
Maar hier is dus in gewoond met een gezin met 3 of 4 kinderen hoorde ik. Vandaar meerdere kleine hokjes. Dat was al verandert en wij hebben al wat gesloopt.

Het huis is wat ouder en we zijn aan het verbouwen. Er zijn al wat plannen verandert, want als je ergens woont en bezig bent loopt dat weleens zo.
Maar om ons heen, veel commentaar dat we niet meer uitbouwen, of zelfs alles platgooien. Dan denk ik zelf echt waarom??
Ik vind de voorkamer met de ramen echt een mooie ruimte en voel dat zelf helemaal niet als klein.
We zouden 5,6*1.54m uitbouwen eerst, maar zie niet eens het nut ervan in......

Ons vorige huis was wel iets te klein of onpraktisch in sommige ruimtes, maar ik vond dat wel gezellig. Daarvoor altijd grote ruimtes gehad en heb dat nooit fijn gevonden. Dus omgekeerde wereld benauwd het mij om weer grote ruimtes te maken.

Vandaar mijn vraag; wat vinden mensen nou groot of klein?? Ik heb bijv ook echt een gevoel bij de vorm van een ruimte, de ramen, het uitzicht etc.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 23:28

Onze woonkamer/keuken is 100m2 en ik zou niet kleiner meer willen. Kantoor en logeerkamer plus 3/4 van de bovenverdieping kom ik nooit.

Dit is zo vreselijk afhankelijk van de type mensen die op termijn je woning kopen.

Zelf zou ik nooit kleine hokjes maken. Onze kleinste kamer is 4x4 en dat is de logeerkamer. Ik zou kleiner dan dit geen slaapkamer willen noemen. Je kunt er naast een groot tweepersoonsbed niets in kwijt.

Maar als je totale oppervlakte 150m2 is dan is het niet logisch om drie slaapkamers te maken van 30m2.

Ik zou adviseren voor open ruimtes te gaan en vooral niet te veel hokjes te creëren. Liever 3 ruime slaapkamers dan 4 kleine kamertjes.

Oh en vooral een ruime badkamer! Daar reageert iedereen bij ons nog wel het meest positief over. Zowel ouderen als gezinnen met kinderen. Onze badkamer is 28m2 en dat is ideaal. Dubbele douche, gescheiden toilet en dubbele wastafel met nog genoeg ruimte om te dansen ;) of voor volgende bewoners om een tweepersoons bad/jacuzzi te plaatsen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 23:37

We wonen hier net en gaan volgens mij nog lang niet verkopen. We verbouwen ook echt wel voor onszelf.

Ben alleen super verbaasd over de reacties van mensen, dus denk aan ooit als we zouden verkopen.........Maar ga daarvoor niet jaren hier wonen in een huis die ons zelf geen prettig gevoel geeft.
Ons vorige huis was ook naar onze smaak ingericht en met veel winst verkocht in de huidige markt.

Wij willen echt niet van die grote ruimtes. Geen hokjes, die zijn al gesloopt, maar ik vind de slaapkamer die er al is van 3,75*2,82 echt prima.

Vroeger toen wij groot woonden, vond ik het helemaal niet fijn juist. Ben eigenlijk steeds kleiner gegaan. Maar alles hangt wel af van hoe een ruimte is. De voorkamer/zitkamer is echt een fijne ruimte.

Het gaat om een huis met nu nog 2 slaapkamers beneden en douche. Dat wordt zo 1 slaapkamer en badkamer.
Maar boven komen er 2. Hebben we niet dagelijks nodig, maar logeerkamer voor onze zoon, straks kleinkinderen en bergkamertje.

We bouwen wel een nieuwe garage aan en ik denk daar ook nog een zolder of kamertje op.

Toen wij een huis zochten hebben we juist al die hele grote boerderijen laten lopen.

Er komen wel grote puien en een ruime veranda.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 23:53

Je moet vooral doen wat voor jou handig is! Wij willen binnen nu en 8 jaar verkopen maar toch hebben we de woning voor onszelf verbouwd. 2 slaapkamers bijv wat al die mensen met kinderen niet begrijpen “heb je zo’n groot huis met maar 2 slaapkamers”.

Ik woon hier nu en ik wil het naar mijn zin hebben. Wat een ander ermee doet als ik het verkoop moeten ze zelf weten. Wel hebben we overal verwarming aangelegd op zo’n manier dat onze overloop (88m2) heel makkelijk te verdelen is in 2 of 3 slaapkamers. Dus in die zin hebben we wel rekening gehouden met toekomstige kopers.

Ik denk dat de generatie 30/40 juist allemaal groter willen wonen ivm kinderen. Dat is tenminste wat ik om mij heen zie.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 00:53

Ja, mensen willen altijd groter volgens mij.

Vandaar mijn vraag; wat vindt men nou groot of klein.

