Welke tandheelkundige banen in Engeland?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ierusju

Welke tandheelkundige banen in Engeland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 00:20

Hoi,
Ik heb een vraag over eventueel werken in Engeland.
Ik studeer mondzorgkunde en door omstandigheden ga ik op het moment 1 keer per week naar school. Nu kwam ik er vorige week achter dat ik maar tot 20 maart patiënten heb in mijn agenda op school en daarna heb ik geen les meer.
Ik heb daarna dus alle tijd. Nu had ik laatst een gesprek met een docent en die zei dat ze mij wel in het buitenland zag werken en dat ze engeland wel echt bij mij vond passen. Het lijkt mij echt heel leuk, maar ik ben echt niet geinformeerd.
Ik werk hier in Nederland als preventie assistent. Dat mag als je de opleiding mondzorgkunde doet.
Ik weet in nederland dat je de (standaard) beroepen hebt van:
Tandarts
Mondhygiënist
Preventie assistent
Paro-preventie assistent
Tandartsassistent

Nu weet ik eigenlijk niet of deze beroepen ook allemaal in engeland bestaan.
En ik weet ook niet of het handig is met een oog op brexit, om naar engeland te gaan.
Denkend daaraan, zou ik ook Ierland heel graag willen. Eigenlijk nog veel makkelijker gezien de euro enzo.

Enniehoe. Mijn vraag dus. Bestaat het beroep van preventie assistent in Ierland of Engeland? En mag iemand uit Nederland daar ook zo tijdelijk gaan werken?

Andere landen zou ik ook heel leuk vinden, maar ik spreek alleen Engels en Nederlands, dus dan zou ik sowieso met een taalbarrière met mijn patiënten zitten.

Wie heeft er tips en antwoord op mijn vraag?

Liefs <3

ierusju

Re: Welke tandheelkundige banen in Engeland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 20:20

Helemaal niemand die hier iets van weet?

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 20:24

Misschien een idee om bij je opleiding of mentor te informeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 20:25

Kijk even op de site van de NHS, daar staan als het goed is beschrijvingen van verschillende functies binnen de gezondheidszorg, ook binnen de tandheelkunde.

En tja, Brexit. Als het tegenvalt, ben je zo weer terug in Nederland.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 20:54

Op de site van NHS kon ik alleen tandarts en mondhygiënist vinden.
Maar ik weet dus niet of ik niet goed ben in zoeken, of dat het echt niet bestaat.
@akishino. Mijn docent wist het ook niet. Ze wist alleen te vertellen dat we geen stage adressen meer hebben in Engeland, maar ze wist niet of dat was afgeschaft vanwege regelgeving of een andere reden. Daar ben ik dus niets wijzer van geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 21:14

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 21:17

Ik zou kijken waarom je naar Engeland wilt? Wat maakt het voor jou beter dan Nederland of wil je gewoon een keer meemaken om ergens anders te wonen/werken? Waarom past Engeland zo goed bij jou?

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 21:34

moonsparkle schreef:
Ik zou kijken waarom je naar Engeland wilt? Wat maakt het voor jou beter dan Nederland of wil je gewoon een keer meemaken om ergens anders te wonen/werken? Waarom past Engeland zo goed bij jou?

Ik wil heel graag een keer naar het buitenland, dus waarom niet nu ik nog jong ben?
Ierland of Engeland maakt mij niet heel er veel uit eigenlijk. Ierland lijkt mij eigenlijk makkelijker zelfs.
Een niet-engelstalig land lijkt mij dat daar snel communicatie problemen ontstaan tussen mij en een patiënt

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 21:45

Verdiep je goed in de werkomstandigheden, de uren per dienst, overwerken en salaris. Ik ben verpleegkundige en ik had ook interesse in werken in de UK. Maar ik vind de werkomstandigheden in de UK als verpleegkundige niks. 12 uurs diensten, veel overwerken. Overuren niet uitbetaald, personeels te kort. NHS staat er niet briljant voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 22:08

ierusju schreef:
Ik wil heel graag een keer naar het buitenland, dus waarom niet nu ik nog jong ben?
Ierland of Engeland maakt mij niet heel er veel uit eigenlijk. Ierland lijkt mij eigenlijk makkelijker zelfs.
Een niet-engelstalig land lijkt mij dat daar snel communicatie problemen ontstaan tussen mij en een patiënt

Engeland is niet zo lastig hoor. Ik zou je ook niet laten tegenhouden door de andere valuta, helemaal niet als je een vergoeding/salaris krijgt in ponden. Als je lokaal betaald wordt, zul je in beide gevallen waarschijnlijk een lokale bankrekening moeten openen, dus of je nu ponden of euro's krijgt, maakt dan niet zo uit.

Yinka schreef:
Verdiep je goed in de werkomstandigheden, de uren per dienst, overwerken en salaris. Ik ben verpleegkundige en ik had ook interesse in werken in de UK. Maar ik vind de werkomstandigheden in de UK als verpleegkundige niks. 12 uurs diensten, veel overwerken. Overuren niet uitbetaald, personeels te kort. NHS staat er niet briljant voor.

Alleen zijn tandartspraktijken niet 24 uur per dag open en bemand. :+ Ik ga zelf particulier, maar ik heb niet het idee dat mensen hier de deur bij NHS-tandartsen plat lopen. Deels ook omdat het maar voor een beperkte groep gratis is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 22:10

Je kunt ook naar Ibiza hoor. Verdiend beter en ze spreken allemaal Engels.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 22:15

Wil je er per se geld aan verdienen? Zo nee, dan zou ik dit voorleggen aan je SLBer/studieadviseur/stagecoördinator. Zij hebben ervaring met stageplekken in het buitenland en kunnen je de ervaring van medestudenten vertellen. Denk dat je daar de meeste informatie vandaan kunt krijgen. Misschien kun je er dan ook nog studiepunten voor krijgen :D

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 22:18

Waar studeer je?
Ik ben mh en woon/werk sinds 5 jaar in Zweden. Enorm veel werk hier, maar Zweeds leren is wel een vereiste.
Ik heb de minor International Health Studies gedaan en ben toen in Zuid-Afrika en Zweden geweest.
Ken wel een in Engeland werkzame mh, zij is opgeleid in Zuid-Afrika (waar de opleiding ongeveer hetzelfde niveau is als in NL).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 22:31

Met oog op Brexit zijn er echt tientallen van mijn collega's terug verhuisd naar Nederland en bij de NL'se tak gaan werken. Heb er zelf niet super veel verstand van, maar is vast niet zonder reden gegaan.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 23:33

gabyfedde schreef:
Waar studeer je?
Ik ben mh en woon/werk sinds 5 jaar in Zweden. Enorm veel werk hier, maar Zweeds leren is wel een vereiste.
Ik heb de minor International Health Studies gedaan en ben toen in Zuid-Afrika en Zweden geweest.
Ken wel een in Engeland werkzame mh, zij is opgeleid in Zuid-Afrika (waar de opleiding ongeveer hetzelfde niveau is als in NL). En een in Portugal opgeleide tandarts die sinds 1,5 jaar in Engeland werkt

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 23:35

gabyfedde schreef:
Waar studeer je?
Ken wel een in Engeland werkzame mh, zij is opgeleid in Zuid-Afrika (waar de opleiding ongeveer hetzelfde niveau is als in NL).

Ik studeer in Amsterdam. Voor nu zou ik dit dus voor een paar maanden doen. Ik zie mezelf niet in 4 maanden een nieuwe taal leren, haha.
Wat niet betekent dat ik dit niet zie zitten als ik eenmaal ben afgestudeerd.
Maar nu kan ik natuurlijk nergens aan de slag als mondhygiënist. Ook niet in Nederland. Ik heb enkel mijn propedeuse. Maar ik weet niet of die waarde heeft buiten Nederland.

1 pluspunt als ik in Ierland zou gaan werken, zou wel zijn dat er een kennis van mijn vader woont. Mocht ik dan niet op tijd een plek vinden om te kunnen wonen, dan kan ik vragen of ik tijdelijk bij hen kan slapen.

bobje26 schreef:
Met oog op Brexit zijn er echt tientallen van mijn collega's terug verhuisd naar Nederland en bij de NL'se tak gaan werken. Heb er zelf niet super veel verstand van, maar is vast niet zonder reden gegaan.

En daarbij heb ik me er ook helemaal niet mee bezig gehouden, dus zou ik ook niet weten wat het betekent om daar te gaan werken wanneer ze niet meer bij de EU zitten.

xIrlijn schreef:
Wil je er per se geld aan verdienen? Zo nee, dan zou ik dit voorleggen aan je SLBer/studieadviseur/stagecoördinator. Zij hebben ervaring met stageplekken in het buitenland en kunnen je de ervaring van medestudenten vertellen. Denk dat je daar de meeste informatie vandaan kunt krijgen. Misschien kun je er dan ook nog studiepunten voor krijgen :D

Eigenlijk wel. Hier werk ik nu naast mijn studie een aantal dagen per week. Ik ben bang dat ik daar anders mijn onderkomen niet zou kunnen betalen.
Vandaar ook in eerste instantie de vraag of het beroep van preventie assistent ook in het buitenland ebstsatz of dat dat echt iets typisch Nederlands is.