Ik vind iets heel snel veel te groot. Hebben er echt huizen om laten staan. Veel mensen zullen dit wel klein vinden, maar was voor ons gevoel precies pas.
De indeling is wel heel onpraktisch en gooien we om, maar het uitbouwen wat we eerst zouden doen vind ik een beetje nutteloos eigenlijk.

Als ik dat mensen vertel, kijken ze me echt raar aan. Alles moet groot en groter.

Het is sowieso vreemd dat veel nieuwsgierige mensen komen kijken en alleen staan te vertellen hoe zij het zouden doen. Koop dan lekker zelf zoiets.....Maar goed, dat is een ander probleem.

Misschien ligt het ook aan mij dat ik niet zo goed kan inrichten en niet weet wat ik met al die ruimte moet. Of ik voel me gewoon prettig als alles meer knus is. Maar heb altijd al alles te groot gevonden. Ik word er bij familie of anderen ook niet warm van.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:03

Ik denk dat wat iemand groot of klein vind heel persoonlijk is en dus kan niemand daar een fatsoenlijk antwoord op geven.
Dat de oudere generatie eerst naar groter ging zal komen door wat men in de eigen jeugd aan wonen ervaren heeft (veelal klein behuisd met grote gezinnen), maar de nieuwe generatie zal het waarschijnlijk toch met wat kleiner moeten doen gezien de ruimte die we in NL hebben en de groei qua bevolking.
Overigens hoorde ik gister op het nieuws dat de gemiddelde Nederlander gegroeid is van 8m2 naar 65 m2 !!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:08

Grappig, om mij heen ontstaat juist de tendens naar kleiner en knusser. Minder te verbouwen, minder te verwarmen, minder te onderhouden. De tiny houses schieten als paddenstoelen uit de grond.

Klein of groot is ontzettend relatief. Praktisch ingedeeld en een fijne sfeer zijn veel belangrijker, mijns inziens.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:09

Ik heb hier een tijdje geleden nog een topic over geplaatst, toen we op punt stonden om een nieuw huis te kopen. Het huis is een stuk kleiner dan hetgeen vanwaar we komen, en al helemaal dan de norm van nieuwbouw die ik tegenwoordig bij bv collega's gebouwd zie worden (>200m² woonoppervlakte). Wat is te klein?

Uiteindelijk is het allemaal maar wat je gewoon bent, wat je fijn vindt en wat je nodig hebt. Werk je van thuis uit, ben je verzamelaar van gezelschapsspelletjes, heb je kinderen met een gigantische speelgoedverzameling? Dan zal je bergruimte/bureauruimte/speelkamer best wat groter zijn. Ben je zoals wij, niet van plan om kinderen te maken en heb je niet teveel rommel? Gho, dan is het maar wat je zelf fijn vind.

Het huis waar we toen over twijfelden, hebben we toch gekocht. Onze kamer is 3,5 x 3,15, hetgeen voor ons MEER dan groot genoeg is, gezien we onze 'dressing' in een aparte kamer (van 7m²) gemaakt hebben. Onze woonkamer/keuken (één ruimte) is 8x6, dus net geen 50m². Voor ons en onze twee honden meer als groot genoeg. Met twee kinderen erbij bv zou ik dat wel te krap vinden. Maar ik vind het heerlijk dat ik vanuit mijn keuken lekker mee tv kan kijken, een overzicht heb van wie overal waar zit, en gewoon een babbeltje kan doen met vriend die in de zetel zit.

Wat mijn probleem een beetje was, is het loslaten van wat "normaal" gevonden wordt. Wat een ander vind of wat de 'norm' tegenwoordig is, maakt helemaal niet zoveel uit. Als jij gelukkig wordt van kleine knusse kamers, dan hou je toch gewoon je kamers lekker klein en gezellig!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:19

Ik ben van 52m2 naar 90m2 gegaan. Ik woon alleen met hond.

De 52m2 was een flatje met één schuurtje, dat begon ik na 3,5 jaar eigenlijk te klein te vinden. Het wasrek stond steeds in de woonkamer omdat de plek waar die eerst stond in de slaapkamer, nu de mand van de hond stond. Dat soort dingen.

Nu heb ik 90m2, waarvan beneden heel groot en boven 1 ruime slaapkamer en kleine badkamer. Of nou ja, klein, er staat een bad onder het schuine gedeelte, maar het gedeelte waar je kan staan is niet heel groot.
Afbeelding (aan de kant waar de foto is gemaakt staat de douche)

Slaapkamer zou prima een groot bed in passen, maar dan zou een kledingkast niet meer passen. Afbeelding

Ik heb er een één persoonsbed in staan met ruime kledingkast.