Yinka schreef:

Werk omstandigheden lijken mij niet heel veel anders dan in Nederland. Van 8 tot 16.30/17 patiënten en eens in de zoveel tijd een weekend spoeddienst.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 14:15

janderegelaa schreef:

Kennen ze in Ibiza dan ook zoiets als een preventie assistent? Of mondhygiënist?

Mkango schreef:
Deze pagina ook gevonden? :) https://www.healthcareers.nhs.uk/explore-roles/dental-team/roles-dental-team
Verder heb ik er niet genoeg verstand van om je van veel meer nut te kunnen zijn op dit gebied, sorry. :P

Deze pagina had ik zelf niet gevonden, dank je. Het lijkt er nu vooral op dat ze echt alleen mondhygiënist, tandarts en tandartsassistent hebben :(

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 14:31

Is mondzorgkunde een mbo 4 opleiding? Wat ben je dan als je klaar bent?

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 18:04

Nabster schreef:
Is mondzorgkunde een mbo 4 opleiding? Wat ben je dan als je klaar bent?

Nee een 4 jarige hbo opleiding. Ik ben dan een mondhygiënist die mag boren en verdoven als ik klaar ben.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 18:13

Aangezien je nog niet een diploma hebt in dit veld, is het dan niet beter om te kijken naar een stageplaats ipv een werkplek?

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 18:17

__Sannne schreef:
Aangezien je nog niet een diploma hebt in dit veld, is het dan niet beter om te kijken naar een stageplaats ipv een werkplek?

Ja dat is ook mogelijk, alleen zou ik daar op dit moment het buget niet voor hebben. In Nederland mag je tijdens de studie mondzorgkunde al aan het werk als preventie assistent, vaandaar ook de vraag of dat een beroep is dat in het buitenland bestaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 18:46

ierusju schreef:
janderegelaa schreef:

Kennen ze in Ibiza dan ook zoiets als een preventie assistent? Of mondhygiënist?

Mkango schreef:
Deze pagina ook gevonden? :) https://www.healthcareers.nhs.uk/explore-roles/dental-team/roles-dental-team
Verder heb ik er niet genoeg verstand van om je van veel meer nut te kunnen zijn op dit gebied, sorry. :P

Deze pagina had ik zelf niet gevonden, dank je. Het lijkt er nu vooral op dat ze echt alleen mondhygiënist, tandarts en tandartsassistent hebben :(

Again, ik heb hier niet heel veel verstand van, maar voor mijn lekenoog lijkt het erop dat dental therapist misschien nog wel het dichtst in de buurt komt van wat jij zoekt (via die pagina die ik stuurde zie ik daar ook iets staan over 'preventive dentistry', wellicht kun je daarop focussen). :) Als je het echt heel graag wilt, zou ik gewoon even kijken naar welke regio je wilt en gewoon wat praktijken aanschrijven met een uitleg van wat je doet, dat je al werkt en dat je op zoek bent naar verdere 'work experience' of een 'work placement' (zijn een beetje de gangbare termen hier, maar wees wel heel duidelijk hoe lang je beschikbaar bent en vanaf wanneer, omdat die dingen hier vaak in vakanties vallen of een heel academisch jaar zijn). Kijk ook vooral naar particuliere praktijken zou ik zeggen, wellicht dat die wat flexibeler (mogen) zijn dan NHS-praktijken, want als er één ding is waar ze hier extreem van houden, is het bureaucratie en regeltjes, dus het kan zijn dat je bij een NHS-praktijk überhaupt niet binnenkomt zonder volledig diploma. Ik zou het gewoon proberen. :D

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:39

Wat leuk dat je mondzorgkunde studeert! :) Ik ook maar dan in Groningen.
Bij mij in het jaar waren ook een aantal studenten die graag in het buitenland wilde stage lopen. Het probleem is dat in het buitenland het takenpakket van de mondhygiënist lang niet overal hetzelfde is. En ook met wet en regelgeving was dit allemaal erg lastig.
Landen waar je wel 'makkelijker' naar toe kan en waar jaargenoten hebben stage lopen zijn Aruba, Curacao, Sint Maarten en Suriname.
Misschien zijn deze landen het overwegen waard? Ook spreken ze daar allemaal Nederlands wat ook wel makkelijk is.

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 21:02

Op Facebook zit de groep ‘mondzorgforum’. Stel daar de vraag, daar krijg je betere antwoorden dan hier ;)
Er zitten daar ook diverse mensen die werkzaam zijn binnen de thk en wonen en werken in de UK.