De foto's zijn van funda, er is ondertussen heeeel veeel veranderd, maar de grote van de kamers niet. Badkamer is nog niet aangepakt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:20

Kaka schreef:
De tiny houses schieten als paddenstoelen uit de grond.
Jammer dat veel gemeentes daar nog niet hun volle medewerking aan verlenen, lijkt me voor iedereen een win-win situatie.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:45

Jouw slaapkamer zou mij echt benauwen en zou hier doorgaan als kinderslaapkamer. Ik vind 16m2 toch echt wel het minimum of evt 12m2 als er een aparte kleedkamer is. De badkamer zou qua afmetingen voor mij niet meer mogen zijn dan een los toilet. Ik vind de 6m2 van onze huidige badkamer al te klein.
De woonkamer zou ik prima mee kunnen leven mits er een grote woonkeuken van minimaal 40m2 tegenover staat.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:00

Hoe groot een kamer moet zijn om practisch te zijn hangt ook af van de indeling.
Heb je bij een relatief smalle kamer de deur of een paar ramen aan de lange zijde zitten beperkt dat je behoorlijk in hoe/of je het handig in kan delen. Zit er naast een deur 60cm muur of minder dan kan je daar al geen kast meer kwijt(afhankelijk van schuifdeuren, kast met deuren en draairichting van de kamerdeur heb je nog (veel) meer ruimte nodig).
Hetzelfde met eventuele vaste obstakels in een ruimere kamer, een rottig geplaatste steunpilaar in een ruime kamer kan er voor zorgen dat je er minder in kwijt kan dan in een wat kleinere, maar makkelijk in te delen ruimte.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:05

De meeste kledingkasten zijn 60 cm diep, dus kunnen dan prima achter die deur, alleen schuifdeurkasten hebben vaak meer ruimte/diepte nodig.

Kamers met een schuin dak zijn vaak lastig in te richten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 13:28

De losse doche nu is best ruim, maar gaat sowieso echt weg. We hebben zat ruimte om een leuke badkamer te maken.

Ik vind ook de indeling belangrijk en een bepaald gevoel.

Ons eerste huisje ooit samen was een 2 kamer app op 30m2 en die was heel praktisch ingedeeld en prima te doen.

In een ander huis hebben we onze zoon juist de grootste slaapkamer gegeven en zelf een iets kleinere, maar dat ging prima.
Daarna een huis met gelijke grote slaapkamers. En laatste huis hadden wij de grootste kamer en hij ene wat langere, smallere kamer. Die was dan voor een 2 persoons niet zo geschikt.

Maar wij slapen op 160*200. Hebben altijd van jongs af aan op 140*200 geslapen. Niet 20jr zelfde bed......En 3jr geleden wilden we een nieuw bed en dan ook iets groter. Voor ons was 160*200 een grotere, haha

Kasten hebben we wel veel, maar we twijfelen met 1 nieuwe muur nog of de badkamer groter wordt, de slaapkamer of dat we een inloopkast maken. Kan allemaal nog.

De keuken en eethoek sluiten wel aan op de voorkamer, maar het wordt geen 1 grote open ruimte. Ik vind zelf de keuken apart juist erg fijn.

Ik ken ook mensen die altijd gelijk vragen hoeveel m2 heb je, maar dat wisten we dit keer niet eens precies.
Misschien is de voorkamer/zitkamer kleiner dan het lijkt, maar door de ramen ontzettend licht.

Zelfde als de slaapkamer. Je kan natuurlijk een vrij donkere ruimte hebben of heel licht. Ik voel me niet opgesloten in een lichte ruimte. Plek van de ramen en deur is wel bepalend qua indeling.

Wij kijken nooit naar nieuwbouw, maar toen we in Almere woonden waren de eerste rijtjes huizen breder dan de nieuwbouw. Huizen werden jarenlang steeds smaller.

Het zal ook wel gewenning zijn. Wij hadden een rolstoel aangepast huis. Alles gelijkvloers. 1 hele grote slaapkamer, een gewone en een piepkleine. Toen mijn broer meer bleek te kunnen en door huis ging, zijn mijn ouders in de kamer van denk 2*2,5m gaan slapen. Puur zodat ik een echte kamer had om in te spelen en mijn broer ook zelf goed naar zijn kamer kon.
Daarna verhuisd naar veel groter, omdat het anders liep dan we dachten.

En het zal smaak zijn. Dat grote en ook nog eens modern ingerichte geeft mij echt een heel naar gevoel. Maar ook daarin heb ik warme herinneringen bij huizen die niet zo mega waren. Ook van oma, familie etc. Toen die groter gingen, werd het zo strak en leeg.

Stel dat we kleinkinderen krijgen en gewoon nog hier wonen, is dat gewoon goed mogelijk. Ten eerste leven we veel meer buiten dan binnen en kan je heerlijk samen spelen. Daarvoor hoeft de woonkamer geen balzaal te zijn. Zowel ik zelf als mijn zoon kwamen om in het speelgoed, echt teveel, maar dat is ook in normale maten geen probleem geweest.

Hier komen mensen kijken en zeggen dan; gooi het plat. Maar wat we voor ons budget nieuw zouden kunnen bouwen vind ik sfeerloos en ook niet vreselijk groot.